3316
Sök

Slutstegs problem (Värme)

133 Inlägg
2 juli 2009
Trådstartare
#1
Nya steg
Slutsteg 900ALPHAX5001: Uteffekt: 1x300W RMS 4ohm, 1x500W RMS 2ohm. Klass AB. 2ohm stabil. RCA-in/utgång. Subsonicfilter 20-55Hz (12db/okt). LP-filter 30-300Hz (12dB/okt). Bass boost 0-18dB (45Hz). Känslighet 0,3-8V. Avsäkrad 60A. Mått: 246x55x383mm.

Gammla steg.
Uteffekt: 2x155W RMS 4ohm, 2x290W RMS 2ohm, 1x590W RMS 4ohm bryggkopplat. 2ohm stabil. 0,02% THD. RCA-in/out. Subsonic filter 20Hz/18dB. HP-filter 25-5000Hz (12dB/okt). LP-filter 40-4000Hz (12dB/okt). Bandpassfilter 50-5000Hz/12dB. Frekvensomfång 10-40000Hz. S/N 100dB. Känslighet 0,3-8V. Avsäkrad 75A. Mått: 492x52x230mm

Baslådan
Baslåda 285GT52402BR: Dubbla 12-tumsbasar. portad låda. Polypropylene membran. Känslighet 95dB. Effekttålighet 550W RMS, 1600W max. Total impedans 2ohm. Frekvensomfång 40-200Hz. Kraftig terminal. Material: MDF-board. Mått: B 889mm x H 393mm x D 318mm nedre, 240mm övre.

mitt "gammla steg" blev överhättat och slog ifrån.. var folk som sa att de var fel ohm på de steget för att driva baslådan

Jag ha därför bytt till det "nya steget" Men jag har upptäckt att de är ingen skillnad de nya steget blir också varmt Kan inte ha handen på steget en längre stund för då bänner jag mig.. Detta är förstås inge bra?

vad kan detta bero på? Fel inställningar på steget? Steget har 13-14Volt hela tiden visar kondesatorn. är de bra eller för mkt ström?

just nu har jag steget inställt: Gain Max -> Bass bost KL: 12 -> LP KL: 12 -> Subsonic kl 12. och de basar på alldeles utmärkt men skiten blir som sackt vart.

Steget sitter på baslådan och steget har ca 1cm till taket på skuffen så fins inte mkt utrymme fins en bild på hur baslådan sitter i bilen. om de kan ha nått mer värmen att göra att de sitter för tajt.

jag har ett allternativ att lösa detta problem sätta in fläcktar som är ricktade mot steget är detta ett bra eller dålig lösning eller har nå nått annat förslag på vad som kan vara fel. För det är vell inte meningen att steget ska bli varmt som fan även fast det är nära 30 gradet ute i en sluten skuff och i en svart bil ?

kanske rent ut av är för varmt i skuffen i denna värme så steget blir varmt?


kom gärna med förslag hur man ska prova med att ställa in steget bättre och hur jag ska läsa mitt problem med att steget nästan kokar
Senast redigerat av _NoDDaN_ (2 juli 2009)

NoDDaN

1 534 Inlägg
2 juli 2009
#2
testa sänk gainen till hälften och sätt bassboost på noll
du pressar ju ur slutsteget totalt, antagligen därför slutsteget blir varmt


279 Inlägg
2 juli 2009
#3
Fixa kylning annars? wink
Men det låter ju inge bra, nått måste ju vara tokigt om det blir så pass varmt att du bränner dig.


2 665 Inlägg
2 juli 2009
#4
Bra att du bytte steg. För ditt gamla tål inte 2ohm bryggkopplad.

Ditt nya steg fixar det!

Ja du har för lite utrymme så därför blir det nog varmt.
Dina inställningar verkar lite obra. Eftersom allting står på 12 så blir det knappt nå ljud kvar efter filtreringen. Svårt att se hur inställningarna är, utan steget framför mig. Men ska hjälpa en kille installera lillebror steget ikväll
Börja med att ställa bassboosten på 0
Subsonic på på kl 9
LP på kl 1
Testa för justering o efter! Kommentera här hur du upplevde skillnaden tack!

