2625
Sök

Köpråd: Vilken volvo 740?

45 Inlägg
5 juli 2009
Trådstartare
#21
Okej tackar, men en GL och en GLE av nyare årsmodell har samma motor och samma effekt? Skillnaden är olika utrustningar eller?

huh?
10 427 Inlägg
5 juli 2009
#22
skruvo skrev:
Okej tackar, men en GL och en GLE av nyare årsmodell har samma motor och samma effekt? Skillnaden är olika utrustningar eller?

Yes, årsmodell 1989 och framåt som det står GLT/GLE/GL där bak på har likadana motorer.


Redneck life
357 Inlägg
6 juli 2009
#23
skruvo skrev:
Okej tackar, men en GL och en GLE av nyare årsmodell har samma motor och samma effekt? Skillnaden är olika utrustningar eller?

ne gle och gl har olika motorer, gle:ns motor är en b230e om jag inte mins fel, skiljer på insugen och effekten. gl 8b230f)= 116hk, gle (b230e) = 131hk

rätta mig om jag har fel:S

Om vi killar blir svettiga i skrevet, kallas det för pungsvett.
Men vad kallas det när tjejer blir svettiga på samma ställe?
- Läppglans?

Volvoskadad
6 017 Inlägg
6 juli 2009
#24
reaser skrev:
skruvo skrev:
Okej tackar, men en GL och en GLE av nyare årsmodell har samma motor och samma effekt? Skillnaden är olika utrustningar eller?

ne gle och gl har olika motorer, gle:ns motor är en b230e om jag inte mins fel, skiljer på insugen och effekten. gl 8b230f)= 116hk, gle (b230e) = 131hk

rätta mig om jag har fel:S

GLE från 88A har B230E, men GLE som är nyare har vanlig B230F

Jonas

45 Inlägg
6 juli 2009
Trådstartare
#25
okej vilken är bäst mellan b230e och B230F då? måste va rätt lika fast olika bränsletillförsel?

Volvoskadad
6 017 Inlägg
6 juli 2009
#26
skruvo skrev:
okej vilken är bäst mellan b230e och B230F då? måste va rätt lika fast olika bränsletillförsel?

B230E är ju lite piggare och har mekaniskt insprut.
B230F är lite slöare och elektroniskt insprut och har katalysator.
Är nog ganska likvärdiga annars.

Jonas

huh?
10 427 Inlägg
6 juli 2009
#27
Volvo_Mannen skrev:
reaser skrev:
skruvo skrev:
Okej tackar, men en GL och en GLE av nyare årsmodell har samma motor och samma effekt? Skillnaden är olika utrustningar eller?

ne gle och gl har olika motorer, gle:ns motor är en b230e om jag inte mins fel, skiljer på insugen och effekten. gl 8b230f)= 116hk, gle (b230e) = 131hk

rätta mig om jag har fel:S

GLE från 88A har B230E, men GLE som är nyare har vanlig B230F

GLE from 1987 kan ha B230F då motorn kom det året, men har man en 85/86 så har
man definitivt B230E och 1984 B23E. tongue


Smålänning
7 883 Inlägg
6 juli 2009
#28
B230F är skottsäkra smile Har B230F och M47 i min GL -90 @ 45k mil. Spinner som en katt efter 15 ägare smile

Jag vet inte om jag vill håla med om att dem är "Slöa", för det är dem egentligen inte med tidens mått mätt, men roligare motorer finns det smile Du tar dig dit du ska i makligt tempo och kommer alltid dit smile

Enligt vad ag erfarit så drar en M47-bil MINDRE bensin än en med M46, då M47 faktiskt varvar mindre. Polarens GLT varvade 3000 rpm i 120, och min varvar 3000 rpm i 130.

