3455
Sök

Felaktig repration på Volvo i Vänersborg

53 Inlägg
25 juni 2009
Trådstartare
Tjena lämnade in min bil på Volvo Brandt i VBG för byte av hjullager för cirka 2-3 månader sedan. Sedan dess har jag kört cirka 300 mil med bilen. För cirka en vecka sedan började jag höra ett dovt ljud från bilen särskilt när jag svängde höger men eftersom dom ganska nyligen bytt hjullager tänkte jag att det inte kan va samma hjullager igen. Så jag trodde att kanske bromsoken eller nåt låg på så jag rev isär det idag och detta var då inte felet. Så snura jag hjullagret och hörde med en gång att det va kasst så jag ringde Volvo och sa det till dom, dom erbjöd sig att byta ut det naturligtvis på garanti. Men när jag var på väg hem låstets lagret fast så jag ringde Volvo igen och bad om en låne bil eftersom jag är beroende av detta i mitt jobb, men dom hänvisa till att dom inte kan lämna ut en lånebil. Men har man inga slags rättigheter när ett företag inte kan utföra en repration som jag betalat mycket pengar för och som sen inte funkar?

1 948 Inlägg
29 juni 2009
hjullager kan vara tråkigt att byta då det måste pressas i perfekt... men som dom själva säger så byter dom till ett nytt gratis.

att sedan det lager som dom monterat felaktigt har låste sig så din bil är obrukbar är ju mindre bra... skulle personligen ta en taxi dit och be att få provköra en ny bil........... smile

ne men allvarligt, tror itne du har någon "rättighet" att få en lånebil, men åk dit och för ett jävla liv annars är alltid ett bra tips att gå till pressen... dom älskar sådant smile

Allmänt envis
12 512 Inlägg
30 juni 2009
Rätt till lånebil har du inte tror jag, därmed kan du alltid begära ersättning för de omkostnader du haft. Det kan till exempel vara för taxi, bogsering, övriga skador som tillkom iom att hjullagret havererade (tex).

Jag tycker man bör kunna begära ersättning för hyrbil om man kan stryka att man är i behov av en bil. I alla fall tycker jag verkstaden borde stå för det som goodwill, detta kunde sluta riktigt illa om hjulet låst sig på motorvägen tex...

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

4 005 Inlägg
30 juni 2009
Om ett företag har utfört en tjänst åt dig, sålt varor till dig så har du garanti på detta. I detta fall så har ju själva installationen eller produkten fallerat och företaget ska åtgärda detta utan kostnad för detta genom reparation eller utbyte (företaget väljer).

Om detta problem skapar extra väsentliga merkostnader för dig så har du rätt att yrka ersättning.

Förmodligen kommer du få stora problem att få ersättning av bilia om de inte anser att det är befogat att ge dig ersättning för detta. Ta kontakt med kundservice och prata med dom om hur deras rutiner ser ut. Vägrar dem så prata med din kommunala konsumentombudsman för rådgivning och vägledning för anmälning till ARN.

Jag hade lämnat in bilen till bilia förut för att laga signalhornet. Efter att jag hämtade ut bilen så la styrservon av mitt i en skarp kurva så jag höll på att köra av vägen. De tog in bilen men vägrade ge mig en hyrbil. Efter mycket skrik och bråk så gick jag till statoil och hyrde en v70, sen skickade jag en faktura till bilia som de betalade till slut.

Sök