2752
Sök

Skum köpare på bilen lr vad tycker ni?

1 814 Inlägg
26 juni 2009
T5Black skrev:
Skrev till snubben att han kan banne mig komma och hämta den själv och lämna kontanter istället. Får se vad aset svarar haha.

Klockrent, eller be han sätta in pengarna på ett konto du öppnar på en bank du inte har andra affärer i. När de finns där får han komma och hämta bilen wink

2 118 Inlägg
26 juni 2009
T5Black skrev:
Skrev till snubben att han kan banne mig komma och hämta den själv och lämna kontanter istället. Får se vad aset svarar haha.

Bra! smile

D.i.l.l.i.g.a.f

3 259 Inlägg
26 juli 2009
Smedhult skrev:
har också fått mail av en finne nu på min 144 som är till salu. han ville ha min adress så han kunde komma o kolla. något man ska bry sej om? eller bara vänta på att nån annan vill köpa den?

Varför skulle det vara nåt lurt med det?smile Om jag är intresserad av en bil så skulle jag också vilja åka o kolla på den först! hehe

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

4 005 Inlägg
26 juli 2009
niclas_swe skrev:
linuslinje skrev:
Checkar använder man inte år 2009!

ojo det gör man.. inte lika frekvent som tidigare i Sverige, men de existerar och utomlands används de dagligen.

Jag skulle aldrig ta emot något annat än en postväxel utfärdad på svensk bank eller kontanter eller insatt på kontot direkt.

3 259 Inlägg
26 juli 2009
Smedhult skrev:
JonR skrev:
Smedhult skrev:
har också fått mail av en finne nu på min 144 som är till salu. han ville ha min adress så han kunde komma o kolla. något man ska bry sej om? eller bara vänta på att nån annan vill köpa den?

Varför skulle det vara nåt lurt med det?smile Om jag är intresserad av en bil så skulle jag också vilja åka o kolla på den först! hehe

ja de förstår ja me, men hans email är Erick.karlsson10010@yahoo.com, och han bor i finland. Han skriver på engelska, och är beredd o komma på onsdag?

Inte frågat något om bilen eller liknande

Okej ja men upplys han om att svenska kontanter är det som gäller och att du följer med vid provkörning osv så kan ju inget hända? Vet inte hur mycket krångel det är att sälja en bil till finland men det kan väl inte vara så mycket krångel? Kolla upp sånt först, bara ringa till vägverket och fråga hur man går till väga, blir det massa bekymmer så är det ju bara o strunta i det..

MVH/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

1 915 Inlägg
26 juli 2009
Ser inget konstigt med det.
Alla som vill komma o kolla på din bil och ev köpa den vill ju självklart ha din adress.

Däremot om han vill skicka en check med massa extra pengar "utgifter" som du ska ge till nån som hämtar bilen osv så är det nåt lurt.

Men om han själv vill komma och kollla på bilen så är det nog okej.

Volvo 140 verkar vara populärt i Finland, sålde 140 delar på tradera för ett tag sen, 80% av delarna blev sålda till Finland.

Att han skriver på engelska kan vara att alla finnar inte kan svenska och om han skulle skriva på finska så fattar inte svenskar smile
Var med vi ev provkörning och kontant betalning vid köp.

Smedhult skrev:

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

451 Inlägg
27 juli 2009
Trådstartare
Smedhult skrev:
JonR skrev:
Smedhult skrev:

ja de förstår ja me, men hans email är Erick.karlsson10010@yahoo.com, och han bor i finland. Han skriver på engelska, och är beredd o komma på onsdag?

Inte frågat något om bilen eller liknande

Han verkar jävlit skum eftersom han jag fick från hette Erick_karlsson10012@yahoo.com
han skulle man ju fan anmäla, vet inte för vad men han är skum som fan iaf!!!

16 Inlägg
27 juli 2009
Vi fick samma erbjudande när vi hade en rostig gammal chrysler v6 ute på blocket! Han skulle skicka en kille och hämta bilen och betala betydligt mer än vi krävde för den! Denna "köpare" Va från england! Så please! Gå inte på det där! Jag tycker att TS har tillräckligt många svar i tråden och anledningar att inte ens svara på mer mail från "köparen".

OBS att "köparen" till vår bil skulle sätta in pengar på vårt konto och skicka någon annan att hämta bilen. Så om TS köpare tänker komma själv, så kräv betalning när han kommer...lämna inte ut kontonummer! Då ser inte jag några problem eller hinder i detta köp/sälj drama.
Senast redigerat av Madzie (27 juli 2009)

Your dream is my reality!

1 Inlägg
14 augusti 2009
Akta dig för denna figur, det är garanterat bluff! Jag har blivit utsatt för samma sak och förmodligen av samma person. Hans mailadress är "erick_karlsson10014@yahoo.com". Verkar det bekant? Han skulle skicka en annan person att hämta en motorcykel som jag har till salu. En massa konstiga turer, jag skulle få mina 58.000 och dessuton skulle jag skulle betala personen som skulle hämta hojen ca. 50.000 sek. Hmm, är det normalt? Jag fick en check på 16.000 us dollar (ca 112.000 sek) som skulle visa på hans "goda vilja". Banken sa att de inte kan se om den har teckning direkt utan det skulle ta ca 4-6 veckor. De anade oråd och varnade mig för att fullfölja denna affär. När jag skrev det till homom och att han istället måste överföra pengar till mitt konto eller betala cash, så garanterade han att pengarna fanns på checken och att han inte kunde få tillbaka dessa, de var låsta av hans bank!? Han ändrade sig också plötsligt och sa att kille som skulle hämta hojen hade en skuld att utkräva och att hojen var en del av denna skuld? Det var alltså plötsligt inte "Erick" som skulle ha hojen utan en norrman. Jag svarade att det kunde han glömma affären och att om han vill ha checken åter så kan han ge mig sin hemadress och att om han fortsätter så kommer jag att gå till polisen. Han har inte svarat.

