3838
Sök

Ny dator och broblem redan vid första knapptrycket!

El-montör
72 Inlägg
24 juni 2009
Trådstartare
Köpte en dator i fredas och nu kom den hem ill mig.
Problemet är att INGET funkar, varken skärmen kommer på, tangentbordet "lyser" inte ( är ett tangetbord som lyser mellan knapparna ) musen funkar inte heller!

Efter många j*vla svordomar och kastande av saker så packade jag ner skiten igen och skall föra
den ner till butiken jag köpte den ifrån.
Kan någon redan gissa felet eller är det för svårt att säga?
Dator kommer nog igång o så men inget funkar med den som sagt.

Jag gissar att dom ha glömt några j'vla sladdar när dom fixade skiten.

Fire And Silk
2 254 Inlägg
24 juni 2009
Det är alltså inte en PC som du får plocka ihop själv alltså interna delar i "burken"?

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''
Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.

Son Of Murphy
782 Inlägg
24 juni 2009
-Mackan- skrev:
Det är alltså inte en PC som du får plocka ihop själv alltså interna delar i "burken"?

Hahaha! lol lol lol
Det får vi verkligen hoppas att det INTE är!!!

Hi! I´m Murphy, Son of Murphy!

145 Inlägg
24 juni 2009
Alltså... Fanns det en strömkabel och en signalkabel till skärmen? Motsvarande till tangentbord/mus?

"Jaguar är en dröm man bara äger en gång..."

Son Of Murphy
782 Inlägg
24 juni 2009
JonB skrev:
Alltså... Fanns det en strömkabel och en signalkabel till skärmen? Motsvarande till tangentbord/mus?

Tangentbord har ju ingen strömkabel, utan är den inkopplad till datorn så ska den ju starta det via låt säga USB...

Till trådskaparen: Antagligen är det schabbel ifrån butikens sida att dom missat någon kabel eller så, men om du lämnar in den så fixar dom det! Är säkert åtgärdat på 2sekunder... smile

Hi! I´m Murphy, Son of Murphy!

Allmänt envis
12 512 Inlägg
24 juni 2009
Jag tolkar TS inlägg som att datorn drar igång, men inte OS, tillbehör osv?

Låter som ett strömfel inne i datorn, nånting som vill ha ström men som inte får det. Att pilla själv är bara att ge tillverkaren en chans att komma undan, kör ner med den imorrn och klaga bara smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

8 156 Inlägg
25 juni 2009
Många har problem med de nyaste Intel-anpassade moderkorten.
Om man lyssnar på felkoden (pipljuden) så säger datorn att det är problem med strömförsörjningen.
Men problemet ligger oftast i ramminnet. Prova att starta med bara ett ramminne. Då startar troligen datorn och du kan gå in och ändra i bios. Höj voltagen (spänningen) till ramminnet och ställ in timingen.
Nya Gigabyte-moderkort tillsammans med Corsair-minnen ger nästan alltid detta fel.

Det kan även vara den förädiska extra 12V-kabeln för processorn som spökar. Lätt hänt att man glömmer den.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

Allmänt envis
12 512 Inlägg
25 juni 2009
Phaetoon skrev:
Om man lyssnar på felkoden (pipljuden) så säger datorn att det är problem med strömförsörjningen.
Men problemet ligger oftast i ramminnet. Prova att starta med bara ett ramminne. Då startar troligen datorn och du kan gå in och ändra i bios. Höj voltagen (spänningen) till ramminnet och ställ in timingen.
Nya Gigabyte-moderkort tillsammans med Corsair-minnen ger nästan alltid detta fel.

Det kan även vara den förädiska extra 12V-kabeln för processorn som spökar. Lätt hänt att man glömmer den.

