2913
Sök

UV eller Polfilter?

3 714 Inlägg
25 juni 2009
Trådstartare
Tänkte skaffa mig ett filter men vet ej vilket jag ska köpa

UV filter skyddar ju egentligen bara medans Polfilter gör himlen blåare samt tar bort reflektioner

Är ju tänkt till bilfoto främst men även landskap/natur

"Jag är inte dum jag har bara otur när jag tänker"
Mitt galleri: http://www.garaget.org/bollen1986/gallery
Vill du ha din bil fotad i skövde? skicka ett PM

Kräsen grafiker
1 775 Inlägg
25 juni 2009
Båda. UV-filtret kan du ju ha på 24/7 medans polfiltret har du bara när du behöver. Är lite som att jämför strumpor med gummistövlar. För du lär ju inte ha gummistövlarna på dig inomhus. tongue

.. okej, kanske inte bästa jämförelsen, men du ska iaf ha båda och imo.
Förslag är föresten att köpa filter på tradera. Speciellt polfilter brukar vara myyyycket billigare där än i vanliga butiker.

Whine whine!

Mollllgan
25 juni 2009
Köp polfilter så tar du 2 flugor i en smäll big_smile du tar bort reflektioner samtidigt som du skyddar glugg/gluggarna wink

4 767 Inlägg
25 juni 2009
Polfilter är ju inte att rekommendera att ha på när man fotar i dåligt ljus, får ju för långa slutartider då wink

UV-filter har jag ett till varje av våra objektiv, sitter på för att skydda mot repor framförallt..

Köp ett av varje, ett uv-filter från hoya kostar ju bara runt hundringen på ebay.

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård

3 714 Inlägg
25 juni 2009
Trådstartare
Jag har aldrig handlat från ebay eftersom jag hellre köper från fysisk butik så att säga  men får väl springa in på mediamarkt här stan o kolla vad dom har smile

1 688 Inlägg
25 juni 2009
Ett uv-filter brukar ofta öka på kontrasten något. Finns mängder med olika uv-filter, dyra som billiga, vanliga uv-filter eller speciellt anpassade för digitala sensorer eftersom dom speglar bilden på ett annat sätt osv.

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!

Miklen
25 juni 2009
framförallt så fixar ju polfiltret bort många oönskade reflektioner..

Fotograf
253 Inlägg
26 juni 2009
Köp båda! pol filter är ett måste till bilfoto.
Måste själv skaffa ett...

Fotar din bil i Göteborg. skicka pm!
Flickr - Mitt Fotoalbum

Miklen
26 juni 2009
Laxxen skrev:
Köp båda! pol filter är ett måste till bilfoto.
Måste själv skaffa ett...

Ja har faktiskt inget heller te min nya glugg tongue hehe.. Men ja har kört me både uv å pol på samtidigt.. helt onödigt..enda e väl att man har konstant skydd mot en dyr frontlins.. Har aldrig märkt av nån bildförsämring heller möjligtvis då i starkt motljus..men så köper ja inte dom billigaste filtrena heller.. Kan rekommendera B+W filter.. Ska vara lättare att rengöra än Hoyas motsvarande också.
Senast redigerat av Miklen (26 juni 2009)

Fotograf
418 Inlägg
26 juni 2009
Här är ett enkelt val, UV filter. Ska man fota tex motorsport där det finns risk för stenskott och UV filter kan skydda din lins ifall olyckan är framme. Men.. köp inget billigt skit bara. Då kan du lika gärna vara utan. Många tänker att fy fan så dyrt det är med UV eller Pol filter men det är kvalitén på glaset vi pratar om.
Polfilter använder man upp till, alltså som tillbehör eftersom den tar ca -1 steg på exponeringen och inte alltid man vill ha den på. Finns en hel del att välja på när det gäller filter. Jag använder både DÖRR och HOYA och är nöjd med dessa. B+W är nog prisvärt den också. Priset varierar kraftigt på hur stora filter är i diameter.
Så mitt råd! Köp UV först sedan Polfilter som tillbehör till din glugg.

Hemsida: Evenemang och Foto - www.oxigen-graphics.com

stray dog
197 Inlägg
26 juni 2009
Båda.. Som urkas skriver (tror detta var första gången jag hittat något där jag håller med honom..)

Och snåla inte när du köper dom. De billiga varianterna har mycket sämre reflektionsförmåga i sig.
Tror att Skövde ska ha en demolins där du kan kolla olika kvalitéer så du själv får se hur mycket du tjänar på att välja Kenko/hoya framför Hama tex..

Landskap är det ju många som väljer ett vanligt skylight filter med till, och framförallt 1B.