Ett smakprov på vad han skrivit:
Hello Magnus, Glad you have finally received the payment.The agent is presently doing a delivery in London and insit on getting his funds before he comes for pickk up so you can send him the money via western union money transfer.I have been informed that you will be required to pay some charges as transfer commission.I am aware of that and ask that you deduct the amount from the funds you will be sending.  Recievers name:Rune Tharaldsen.Address:310 Marylebone High Street, London W1U 4RY.  As soon as you have made the transfer,send me the details of the transfer: MOney transfer control numberexact amount sent after deduction of chargessenders name and address   He can recieve the funds in part of 45,000 sek and the balance of the amount.So you can make the transfer in two parts to same receiver name (Rune Tharaldsen).  I wait for the your email. Have a nice day.

Checken är utställd på en norsk bank och killen som påstås komma för att hämta hojen har ett norskt namn (Rune Tharaldsen), men köparen påstå sig bo i finland. Har via en finsk bekant sökt på hans namn i finland, utan resultat, ingen Erick Karlsson finns att hitta. Jag tror att det är "Rune som är boven i detta misstäkta bedrägeri/pengatvätt.

Här är en kopia på sista mailet jag fick:

The amount has already been deducted from my in laws bank account already by spare bank 1.I would have loved to make the payment by swift but i lost my job and my in laws who is buying the bike now is making payment via a bank loan. So all you need to do is to deposit the check in the bank.and get back to me as soon as the check clears. The financial instrument is guranteed and covered for the amount so you can ask your bank to confirm this.  I ask for your understanding in this transaction. I wait your news.

Observera att detta har pågått samtidigt som du fått ditt erbjudande. Jag fick första förfrågan 21/7 och senaste svaret igår 13/8.

Så, bluff och båg!

Forummoderator
9 299 Inlägg
14 augusti 2009
Jag måste ju bara undra över hur dum i huvudet han är som använder ungefär samma email-adress?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Saaboholic
3 129 Inlägg
14 augusti 2009
Heja bluffmakare, hälsa han välkommen och vänta på han med en rad arga kompisar^^ Men gör för gudsskull ingen affär med sådant löst folk.

"Liberty of thought is the life of the soul"

158 Inlägg
14 augusti 2009
Bluffaren verkar inte ha alla hästar i stallet smile

Amateurs practise until they get it right. Professionals practise until they cant get it wrong.

Sleeper
3 084 Inlägg
14 augusti 2009
hmm kan ni inte ta reda på IP:t bara han lär väl garanterat sitta bakom proxy förstås men har ni alla samma
ip kanske det går att få ihop nått han kan ju vara ett totalnöt med enorm tur tongue..
http://aruljohn.com/info/howtofindipaddress/ hur man får fram ip
http://aruljohn.com/track.pl sen in i det så ser ni vart mailet kommer ifrån.
Senast redigerat av Sushikocken (14 augusti 2009)

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!

509 Inlägg
15 augusti 2009
Va de inte sånt här dom hade med i insider för nått år sen? Känner igen de hela på nått sätt.

. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
15 augusti 2009
är det nått fel på din bil ?
Som jag förstått har du försökt sälja den ett bra tag nu ? Eller har jag fel ? Kanske sett nån annan soarer smile

C H E V R O L E T <3

Evolution Garage
1 299 Inlägg
15 augusti 2009
frågan är väl inte om de e en bluff eller inte... ganska uppenbart. Frågan är hur man sätter dit honom...

Sky´s the limit...

554 Inlägg
15 augusti 2009
Det börjar märkas att folk har blivit mera försiktiga.
Jag köpte en bil i går.
Ägaren tipsade mig att endast kontanter var intressant.
Inga postväxlar/checkar/ pengar på kontot var av intresse.
Då pratar vi ända bara om 5500:-

1 688 Inlägg
15 augusti 2009
Lös in checken och vänta 5 bankdagar, ring banken dagligen och fråga om den hade täckning.
Du har ju inget att förlora sålänge du inte ger han bilen förrän du vet att den har täckning, har den inte täckning så är det ju inga problem sålänge du inte använder utav pengarna.
Kan man inte göra en anmälan på det sen?

Det kostar sjuka summor i skatt att ta in en bil i finland, säkerligen 100.000kr för en bil som kostar 140 000kr. Men det hela verkar ändå väääldigt lurt.

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!

Avstängd
386 Inlägg
15 augusti 2009
Jag brukar göra så att ska jag sälja nått så är det rena pengar som gäller. Tex när jag sålde min M5a så satt jag och lös igenom varje sedel för att se att dom va äkta visst det tog en halvtimme extra för det va ju en slant det handlade om och likaså när jag köper bilar så betalar jag alltid kontant även om det rör sig om 50***kr. Ett tips till er som gör affärer skaffa en sån där lampa som man lyser på sedlar för att se om dom är äkta det kan löna sig snabbare än ni anar.

Living the good Life!
585 Inlägg
15 augusti 2009
Han har skrivit till mig också mad ...jag drev med honom fram och tillbaka i typ 2 veckor och till slut orka han inte längre...tongue

Sista skojaren är inte född än... roll

When the flag drops, the Bullshit stops.

Sök