3582
Sök

B230FT = 300-350hk

40 Inlägg
18 juli 2009
#41
945TurboMS skrev:
Marlboroman skrev:
945TurboMS skrev:

Av vilken anledning skulle man vilja ha en marinvev för ynka 500hk???

För att få mer vridmoment och därigenom få mer effekt

Jag köper tyvärr inte det argumentet.

Längre slaglängd frestar på cyllinderväggarna!!
Då är det bättre å porta toppen för att få upp sugmotoreffetkten, samt montera en för ändamålet avsedd kamaxel!

Var och varannan 940 med b230ft åker ju omkring med 5-550hk med orginal kolvar och vevaxel verkar det som!!!!

Vad grundar du dina spekulationer på då? Tänk på att det är folk som är villiga att lägga ner stora pengar då sina bilar, ska man då ge kommentarer åt det så var seriös med fakta istället för vad du tror.

Effekten beror ju hur mkt du laddar och du kan inte ladda hur mkt som helst med orignalstakar... !

Jag skulle inte vilja lägga ett inlägg och skriva såsom du gör och bidragit till ngn skjutit en stake i sin nyrenoverade motor. Det är rätt svinigt.

Finns många seriösa inlägg både på TPC Clubben och här. Läs där istället.


40 Inlägg
18 juli 2009
#42
Hultman skrev:
evolvoline skrev:
faktum är att den orginal FT botten pallar 540hk utan att göra ett jota finns en kille från usa som körde orginal botten på 540hk i 4år...

Dra den om rödluvan med...

Exakt.... Håller med killen. 540 hk och orignalbottendel stämmer ej....


40 Inlägg
18 juli 2009
#43
Sharky skrev:
Istället för att länka till ett annat forum så försöker jag svara istället.

I en FT så behöver man inte göra något åt själva bottendelen (om den är frisk) om man nöjer sig med 300Hkr. Går man upp mycket mera så bör man byta stakar.
Orginaltoppen på en FT (530 topp) är i orginal för "trång" för att få en vettig motor om man skall upp mot 300Hkr. Byta kam är ett måste och vill man ha en orginalkam så är det K eller T5 kam som är att rekommendera. Toppen behövs även portas. Alternativ är att byta till en 531 topp som i orginal räcker till en effektiv motor på 300Hkr.

/Göran

rejdge skrev:
Vad bör man göra för att få ut ungefär 300-350hk på ett B230FT block. Har sökt i forumet m.m. men hittar inget bra att gå på, är relativt novis i området så behöver mycket tips.


Toppen behövs ej portas för den effekten, akta er för firmor såsom ACC Racing som blåser er på 14,000 kr. Lätt.

Mvh En som redan kastat pengarna i Sjön....


GREASEMONKEY
822 Inlägg
18 juli 2009
#44
Hultman skrev:
evolvoline skrev:
faktum är att den orginal FT botten pallar 540hk utan att göra ett jota finns en kille från usa som körde orginal botten på 540hk i 4år...

Dra den om rödluvan med...

Självklart kommer det från en Saab åkare wink

Finns ett gäng från karlskoga som byggde en orange 240 med B230FK motor och helt original bottendel ! över 500hk men minsta spikning hade dödat motorn, nu vet jag inte om varken bilen eller motorn lever längre... Men det är stakarna som igentligen är problemet på en rödblockare.

Mvh S.Österdahl

GREASEMONKEY
822 Inlägg
18 juli 2009
#45
jkpgforlife skrev:
Hultman skrev:
evolvoline skrev:
faktum är att den orginal FT botten pallar 540hk utan att göra ett jota finns en kille från usa som körde orginal botten på 540hk i 4år...

Dra den om rödluvan med...

Exakt.... Håller med killen. 540 hk och orignalbottendel stämmer ej....

Som jag skrev förut, det går, hittar tyvärr inget bevis på det just nu bara.

Mvh S.Österdahl

GREASEMONKEY
822 Inlägg
18 juli 2009
#46
jkpgforlife skrev:
945TurboMS skrev:
Marlboroman skrev:

För att få mer vridmoment och därigenom få mer effekt

Jag köper tyvärr inte det argumentet.

