2485
Sök

Volvo 740 GLT 16v startar bara med startgas ! (Nu startar den inte alls)

714 Inlägg
30 juni 2009
Trådstartare
Tja har ett så irriiiiteeeerande jävla problem, bilfan startar bara med startgas, ibland kan den få nått ryck å stara precis som vanligt, vad kan vara fel ? har den nån kallstartsventil eller något sådant ? isåfall VART ? för den går hur bra som helst när den får en dush med startgas.. jag har bytt fördelar lock och rotor, tändstiften är nya, tändkablarna ser fina ut... blir inte klok på detta

Tempmätaren verkar med vara nå fel med... men det har det varit ända sen jag köpt den, den visar nästan alltid att den inte är i motortemp drift, men stänger jag av bilen så kan mätaren åka upp i mitten där den ska vara..vet inte om det har nått med det att göra-...

men har biljäveln nån tempgivare eller kallstartsventill eller något sådant..den måste ju få en extra dush av bensin när den är kall, men vad är det som styr det ? men då är det ju iofs konstigt att den inte startar fast den är varm :S
Senast redigerat av Nurminen_ (3 juli 2009)

268 Inlägg
30 juni 2009
det låter som tempgivaren. om motorn inte vet att den är kall ger den ingen extra soppa och då blir den svårstartad.  har fixat detta på en 740 med samma problem tongue

Jag har inte trimmat sönder den, bara modifierat den utanför toleransområdet...

335 Inlägg
30 juni 2009
sitter en kontakt under insuget vid 3dje cylindern, rengör med kontaktspray och kolla kablar

714 Inlägg
30 juni 2009
Trådstartare
laggey skrev:
sitter en kontakt under insuget vid 3dje cylindern, rengör med kontaktspray och kolla kablar

hmm ska kolla om ja kan se tycker det är kontakter överallt :S vad går den kontakten till ?

335 Inlägg
1 juli 2009
Nurminen_ skrev:
laggey skrev:

hmm ska kolla om ja kan se tycker det är kontakter överallt :S vad går den kontakten till ?

till tempgivaren

Whatever :)
1 652 Inlägg
2 juli 2009
om inte annat så har du ju så att du kan läsa av felkoser på den... kolla vad bilen har att säga där. men 90% på att de är tempgivare.

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

21 Inlägg
2 juli 2009
hade samma problem med min 16 ventilare köpte en ny tempgivare så startade den lätt sen=)

714 Inlägg
3 juli 2009
Trådstartare
NOONAME skrev:
hade samma problem med min 16 ventilare köpte en ny tempgivare så startade den lätt sen=)

hur ser tempgivaren ut, kanske sitter samma på b230et ? har en ja kan ta delar ifrån !

714 Inlägg
3 juli 2009
Trådstartare
nu startar den inte alls !!! den tänder bara med startgas det kommer bensin och gnista...kan det vara spridarrelät ? vad kan det vara mer förutom det ? kan det vara bensinpumpen ? som inte orkar göra nått riktigt tryck fast man ser att de kommer bensin när man vrider på starten ?
Sprutar ja in riktigt mycket stargas i insuget så går den å tomgång 1-2 sekunder...men gasar ja händer det inte ett skit ! alltså ingne bensinkommer fram genom spridarna va ?

Jag ska byta bensinpump + filter nu i eftermiddag, inte för att ja tror det är det som är felet, men den nya pumpen är mycket fräshare..så det skadar ju inte iaf
Senast redigerat av Nurminen_ (3 juli 2009)

1 652 Inlägg
3 juli 2009
om stiften är blöta så är de inget fel på relääet... ellerhur. lika så igen. pumpen funkar om stiften är blöta smile men om du tror att du har för litet tryck fram till spridrarna.. gör så här.. köp en manometer och koppla in på bensin IN till spridrarna. och försöka att få den på tomgång. kolla av vad du har för tryck fram till dem. denna motor ska ha ett BTR tryck på ca 2.9-3.1 bar. min ligger på 3.1 bar . kolla de. ligger de långt under min värdet så är de BTR som inte hänger med-.

714 Inlägg
3 juli 2009
Trådstartare
ska kolla om stiften blir blöta smile några min inan så kunde bilen hosta till när ja körde på landsväg tex

714 Inlägg
4 juli 2009
Trådstartare
felet var...... gissa ?

Spridarrelät smile
Senast redigerat av Nurminen_ (4 juli 2009)

1 652 Inlägg
5 juli 2009
haha visste de ^^ brukar vara de smile har alltid ett i reserv i bilen ifall att.. you know smile

Sök