3498
Sök

Positionsljus på taket lagligt eller inte ?? Lätt lastbilsreggad GMC Van gäller det

Fetast i stan !!
991 Inlägg
27 juni 2009
Trådstartare
Hej !
Går i tankarna på att montera 5 stycken lampor på taket framåt på min GMC vandura och funderar på om det är lagligt att ha det så eller inte .
Vanen är en GMC Vandura årsmodell 90 och är lätt lastbilsreggad om det innebär någon skillnad i frågan.
Har sökt runt på google och på garaget men inte hittat några konkreta svar,  så nu vänder jag mig till er och hör om ni vet mer än vad jag vet wink

Tänkte ha 5 stycken vita elr orange ljus framåt uppe på taket.

tacksam för svar   Mvh Emil

"Det reder sig, sa kärringen som sket i såsen!"
Volvo the intelligent choice

433 Inlägg
27 juni 2009
Du menar då att du ska ha de lysa hela tiden och inte "vanliga" extraljus? Tror man får ha lampor där uppe för att markera taket eller något i den stilen. Är ju många större pickisar som har det iallfall!

Offroad Racing
3 122 Inlägg
27 juni 2009
Jag har på blazern och farsan på vanen även våran granne har på sin van. inga problem på spb med våra iaf... Vet ingen som åkt på böter för lampor på taket. Har även jag för mig som nån sa att det är lagligt med p-ljus på taket.

https://www1.garaget.org/archive/75/74541/74777/74777-777367.jpg

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

1 893 Inlägg
27 juni 2009
Det handlar väl mera om watten man har där. Det är ju skilnad på om man sätter upp 5w pos-ljus eller 20w med reflektorer. (De senare är olagliga med halvljus.)
Varför skulle någon protestera mot en säkerhetshöjande åtgärd?

1 944 Inlägg
22 oktober 2011
En liten offtopic fråga :

Vart kan man få tag på dessa !? gärna dioder.

mvh
Andreas

har du jätte tråkigt får du gärna slänga en kommentar i någon av mina projekttrådar :)
Saab 900NG - Breddning
Volvo Amazon - Polisbil
Volvo V70N - Bruksbil

Sök