Jag kan förklara hur jag och "chevalillis" har byggt om hans volvomotor.
Vi har planat toppen ganska mycket så att vi har ett kompressionsförhållande på 14:1 och alla som har byggt motor vet att hög kompression sänker förbrukningen, det är ju vida känt och då gör det inget att E85 lägre energivärde skulle öka förbrukningen, dessutom så kan man köra mycket magrare med E85, eftersom det kyler förbränningstemperaturen med ca 100 grader.
Och tjaa då drar den inte mer iaf och effektskillnad ligger på plus pga kompressionen..
Det var väl inte så svårt att förstå?
Man måste inte höja bränsletrycket, det är en jäkla epalösning
Men bränslepumpen tål E85 bra och några slangar kommer inte gå sönder.. Men ni vet ju inte eftersom ni bara kan läsa o inte testa?
mickecorrado> Vad hakade du upp dig på?
Att E85 är brandfarligare under en viss temperatur, farligt? Nej för alla försiktighetsåtgärder är ju redan gjorda, finns ju ingen risk för explosioner?
En Flexifuelbil dra ca 30% mer, ja det stämmer enligt de uppgifterna om Saab BioPower och Ford flexifuel, det vet jag också, men min drar inte så mycket mer, eftersom jag har byggt om hela motorn för E85, då kan man lura de lägre energivärdet..
Man ska inte labba med blandningar, det blir aldrig bra, antingen bara BF95, BF98 eller V-Power eller så kör man på enbart E85.
Och jo, jag tror jag vet vad jag pysslar med, har ju byggt ett par motorer till etanolmotorer, och de går både bra o billigt, men du som skyddsombud kanske inte tar hänsyn till sånt?