Och när du ändå är inne på beteckningar, så finns där apmycket. DMC, HMC, SHMC osv osv osv. Dom har i sin tur olika behandligar på själva glaset. Men snöa inte in dig för mycket på det.
Om du ska nytta av ett filter lägg hellre 300-400 istället för 129:99 - Extla plice!

......... att jag ens orkar bry mig......

1 200 Inlägg
26 juni 2009
Mollllgan skrev:
Köp polfilter så tar du 2 flugor i en smäll big_smile du tar bort reflektioner samtidigt som du skyddar glugg/gluggarna wink

Mitt 77mm stora polfilter kostade 800kr, detta skulle jag aldrig använda som skydd. Jag köpte helt enkelt ett UV-filter som jag satte framför, sådana är betydligt billigare smile

Polfiltret ser jag som ett tillbehör medan UV-filtret är ett självklart skydd. Börja med att köpa ett UV-filter till varje objektiv, sedan kan det vara värt att skaffa polfilter också.

Fotograf
253 Inlägg
26 juni 2009
Beställde nyss ett polfilter från ebay, 42kr med leverans hem.

Förmodligen skit med det återstår att se smile

Fotar din bil i Göteborg. skicka pm!
Flickr - Mitt Fotoalbum

Ingen himmel är så blå som min
2 976 Inlägg
26 juni 2009
En fråga i sammanhanget:
Stör det att ha både UV och Pol på samtidigt? Tjänar man nåt på att ta bort UV när man ska fota med POL-filter?

/Mattias

3 714 Inlägg
26 juni 2009
Trådstartare
Polfilter kostar runt 400 har jag för mig så det får nog vänta med UV-filter då...

1 200 Inlägg
26 juni 2009
matteeee skrev:
En fråga i sammanhanget:
Stör det att ha både UV och Pol på samtidigt? Tjänar man nåt på att ta bort UV när man ska fota med POL-filter?

I de de flesta fallen är det inga problem, men fotar du med rejäl vidvinkel blir bilderna lätt vinjetterade, dvs. du kan se filtrets kant i bildernas hörn, om du har dubbla filter.

Yamaha_dtr skrev:
Ni som skriver att man inte ska köpa billiga uv/pol-filter, vad kostar ett bra uv-filter? smile

Priserna varierar ganska mycket, beroende på filtrens storlek. Hoyas 52mm-filter kan t.ex. kosta ca. 400kr medan 77mm-varianten kostar närmare 900kr. Det finns dock billigare alternativ som duger alldeles utmärkt. Som sagt, UV-filter används mest för att skydda objevlinserna mot repor och dylikt.

79 Inlägg
26 juni 2009
Hej.

Problemet med vilket filter som helst kan beskrivas såhär; Det är som att fotografera genom ett fönster.
Objektivet är ju byggt för dom "linser" som sitter inuti och inte för ett glas till utanpå. Jag kan uppleva en viss oskärpa med UV-filter. Men som sagt det är ett bra skydd. Jag kör aldrig med uv filter men däremot så använder jag polfilter när jag ska plåta allt med blänk i. Dock så tar inte Polfiltret bort blänk från metalliska ytor. Alla icke metalliska ytor som glas, plast, vatten mm fungerar bra.

Det behövs ofta ett ganska ljusstarkt objektiv för att man ska inte förlora bländarsteg när man ljusmäter.

Mvh
MaxG

Välkommna till min sida...
Kommentera gärna bilder som du tycker om och ge befogad kritik.
MvH
MaxG

3 714 Inlägg
26 juni 2009
Trådstartare
Gick ner till stan och köpte mig ett Hoya cirkulärt polfilter till att börja med ska testa det nu och om man märker skillnad smile

1 200 Inlägg
26 juni 2009
MaxDelux skrev:
Dock så tar inte Polfiltret bort blänk från metalliska ytor. Alla icke metalliska ytor som glas, plast, vatten mm fungerar bra.

Polfiltret rensar bort bland polariserat ljus, oavsett om det gäller glas eller metall. Min gamla motorhuv var definitivt gjord av metall:

Utan polfilter
http://img514.imageshack.us/img514/2772/dsc0267fixyv0.jpg

Med polfilter
http://img213.imageshack.us/img213/2411/dsc0266fixframenn9.jpg

79 Inlägg
26 juni 2009
Halloj.
Mycket bra med en exempelbild.
Det fungerar för att plåten är lackad.
För att sedan få den bästa effekten på en blå himmel eller liknade så fungerar det bäst om man står med solen en kvart ifrån sig. Dvs med objektet framför dig och solen lysande från sidan.
Bra att ni skriver Cirkulärt då det linjära fungerar på videokameror.

Mvh
MaxG

Välkommna till min sida...
Kommentera gärna bilder som du tycker om och ge befogad kritik.
MvH
MaxG

Sök