3343
Sök

Fördelar/nackdelar med 5-kanals slutsteg?

Reservdansk
6 271 Inlägg
30 juni 2009
Trådstartare
Tjena!
Har sett att bl.a. BRL har sålt 5-kanals slutsteg, dvs 4st högtalar-utgångar och en rejälare bas-utgång.

Jag tycker det låter väldigt smidigt, då steget borde fixa högtalarna runtom i bilen samt en bas, istället för att ha två slutsteg, ett mono och ett fyrkanals.

Nackdelar/fördelar som ni har märkt med 5-kanals slutsteg?
Finns det fler märken som säljer 5-kanals slutsteg?
Det verkar inte vara sådär jättevanligt efter en snabb sökning på Tradera och Blocket.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

1 634 Inlägg
30 juni 2009
Fördelarna är ju de uppenbara allt på ett ställe, behöver bara dra en strömmatning till ett steg, tar mindre plats etc.

Nackdelarna är ju att mycket får dela plats. Du får mindre effekt då ett sådant steg skulle bil för stort om det skall ge lika mycket som tex 3st 2-kanals steg, nätdelen skall räcka till alla kanaler osv osv.

Numera Saab 9-5 Aero -00

Osponsrad
1 631 Inlägg
30 juni 2009
Jag har oxå länge undrat över 5-kanals steg. Är det verkligen ngt att ha ? Kanske bra om man inte har typ Kicker L7 12:a som dunkbas och lite värre fram och baksystem, men till mindre icke strömkrävande ljudinstallationer kanske det räcker..
Orkar ju inte gooogla nu så lite mer info och gärna erfarenheter om det hela hade varit intressant.

Roger Rodas 19751031 - 20131130. (Han dog samtidigt som PW)

1 534 Inlägg
30 juni 2009
jag kör på 5kanals fungerar klockrent wink

2 665 Inlägg
30 juni 2009
Följande märken har 5 eller 6kanaler i sortimentet.

JBL
MDS
DLS
JL
Sinus live
U-dimension
Powerbass
Audison
Soundstream
Senast redigerat av Rickard-v (30 juni 2009)

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

1 534 Inlägg
30 juni 2009
Rickard-v skrev:
Följande märken har 5 eller 6kanaler i sortimentet.

JBL
MDS
DLS
JL
Sinus live
U-dimension
Powerbass
Audison
Soundstream

ähum...(host) Genesis (host) roll

184 Inlägg
30 juni 2009
Infinity har oxå slutsteg med 5 eller 6 kanaler.

2 665 Inlägg
30 juni 2009
Ja de med.

Det är ju ingen komplett marknads undersökning hehehe!

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

Reservdansk
6 271 Inlägg
30 juni 2009
Trådstartare
Hur fungerar det med filter och sånt?

Jag menar, basen ska ju bara ha de låga frekvenserna medan högtalarna får ta hand om mid och höga registerna.

Om man sänker suben på huvudenheten - sänks basen bara på just basen eller det drabbar även de ev. låga och midbas-signaler som når högtalarna?

653 Inlägg
30 juni 2009
5-kanaliga steg funkar helt superbt, dock inte lika bra till "värre" eller "bättre" ljudinstallationer, tänker med på basar som kräver lite ström smile

653 Inlägg
30 juni 2009
TurbOla skrev:

Jag menar, basen ska ju bara ha de låga frekvenserna medan högtalarna får ta hand om mid och höga registerna.

Om man sänker suben på huvudenheten - sänks basen bara på just basen eller det drabbar även de ev. låga och midbas-signaler som når högtalarna?

Om man sänker på HUn så sänks basen på hela ljudsystemet, du ställer allt via steget... även frekvens osv smile

1 534 Inlägg
30 juni 2009
Aronsson_Kil skrev:
TurbOla skrev:

Om man sänker på HUn så sänks basen på hela ljudsystemet, du ställer allt via steget... även frekvens osv smile

beror väl på vad du har för stereo, min stereo i 3-vägs nätverket så kan man sänka suben , midbasen, mellanregistret, diskant var för sej

Reservdansk
6 271 Inlägg
30 juni 2009
Trådstartare
Aronsson_Kil skrev:

Det är ju egentligen rätt logiskt, vid närmare eftertanke, man har ju bara en lågnivå-signal ut. tongue

Men om man då istället har en HU med 3 lågnivå-utgångar t.ex. för fram, bak och sub, då blir det väl inte bra med ett 5-kanals steg?

6 851 Inlägg
30 juni 2009
Aronsson_Kil skrev:
TurbOla skrev:

Nänä..det beror på vad för steg el CD man har. Hade ett Grund Zero steg, den kunde jag ställa basen från CDn på UTAN att resterande kanaler blev lidande. Hade 3xsignalkabelingångar på steget oxå såklart.
Senast redigerat av TT-Avant (30 juni 2009)

1 534 Inlägg
30 juni 2009
TurbOla skrev:
Aronsson_Kil skrev:

Det är ju egentligen rätt logiskt, vid närmare eftertanke, man har ju bara en lågnivå-signal ut. tongue

Men om man då istället har en HU med 3 lågnivå-utgångar t.ex. för fram, bak och sub, då blir det väl inte bra med ett 5-kanals steg?

Jag kör exakt så med 5kanals steg fungerar utan problem
då steget har just ingångar för front, rear och sub wink

Reservdansk
6 271 Inlägg
30 juni 2009
Trådstartare
Om man säger såhär då; är ett femkanals-steg värt sina pengar eller det är bättre att satsa på 2 olika steg istället?

OBS: Jag räknar inte med att vinna dB-tävlingar. lol
Senast redigerat av TurbOla (30 juni 2009)

1 534 Inlägg
30 juni 2009
TurbOla skrev:
Om man säger såhär då; är ett femkanals-steg värt sina pengar eller det är bättre att satsa på 2 olika steg istället?

beror på vad det är för 5kanals steg roll

Reservdansk
6 271 Inlägg
30 juni 2009
Trådstartare
Iam2fast4U skrev:
beror på vad det är för 5kanals steg roll

Det är jag med på. tongue

Men väger fördelarna med ett femkanals-steg över mot att ha två olika steg? menar jag. tongue

206 Inlägg
30 juni 2009
En undran bara, hur många in-kanaler brukar det vara på 5-kanalare? 4-kanals eller 6-kanals? tongue

653 Inlägg
30 juni 2009
TT-Avant skrev:
Aronsson_Kil skrev:
TurbOla skrev:

Nänä..det beror på vad för steg el CD man har. Hade ett Grund Zero steg, den kunde jag ställa basen från CDn på UTAN att resterande kanaler blev lidande. Hade 3xsignalkabelingångar på steget oxå såklart.

Jo men menar i "vanligare" ljud installationer, visste dock inte att det kunde vara som du beskriver smile

Sök