2383
Sök

Hur höga får vägbulor vara?

8 Inlägg
19 juni 2009
Trådstartare
#1
Är det någon som vet vad max höjden för vägbulor är?

MVH

"Glad Midsommar på er"


1 814 Inlägg
19 juni 2009
#2
Beror väl på designen, vissa är lite högre men är samtidigt längre för att kunna lyfta bilen mera så den inte tar i. Kanske NCC roads eller typ Transportstyrelsen kan svara på din fråga? smile

Thorssa
19 juni 2009
#3
Ring till din kommun, de borde veta. När jag var liten ville päronen ha vägbulor på gatan och det var väldigt noga med utformningen av dem. Det fanns mått för allt; höjden, hur långa ramperna skulle vara och i vilken vinkel de skulle vara.

1 814 Inlägg
19 juni 2009
#4
Thorssa skrev:
Ring till din kommun, de borde veta. När jag var liten ville päronen ha vägbulor på gatan och det var väldigt noga med utformningen av dem. Det fanns mått för allt; höjden, hur långa ramperna skulle vara och i vilken vinkel de skulle vara.

Synd att min kommun inte är lika nogranna, hade ett gupp här innan som alla bilar tog i om man inte körde vöer de snett.

Audis in Scandinavia
1 342 Inlägg
19 juni 2009
#6
Så hög trottoarkanten är bredvid, eller nästa höjdskillnad.. så finns det en vägkant på 25cm så ska vägbulan vara så hög.. Dock inte lika skarp utan med finare kurvor tongue

Audis in Scandinavia Crew

3 714 Inlägg
19 juni 2009
#7
NIKKELICIOUS skrev:
Så hög trottoarkanten är bredvid, eller nästa höjdskillnad.. så finns det en vägkant på 25cm så ska vägbulan vara så hög.. Dock inte lika skarp utan med finare kurvor tongue

25 cm väggupp?
Då måste det ju vara över 1 meter långt/brett om man ska kunna ta sig över med låga orginalbilar som te.x corvette eller räknar jag fel ?

"Jag är inte dum jag har bara otur när jag tänker"
Mitt galleri: http://www.garaget.org/bollen1986/gallery
Vill du ha din bil fotad i skövde? skicka ett PM

Byggd för metaldecibel o kärnkraftsmäll
661 Inlägg
19 juni 2009
#8
väggupp måste vara det mest idiotiska som finns, lider dock inte själv så mkt av det då bilen inte är sänkt, men har hört för många historier av bekanta o kompisar som kört sönder fina kjolpaket på dem, sätt ut blomlådor eller ngt istället.

Consider the god we could be without the grace
Once and for all
Diminish the sub principle and leave it's toxic trace
Once and for all !

DFFL
9 020 Inlägg
19 juni 2009
#9
bollen1986 skrev:
NIKKELICIOUS skrev:
Så hög trottoarkanten är bredvid, eller nästa höjdskillnad.. så finns det en vägkant på 25cm så ska vägbulan vara så hög.. Dock inte lika skarp utan med finare kurvor tongue

25 cm väggupp?
Då måste det ju vara över 1 meter långt/brett om man ska kunna ta sig över med låga orginalbilar som te.x corvette eller räknar jag fel ?

25cm kan ju knappt en vanlig bil ta sig över.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

8 Inlägg
19 juni 2009
Trådstartare
#10
Tackar så mycket för inläggen måste forska lite i detta på grund av att syrrans kille blev hängande på nya vägbulor i Falköping i går.


Evolution Garage
1 299 Inlägg
19 juni 2009
#11
Den där förbannade skiten alltså, livsfarligt!!! Kör man på nya ställen så får man ju fan scanna av vägen för den där skiten! Men det är ingen fara bara det att jag SKITER i å kolla efter cyklister å sån skit istället!
Å dom där blomlådorna som är så jävla poppis att sätta upp nu för tiden klipper jag med volvon så fort jag ser dom!

Sky´s the limit...