Ska han verkligen börja pilla tror du? Kanske åker på en nitisk butiksinnehavare som hävdar att garantin är förverkad då? hmm

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

El-montör
72 Inlägg
25 juni 2009
Trådstartare
-Mackan- skrev:

Näe den är inte ihop plockad..eller jag ha köpt mer RAM minne åt den men den hade jag inte hunnit lägga i.
HP Buissnes Personal Computer.
Senast redigerat av MagnuC (25 juni 2009)

El-montör
72 Inlägg
25 juni 2009
Trådstartare
Phaetoon skrev:

Låter som du har det på klart smile
Ja ska påpeka din "gissning" till butiksägaren

El-montör
72 Inlägg
25 juni 2009
Trådstartare
Rquired skrev:
Jag tolkar TS inlägg som att datorn drar igång, men inte OS, tillbehör osv?

Låter som ett strömfel inne i datorn, nånting som vill ha ström men som inte får det. Att pilla själv är bara att ge tillverkaren en chans att komma undan, kör ner med den imorrn och klaga bara smile

Ska ja göra!
Nu är de ju inte butiksägar's fel eftersom datorn fick vi beställa från något lager.
Men han får föra saken vidare.

Tänk er själv om man köper splitternya saker och allt bara grånglar.
J*vla måndagsexemplar smile

831 Inlägg
25 juni 2009
Har du tryckt på play?

319 Inlägg
25 juni 2009
CrilleD skrev:
Har du tryckt på play?

Play? Vilken dator har en play-knapp?
Herregud!

Ordning är till för idioter, genier behärskar även kaos.

Kräsen grafiker
1 775 Inlägg
26 juni 2009
Kan vara vad som helst. Så egentligen kan du testa att ta isär datorn o sen sätta ihop den igen exakt likadant o den kommer starta. Men det låter nog som det är bäst att du lämnar in den o låter andra fixa den..

Whine whine!

4 005 Inlägg
26 juni 2009
Du vet att datorn har en strömknapp som man måste trycka på va? smile

Haha, hur fan ska man kunna felsöka en sådan här grej med så knapphändig information?

Om du har en HP så kontakta hp support! http://welcome.hp.com/gms/se/sv/contact_us.html

"Om du köper en bil, frågar du bilförsäljaren hur man kör bilen?" Älskar dessa bil-liknelser...

El-montör
72 Inlägg
26 juni 2009
Trådstartare
linuslinje skrev:
Du vet att datorn har en strömknapp som man måste trycka på va? smile

Haha, hur fan ska man kunna felsöka en sådan här grej med så knapphändig information?

Om du har en HP så kontakta hp support! http://welcome.hp.com/gms/se/sv/contact_us.html

"Om du köper en bil, frågar du bilförsäljaren hur man kör bilen?" Älskar dessa bil-liknelser...

Here comes the forum monkeys !

Du min data kunskap är helt okej. men att börja skruva up datorn och se exakt vilka komponenter som fattas (om det nu är de felet) så det kan ja inte.
Förlåt mig om du tycker att det är en knapphändig information men det är allt ja kan ge.

Datorn är inlämnad för länge sen, och dom har inte hört av sig på 1,5 dag så det måste ju va något
speciellt eftersom de va 2 datanomer i affären.

831 Inlägg
26 juni 2009
Haha OBSERVERA ironin i det hela.

Autonom skrev:
CrilleD skrev:
Har du tryckt på play?

Play? Vilken dator har en play-knapp?
Herregud!

319 Inlägg
26 juni 2009
CrilleD skrev:
Haha OBSERVERA ironin i det hela.

Lamt.

Ordning är till för idioter, genier behärskar även kaos.

8 156 Inlägg
27 juni 2009
MagnuC skrev:
Phaetoon skrev:

Låter som du har det på klart smile
Ja ska påpeka din "gissning" till butiksägaren

Jag har upplevt samma sak på tre olika hemmabyggen. Det tog några timmar innan jag lyckades klura ut vad som var fel.
12V-kabel har jag också lyckats glömma några gånger wink

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

Sök