Och tycker inte soppaförbrukningen är farlig. Håller man sig bara under 3000 rpm (som B230F är optimerad för) då drar dem mellan 0,8 till 0,9 Har svårt att få min att dra över litern faktiskt. Har läst någonstans att LH i Volvo slutar lamdareglera över 3000 rpm, vilket lär öka förbrukningen rejält om man kör fort eller 16v wink

Problemfriaste 740in du kan ha är en GL 1988 - 92 med minsta utrustningen (alltså inte ens elhissar).
Roligaste original 740 är GLT 16valve.
Förnuftigaste är GL kombi med GLT-utrustning (elhissar, elspeglar m.m).

Sen ska man komma ihåg att alla bilar funkar bäst om man servar dem smile Fundera på det ni som har törstiga 740is wink

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

715 Inlägg
6 juli 2009
#29
twin_cam skrev:
B230F är skottsäkra smile Har B230F och M47 i min GL -90 @ 45k mil. Spinner som en katt efter 15 ägare smile

Jag vet inte om jag vill håla med om att dem är "Slöa", för det är dem egentligen inte med tidens mått mätt, men roligare motorer finns det smile Du tar dig dit du ska i makligt tempo och kommer alltid dit smile

Enligt vad ag erfarit så drar en M47-bil MINDRE bensin än en med M46, då M47 faktiskt varvar mindre. Polarens GLT varvade 3000 rpm i 120, och min varvar 3000 rpm i 130.

Och tycker inte soppaförbrukningen är farlig. Håller man sig bara under 3000 rpm (som B230F är optimerad för) då drar dem mellan 0,8 till 0,9 Har svårt att få min att dra över litern faktiskt. Har läst någonstans att LH i Volvo slutar lamdareglera över 3000 rpm, vilket lär öka förbrukningen rejält om man kör fort eller 16v wink

Problemfriaste 740in du kan ha är en GL 1988 - 92 med minsta utrustningen (alltså inte ens elhissar).
Roligaste original 740 är GLT 16valve.
Förnuftigaste är GL kombi med GLT-utrustning (elhissar, elspeglar m.m).

Sen ska man komma ihåg att alla bilar funkar bäst om man servar dem smile Fundera på det ni som har törstiga 740is wink

hehe min mammas 745 förgasre ligger på en liter milen vid landsvägskörning men förgasare tar ju kanske lite mer bensin, men sagt håller dem, 37000 mile och läcker inte ens olja
Senast redigerat av mulleina (6 juli 2009)

685 Inlägg
6 juli 2009
#30
Volvo_Mannen skrev:
skruvo skrev:
okej vilken är bäst mellan b230e och B230F då? måste va rätt lika fast olika bränsletillförsel?

B230E är ju lite piggare och har mekaniskt insprut.
B230F är lite slöare och elektroniskt insprut och har katalysator.
Är nog ganska likvärdiga annars.

Det är rätt stor skillnad på b230e och b230f. Tycker att b230e är bra mycket piggare.

Läser man gamla teknikens värld från 80-talet så får man även det bekräftat där:-)

No turbo shit - just real power!

1 335 Inlägg
6 juli 2009
#31
En GL är verkligen jätte trött! du bör minst ha GLE.

huh?
10 427 Inlägg
6 juli 2009
#32
twin_cam, inte funderat på att byta nickname till "m_cam" nu efter ditt senaste inlägg? winklol


Smålänning
7 883 Inlägg
6 juli 2009
#33
steifan skrev:
twin_cam, inte funderat på att byta nickname till "m_cam" nu efter ditt senaste inlägg? winklol

Näää tongue Sa inte att den va pigg, sa att den inte va tröttare än andra motsvarande bilar från den tiden wink BMW 518 t.ex är ingen raket heller wink
OphanWitehall skrev:
En GL är verkligen jätte trött! du bör minst ha GLE.

Men... Dom har ju samma motor.. Så GL borde vara "snabbare" då den saknar extra handikappanpassning i form av elhissar m.m wink

En GLE med E-motor är inge rolig... Rostar något fruktansvärt... sad

Varför inte försöka nosa upp trimsatsen som ger din F-motor betäckningen B230FX? Ger samma prestanda som en B230FB smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Volvoskadad
6 017 Inlägg
6 juli 2009
#34
twin_cam skrev:
Varför inte försöka nosa upp trimsatsen som ger din F-motor betäckningen B230FX? Ger samma prestanda som en B230FB smile

Ja det är klart märkbar skillnad mellan B230F och FB. Så det är att rekomendera.

