Akta dig för denna figur, det är garanterat bluff! Jag har blivit utsatt för samma sak och förmodligen av samma person. Hans mailadress är "erick_karlsson10014@yahoo.com". Verkar det bekant? Han skulle skicka en annan person att hämta en motorcykel som jag har till salu. En massa konstiga turer, jag skulle få mina 58.000 och dessuton skulle jag skulle betala personen som skulle hämta hojen ca. 50.000 sek. Hmm, är det normalt? Jag fick en check på 16.000 us dollar (ca 112.000 sek) som skulle visa på hans "goda vilja". Banken sa att de inte kan se om den har teckning direkt utan det skulle ta ca 4-6 veckor. De anade oråd och varnade mig för att fullfölja denna affär. När jag skrev det till homom och att han istället måste överföra pengar till mitt konto eller betala cash, så garanterade han att pengarna fanns på checken och att han inte kunde få tillbaka dessa, de var låsta av hans bank!? Han ändrade sig också plötsligt och sa att kille som skulle hämta hojen hade en skuld att utkräva och att hojen var en del av denna skuld? Det var alltså plötsligt inte "Erick" som skulle ha hojen utan en norrman. Jag svarade att det kunde han glömma affären och att om han vill ha checken åter så kan han ge mig sin hemadress och att om han fortsätter så kommer jag att gå till polisen. Han har inte svarat.
Ett smakprov på vad han skrivit:
Hello Magnus, Glad you have finally received the payment.The agent is presently doing a delivery in London and insit on getting his funds before he comes for pickk up so you can send him the money via western union money transfer.I have been informed that you will be required to pay some charges as transfer commission.I am aware of that and ask that you deduct the amount from the funds you will be sending. Recievers name:Rune Tharaldsen.Address:310 Marylebone High Street, London W1U 4RY. As soon as you have made the transfer,send me the details of the transfer: MOney transfer control numberexact amount sent after deduction of chargessenders name and address He can recieve the funds in part of 45,000 sek and the balance of the amount.So you can make the transfer in two parts to same receiver name (Rune Tharaldsen). I wait for the your email. Have a nice day.
Checken är utställd på en norsk bank och killen som påstås komma för att hämta hojen har ett norskt namn (Rune Tharaldsen), men köparen påstå sig bo i finland. Har via en finsk bekant sökt på hans namn i finland, utan resultat, ingen Erick Karlsson finns att hitta. Jag tror att det är "Rune som är boven i detta misstäkta bedrägeri/pengatvätt.
Här är en kopia på sista mailet jag fick:
The amount has already been deducted from my in laws bank account already by spare bank 1.I would have loved to make the payment by swift but i lost my job and my in laws who is buying the bike now is making payment via a bank loan. So all you need to do is to deposit the check in the bank.and get back to me as soon as the check clears. The financial instrument is guranteed and covered for the amount so you can ask your bank to confirm this. I ask for your understanding in this transaction. I wait your news.
Observera att detta har pågått samtidigt som du fått ditt erbjudande. Jag fick första förfrågan 21/7 och senaste svaret igår 13/8.
Så, bluff och båg!