3910
Sök

Hur tolka TP-styrelsen ang tona vind/främre sidoruta?

145 Inlägg
1 juli 2009
Trådstartare
Tjenare.

Nu kommer en sån där tråd igen där nån undrar om det verkligen är förbjudet att tona främre sidorutorna och vindrutan. Dom här har man ju läst så många gånger....

Men jag var inne och kollade på transportstyrelsens hemsida idag i ett annat ärende då jag hittade denna text:

"Tonade bilrutor
Vindrutor måste ha en ljusgenomsläpplighet av minst 75 procent. Andra rutor i förarens siktfält ska ha en ljusgenomsläpplighet av minst 70 procent. Kravet gäller både inifrån och utifrån.

Film eller färgskikt som ger störande reflexer eller bländar andra trafikanter är inte tillåtna."

Gör man skillnad på ljusinsläpp och transparitet i detta läge?

Eller skall man tolka det som att det är ok att ha 25% toning på vindrutan så länge det inte ger störande reflexioner eller bländar andra (hur man nu gör det med tonade rutor)?

Här hittade jag texten: http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag … -bilrutor/ (dock identisk med den jag citerade).

Jag ber om ursäkt på förhand om jag "öh, va fan, du fattar ju ingenting" men jag måste fråga...

"Jaguar är en dröm man bara äger en gång..."

145 Inlägg
1 juli 2009
Trådstartare
... Drog iväg en förfrågan till TPS via mail. Skall bli intressant att höra...

78 Inlägg
1 juli 2009
Har också hört att man max få ha 25% toning, men vet inte om de är fram eller bak!

145 Inlägg
1 juli 2009
Trådstartare
Bak får man väl ha 100 % om man så vill det.

Darth Vader
1 644 Inlägg
1 juli 2009
Lägg till i ekvationen att rutan som den är inte har 100% ljusgenomsläpp...

Edit: alla rutor bakom B-stolpen kan du täcka med träskivor om du vill, du måste alltså itne se nånting genom dessa.
Senast redigerat av DoWahDiddy (1 juli 2009)

Braaaaap?

Hetast Just Nu!
1 355 Inlägg
1 juli 2009
jag har ju dispans på mina framrutor så har 35% ljusgenomsläpp på mina men med tanke på att det redan är nån % så att hitta nån film till det som ska godkännas för att vara max 75% är ju skitsvårt då är det ju genomskinligt och enligt mig ganska onödigt !

Inspiration comes standard

145 Inlägg
2 juli 2009
Trådstartare
Har fått svar från transportförbundet:

"Hej
Av erfarenhet vid utbildning av Bilprovningens personal (där mätning medinstrument, jämfört med okulär besiktning förekom), vet man att en ruta inte klarar mycket mer "mörkning" än vad som är original på vissa bilmodeller.
En klar vindruta har en ljusgenomsläpplighet som ligger mellan 80 och 90 %. Om Du tonar en klar vindruta 20 % så kommer ljusgenomsläppligheten att bli mellan 64 %och 72 %, alltså inte godkänt. Om Du tonar en tonad sidoruta 25 % så får Du en ljusgenomsläpplighet på mellan 52 % och 56 %. En fabrikstonad vindruta har enljusgenomsläpplighet på mellan 75 till 80 % och en fabrikstonad sidoruta mellan 70 till 75 %.Det är nästan inte ens möjligt att klistra en klar film på en ruta och klara kravet på 75 % för vindruta eller 70 % för annan ruta i förarens siktfält. 

Med vänlig hälsning
*
Handläggare Trafikregistret"

Det är alltså ok att tona vind och sidorutor men praktiskt taget omöjligt att lyckas hamna under gränsvärderna.

Skulle vara intressant att mäta vad man har...

mvh Jonas

* Jag tog bort hans namn.
Senast redigerat av JonB (2 juli 2009)

Sök