Längre slaglängd frestar på cyllinderväggarna!!
Då är det bättre å porta toppen för att få upp sugmotoreffetkten, samt montera en för ändamålet avsedd kamaxel!

Var och varannan 940 med b230ft åker ju omkring med 5-550hk med orginal kolvar och vevaxel verkar det som!!!!

Vad grundar du dina spekulationer på då? Tänk på att det är folk som är villiga att lägga ner stora pengar då sina bilar, ska man då ge kommentarer åt det så var seriös med fakta istället för vad du tror.

Effekten beror ju hur mkt du laddar och du kan inte ladda hur mkt som helst med orignalstakar... !

Jag skulle inte vilja lägga ett inlägg och skriva såsom du gör och bidragit till ngn skjutit en stake i sin nyrenoverade motor. Det är rätt svinigt.

Finns många seriösa inlägg både på TPC Clubben och här. Läs där istället.

Man är ju inte så smart om man lyder ett forum med blinda ögon heller, allt bygger på egen erfarenhet och forumen fungerar mest som ett hjälpmedel, man ska aldrig göra som "alla" säger åt en, jag delar mest med mig av det jag sett och vet bara.

Mvh S.Österdahl

4 001 Inlägg
19 juli 2009
#47
jkpgforlife skrev:
thelaughingmadman skrev:
Läst tråden lite snabbt och många verkar instämma att motorn klarar runt 300hk (i motorn alltså) utan att bottendelen modifieras. Men låt säga att man nu vill ha ännu mer kraft, vad gör man med bottendelen?
Vad finns att göra?

Kan inte mycket om motorer, ska tilläggas.

Tacksam för svar

Varför då jaga mer effekt??? Det är ju inte bara motorn som ska ge 300 hk, bromsarna och väghållning ska ju också hänga med effekten att säga. Livsfarligt att ha en 940 som ger 330 hk utan uppgradera bromsar mm.

Många stirrar sig så blinda på effekt, men tänk på övrigt med, så ni får stopp så grejerna. När jag laddade 1,8 bar så gick bilen som fan, men bromsarna var slut efter 4 hårda inbromsningar, så tänk före.

Annars åker man med livet som insats.

Med All välmening, 940:n är ingen Racervagn ifrån början, däremot en väldigt bra och trimningsvänlig bil att åka i.

Mvh Christoffer

Hur fan kör du? har du gasen i botten samtidigt som du bromsar eller varför skulle bromsarna ta slut efter 4 inbromsningar?
Så länge du inte har ökat vikten så påfrestar du inte bromsarna mer för att du ökar effekten i motorn.
Om bilen väger 1500kg & har 60 hk och du bromsar från 100 - 0km/h så är det exakt samma belastning på bromsarna som om bilen hade haft 1500hk MEN om du hade hållt gasen i botten och bromsat så är det stor skillnad mellan 60 hk & 1500hk

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

GREASEMONKEY
822 Inlägg
19 juli 2009
#48
Detta är bilen jag tänkte på, jag har blivit informerad om att bottendelen ska vara en standard B230FK, sen om det är sant lovar jag inte, men teoretiskt sett så skulle det fungera, bara man bearbetar kolvar för kompens skull.

film 1: http://www.youtube.com/watch?v=VkCuUPK9L1o
film 2: http://www.sportbilen.se/video.php?f=499bbd30c156b
Senast redigerat av 770_EVOLVE (19 juli 2009)

Mvh S.Österdahl

19 Inlägg
19 juli 2009
#49
262turbo skrev:
Wielbass skrev:
262turbo skrev:

får bromspapper i veckan...laddar förövrigt 2.1bar och varvar 8500rpm med original vev... så med andra ord sitter jag inte och gissar på "om det kan hålla"...

