3334
Sök

Gas 2'12 Bygga om till portat + matrial ?

Saab 9-5 2.3t
438 Inlägg
23 juni 2009
Trådstartare
Tjenare. Jag vet att lådbygge har tatts upp väldigt många gånger, men detta är det + lite till.

Jag har som sagt en 2*12 Gas låda. som jag faktiskt inte tyckte var nån vidare, Så undrar om det går att bara skruva ur basarna och använda dom till ett projekt ?

Och på jobbet har jag tillgång till Plywood. Men jag har ingen större ide om hur man ska börja. jag tänkte börja med att bara testbygga en låda till bara en Bas 1*12" alltså.

Men hur ? tongue.

Jag har tillgång till 7/9/12mm plywood, vilket av dom tror ni blir bäst?
vilka mått ska lådan ha ?`, jag vill ha djup bas, (om det går med gas)
och hur ska lådan se ut inuti ? ska de vaddas med nått eller stärkas på något sätt ?
hur stor ska basporten vara m.m

Nån som känner att dom kan hjälpa en lite nybörjare smile?
puss

Saab

Leg. nöt
460 Inlägg
23 juni 2009
Tjena!

GAS-basarna ska va i sluten låda inte i portad låda, då spelar dom rent skit.. Har själv byggt med dessa basar..
Sen plywood ska du inte använda, spånskiva eller MDF är det bästa, runt 20mm tjock..

MVH
Senast redigerat av 740Rob (23 juni 2009)

SAAB

298 Inlägg
23 juni 2009
740Rob skrev:
Tjena!

GAS-basarna ska va i sluten låda inte i portad låda, då spelar dom rent skit.. Har själv byggt med dessa basar..
Sen plywood ska du inte använda, spånskiva eller MDF är det bästa, runt 20mm tjock..

MVH

GAS är skit

Leg. nöt
460 Inlägg
23 juni 2009
FiBTL skrev:
740Rob skrev:
Tjena!

MVH

GAS är skit

....Tycker du ja...
Om du inte fattat så finns de vissa som inte gärna lägger ut massa pengar på billjud..
Tror knappast du haft GAS själv... roll

Jag har alltid kört med GAS och är nöjd med det!

Hjälp grabben istället för ett onödigt inlägg!!!

SAAB

134 Inlägg
23 juni 2009
740Rob skrev:
plywood ska du inte använda

varför inte? det funkar fint, specielt byggplyfa (den bruna) dens yta är ju slät vilket är ett + smile däremot måste man ha tjockare än vad TS hade tongue

Leg. nöt
460 Inlägg
23 juni 2009
crossboy skrev:
740Rob skrev:

varför inte? det funkar fint, specielt byggplyfa (den bruna) dens yta är ju slät vilket är ett + smile däremot måste man ha tjockare än vad TS hade tongue

De e väl de att jag har alltid byggt med spånskiva eller MDF och de rekomenderas överallt, men visst de funkar säkert med de oxå.. Dock har ja aldrig byggt med det själv..
Jo visst tjockare är ju en fördel tongue

SAAB

16 197 Inlägg
23 juni 2009
740Rob skrev:
crossboy skrev:
740Rob skrev:

De e väl de att jag har alltid byggt med spånskiva eller MDF och de rekomenderas överallt, men visst de funkar säkert med de oxå.. Dock har ja aldrig byggt med det själv..

Plywood e mycke styvare än både spån å mdf... 25mm björkplywood e tokstyvt men de e DYRT.

å bygg INTE portat till Alpha basarna... isf ska du bygga 4e ordningens bandpasslåda.
Senast redigerat av evilaudio (23 juni 2009)

"Testar man inte så får man aldrig veta"

16 197 Inlägg
23 juni 2009
FiBTL skrev:
740Rob skrev:
Tjena!

MVH

GAS är skit

jämför mot vad i samma prisklass??