Eftersom det blir så varm tror jag överbelastar stegt. Det kan inte spela så högt som du vill.
När du har gain på max har steget troligen inget mer att ge. Sedan höjer du basboosten en helt del. Inställningarna blir som att du vill få ut 1000watt ur steget men det orkar inte med det.

Jag tror problemet är att det låter riktigt högt i bagaget men inte i kupen.

Sätt dig i bilen. Spela din favvo låt på fullt ös.
Hoppa sedan ut fäll ner baksätet o vänd på lådan!
Sätt dig i bilen o ös på! Risken finns att det låter mkt mera nu. Testa!
(tänker så eftersom du har plåthatthylla och baksäte ivägen.)
Kommentera gärna denna test också så jag vet.
Senast redigerat av Rickard-v (2 juli 2009)

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

133 Inlägg
2 juli 2009
Trådstartare
#5
just nu har jag Basboos på max -> Gain på kl 10 -> LP kl 11 subsonic 50hz och då spelar jag skiten ur basarna.. kan sänka basboost lite om jag vill men då moste jag höja gain.

Men sänker nog på gain istället. För jag har Gain framme vid sterion från steget..

av dom hän inställningarna så blir de bra bas och bra kvallite från min bas och inställningarna från min sterio.


har satt in 2 st dator fläcktar som får luften att röra sig över steget.. detta hjälpte mkt i denna värme

kände på steget innan jag åkte iväg idag efter solen hade stekt på bilen.. steget var redan då varmt som satan. + att de blir vart när man spelar = stek hett. så mina 2 fläcktar jobbar på mkt bra

De sista testet ska jag inte göra för jag vet vad basarna går för. de enda jag inte vet så mkt av är Steg och Hz och allt vad de nu heter


Vad är bäst att ha MAX bas på sterion i bilen eller på steget.??
Senast redigerat av _NoDDaN_ (2 juli 2009)

NoDDaN

21 761 Inlägg
2 juli 2009
#6
_NoDDaN_ skrev:
just nu har jag Basboos på max -> Gain på kl 10 -> LP kl 11 subsonic 50hz och då spelar jag skiten ur basarna.. kan sänka basboost lite om jag vill men då moste jag höja gain.

Om du har subsonic på 50 Hz så dämpar steget bort onödigt mycket av djupbasen, det kan vara en av orsakerna till att du måste vrida upp gainen så mycket. Runt 30 Hz är en mer lämplig inställning tycker jag.

Bassboost på max gör att steget får jobba "ihjäl" sig med vissa frekvenser och blir då lätt överbelastat, dessutom tillhör faktiskt dessa frekvenser det område som subsonic dämpar bort när det är inställt på 50 Hz. Steget jobbar alltså för högtryck med att förstärka de frekvenser som sedan dämpas bort, till ingen nytta med andra ord. smile

Hur bra är det? wink

Försök hitta ett läge på LP så att det visar ungefär 70-80 Hz, vrid subsonic till ca 30 Hz. Vrid av bassboost helt och hållet, vrid stegets gain helt åt vänster och låt stereons baskontroll vara i neutralläge.Nu kan du börja om med inställningen av steget.

Sätt in en CD-skiva i stereon och vrid upp volymen till 75-80% av max, gå bak till steget och vrid långsamt upp gainkontrollen tills ljudet preciis börjar låta illa. Vrid då tillbaka gainen tills ljudet preciis slutar låta illa, nu är steget och stereon anpassade till varandra.

I detta läge kan du fortsätta med lite finjustering av ljudet. Du kan också testa med det som Rickard-v skrev, dvs fälla ner sätet och vända lådan för att höra ifall det låter mera. smile

_NoDDaN_ skrev:
Vad är bäst att ha MAX bas på sterion i bilen eller på steget.??

