3552
Sök

Döpa bilar?

1 207 Inlägg
27 juni 2009
Trådstartare
Först och främst vill jag att ingen skall känna sig träffad. Jag vill bara ha svar på min fundering, även om frågan som följer kan verka lite negativ. Nåväl...

Varför envisas vissa att döpa sina bilar? Gärna på engelska, och med "black" i namnet (sedan The Pirates of the Caribbean filmerna gjorde sitt intåg verkar även något med "pearl" vara populärt). Är det för att framhäva att det är något speciellt med bilen eller är det "bara för att"?

Själv gillar jag verkligen inte det, eran åsikt?

Smack that ass!!
2 953 Inlägg
27 juni 2009
om du menar bilen the black pearl så ska den ju ha pirates of the caribbean motivlack.. å min döpte jag till the malteseeeer bara för den har malteser kors

Zombies, coming soon to a city near you!
www.nesdb.se ditt 8-bit forum på nätet

129 Inlägg
27 juni 2009
Min PV 444 ifrån 54 har jag döpt till Ellinor.
Men det känns som om det var vanligare förr. På 50 och 60-talet eller tidigare. Min andra 444:a är döpt till Hulda. Dock inte av mig, utan hennes första ägare.

Varför man gör det? Tja anledningarna är väl olika. Men i mitt fall så känns det som om bilen blir än mer personlig då.

1 827 Inlägg
27 juni 2009
Det finns ju alla möjliga namn idag på helt alldagliga bilar. Black pearl, black widow, black sin, white sin mm mm mm... Störtlöjligt om du frågar mig.

Det var en kille som kom fram till mig och min bil för ett tag sen och frågade om det var denne som hette "nånting" på garaget där jag bestämt förklarade mig att jag aldrig någonsin skulle döpa min bil till ett extranamn.

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two

Byggd för metaldecibel o kärnkraftsmäll
661 Inlägg
27 juni 2009
Tror många döper bilar pga många fostrar sina bilar precis som deras egna skötebarn o vissa projekt kan nästan jämföras med ett barn som föds o utvecklas med tiden smile

Min förra sketna alldagliga bil kallades populärt för Bettan medan Mustangen jag äger heter Trinity, (vilket är lite av en paradox då jag är hårdrockare, och satanis (ej djävulsdyrkare) Men det är ju inget jag brukar säga det är bara det att hon är min ögonsten, har man en speciell bil så följer ofta en speciell relation till den.

Sen tror jag alla har egna historier varför de väljer sina namn, men det är iaf min.

Death to the false emperor !

Consider the god we could be without the grace
Once and for all
Diminish the sub principle and leave it's toxic trace
Once and for all !

NissanMotorsport
27 juni 2009
Har WhitePearl på nissan, dock så har den pearleffect i lacken så därav namnet..

9 108 Inlägg
27 juni 2009
Tycker dom flesta sådana smeknamnen är rätt uttjatade. Finns ju undantag med Black Pearl-volvon t.ex och andra som har tydliga teman. Sedan finns det ju XX antal originalbilar med samma namn (pearl, beauty hit och dit) bara för att dom är svarta roll

7 100 Inlägg
27 juni 2009
dom kanske döper om dom utifall bilen skulle springa bort,så kan dom ju ropa efter den:bettan,kommsi kommsi!

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!

945 Inlägg
27 juni 2009
bmx skrev:
dom kanske döper om dom utifall bilen skulle springa bort,så kan dom ju ropa efter den:bettan,kommsi kommsi!

Hahaha lol

Själv tycker jag det kan vara coolt med ett extranamn på bilen om man har ett tema som följer med extranamnet.
Men att ha det bara för sakens skull kan vara lite fjantigt tycker jag.

Det finns inga dumma frågor, det finns bara dumma människor som inte fattar!

Jävel
2 018 Inlägg
27 juni 2009
Någon har ristat in namnet MOA i min motorhuv på bilen, så jag har valt att kalla bilen de, fast inget jag döper den till på garaget ändå:)

You got to risk it, to get the biscuit :)

Eigenbrötler
1 237 Inlägg
27 juni 2009
Min bil är en blå opel en Blåpel. Sen har jag en sopig rostig rekord också, en Sopel.
Senast redigerat av SoL (27 juni 2009)

Redlinefoto
259 Inlägg
27 juni 2009
Jag har döpt min till Redline för den är väldigt röd tongue jag var den första på garaget med "redline" (och det var innan smeknamns funktionen fanns)

MVH Fredrik
Redlinefoto snart med hemsida :) när jag orkar pilla med det :P

Herr Klåfinger
214 Inlägg
27 juni 2009
I våran familj döper vi bilar efter namsdagen på den dagen vi köper dem.
Tex Bosse heter min smile 5 Juni

"Alkohol löser inga problem, men det gör inte mjölk heller."

112 Inlägg
27 juni 2009
Min sjuåriga dotter har döpt mina bilar. Den nuvarande heter Råtta Snigel eftersom den har en råtta och hon tycker jag kör för sakta.

27 MHz lever igen! Järfälla CB Meeting på kanal 19FM
R8N CB SHOP http://cbshop.se / www.facebook.com/r8n.cbshop.se

509 Inlägg
27 juni 2009
Jag kallar tjejens v40 för oxen, men de e för att den har oxn på regplåten.

1 067 Inlägg
27 juni 2009
Enligt regbeviset heter den Volvo nånting.. Kallas Torsten ibland... Oftast "Biljävel!" dock wink

41 Inlägg
27 juni 2009
min 850e döpte jag till evert för det passade till den på något sätt och s70n fick namnet svante utav tjejens kompis för att den är så bråkig:P

huh?
10 427 Inlägg
27 juni 2009
Der goldene Schwede

Tyckte det var lite humor wink Håller dock på och luskar fram nånting fyndigt på latin att ha istället.

Men visst håller jag med maco i övrigt, det är ju jäkligt löjligt. Speciellt 'Black Pearl' osv

Har för mig att detta diskuterades i en annan tråd innan
Motorjournalen nämner lite 'häftiga' namn i detta videoklipp
Stylingens Historia, del 2, 70-talet
[video]http://www.garaget.org/video/5j8ctu06fycn[/video]

Så 70-talets biltrender är väl roten till det onda wink

Soubee
27 juni 2009
I familjen döper vi bilarna efter reg plåten tex. Audin har BEL först så därför Bella och Donna är för att det är en import ifrån italien (Italian expression "bella donna", beautiful woman - wikipedia) tex.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
27 juni 2009
Min bil heter Green Goblin, är inte spiderman fantast direkt men efter lite tjat så började jag kalla den så ändå...

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Sök