B230F är skottsäkra
Har B230F och M47 i min GL -90 @ 45k mil. Spinner som en katt efter 15 ägare
Jag vet inte om jag vill håla med om att dem är "Slöa", för det är dem egentligen inte med tidens mått mätt, men roligare motorer finns det
Du tar dig dit du ska i makligt tempo och kommer alltid dit
Enligt vad ag erfarit så drar en M47-bil MINDRE bensin än en med M46, då M47 faktiskt varvar mindre. Polarens GLT varvade 3000 rpm i 120, och min varvar 3000 rpm i 130.
Och tycker inte soppaförbrukningen är farlig. Håller man sig bara under 3000 rpm (som B230F är optimerad för) då drar dem mellan 0,8 till 0,9 Har svårt att få min att dra över litern faktiskt. Har läst någonstans att LH i Volvo slutar lamdareglera över 3000 rpm, vilket lär öka förbrukningen rejält om man kör fort eller 16v
Problemfriaste 740in du kan ha är en GL 1988 - 92 med minsta utrustningen (alltså inte ens elhissar).
Roligaste original 740 är GLT 16valve.
Förnuftigaste är GL kombi med GLT-utrustning (elhissar, elspeglar m.m).
Sen ska man komma ihåg att alla bilar funkar bäst om man servar dem
Fundera på det ni som har törstiga 740is