Inget är bättre, att ha förstärkningskontroller på max brukar oftast innebära dåligt ljud på ett eller annat sätt.

379 Inlägg
2 juli 2009
#7
Jocke0155 skrev:
Fixa kylning annars? wink
Men det låter ju inge bra, nått måste ju vara tokigt om det blir så pass varmt att du bränner dig.

håller me går att fixxa kylning på alla möjliga dumma vis ja o farsan gjorde en konstig grej för o kyla ner blaupunkt steget haha men ja vill inte ta de här på forumet
de blev lite klipp o trixx
så ett tips från mig är att försöka få ngn luft blåsandes utifrån riktat mot steget som du inte borde ha på baslådan wink
mvh

"om det ser rätt ut- så är de nog det"

133 Inlägg
2 juli 2009
Trådstartare
#8
Drönirettab skrev:
_NoDDaN_ skrev:
just nu har jag Basboos på max -> Gain på kl 10 -> LP kl 11 subsonic 50hz och då spelar jag skiten ur basarna.. kan sänka basboost lite om jag vill men då moste jag höja gain.

Om du har subsonic på 50 Hz så dämpar steget bort onödigt mycket av djupbasen, det kan vara en av orsakerna till att du måste vrida upp gainen så mycket. Runt 30 Hz är en mer lämplig inställning tycker jag.

Bassboost på max gör att steget får jobba "ihjäl" sig med vissa frekvenser och blir då lätt överbelastat, dessutom tillhör faktiskt dessa frekvenser det område som subsonic dämpar bort när det är inställt på 50 Hz. Steget jobbar alltså för högtryck med att förstärka de frekvenser som sedan dämpas bort, till ingen nytta med andra ord. smile

Hur bra är det? wink

Försök hitta ett läge på LP så att det visar ungefär 70-80 Hz, vrid subsonic till ca 30 Hz. Vrid av bassboost helt och hållet, vrid stegets gain helt åt vänster och låt stereons baskontroll vara i neutralläge.Nu kan du börja om med inställningen av steget.

Sätt in en CD-skiva i stereon och vrid upp volymen till 75-80% av max, gå bak till steget och vrid långsamt upp gainkontrollen tills ljudet preciis börjar låta illa. Vrid då tillbaka gainen tills ljudet preciis slutar låta illa, nu är steget och stereon anpassade till varandra.

I detta läge kan du fortsätta med lite finjustering av ljudet. Du kan också testa med det som Rickard-v skrev, dvs fälla ner sätet och vända lådan för att höra ifall det låter mera. smile

_NoDDaN_ skrev:
Vad är bäst att ha MAX bas på sterion i bilen eller på steget.??

Inget är bättre, att ha förstärkningskontroller på max brukar oftast innebära dåligt ljud på ett eller annat sätt.

Fins ett litet problem i detta om jag har högtalarna kopplade till Sterion i bilen och vrider sterion till 75-80% av max volym så kommer dom högtalarna att gå sönder eller skrika för högt. och jag har ingen lust att stoppa in ett steg för dom. för de låter bra via sterion. hur ska jag göra då?

NoDDaN

21 761 Inlägg
2 juli 2009
#9
Då får du väl vrida upp stereons volym tills de vanliga högtalarna nästan börjar låta illa och ha detta som referenspunkt istället för 75-80% av max, borde fungera det också tycker jag. smile

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
2 juli 2009
#10
du ställer in steget efter cdn. så ställ gain på steget på minsta möjliga höj cd till 80% ungefär. 52 utav 60 t.ex.

Ställ subsonic på 30hz.
ställ Lp på t.ex 60hz
Bassboost slänger du åt helvete, de försämrar bara signalen och gör den oren. Du lurar ju dig själv att de spelar bättre och högre fast de spelar sämre..

Sen höjer du gain på steget till det låter BRA.

att du höjer gain framme tolkar jag endast som en basboostcontroll. släng den ochså.