298 Inlägg
23 juni 2009
evilaudio skrev:
FiBTL skrev:
740Rob skrev:
Tjena!

MVH

GAS är skit

Det duger i den prisklassen, men det är inget som jag skulle stoppa i bilen oavsett pris.

men jag menar en gas 12" i sluten låda kostar mer än en 12" pioneer med 400 watt rms

överskattat är kanske det rätta ordet

134 Inlägg
23 juni 2009
740Rob skrev:
crossboy skrev:
740Rob skrev:

jo då de funkar fint, har testat själv och har sett många andra som också använt de smile nackdelen är ju att det är rätt dyrt, antagligen därför så få använder det wink

16 197 Inlägg
23 juni 2009
FiBTL skrev:
evilaudio skrev:
FiBTL skrev:

GAS är skit

Det duger i den prisklassen, men det är inget som jag skulle stoppa i bilen oavsett pris.

men jag menar en gas 12" i sluten låda kostar mer än en 12" pioneer med 400 watt rms

överskattat är kanske det rätta ordet

så vart hittar du en pioneerbas i färdig låda för samma pengar??

1198.. elle 2st lösa 12" basar för 798..

men men smaken e ju som baken... själv har ja aldrig tyckt om pioneers basar elle billiga högtalare.

4 693 Inlägg
23 juni 2009
Jag tycker det dunkar på rätt jävla rejält i min bil. GAS är bra tongue

Booyakasha!

6 851 Inlägg
23 juni 2009
Det går jättebra att ha Alpha basarna i portad låda..iaf. den gamla i silver/svart wink

Saab 9-5 2.3t
438 Inlägg
23 juni 2009
Trådstartare
OKej Tackar för alla svar till och börja med smile
men som jag väntade mig kommer det många olika åsikter.

Till och börja med funkade tydeligen inte 12mm plywood som jag hade hoppats på hehe. Så det får bli MDF då. Och vissa säger att man kan ha Alpha basarna i en portat andra inte. Jag förstår inte skillnaden på basarna som man kan ha o portat och inte men.

Men om vi säger så att jag kommer försöka bygga en låda för 1st 12a. Så testar jag med dom gas högtalarna jag har. funkar det inte får jag försöka byta upp mig, man måste ju testa.

Men finns det någon sida eller någon som kan förklara grunderna för ett lyckat lådbygge ? program för den ultimata lådan till exempel och hur lådan ska se ut på "insidan" osv?

Tackar smile

Saab

4 693 Inlägg
23 juni 2009
Robban98422 skrev:
OKej Tackar för alla svar till och börja med smile
men som jag väntade mig kommer det många olika åsikter.

Till och börja med funkade tydeligen inte 12mm plywood som jag hade hoppats på hehe. Så det får bli MDF då. Och vissa säger att man kan ha Alpha basarna i en portat andra inte. Jag förstår inte skillnaden på basarna som man kan ha o portat och inte men.

Men om vi säger så att jag kommer försöka bygga en låda för 1st 12a. Så testar jag med dom gas högtalarna jag har. funkar det inte får jag försöka byta upp mig, man måste ju testa.

Men finns det någon sida eller någon som kan förklara grunderna för ett lyckat lådbygge ? program för den ultimata lådan till exempel och hur lådan ska se ut på "insidan" osv?

Tackar smile

Om du vill så kan du köra med dubbla lager 12mm plywood. LImma som fan emellan bara, då funkar det bra smile

www.drkrupp.se finns det ganska mycket info om du vill veta mer.

Booyakasha!

21 761 Inlägg
23 juni 2009
Robban98422 skrev:
Och vissa säger att man kan ha Alpha basarna i en portat andra inte. Jag förstår inte skillnaden på basarna som man kan ha o portat och inte men.

De basarna som du har, dvs 1225x, har parametrar som gör att de inte passar så bra i basreflexlåda. Jag har dock själv inte lyssnat på dem. smile

Saab 9-5 2.3t
438 Inlägg
23 juni 2009
Trådstartare
drkrupp.se va väldigt förvirrande tongue, finns la bara något slags uträknar program för detta eller ?