Jonas

huh?
10 427 Inlägg
6 juli 2009
#35
twin_cam skrev:
Men... Dom har ju samma motor.. Så GL borde vara "snabbare" då den saknar extra handikappanpassning i form av elhissar m.m wink

En GLE med E-motor är inge rolig... Rostar något fruktansvärt... sad

Min gamle GLE hade taklucka, yttertempmätare, solgardin i bakrutan och högtalare i hatthyllan
som utrustning. Och nog faen var den en räserbil i jämförelser med GL-bilar tongue

https://www1.garaget.org/gallery/archive/13540/268244_80a7fw.jpg

Men visst, rost i innerhjulhus fram vä, rost i förargolv, rost vid dragbalk bak, rost i spolarvätskehylla..
rost... .. .rost.. .. .rost... men den lever fortfarande 3 ägare efter mig, otroligt nog.

Tror GLE:er är mer motståndskraftiga mot slutet än andra bilar, kanske pga att
ägarna njuter såpass mycket av den höga prestandan och vill rädda dom in i det sista. big_smile

Edit:
https://www1.garaget.org/gallery/archive/13540/268243_kk2gy5.jpg
Lär ju länka in en till bild, färgen är ju så fin. tongue
Senast redigerat av steifan (6 juli 2009)


Smålänning
7 883 Inlägg
6 juli 2009
#36
Volvo_Mannen skrev:
twin_cam skrev:
Varför inte försöka nosa upp trimsatsen som ger din F-motor betäckningen B230FX? Ger samma prestanda som en B230FB smile

Ja det är klart märkbar skillnad mellan B230F och FB. Så det är att rekomendera.

Trimsatsen heter f.ö 8360530 hos volvo om man har lust att fråga om den finns kvar wink

Ska enligt VOC ha utgått...

Folk kanske gnällde när "nya" motorn fick lägre effekt wink

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Volvoskadad
6 017 Inlägg
6 juli 2009
#37
twin_cam skrev:
Volvo_Mannen skrev:
twin_cam skrev:
Varför inte försöka nosa upp trimsatsen som ger din F-motor betäckningen B230FX? Ger samma prestanda som en B230FB smile

Ja det är klart märkbar skillnad mellan B230F och FB. Så det är att rekomendera.

Trimsatsen heter f.ö 8360530 hos volvo om man har lust att fråga om den finns kvar wink

Ska enligt VOC ha utgått...

Folk kanske gnällde när "nya" motorn fick lägre effekt wink

Är nog lättare och billigare att köpa en 531 top med vx3 kam begagnat tongue

Jonas

45 Inlägg
13 juli 2009
Trådstartare
#38
okej tack för alla tips! Finoskjuss du hade steifan, ser ut å va en riktig pärla:) Lite OT nu men hoppas de är okej, hur är det med 940 är det olika motorer och lådor i dom också? vilken rekommenderas där, förutom turbo?

huh?
10 427 Inlägg
13 juli 2009
#39
940 Bensinare

Turbo 1991-1995, 1998 (165hk) (M46 tom 1993, M90 växellåda from 1994 ?)

Lättrycksturbomotorn (135hk) med växellåda M90 1995-1998

B234F 16V-motor 1991 ("GLT", 155hk) (Med M46 växellåda)

B230FB 1991/1992, 130hk sugis (med M46/M47 växellåda)

B230FD/eller liknande 1993/1994/(1995) 116hk sugis (M47).

Ostrukturerat och bra wink Sen tillkommer automatlådor och nån dieselmodell.
Senast redigerat av steifan (13 juli 2009)


Smålänning
7 883 Inlägg
13 juli 2009
#40
I 940 hade jag föredragit FK eller FB.'

FK är lite dyrare, men en så grymt bra motor smile

FB är väll dne piggaste 8v sugisen efter E.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!


Sök