Se till att inte cd, har igång någon inställning för sub. och har den de så ställ in den på tex Lp50 eller LP80hz. Sätt i lågnivån i en subingång om du har flera lågnivåingångar.

BOKSTAVLIGEN SLÄNG BASS BOOSTEN ÅT HELVETE!! samt ställ den på 0 sen höjer du på cd sub.+-6 t.ex.

Det står på steget vilka HZ du ställer in.. Din kl 9-10-11 är olika HZ..Du kommer inte ha kvar det steget särskilt länge om du kör med baasboost osv. samt plågar det me dina inställningar men det ÄR ju ditt val.
Senast redigerat av pattilatti2 (2 juli 2009)


Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
2 juli 2009
#11
_NoDDaN_ skrev:
Drönirettab skrev:
_NoDDaN_ skrev:
just nu har jag Basboos på max -> Gain på kl 10 -> LP kl 11 subsonic 50hz och då spelar jag skiten ur basarna.. kan sänka basboost lite om jag vill men då moste jag höja gain.

Om du har subsonic på 50 Hz så dämpar steget bort onödigt mycket av djupbasen, det kan vara en av orsakerna till att du måste vrida upp gainen så mycket. Runt 30 Hz är en mer lämplig inställning tycker jag.

Bassboost på max gör att steget får jobba "ihjäl" sig med vissa frekvenser och blir då lätt överbelastat, dessutom tillhör faktiskt dessa frekvenser det område som subsonic dämpar bort när det är inställt på 50 Hz. Steget jobbar alltså för högtryck med att förstärka de frekvenser som sedan dämpas bort, till ingen nytta med andra ord. smile

Hur bra är det? wink

Försök hitta ett läge på LP så att det visar ungefär 70-80 Hz, vrid subsonic till ca 30 Hz. Vrid av bassboost helt och hållet, vrid stegets gain helt åt vänster och låt stereons baskontroll vara i neutralläge.Nu kan du börja om med inställningen av steget.

Sätt in en CD-skiva i stereon och vrid upp volymen till 75-80% av max, gå bak till steget och vrid långsamt upp gainkontrollen tills ljudet preciis börjar låta illa. Vrid då tillbaka gainen tills ljudet preciis slutar låta illa, nu är steget och stereon anpassade till varandra.

I detta läge kan du fortsätta med lite finjustering av ljudet. Du kan också testa med det som Rickard-v skrev, dvs fälla ner sätet och vända lådan för att höra ifall det låter mera. smile

_NoDDaN_ skrev:
Vad är bäst att ha MAX bas på sterion i bilen eller på steget.??

Inget är bättre, att ha förstärkningskontroller på max brukar oftast innebära dåligt ljud på ett eller annat sätt.

Fins ett litet problem i detta om jag har högtalarna kopplade till Sterion i bilen och vrider sterion till 75-80% av max volym så kommer dom högtalarna att gå sönder eller skrika för högt. och jag har ingen lust att stoppa in ett steg för dom. för de låter bra via sterion. hur ska jag göra då?

Då sänker du diskant, mellanreg, bas på dem i stereon.. svårare än så är det inte... de ska klara av att spela 75/80% av max.


133 Inlägg
2 juli 2009
Trådstartare
#12
pattilatti2 skrev:
du ställer in steget efter cdn. så ställ gain på steget på minsta möjliga höj cd till 80% ungefär. 52 utav 60 t.ex.

Ställ subsonic på 30hz.
ställ Lp på t.ex 60hz
Bassboost slänger du åt helvete, de försämrar bara signalen och gör den oren. Du lurar ju dig själv att de spelar bättre och högre fast de spelar sämre..

Sen höjer du gain på steget till det låter BRA.

att du höjer gain framme tolkar jag endast som en basboostcontroll. släng den ochså.

Se till att inte cd, har igång någon inställning för sub. och har den de så ställ in den på tex Lp50 eller LP80hz. Sätt i lågnivån i en subingång om du har flera lågnivåingångar.

