2634
Sök

Koppligen tar längst upp volvo 740

120 Inlägg
19 juni 2009
Trådstartare
#1
hej, har köpt en volvo 740 glt -89 enda problemet är kopplingen tar nästan precis längst upp
inget fel på kopplingen annars inget slir eller något sånt.

jag vet även att den är hydralisk.

kan man köra något åt detta?

45 Inlägg
19 juni 2009
#2
har dom bytt kopplingen annars då?


120 Inlägg
19 juni 2009
Trådstartare
#3
ja den va bytt för ca 9k mil sen och en gubbe har haft den innan så den har varit lungt körd

45 Inlägg
19 juni 2009
#4
kan vara det som gör det, då. om du kör lite till med den så kommer den att gå bättre...

Zorg skrev:
ja den va bytt för ca 9k mil sen och en gubbe har haft den innan så den har varit lungt körd


Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
1 758 Inlägg
23 juni 2009
#6
Vad är det för korkade svar folk skriver egentligen?
Hur ser hydrauloljan ut? När är den senast bytt? Gammal och utspädd eller ny och fin?
Hur ser slangen ut? Är den gammal och sliten kan det hända att den expanderar för mycket av trycket.
Testa att lufta systemet, byt oljan om du är osäker på kvaliteten!

601 Inlägg
23 juni 2009
#7
Ursäkta om jag lånar tråden lite, en kompis har en 945 med samma bekymmer fast den tar precis längst ner i golvet? Direkt man lättar 1 mm från golvet så börjar bilen dra iväg?! Lamell, tryckplatta, urtrampningslager är provbytt men samma resultat? :S

Driifter;)
1 630 Inlägg
23 juni 2009
#8
de sitter ju en "pinne" mellan slavcylindern och sjävla kopplingsarmen som ska gå o justera längden på..
o hur olljan ser ut spelar ingen vidare roll.. och hade slangen svällt lr om de hade varit luft i systemet så hade kopplingen tagit långt ner istället för långt upp .. så de e bara krypa ner o justera tills du tycker det passar dig

Trimma för att köra fort? NÄ, Brett;)

Gasglad
3 244 Inlägg
7 juli 2009
#9
Amazon_123GT skrev:
de sitter ju en "pinne" mellan slavcylindern och sjävla kopplingsarmen som ska gå o justera längden på..
o hur olljan ser ut spelar ingen vidare roll.. och hade slangen svällt lr om de hade varit luft i systemet så hade kopplingen tagit långt ner istället för långt upp .. så de e bara krypa ner o justera tills du tycker det passar dig

Stämmer ej, har bytt slavcylinder idag, går ej att justera!!
Men du kanske menar upp vid huvudcylindern?

//Carfreak

62 Inlägg
7 juli 2009
#10
Tror inte du kan göra så mycket åt det... Jag har precis samma "problem" på min 740 - 90, att kopplingen tar jäkligt långt upp. Samma lika här så är hela kopplingen bytt (Lameller, urtrampningslager, slavcylinder osv) för ca: 4 500 mil sedan. Så den borde knappast vara slut redan... Var upp till Volvo häromdagen och frågade om det gick att justera detta på något sätt och svaret jag fick var: Nej, inte om kopplingen är hydralisk...
(Vilket den är) Så, jag antar att om den nu inte slirar är det nog bara att lära sig gilla läget
(om man nu inte ev kan lufta systemet och få den behagligare den vägen)
Senast redigerat av Ullebubbe (7 juli 2009)

helt galen
388 Inlägg
8 juli 2009
#11
Pedaal skrev:
Ursäkta om jag lånar tråden lite, en kompis har en 945 med samma bekymmer fast den tar precis längst ner i golvet? Direkt man lättar 1 mm från golvet så börjar bilen dra iväg?! Lamell, tryckplatta, urtrampningslager är provbytt men samma resultat? :S

Bytt slavcylindern?

Varför åka fort när man kan åka brett?


Sök