3411
Sök

Fördelar/nackdelar med 5-kanals slutsteg?

6 851 Inlägg
1 juli 2009
Grodan74 skrev:
En undran bara, hur många in-kanaler brukar det vara på 5-kanalare? 4-kanals eller 6-kanals? tongue

4 kanaler = 2 (4), front, rear
5 kanaler=3 (6), front, rear, sub.
6 kanaler=3(6) samma som ovan (ofta vad jag har sett iaf.)

2 665 Inlägg
1 juli 2009
TurbOla skrev:
Om man säger såhär då; är ett femkanals-steg värt sina pengar eller det är bättre att satsa på 2 olika steg istället?

OBS: Jag räknar inte med att vinna dB-tävlingar. lol

Ja det är oftast prisvärt.
Vi tar ett exempel.

JBL har ett steg som heter GTO5355 4495kr
Kollar man på effekten så innehåller det 1st GTO504 2695kr och 1st GTO3501 2695kr =5400kr

Alltså blir det 900kr billigare att köpa 5kanalaren!

Räknade på ord pris hos nårdik.

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

6 851 Inlägg
1 juli 2009
Rickard-v skrev:
TurbOla skrev:
Om man säger såhär då; är ett femkanals-steg värt sina pengar eller det är bättre att satsa på 2 olika steg istället?

OBS: Jag räknar inte med att vinna dB-tävlingar. lol

Ja det är oftast prisvärt.
Vi tar ett exempel.

JBL har ett steg som heter GTO5355 4495kr
Kollar man på effekten så innehåller det 1st GTO504 2695kr och 1st GTO3501 2695kr =5400kr

Alltså blir det 900kr billigare att köpa 5kanalaren!

Räknade på ord pris hos nårdik.

Men man kanske inte ska kolla på den angivna effekten. Ibland vet jag att tex. ett monoblock med samma spec. ger MERA effekt irl. än vad den effekten i 5 kanalaren ger.

Men om det är mer eller mindre prisvärt med ett 5 kanals eller 4+mono..svårt att säga. beror nog lite på vad du vill få ut av ljudet. 5 kanalare låter ju klart bättre än vad org. + bassteg gör, men vill man ha ut lite mera av ljudet, kvalité eller spela högt, då ska man nog välja 2+2+1 kanaler eller 4+1 kanaler.
Tycker själv att det vart väldig skillnad på ljudet från mitt 5kanals till 4+mono..dock så va det skillnad på kvalitén oxå, men lägre spec. på 4+mono, men spelade bra mycke renare och mycke högre oxå.

Reservdansk
6 271 Inlägg
1 juli 2009
Trådstartare
Det låter som om man inte förlorar så mycket på att satsa på 4+1 eller 2+2+1 steg istället för ett 5kanals, jag är inte så rädd för att köpa begagnade steg så länge det är av ett känt märke + att man kan provspela dem först.

Speciellt som om man kan få högre och renare ljud, kanske även bättre kontroll över ljudet då.

Sen får man se om man drar massa kabel ända bak eller ifall man slänger in ett extra batteri eller flyttar bak det befintliga. smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

379 Inlägg
1 juli 2009
ja fördelarna e ju att alla högtalare o basar kopplas på samma ställe
nackdelarna e att de inte går o ha nårra värsting basar då
ja skulle hellre kört dörrhögtalarna på ett 4kanaligt steg för sig och typ exempel 2 basar på ett 2 kanaligt ja tro faktist de bli bäst så

mvh

"om det ser rätt ut- så är de nog det"

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
1 juli 2009
Ser inga större problem med 5-6-kanalare.
Dock får man vara beredd att lägga ut mer pengar för att steget inte skall bli lidande av vad tex Andreas nämnde.

DLS, Genesis och Audison är tre exempel på steg som har BRA med pulver under skalet, men så kostar de 10k+ med.....där får man verkligen var man betalar för.
Får man tag på ett Genesis 5 channel begagnat för 4-5000 så skall man vara riktigt glad. Visst 4x40W + 140W på basdelen MEN vilka trevliga 300W (vilket i praktiken är MER).
Audison LRx5.1K för sina 10K är ett MONSTER i jämförelse med sina 1.2KW nominellt enligt CEA2006......

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

1 534 Inlägg
1 juli 2009

Genesis 5ch står det ju och det är ett sådant på bilden?
Senast redigerat av Iam2fast4U (1 juli 2009)

2 665 Inlägg
1 juli 2009
Ja det står genesis efter DLS det ser väl jag med.

De hette så för några år sedan.

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

1 534 Inlägg
1 juli 2009
Rickard-v skrev:
Ja det står genesis efter DLS det ser väl jag med.

De hette så för några år sedan.