BOKSTAVLIGEN SLÄNG BASS BOOSTEN ÅT HELVETE!! samt ställ den på 0 sen höjer du på cd sub.+-6 t.ex.

Det står på steget vilka HZ du ställer in.. Din kl 9-10-11 är olika HZ..Du kommer inte ha kvar det steget särskilt länge om du kör med baasboost osv. samt plågar det me dina inställningar men det ÄR ju ditt val.

japp det är en Basboostcontroll den suger alltså.. då slänger jag den i väggen. 30-300hz på LP den jag vrider på hur räknar man ut vart 60hz ligger nånstans?  För jag moste ha HZ ganska bra påvridet kl 12. rätt upp av 30-300hz annars basar de fan inget blir så djup bas så man hör inget.

lägger upp en bild på steget nu på inställningar så får ni se och skriv i min gäst bok om ni ser nå fel tack

PS. BILDEN FINS UPPE NU
Senast redigerat av _NoDDaN_ (2 juli 2009)

NoDDaN

jobbar påre
751 Inlägg
2 juli 2009
#13
ställde du in steget som jag hade..alltså som bilden jag skicka åt dig?

har du så som jag så ska värme itne vara några problem av just effekten..utan då är antingen för tight till plåten så steget kan inte ge bort värmen helt enkelt..sätt dit ett par fläktar som blåser bort värmen så ska de nog bli bra... lr flytta steget...

för som sagt så om du har som mitt steg är inställt så ska de funka klockrent..och såklart blir ju steget lite varmt när du trycker på...steget är ju inte OPtimerat för basarna utan är något för klent..så du måste pressa de för att få ut de "lilla" extra.. that's it...


Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
2 juli 2009
#14
ställ den på kl 9 på subsonic.
135hz är ca kl 12 för de är 270hz mellan 30hz och 300hz så ca kl testa melllan 9 och 10 borde hamna på ca 60-80hz där på Lowpass.

Sen sätter du cd på 75-80% sänk där dina orginalhögtalare till de låter bra. då kanske du kan höja till 85% på cd... sen drar du på gain till basarna spelar bra. se till att du kopplat dem rätt ochså.

Ibland vill man mer än vad grejjorna kan prestera. sen så är inte 500wrms särskilt mkt. Men de är inte värt att pajja sakerna med baasboost för det.. Det finns filmer på t.ex. youtube där de demonstrerar effekter av bassboost och även här på garaget. Blir inte bättre.

Det kan även bero på leveransen av strömmen är alla kontakter fast som satan.

Är jorden slipad ren och sitter som en rysk ****

Samt så ska framsystemet möta upp baksystemet/basen.  Ganska skumt att gå på bio o få basen i ryggen eller hur? hehe

Så skaffa t.ex. ett steg som kan spela ditt framsystem så du kan möta 60hz från basen med ditt framsystem på 60hz och uppåt.

När du sätter Lp på 60hz då spelar den från subsonic30hz till Lp 60hz där mellan endast.. dvs de tonerna.
Senast redigerat av pattilatti2 (2 juli 2009)


133 Inlägg
2 juli 2009
Trådstartare
#15
pattilatti2 skrev:
ställ den på kl 9 på subsonic.
135hz är ca kl 12 för de är 270hz mellan 30hz och 300hz så ca kl testa melllan 9 och 10 borde hamna på ca 60-80hz där på Lowpass.

Sen sätter du cd på 75-80% sänk där dina orginalhögtalare till de låter bra. då kanske du kan höja till 85% på cd... sen drar du på gain till basarna spelar bra. se till att du kopplat dem rätt ochså.

Ibland vill man mer än vad grejjorna kan prestera. sen så är inte 500wrms särskilt mkt. Men de är inte värt att pajja sakerna med baasboost för det.. Det finns filmer på t.ex. youtube där de demonstrerar effekter av bassboost och även här på garaget. Blir inte bättre.

