3291
Sök

Eftersnack: Gatebil Mantorp 26-28 juni 2009

kör timmerbil
11 Inlägg
5 juli 2009
#81
Sportsedan skrev:
trocade skrev:
Tyckte dock det var sådär bra koll på folk med flaggorna, skita i när man får svartflagg är ju riktigt fult tycker jag som man såg hela tiden... man kan ju tänka sig att en person som gör så skiter i om dom får en flagga för läckage eller liknande med...

Noterade även att många inte respekterade gulflagg, mkt. dåligt!

kan ju lägga till att jag svartflaggade en hel del bilar och några få kom fram och frågade vad det var för,,, mest var svart flaggorna för  att framrutorna var öppna... visst det var varmt jävlar, men det är mest för att om det nu blir en incident så ska inte någon råka få ut armen i första skedet ....   delade även ut några svartflagg för alldeles för hög fart / drifting/ omkörning under gul flagg när det var folk som jobbade med bärgning  eller liknade... gav en bil startförbud under lördagen orsak.. han drog upp bilen i fullt ställ förbi personal och bogser bil som jobbade under dubbel gul flagg, för att verkligen visa er som körde att det är hinder och ni skall ta det riktigt lugnt förbi.. tyvärr var det mycket dålig respekt för gulflagg.. hoppas det blir bättre nästa år då vi kommer att var hårdare med att ge körförbud för dom som inte tar det lugnt... 

Rizze_89 skrev:
Riktigt rolig helg!

Dock lite dåligt med info och funktionärerna hade dålig koll. Tex program med vad som hände under dagarna, var det nån som hittade det?

tyvärr så är det Norrmännen som sköter allt vad schema heter vi fick ut ett papper där tiderna stod men det gällde inte till 100%...  kan även tillägga att norrmännen gärna hade sätt att vi hävde ut mer bilar på banan än vad vi gjorde men vi har ju banans klassning att tänka på och så ska ni inte behöva köra i ett långt led utan kunna ge bullen benet och lära er vad eran gräns och bilens gränser är någon stans ...
körde även sjv förra året och låg där och plågade min honda hade då bra fart tyckte jag... hörde då ett jävla oväsen och titta upp i spegeln då kommer en 740 med brehas och kör om, en mycket skum upplevelse men fan så fränt så ska det ju vara under gatebil lol

men ni kan ju kolla in Mantorp Parks sida och mejla dom om era synpunkter då det var dom som skötte incheckning mm  MK Scandia som jag tillhör skulle hålla i Bes av bilar och Säkerheten på bana...
dock finns det alltid saker som kan förbättras... om ni vill veta mer om vad vi gör så kolla i på www.mkscandia.se   för övrigt så tycker jag att helgen var riktig trevlig med mycket bilar och däcksrök  tror att det var ca 450 bilar under helgen som körde..


Loaded skulle köra på lördags morgonen men mantorp ville få ut chikanen  så vi kunde släppa dom vanliga bilarna att köra..personligen så hade jag gärna sett att dom väntat med detta så Loaded  och Mangs kunde göra ett vettigt försök runt Mantorp... som sagt hoppas på bättre flyt till nästa år big_smile

och då glöm inte sol skyddskrämen tongue

King of the road :cool

457 Inlägg
5 juli 2009
#82
taxxen skrev:
hoppas det blir bättre nästa år då vi kommer att var hårdare med att ge körförbud för dom som inte tar det lugnt...

Det låter bra tycker jag, att skita i gulflagg tycker jag skulle vara= slutkört för dagen.
Men det är min åsikt.


Tycker även farten i depåområdet var ett problem, såg t.ex. en bil som gjorde svarta streck sad

Man skall behandla andra som man själv vill bli behandlad...

455 Inlägg
6 juli 2009
#83
Sportsedan skrev:
taxxen skrev:
hoppas det blir bättre nästa år då vi kommer att var hårdare med att ge körförbud för dom som inte tar det lugnt...

Det låter bra tycker jag, att skita i gulflagg tycker jag skulle vara= slutkört för dagen.
Men det är min åsikt.


Tycker även farten i depåområdet var ett problem, såg t.ex. en bil som gjorde svarta streck sad

Kan ju va lämpligt att ha förarmöte och TYDLIGT gå igenom för alla som är nya vad som gäller. Många som kör på PR-licens har aldrig kört på bana tidigare. Jag såg ingen hänsyn på banan, alla körde bara med tanke på sig själva, utan nån som helst uppsikt bakåt för snabbare bilar eller spårval.