Audis in Scandinavia
1 342 Inlägg
19 juni 2009
#12
sa som ett TEX, En bula är lika hög som närmsta kant.. Tex vägkanten.. Ju högre desto längre oftast..

Audis in Scandinavia Crew

Allmänt envis
12 512 Inlägg
19 juni 2009
#13
Tar sig inte en bil godkänd av SBP över så är de för höga, och kommunen eller VV eller vem som nu ansvarar får ta och skrapa ner dem. Har hänt här hemma efter klagomål från folk vars Ferrari inte tog sig över...

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Bilplåtslagare
1 036 Inlägg
20 juni 2009
#14
Går att läsa här.
http://www.vv.se/PageFiles/10407/11_far … anguage=sv

Komunerna skyller på att det är VV mått och dom gör som dom själva vill på komunens gator.
Sedan tar dom  inte kostnaden om skador uppstår på bilar.

Smoke Tires Not Drugs.

www.barnaltsweden.se
139 Inlägg
20 juni 2009
#15
Hehe, beskyll mig gärna för å va gammal å tråkig, men frågan är nog mer "hur låg får en bil vara?"

De flesta farthinder är byggda efter förbestämda normer, och som det nämts redan, så en bil godkänd av SBP klarar hindren utan problem..........men som som sagt....jag är ju en gammal tråkig volvoägare;)

Peppe...som kaffet på din slips...
Foyrik e död, Peppe takes over!

8 Inlägg
20 juni 2009
Trådstartare
#16
En vanlig bil som är godkänd av SBP tar sig inte över


57 Inlägg
20 juni 2009
#17
Foyrik skrev:
Hehe, beskyll mig gärna för å va gammal å tråkig, men frågan är nog mer "hur låg får en bil vara?"

De flesta farthinder är byggda efter förbestämda normer, och som det nämts redan, så en bil godkänd av SBP klarar hindren utan problem..........men som som sagt....jag är ju en gammal tråkig volvoägare;)

Min bil är godkänd av SBP och tar sig inte över vägbulor, den är sex cm från marken till frontläppen och är besiktigad i det skicket:)


N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
20 juni 2009
#18
Foyrik skrev:
Hehe, beskyll mig gärna för å va gammal å tråkig, men frågan är nog mer "hur låg får en bil vara?"

De flesta farthinder är byggda efter förbestämda normer, och som det nämts redan, så en bil godkänd av SBP klarar hindren utan problem..........men som som sagt....jag är ju en gammal tråkig volvoägare;)

Så en original Ferrari skall alltså inte kunna ta sig fram på gatorna för att bilen är för låg. Ägaren får därför skylla sig själv att han/hon inte köpte en Range Rover istället...?

Låter inte riktigt rätt i mina öron men visst. Självklart skall väll kommun/vv/asfaltsläggaren se till att alla bilar skall kunna ta sig fram på sådan väg där trafik med personbilar är tillåten. Annars kunde man likt förbannat kasta ut stenblock i gatan och hänvisa till att med ett offroadfordon så skulle man minsann klara hindret utan problem

Rock'n Roll

bäst
319 Inlägg
20 juni 2009
#19
10cm enligt ncc standar är ett gäng i fbg som tvistar me dom om de. själv kör jag på cyckelväg och gräs förbi dom.

hmmmm
1 094 Inlägg
20 juni 2009
#20
allt beror ju på vilka reglersoms ka följas.är det svergie så är det max 10cm höga, men om man följer eu:s regler så finns ingen bestämd höjd utan att man ska kunna köra över guppet i 40km /timme utan att skada bilen. (om bilen är orginal) alltså bara att bilen ska gunga. slår bilen i så är det för högt.
ska ej ha betydelse vad det är för bil.

fick nämligen veta detta när jag var nere i belgien för 2 månader sedan då jag åkte med min audi där nere som är helt orginal och som slog i en fartbula.deras såkallade vägverk betalade skadorna på bilen samma dag som det hände, samt att den vart lagad på verkstad där nere samma dag.



Sök