Hade jag ingen aning om faktiskt, trodde att killen på blocket annonsen fått spader tongue

7 241 Inlägg
1 juli 2009
DLS Genesis för att vara riktigt noga.

Steg gjorda av Genesis på uppdrag av DLS som såldes med bådas namn på.

1 631 Inlägg
2 juli 2009
TurbOla skrev:
Iam2fast4U skrev:
beror på vad det är för 5kanals steg roll

Det är jag med på. tongue

Men väger fördelarna med ett femkanals-steg över mot att ha två olika steg? menar jag. tongue

I en liten anläggning så JA. I en större NEJ. Passar perfekt för den som inte ständigt uppgraderar och förändrar anläggningen.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.

Reservdansk
6 271 Inlägg
2 juli 2009
Trådstartare
gurenius skrev:
I en liten anläggning så JA. I en större NEJ. Passar perfekt för den som inte ständigt uppgraderar och förändrar anläggningen.

Det jag funderar på är ju inställningsmöjligheterna på det femkanaliga steget, jämfört med ett fyrkanaligt och ett mono-steg.

Visst, det handlar väl om prisklass där också, men jag tänker mig under 5000kr, som rimlighetsnivå. smile

21 761 Inlägg
2 juli 2009
De ser ut som att en hel del 5-kanalssteg har de grundläggande inställningarna, dvs HPF/LPF på kanal 1-4 och subsonicfilter på monokanalen. Vissa steg har inte LPF på samtliga kanaler (1-4), men så kan det även vara på 4-kanalssteg.

Lägsta belastningsimpedans på monokanalen varierar också, en del tål 1 Ohm medan vissa "bara" tål 2 Ohm. Kan nog vara så att de "billigare" 5-kanalarna (typ under 5000:-) har 2 Ohm som lägsta impedans. smile

Kika gärna runt på olika ställen, det brukar gå att få reda på ganska mycket info om stegen. Vissa ställen har manualer i PDF, bara att ladda hem och läsa.

Reservdansk
6 271 Inlägg
2 juli 2009
Trådstartare
Drönirettab skrev:
De ser ut som att en hel del 5-kanalssteg har de grundläggande inställningarna, dvs HPF/LPF på kanal 1-4 och subsonicfilter på monokanalen. Vissa steg har inte LPF på samtliga kanaler (1-4), men så kan det även vara på 4-kanalssteg.

Lägsta belastningsimpedans på monokanalen varierar också, en del tål 1 Ohm medan vissa "bara" tål 2 Ohm. Kan nog vara så att de "billigare" 5-kanalarna (typ under 5000:-) har 2 Ohm som lägsta impedans. smile

Kika gärna runt på olika ställen, det brukar gå att få reda på ganska mycket info om stegen. Vissa ställen har manualer i PDF, bara att ladda hem och läsa.

Många basar i de lite lägre prisklasserna stannar ju också vid 2 Ohm, och högtalarna körs ju för det mesta i 4 Ohm så då skulle det ju funka rätt okej för en vanlig ljudanvändare. smile

Ja, man får ta och kolla runt mer på fler femkanaliga steg och se vad man tycker.

Skulle vara skönt att bara behöva dra bak en strömkabel istället för två eller tre till olika steg. tongue

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
2 juli 2009
En klar fördel med 5-6 kanals steg är ju enkelheten vid montering, bara ett steg att få plats med och en plus/jordkabel. smile Körde själv med ett JBL 6-kanals tidigare (som för övrigt är till salu nu) och det fungerar riktigt bra! Väldigt smidigt tycker jag, men nu när man ska uppgradera så vill man ha lite mer effekt och då lär man gå över till separata steg för bas och framsystem.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

7 241 Inlägg
2 juli 2009
För 5K skulle jag säga begagnat tex. Genesis 5 channel som länkades till tidigare smile

1 631 Inlägg
4 juli 2009
TurbOla skrev:
gurenius skrev:

Det jag funderar på är ju inställningsmöjligheterna på det femkanaliga steget, jämfört med ett fyrkanaligt och ett mono-steg.

De är likvärdiga.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.

Glidare
3 Inlägg
18 juli 2009
Har 5 kanals steg och det klarar precis av en 12"a och 4st original 6.5" dörrhögtalare utan att brinna upp. Köpte ett billigare infinity 2 kanals och satte subben där istället, blev genast kallare och mer kräm i ljudet smile

Reservdansk
6 271 Inlägg
18 juli 2009
Trådstartare
Okej. smile
Hade nyss igång mitt GAS Alpha 4100 och min låda med dubbla Proson 12'or, är fortfarande förvånad över hur bra de spelar. smile
Man blir ju bara så sugen. tongue

Men då bör man nästan satsa på ett dyrare femkanals om det ska orka spela en bas och fyra dörrhögtalarkit?

Sök