Då kan du gott lägga upp de bromspappret så vi alla får se för de skulle ja me villa se tongue

det ska jag absolut göra... vad är det i ditt motor vetande som säger att det inte skulle gå? bara nyfiken av vilken kunskap och erfarenhet du säger att det inte skulle gå? inte meningen att vara tyken men det finns förövrigt många "förstå sig påare" på gorg... vill bara försäkra mig om att du inte är en av dom... mvh jimmy

du ja får nog ursäkta mitt lilla på hopp, var så inställd på vevstakar så ja fatta de som att du ladda 2.1 bar å allt de där på orginal vevstakar.
Inge illa menat alltså.

Mvh Wielbass

948 Inlägg
20 juli 2009
#50
770_EVOLVE skrev:
Detta är bilen jag tänkte på, jag har blivit informerad om att bottendelen ska vara en standard B230FK, sen om det är sant lovar jag inte, men teoretiskt sett så skulle det fungera, bara man bearbetar kolvar för kompens skull.

film 1: http://www.youtube.com/watch?v=VkCuUPK9L1o
film 2: http://www.sportbilen.se/video.php?f=499bbd30c156b

jo det stämmer LG i karlskoga som byggde den med standard botten med endast kolvarna ursvarvade för ventilerna iom han körde med 16vtopp OCH ett riktigt sprut, Nira det är a och o när man trimmar och veta såklart vad man gör. bilen finns kvar en jag känner har den motorn vet jag dock inte nått om nu

261 Inlägg
20 juli 2009
#51
jkpgforlife skrev:
945TurboMS skrev:
Marlboroman skrev:
För att få mer vridmoment och därigenom få mer effekt

Jag köper tyvärr inte det argumentet.

Längre slaglängd frestar på cyllinderväggarna!!
Då är det bättre å porta toppen för att få upp sugmotoreffetkten, samt montera en för ändamålet avsedd kamaxel!

Var och varannan 940 med b230ft åker ju omkring med 5-550hk med orginal kolvar och vevaxel verkar det som!!!!

Vad grundar du dina spekulationer på då? Tänk på att det är folk som är villiga att lägga ner stora pengar då sina bilar, ska man då ge kommentarer åt det så var seriös med fakta istället för vad du tror.
Effekten beror ju hur mkt du laddar och du kan inte ladda hur mkt som helst med orignalstakar... !
Jag skulle inte vilja lägga ett inlägg och skriva såsom du gör och bidragit till ngn skjutit en stake i sin nyrenoverade motor. Det är rätt svinigt.
Finns många seriösa inlägg både på TPC Clubben och här. Läs där istället.

Var nånstans i mitt inlägg nämner jag att man ska köra med orginalstakar???

Mitt inlägg handlar om att jag tycker det är onödigt att lägga pengar på en marinvevaxel, som för övigt inte tillför ett förbannade skit i en turbospis yikes  Effekt jagar man i topplock och kamaxel...  För 300hk  ska man klara sig med ca 1bar om har trimmat rätt!

Och dom där såkallade seriösa inläggen här på gorg..  Var har du sett dom????   En av få som verkligen kan nåt om att trimma volvo på detta forumet, är Sharky!
Och han hade ju tydligen fel (enligt dig) när han sa att man var tvungen å porta 530toppen för att nå 300hk

8 250 Inlägg
20 juli 2009
#52
945TurboMS skrev:
Mitt inlägg handlar om att jag tycker det är onödigt att lägga pengar på en marinvevaxel, som för övigt inte tillför ett förbannade skit i en turbospis yikes  Effekt jagar man i topplock och kamaxel...

Naturligtvis kan det va en tung utgift, men extra slagvolym är aldrig fel, oavsett om det är sug eller överladdat. Större volym ger mer vrid som i sin tur ger mer effekt. Och naturligtvis så kommer ju mycket av effekten från topp och kammar, men inte allt.


261 Inlägg
20 juli 2009
#53
jag kan hålla med om att det ger mer vrid med ökad volym... Men jag är utav den åsikten att man inte behöver den lilla förändringen av vrid som detta ger!
Trådskaparen ville ha ca 300hk och då klarar man sig med att byta topp, kamaxel, och turbo..  Ingenting mer än så ska behövas om man vill va sniken.