Det kan även bero på leveransen av strömmen är alla kontakter fast som satan.

Är jorden slipad ren och sitter som en rysk ****

jag har inte skrubbat rent.. jorden sitter under baksätet i en fet skruv som jag hittade där sen vidare till kondningen och sen till steget. ca 1,5 mter sladd där imellan

om jag sänker till ca 60-80hz på LP så tycker jag iaf att basen blir för djup den hörs knappt. men kanske så de ska vara?

500wrms ska ju orka spela 2 st 550wrms basar.. på 2ohm

NoDDaN

jobbar påre
751 Inlägg
2 juli 2009
#16
de orkar..men de är inte optimerat för dom...ska du ha ut allt från basarna ska du ha 1100wrms MINST..helst något över så får du ut allt.och slipper kräma på steget så förbannat mkt...
men som ja sa på msn.. de är ju upp till dig vad du ska ha för delning... de man ska tänka på är då att ju lägre hertz man spelar..ju mer ström förbrukas och ju mer måste steget leverera och de resulterar till VÄRME..så om du höjer hertzen något mer än 60 så i praktiken ger de lägre temp på steget... de jag tror är fel är då att ditt steg ligger nära plåten så de kan inte föra bort nå värme...lös de med fläktar som trycker bort de


7 276 Inlägg
2 juli 2009
#17
Pro_fxr skrev:
de orkar..men de är inte optimerat för dom...ska du ha ut allt från basarna ska du ha 1100wrms MINST..helst något över så får du ut allt.och slipper kräma på steget så förbannat mkt...
men som ja sa på msn.. de är ju upp till dig vad du ska ha för delning... de man ska tänka på är då att ju lägre hertz man spelar..ju mer ström förbrukas och ju mer måste steget leverera och de resulterar till VÄRME..så om du höjer hertzen något mer än 60 så i praktiken ger de lägre temp på steget... de jag tror är fel är då att ditt steg ligger nära plåten så de kan inte föra bort nå värme...lös de med fläktar som trycker bort de

Bara för att du ökar LPF filtret så slutar den inte att spela lägre frekvenser...
Det är subsonic/HPF filtret man ändrar det med, och drar du den över 60hz ja då spelar du inte bas längre wink
Senast redigerat av Brains (2 juli 2009)


Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
2 juli 2009
#18
_NoDDaN_ skrev:
pattilatti2 skrev:
ställ den på kl 9 på subsonic.
135hz är ca kl 12 för de är 270hz mellan 30hz och 300hz så ca kl testa melllan 9 och 10 borde hamna på ca 60-80hz där på Lowpass.

Sen sätter du cd på 75-80% sänk där dina orginalhögtalare till de låter bra. då kanske du kan höja till 85% på cd... sen drar du på gain till basarna spelar bra. se till att du kopplat dem rätt ochså.

Ibland vill man mer än vad grejjorna kan prestera. sen så är inte 500wrms särskilt mkt. Men de är inte värt att pajja sakerna med baasboost för det.. Det finns filmer på t.ex. youtube där de demonstrerar effekter av bassboost och även här på garaget. Blir inte bättre.

Det kan även bero på leveransen av strömmen är alla kontakter fast som satan.

Är jorden slipad ren och sitter som en rysk ****

jag har inte skrubbat rent.. jorden sitter under baksätet i en fet skruv som jag hittade där sen vidare till kondningen och sen till steget. ca 1,5 mter sladd där imellan

om jag sänker till ca 60-80hz på LP så tycker jag iaf att basen blir för djup den hörs knappt. men kanske så de ska vara?

500wrms ska ju orka spela 2 st 550wrms basar.. på 2ohm

hehe.. när du spelar vad visar kondingen för siffror då? Den jorden tror jag inte mkt på de ska vara plåtrent. samt sitta utav fan.!

Ja den orkar ju spela en av dem iaf.. Du svarar ju på dina fråga rätt bra själv.. klart de orkar men inte så pass så de spelar HÖGT.

