945TurboMS skrev:
jag kan hålla med om att det ger mer vrid med ökad volym... Men jag är utav den åsikten att man inte behöver den lilla förändringen av vrid som detta ger!
Trådskaparen ville ha ca 300hk och då klarar man sig med att byta topp, kamaxel, och turbo.. Ingenting mer än så ska behövas om man vill va sniken.
Vill man gå upp i effekt är det en annan sak! Mer volym ger som du säger mer vrid, och ger i samma veva en mer lättkörd motor vid samma effekt med kanske lägre laddtryck... Men är det nödvändigt då?? NEJ
Naturligtvis beror det på vad man vill ha för karaktär i motorn. Jämför med gamla HD motorer.. Lång slaglägd, mycket vrid, men inget varv! Att jämföra med en modern 600cc som ger samma effekt som hd motorn med mindre volym, men ett smalare effektregister, dvs. dom börjar kanske dra vid 8000varv
En gammal b230 motor med rätt grejer med lite effekt i ska man kunna varva 8500 om det ska va nåt kul! Och då behöver man inte heller den extra slaglängden.. Längre slaglängd på våra b230 motorer frestar på cylinderväggarna, och det i kombination med mycke laddtryck och varvtal gör att cylinderloppen slits fortare... Detta på grund av ökad belastning som den ökade slaglängden ger!!!!!
Detta kan ju ordnas med betong som stagar upp cylinderloppen i nederkant förvisso.. inte optimalt, men det är en lösning på ett eventuellt framtida problem!