2758
Sök

Skum köpare på bilen lr vad tycker ni?

451 Inlägg
25 juni 2009
Trådstartare
Jag behöver era åsikter om detta mejl som jag fick nu av en Finne som är intresserad av min Soarer. Vi har skrivit lite mejl och så och han verkar seriös, men dagens mejl fick mig att fundera. Läs och ge mig era åsikter, han kan ju inte blåsa mig, lr?

"I will be needing your name,address and phone number to be able to make out the bank
remisse.Total amount on check will be 240.000 SEK.The Car purchase 140.000 SEK pick-up and
shipping agent 100.000 SEK.So when you recieve the bank remisse you deduct your 140 000 SEK
and send the Balance 100.000 SEK to the pick up and shipping agent."

V8 Real Power - No Turbo Shit
544 Inlägg
25 juni 2009
Näe för fan, sånt här har man hört talas om 100 gånger, går ut i de stora hela på att banken ger dig pengar, för att sedan först några dagar senare upptäcka att checken egentligen inte har teckning. Skippa detta, även om jag förstår att det är lockande.

V8 - 4 Life

8 883 Inlägg
25 juni 2009
Klart som korvspad att det är bluff för vem fan betalar 100 000 mer än begärt för en bil......
eller varför måste du som köpare ombesörja betalning till en "agent" varför kan inte köparen göra 2 insättningar roll
Näe en bluff är vad det är och har snurrat på nätet i många år nu
Senast redigerat av Hamilton (25 juni 2009)

Fotograf på tierpidag.se

451 Inlägg
25 juni 2009
Trådstartare
Någon som har vart med om detta på riktigt då? Och har jag väl fått över pengar på kontot så ska de väl inte vara några problem, banken måste väl se om den är fake direkt!?

396 Inlägg
25 juni 2009
T5Black skrev:
Någon som har vart med om detta på riktigt då? Och har jag väl fått över pengar på kontot så ska de väl inte vara några problem, banken måste väl se om den är fake direkt!?

Nej banken ser inte det direkt, kan ta ett tag. Stod om det här i aftonbladet för inte så länge sen. En tjej som använt säkert 40 tusen av pengarna, och sen var det hela fake och hon vart skylldig banken 40 tusen.

358 Inlägg
25 juni 2009
Nej för helvete, avstå den affären smile

812 Inlägg
25 juni 2009
dom försöker bara blåsa dig

1 915 Inlägg
25 juni 2009
Det tar några dagar innan banken ser att checken inte har täckning när den kommer från annat land och då är det oftast för sent.

Om Finnen betalar in pengar direkt till ditt konto via sin egen bank istället för att skicka en check så är han seriös.
Men i detta fall så blir du blåst på 240000kr som du blir skyldig din bank.(om du tar ut pengarna )

Fråga finnen om det är okej att du/ni väntar en vecka efter du löst in checken för att se så den har täckning.
OM ni avvaktar och den har täckning för pengarna så är allt okej.

Bor han i Finland ? det kostar ju långt ifrån 100k om han tar färjan över till sverige o hämtar bilen själv och kontant vid leverans.
Senast redigerat av larsson.m (25 juni 2009)

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

Allmänt envis
12 512 Inlägg
25 juni 2009
Det kostar inte 100k att skeppa en bil till Finland, och ingen vettig person skulle betala lika mycket för bilen som för frakten. En bluff helt enkelt smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

430 Inlägg
25 juni 2009
Antingen så blåser han dig på bilen, eller så tvättar du hans smutsiga pengar som inte går att redovisa laglig förtjänst för...

Har en finnevän(i sverige) som fick samma erbjudande på sin bil, fast från en norrman. big_smile

342 Inlägg
25 juni 2009
Som skrivet tidigare:
Nej, nej och åter nej!

Detta är ett av de mest klassiska bedrägeri-försöken som figurerar.
Fullföljer du detta så kommer du sannolikt att få ut pengarna, men som skrivet ... Banken kommer hålla dig, och ingen annan, fullt återbetalningsskyldig med rätt omgående verkan.

Och du kan ju gissa hos vem de där 100.000 kronorna hamnar, som du ska skicka till "agenten" ...

Folk är så snabba med att stirra sig blinda på löften om guld och gröna skogar att de inte ser det orimliga i situationen.
Vem tusan ger 100.000 kronor mer för en bil över huvud taget (Kostar som sagt inte 100.000 kr att skicka en bil mellan Sverige/Finland)? Och särskilt för en bil som man inte fysiskt inspekterat själv?

Är det för bra för att vara sant, så ...

Porsche for life.
Livet är för kort för att köra tråkiga bilar!

1 634 Inlägg
26 juni 2009
T5Black skrev:

Klart som KORVSPA att du blir blåst. Dom tog upp detta på Efterlyst för någon säsong sedan.

Sluta larva dig. Du kommer bli blåst på pengar och bil om du går på detta. Har du sett NÅGON i denna tråden som backar upp affären?

Varför skulle någon ärlig person vilja göra en affär på detta komplexa vis?

Sjukt fet bil du har iaf. Behåll den istället wink

Mvh Andreas

Numera Saab 9-5 Aero -00

4 005 Inlägg
26 juni 2009
Checkar använder man inte år 2009!

Möjligtvis postväxlar, men det är en annan sak.

Avstå affären eller blir lurad.
Jobbiga människor som håller på såhär!

7 100 Inlägg
26 juni 2009
avstå!!!!
ska dom ha bilen så får dom fan komma och hämta den

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!

145 Inlägg
26 juni 2009
"If it sounds too good to be true, it probably is"....

"Jaguar är en dröm man bara äger en gång..."

1 814 Inlägg
26 juni 2009
UNDVIK!

Detta är bara en bluff...

bitter besserwisser
644 Inlägg
26 juni 2009
linuslinje skrev:
Checkar använder man inte år 2009!

ojo det gör man.. inte lika frekvent som tidigare i Sverige, men de existerar och utomlands används de dagligen.

Niclas Magnusson
Jönköping / Harrisburg PA

547 Inlägg
26 juni 2009
Är från Finland, har läst om dethär på ett finskt forum.. Det är ett ryskt gäng som håller på, dom gör likadant här också, kontaktar en från "Sverige" och vill köpa ens bil. När du fått checken och betalat in 100 000sek åt "agenten" så märker du att checken inte har någon täckning. Så är du 100 000sek fattigare.

"What's green, has four legs and could kill you if it fell on you from a tree?"
".....What?"
"A pooltable!"

451 Inlägg
26 juni 2009
Trådstartare
Skrev till snubben att han kan banne mig komma och hämta den själv och lämna kontanter istället. Får se vad aset svarar haha.

Sök