Hm okej, jag tycker inte om det som de låter nu heller så får iaf testa så kan jag ju återkomma om hur de funka

och att limma ihop två st 12mm, hmm jag vet inte jag tongue, kanske limma och skriva ihop isf ?

och vill fortfarande veta hur man ska bygga själva lådan, hur den ska se ut på insidan, om det ska förstärkas eller liknande, kanske nån som gjort nått projekt om typ detta å tagit bilder så man har ett litet hum smile ?

EDIT: Hittade hans hemmabygge program, det verkar helt okej, men enligt hans program så använder han 9mm matrial ?, antar att han menar MDF då, men 9mm MDF borde väl näsan 12mm plywood funka eller ?
Senast redigerat av Robban98422 (23 juni 2009)

Saab

2 914 Inlägg
23 juni 2009
såhär förstärkte jag... http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … age=631498
det som du kan tänka på är att vara noga med motten och att du använder rilkigt med lim. snåla fan inte med limmet smile

4 693 Inlägg
24 juni 2009
Robban98422 skrev:
drkrupp.se va väldigt förvirrande tongue, finns la bara något slags uträknar program för detta eller ?

Hm okej, jag tycker inte om det som de låter nu heller så får iaf testa så kan jag ju återkomma om hur de funka

och att limma ihop två st 12mm, hmm jag vet inte jag tongue, kanske limma och skriva ihop isf ?

och vill fortfarande veta hur man ska bygga själva lådan, hur den ska se ut på insidan, om det ska förstärkas eller liknande, kanske nån som gjort nått projekt om typ detta å tagit bilder så man har ett litet hum smile ?

EDIT: Hittade hans hemmabygge program, det verkar helt okej, men enligt hans program så använder han 9mm matrial ?, antar att han menar MDF då, men 9mm MDF borde väl näsan 12mm plywood funka eller ?

DU skruvar ju ändå ihop dom när du skruvar ihop lådan smile Så det räcker med lim emellan.

Dom flesta använder sig av antingen 22 mm MDF eller spånskiva. Endel 19 mm MDF. Men ALDRIG 9 mm oavsett marterial.

Booyakasha!

jobbar påre
751 Inlägg
24 juni 2009
Robban98422 skrev:
Tjenare. Jag vet att lådbygge har tatts upp väldigt många gånger, men detta är det + lite till.

Jag har som sagt en 2*12 Gas låda. som jag faktiskt inte tyckte var nån vidare, Så undrar om det går att bara skruva ur basarna och använda dom till ett projekt ?

Och på jobbet har jag tillgång till Plywood. Men jag har ingen större ide om hur man ska börja. jag tänkte börja med att bara testbygga en låda till bara en Bas 1*12" alltså.

Men hur ? tongue.

Jag har tillgång till 7/9/12mm plywood, vilket av dom tror ni blir bäst?
vilka mått ska lådan ha ?`, jag vill ha djup bas, (om det går med gas)
och hur ska lådan se ut inuti ? ska de vaddas med nått eller stärkas på något sätt ?
hur stor ska basporten vara m.m

Nån som känner att dom kan hjälpa en lite nybörjare smile?
puss

en bandpasslåda ska du bygga:) jag hade 2x10" alpha basar..bad BRL rita upp en ritning till mig. då skicka han en bandpass.och kan säga...verktygen vibbrerade ner från hyllorna i garaget när man drog på:)

slösa ingen tid på portat eller slutet..bandpass är de som gäller för dessa basar enligt mig:)

sen klart du ska bygga i plywood om du får tag i de gratis:), dock kändes 12mm lite klent?..jag brukar ha minimum 19mm på spånskivorna när ja bygger... försöker alltid köpa 22mm.. funkar bäst:) då blir lådan riktigt styv:)

Sök