Hårdare tag vore bra, säkerheten är faktiskt viktig... Men jag håller med om att man inte ska vara för rädd om bilen, bilar skall användas och stenskott får man räkna med!

Bygger Opel Corsa B Turbo, åker Opel Vectra OPC samt tyskstukad Opel Combo, sladdar Toyota Soarer JZZ30
http://www.realcar.se/
Årets företag på GreenlightGalan 2012!

Nissan Gazelle
1 460 Inlägg
8 juli 2009
#84
Gatebils träffen va mycket bra , varmt va de och å se snygga bilar på banan , mycket njöd å har vart på Gatebill

Nissan Silvia

Bilvårdstekniker & Fotograf
4 418 Inlägg
8 juli 2009
#85
taxxen skrev:
kan ju lägga till att jag svartflaggade en hel del bilar och några få kom fram och frågade vad det var för,,, mest var svart flaggorna för  att framrutorna var öppna... visst det var varmt jävlar, men det är mest för att om det nu blir en incident så ska inte någon råka få ut armen i första skedet ....

Sunt förnuft... Vad tror du är rimligast ??
Att man när det är 31c utomhus(hur varmt är det då inte i en bil) men kläder och hjälm smäller av pga värmen.

Eller lyckas flyga av så illa med bilen att en hand kommer ut genom rutan roll

Ärligt så tycker jag att det är idiotiska, ogenomtänkta, vansinniga regler ... Just my point!

Tycker i övrigt att personalen var riktigt otrevliga mot fotograferna detta året, har hört den ena historien efter den andra... Vissa fotografer fick inte gå ut på innerplan... Jag fick inte stå på vissa självklara ställen i starten, riktiga klimakterie-grabbar... Jag var inte den enda som tyckte det!

Tycker att det är något som Gatebil borde se över till nästa år!

Pesonalen innan kurvan, efter chickanen var som tidigare år BÄST! wink big_smile


194 Inlägg
18 juli 2009
#86
Jill skrev:
taxxen skrev:
kan ju lägga till att jag svartflaggade en hel del bilar och några få kom fram och frågade vad det var för,,, mest var svart flaggorna för  att framrutorna var öppna... visst det var varmt jävlar, men det är mest för att om det nu blir en incident så ska inte någon råka få ut armen i första skedet ....

Att man när det är 31c utomhus(hur varmt är det då inte i en bil) men kläder och hjälm smäller av pga värmen.

Då köper man ett nät och har i fönstret så får man ha rutan öppen om man vill... enkelt löst.

340 Inlägg
18 juli 2009
#87
Intressant läsning och det är uppenbart att ett sådant här Wilda-Western-arrangemang skapar rätt stora risker.

Det finns en anledning till att Svenska Bilsportförbundet har väldigt hårda krav vad det gäller racing, även på riktigt amatörnivå, eller debutantnivå som det kallas med den typen av körning. De kräver alltid licens och självklart att man har heltäckande klädsel, hjälm och handskar. Även om det vore 55 grader varmt ute. Det är upp till föraren och se till att det svalkar i bilen och det är då kanske inte så konstigt att förstå att det är AC-krav i t ex STCC-bilarna.

Nu är väl detta långt ifrån ett godkänt arrangemang hos SBF, men säkerhet är ju alltid det viktigaste. Som någon skrev i tråden tidigare får man dock antaligen förstå att det är en satans stor risk att ta ut sin bil på Gatebilsarrangemang.
Sen vet jag inte om flaggvakterna på plats är licensierade flaggvakter, låter ju inte som det, och då får man också räkna med att de inte klarar av uppgiften på rätt sätt.

Tipset är att ge fan i att åka ut med sin bil om man är rädd om den, och vill man köra riktigt racing så gör det på ett seriöst sätt istället med klubbar anslutna till SBF.

/Ellemark
www.oepmedia.se
Bil: Audi TTS

GirlsGoFast
1 000 Inlägg
18 juli 2009
#88
Ellemark skrev:
Sen vet jag inte om flaggvakterna på plats är licensierade flaggvakter, låter ju inte som det, och då får man också räkna med att de inte klarar av uppgiften på rätt sätt.

Vad är det som får dig att tro att det inte är licensierade flaggvakter runt banan??

theangel6/GirlsGoFast/Arrangör av Slaget Om Gatebil/medlem i Maniacracing
~Slaget om Gatebil~2-4 juli 2010 www.slagetomgatebil.se

228 Inlägg
18 juli 2009
#89
Ellemark skrev:
Tipset är att ge fan i att åka ut med sin bil om man är rädd om den, och vill man köra riktigt racing så gör det på ett seriöst sätt istället med klubbar anslutna till SBF.