Vill man gå upp i effekt är det en annan sak! Mer volym ger som du säger mer vrid, och ger i samma veva en mer lättkörd motor vid samma effekt med kanske lägre laddtryck... Men är det nödvändigt då??  NEJ

Naturligtvis beror det på vad man vill ha för karaktär i motorn. Jämför med gamla HD motorer.. Lång slaglägd, mycket vrid, men inget varv!  Att jämföra med en modern 600cc som ger samma effekt som hd motorn med mindre volym, men ett smalare effektregister, dvs. dom börjar kanske dra vid 8000varv

En gammal b230 motor med rätt grejer med lite effekt i ska man kunna varva 8500 om det ska va nåt kul! Och då behöver man inte heller den extra slaglängden.. Längre slaglängd på våra b230 motorer frestar på cylinderväggarna, och det i kombination med mycke laddtryck och varvtal gör att cylinderloppen slits fortare...  Detta på grund av ökad belastning som den ökade slaglängden ger!!!!!
Detta kan ju ordnas med betong som stagar upp cylinderloppen i nederkant förvisso.. inte optimalt, men det är en lösning på ett eventuellt framtida problem!

GREASEMONKEY
822 Inlägg
20 juli 2009
#54
TobbeTT skrev:
770_EVOLVE skrev:
Detta är bilen jag tänkte på, jag har blivit informerad om att bottendelen ska vara en standard B230FK, sen om det är sant lovar jag inte, men teoretiskt sett så skulle det fungera, bara man bearbetar kolvar för kompens skull.

film 1: http://www.youtube.com/watch?v=VkCuUPK9L1o
film 2: http://www.sportbilen.se/video.php?f=499bbd30c156b

jo det stämmer LG i karlskoga som byggde den med standard botten med endast kolvarna ursvarvade för ventilerna iom han körde med 16vtopp OCH ett riktigt sprut, Nira det är a och o när man trimmar och veta såklart vad man gör. bilen finns kvar en jag känner har den motorn vet jag dock inte nått om nu

Tack smile

Mvh S.Österdahl

4 001 Inlägg
20 juli 2009
#55
945TurboMS skrev:
jag kan hålla med om att det ger mer vrid med ökad volym... Men jag är utav den åsikten att man inte behöver den lilla förändringen av vrid som detta ger!
Trådskaparen ville ha ca 300hk och då klarar man sig med att byta topp, kamaxel, och turbo..  Ingenting mer än så ska behövas om man vill va sniken.

Vill man gå upp i effekt är det en annan sak! Mer volym ger som du säger mer vrid, och ger i samma veva en mer lättkörd motor vid samma effekt med kanske lägre laddtryck... Men är det nödvändigt då??  NEJ

Naturligtvis beror det på vad man vill ha för karaktär i motorn. Jämför med gamla HD motorer.. Lång slaglägd, mycket vrid, men inget varv!  Att jämföra med en modern 600cc som ger samma effekt som hd motorn med mindre volym, men ett smalare effektregister, dvs. dom börjar kanske dra vid 8000varv

En gammal b230 motor med rätt grejer med lite effekt i ska man kunna varva 8500 om det ska va nåt kul! Och då behöver man inte heller den extra slaglängden.. Längre slaglängd på våra b230 motorer frestar på cylinderväggarna, och det i kombination med mycke laddtryck och varvtal gör att cylinderloppen slits fortare...  Detta på grund av ökad belastning som den ökade slaglängden ger!!!!!
Detta kan ju ordnas med betong som stagar upp cylinderloppen i nederkant förvisso.. inte optimalt, men det är en lösning på ett eventuellt framtida problem!