Bas spelar bas. inte fan spelar väl bas midbas tongue därför man har steg och element som kör de tonerna/hz fram. tex 60hz och uppåt. eller 80hz och uppåt.

Men om du menar att steget är på 500wrms, och baslådan är på 550wrms. så borde de ju spela på helt OK. Menar du att varje bas är på 550wrms, så spelar det nog inte ok...


Sen kan de även bero på att din cd inte är bra:P dock vet ja inte vilken det är. Men vad har den för utsignal på lågnivå? 2v? 4v?

Om du vill att basen ska spela lite högre hz skulle jag sätta den på max kl 11

mina framsystem går ner till 50hz så jag spelar mina framsystem djupare än du din baslåda :p där möter de basarna jag har som spelar i 50hz och subsonic 30hz..
har ingen bassboost... basen är på 0 och ja det spelar djupt hårt och very nice. Kan även höja bas utan nå boost, +-6 och då blir det bara djupare och hårdare.

jag har cdn på volym 52 utav 62.. och har gainat så de låter bra då..

Så ja rekomenderar att köra de som jag skrivit.
Senast redigerat av pattilatti2 (2 juli 2009)


133 Inlägg
2 juli 2009
Trådstartare
#19
Brains skrev:
Pro_fxr skrev:
de orkar..men de är inte optimerat för dom...ska du ha ut allt från basarna ska du ha 1100wrms MINST..helst något över så får du ut allt.och slipper kräma på steget så förbannat mkt...
men som ja sa på msn.. de är ju upp till dig vad du ska ha för delning... de man ska tänka på är då att ju lägre hertz man spelar..ju mer ström förbrukas och ju mer måste steget leverera och de resulterar till VÄRME..så om du höjer hertzen något mer än 60 så i praktiken ger de lägre temp på steget... de jag tror är fel är då att ditt steg ligger nära plåten så de kan inte föra bort nå värme...lös de med fläktar som trycker bort de

Bara för att du ökar LPF filtret så slutar den inte att spela lägre frekvenser...
Det är subsonic/HPF filtret man ändrar det med, och drar du den över 60hz ja då spelar du inte bas längre wink

jag spelade nyss 50% av vad mitt ljud orkar i min bil och vred lite på subsonic filtret. jag kan inte höra nån skillnad när jag vrider på den

och då har jag LP på ca 120hz eller nått liknande.. har sobsonic på 20hz. men jag märker ingen skillnad när jag sätter den på 55hz som är max..

hur stor skillnad ska de bli när man skruvar på den är de hör vänligt? eller är Subsonic filtret paj i mitt steg?

NoDDaN

jobbar påre
751 Inlägg
2 juli 2009
#20
Brains skrev:
Pro_fxr skrev:
de orkar..men de är inte optimerat för dom...ska du ha ut allt från basarna ska du ha 1100wrms MINST..helst något över så får du ut allt.och slipper kräma på steget så förbannat mkt...
men som ja sa på msn.. de är ju upp till dig vad du ska ha för delning... de man ska tänka på är då att ju lägre hertz man spelar..ju mer ström förbrukas och ju mer måste steget leverera och de resulterar till VÄRME..så om du höjer hertzen något mer än 60 så i praktiken ger de lägre temp på steget... de jag tror är fel är då att ditt steg ligger nära plåten så de kan inte föra bort nå värme...lös de med fläktar som trycker bort de

Bara för att du ökar LPF filtret så slutar den inte att spela lägre frekvenser...
Det är subsonic/HPF filtret man ändrar det med, och drar du den över 60hz ja då spelar du inte bas längre wink

klart den spelar de..den spelar hela vägen upp till de man drar..men  tex 60 hz hörs inte lika högt som tex 200 då 200 mesdt Dånar..och 60 har mer dunk... så att säga..
som sagt så använder steget mer ström om du kör på lägre hz och resulterar till värme



Sök