Jo visst har du rätt, köra bana med klubbar anslutna till SBF är nog det bästa om man vill få svartflagg vid minsta däckrök! Knappt så man får ha R-däck på sådan träffar..

wagenwerks.net dubkorps.com wheel-whores.com

340 Inlägg
18 juli 2009
#90
Zeeeta skrev:
Ellemark skrev:
Tipset är att ge fan i att åka ut med sin bil om man är rädd om den, och vill man köra riktigt racing så gör det på ett seriöst sätt istället med klubbar anslutna till SBF.

Jo visst har du rätt, köra bana med klubbar anslutna till SBF är nog det bästa om man vill få svartflagg vid minsta däckrök! Knappt så man får ha R-däck på sådan träffar..

Hehe...drifting och racing är ju två helt olika saker. Men r-däck är inga problem enligt det reglementet.

/Ellemark
www.oepmedia.se
Bil: Audi TTS

782 Inlägg
19 juli 2009
#91
Vid det här laget borde de flesta (läs alla) veta vad gatebil handlar om ,, det är iallfall inte racing, racing har ingenting med g-bil att göra,tycker jag!
Det handlar om att ha så roligt som möjligt med sin bil... ett riktigt roligt upplägg både för publik och förare.
Sen att det är lite vilda western det är ju bara charmigt. Jag åker hellre på g-bil än på någon vanlig bandag då man inte får hasa,, min bil är dessutom inte lämplig för racing,,
Jag kommer till g-bil nästa år med en tre dagars biljett, fler däck,riktiga bromsbelägg, och bättre kylning till motorn. smile det var sommarens höjdpunkt..

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=171602
Mitt 1500 kronors tangent bord har liteproblem att göra mellanslag..

228 Inlägg
19 juli 2009
#92
Ellemark skrev:
Zeeeta skrev:
Ellemark skrev:
Tipset är att ge fan i att åka ut med sin bil om man är rädd om den, och vill man köra riktigt racing så gör det på ett seriöst sätt istället med klubbar anslutna till SBF.

Jo visst har du rätt, köra bana med klubbar anslutna till SBF är nog det bästa om man vill få svartflagg vid minsta däckrök! Knappt så man får ha R-däck på sådan träffar..

Hehe...drifting och racing är ju två helt olika saker. Men r-däck är inga problem enligt det reglementet.

Jo visserligen har du rätt! Menar bara att det kan vara lite väl hårt koppel på förarna ibland på sådana klubbdagar. sen så är det väl olika från klubb till klubb antar jag..

wagenwerks.net dubkorps.com wheel-whores.com

228 Inlägg
19 juli 2009
#93
bushmyra skrev:
Vid det här laget borde de flesta (läs alla) veta vad gatebil handlar om ,, det är iallfall inte racing, racing har ingenting med g-bil att göra,tycker jag!
Det handlar om att ha så roligt som möjligt med sin bil... ett riktigt roligt upplägg både för publik och förare.
Sen att det är lite vilda western det är ju bara charmigt. Jag åker hellre på g-bil än på någon vanlig bandag då man inte får hasa,, min bil är dessutom inte lämplig för racing,,
Jag kommer till g-bil nästa år med en tre dagars biljett, fler däck,riktiga bromsbelägg, och bättre kylning till motorn. smile det var sommarens höjdpunkt..

Håller helt klart med dig! Jag kommer också till gatebil nästa år! Förhoppningsvis med en bil som funkar (körde visst sönder den på senaste gatebil i våler...) Om inte annat är jag där och dricker bira och njuter av kaoset!

wagenwerks.net dubkorps.com wheel-whores.com

194 Inlägg
19 juli 2009
#94
bushmyra skrev:
Vid det här laget borde de flesta (läs alla) veta vad gatebil handlar om ,, det är iallfall inte racing, racing har ingenting med g-bil att göra,tycker jag!
Det handlar om att ha så roligt som möjligt med sin bil... ett riktigt roligt upplägg både för publik och förare.
Sen att det är lite vilda western det är ju bara charmigt. Jag åker hellre på g-bil än på någon vanlig bandag då man inte får hasa,, min bil är dessutom inte lämplig för racing,,
Jag kommer till g-bil nästa år med en tre dagars biljett, fler däck,riktiga bromsbelägg, och bättre kylning till motorn. smile det var sommarens höjdpunkt..