Kul att ni håller på och snackar om 8500rpm osv.
1. Vrid är en biprodukt av effekt, inte tvärtom
2. Kör man med standard kolvringsbredd så är det ganska meningslöst att varva 8500rpm, det går men det är meningslöst eftersom kolvringarna kommer att vobla och inte täta som dom ska.
3. TS snackar om 300-350hk

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

8 250 Inlägg
20 juli 2009
#56
kolvas skrev:
1. Vrid är en biprodukt av effekt, inte tvärtom

Effekt är ett framräknat värde. Och i den formeln finns bara 2 variabler: varvtal och vridmoment. När man kör en motor i bänk så mäts vridmomentet och efter det räknas effekten fram.
Senast redigerat av Marlboroman (20 juli 2009)


10 287 Inlägg
22 juli 2009
#57
Det är inget måste att porta en 530 topp för 300Hkr. Jag skrev att för att få en vettig motor - vilket i min värld innebär en effektiv motor så är det lämpligt att lägga krut på toppen.

Jag har varit med om många B230FT byggen dom senaste 12 åren och jag vidhåller att det är jäkligt svårt att få en effektiv motor över 280Hkr med orginal orörd 530 topp. Sedan att det finns udda exempel på dom som har tvingat ur mera är inget som jag ser som något som man alls kan rekommendera om man skall bygga vettigt.
Vi har tagit hand om flera sådana byggen under åren där folk har kommit in med "värstingar" med tvångsmatade B230FT med jättelastbilsturbo och 2 bar i laddtryck som samtliga har gått som en påse skit.

Hur en motor andas är A och O. Notera dock att när folk frågar hur dom skall trimma så är standardfrågan tillbaka hur dom har tänkt sig att använda bilen - busbil eller daily-driver. Skall man bygga en ren busbil så fine - go ahead.

/Göran

jkpgforlife skrev:
Sharky skrev:
Istället för att länka till ett annat forum så försöker jag svara istället.

I en FT så behöver man inte göra något åt själva bottendelen (om den är frisk) om man nöjer sig med 300Hkr. Går man upp mycket mera så bör man byta stakar.
Orginaltoppen på en FT (530 topp) är i orginal för "trång" för att få en vettig motor om man skall upp mot 300Hkr. Byta kam är ett måste och vill man ha en orginalkam så är det K eller T5 kam som är att rekommendera. Toppen behövs även portas. Alternativ är att byta till en 531 topp som i orginal räcker till en effektiv motor på 300Hkr.

/Göran

rejdge skrev:
Vad bör man göra för att få ut ungefär 300-350hk på ett B230FT block. Har sökt i forumet m.m. men hittar inget bra att gå på, är relativt novis i området så behöver mycket tips.


Toppen behövs ej portas för den effekten, akta er för firmor såsom ACC Racing som blåser er på 14,000 kr. Lätt.

Mvh En som redan kastat pengarna i Sjön....

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Volvo turbo trimmare
195 Inlägg
26 juli 2009
#58
945TurboMS skrev:
Och då behöver man inte heller den extra slaglängden.. Längre slaglängd på våra b230 motorer frestar på cylinderväggarna, och det i kombination med mycke laddtryck och varvtal gör att cylinderloppen slits fortare...

Hur cylinderloppen slits låter jag vara osagt, Men Längre slag på b230motorerna är positivt. Du sänker ju kolvhastigheten. dvs sänker cylindertrycket.. Däremot vid överladdning ökar du cylindertrycket igen..

The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
27 juli 2009
#59
Hur pass driftsäker blir en b230 med 300hk?

är inte negativ av mig men hade vart kul och veta wink
Senast redigerat av AcesHigh666 (27 juli 2009)

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

Evolution Garage
394 Inlägg
27 juli 2009
#60
Det är tråkigt att det finns så många förståsigpåare som har "har hört att det är si eller så". Bättre att vara tyst om man inte har konkreta källor att backa upp sina fakta med. T.ex egna tester, bromspapper, fysiska formler, kanelbulle-recept eller whatever.
Hur många tror att stroka blocket från 2.3 till 2.5 liter är värt en investering på 15-20000kr?
Lägg de pengarna på eftermarknadssprut, turbo, kam och topp, så kan du få ut 300hk utan problem.

Projekttråd: Volvo 242 med 2JZ
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage


Sök