Det man påpekar är ju inte hur folk körde... utan mer att man ignorerade flaggor som faktiskt finns av en viss anledning ... men i övrigt är gatebil sjukt skoj big_smile

kör timmerbil
11 Inlägg
19 juli 2009
#95
det finns ju anledningar till att rutorna fram skulle vara stängda men bakrutorna får vara öppna och en ev tak lucka får vara öppen i bakant ... de klubbar som skötte säkerheten runt gatebil var alla anslutna till SBF....
och körde efter det.... visst finns det sådant som ska förbättras och måste förbättras....

och fotograferna som inte fick stå varsomhelst merparten av fotograferna verkar ha noll säkerhets tänkande
ex depå räcket skulle vara fritt enkelt kan an tycka då bilarna driftar mot detta skulle någon sätta röven i det så dom som står mot detta då kommer då inte att ha något bröstben kvar och eller armar.. sedan så går publik o fotografer förbi avspärrningar dom finns där av en anledning...  var några fotografer som gick och ställde sig på 12 postering helt RÄTT då  det är relativt säkert där....  innner plan fick fotografer vara på men inte springa över under körning... sedan att inte stå så nära banan sedan så var det ju fotografer som stod innanför räcket där man får stå men sedan så lägger dom sig ner och solar... vart tog hjärna vägen man hinner inte undan om man  ligger ner.... ex den röda evon som satte sig i träsket innan start kurvan detta händer till 95% av gångerna när det är denna typ av evenemang.....

kan säga att jag kanske var lite hård vissa gånger när jag gick och rensade räcket men det var flera gånger som jag sa åt folk att klättra ner eller gå bakom som dom totalt sket i att jag sa till och pekade åt dom att gå bort i ett av fallen var en kille som hänge på räcket och filmade som tittade på mig och fortsatte sedan filma sådana skulle jag helst se att Ordningsvakterna bar ut.... men till nästa år hoppas vi att mantorp park kan hålla vad om lovar så att alla kan koncentrera sig på det dom ska göra så allt blir bättre...

PS.. det är inte krav på ac i en STCC bil bara att det finns  fläkt som kan hålla rutan imfri ...wink

King of the road :cool

Bilvårdstekniker & Fotograf
4 418 Inlägg
20 juli 2009
#96
taxxen skrev:
och fotograferna som inte fick stå varsomhelst merparten av fotograferna verkar ha noll säkerhets tänkande
ex depå räcket skulle vara fritt enkelt kan an tycka då bilarna driftar mot detta skulle någon sätta röven i det så dom som står mot detta då kommer då inte att ha något bröstben kvar och eller armar.. sedan så går publik o fotografer förbi avspärrningar dom finns där av en anledning...  var några fotografer som gick och ställde sig på 12 postering helt RÄTT då  det är relativt säkert där....  innner plan fick fotografer vara på men inte springa över under körning... sedan att inte stå så nära banan sedan så var det ju fotografer som stod innanför räcket där man får stå men sedan så lägger dom sig ner och solar... vart tog hjärna vägen man hinner inte undan om man  ligger ner.... ex den röda evon som satte sig i träsket innan start kurvan detta händer till 95% av gångerna när det är denna typ av evenemang.....

kan säga att jag kanske var lite hård vissa gånger när jag gick och rensade räcket men det var flera gånger som jag sa åt folk att klättra ner eller gå bakom som dom totalt sket i att jag sa till och pekade åt dom att gå bort i ett av fallen var en kille som hänge på räcket och filmade som tittade på mig och fortsatte sedan filma sådana skulle jag helst se att Ordningsvakterna bar ut.... men till nästa år hoppas vi att mantorp park kan hålla vad om lovar så att alla kan koncentrera sig på det dom ska göra så allt blir bättre...

PS.. det är inte krav på ac i en STCC bil bara att det finns  fläkt som kan hålla rutan imfri ...wink

Som fotograf gör man allt på eget ansvar.
Vart jag står och pliktar med mitt liv för att få en bra bild skriver jag under på att jag är den som tar ansvar för och ingen annan. Sånt liv har vi fotografer. Har inte vart problem tidigare år på Gatebil- Mantorp eller på andra evenemang ...

End of story.


ElectroRaggare
885 Inlägg
22 juli 2009
#97
Det var kul som fan.. men nästa år får vi ta med lite fler bilar, vi hade ju bara 11 bilar med oss upp.. big_smile


-Driving on the edge-
Senast redigerat av NxV (22 juli 2009)

Chevrolet Tahoe -99 4x4 på M/T 33x13,5X20 däck
Dodge M880 -77 Blivande skogskung!


Sök