3330
Sök

Slutstegs problem (Värme)

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
2 juli 2009
#21
_NoDDaN_ skrev:
Brains skrev:
Pro_fxr skrev:
de orkar..men de är inte optimerat för dom...ska du ha ut allt från basarna ska du ha 1100wrms MINST..helst något över så får du ut allt.och slipper kräma på steget så förbannat mkt...
men som ja sa på msn.. de är ju upp till dig vad du ska ha för delning... de man ska tänka på är då att ju lägre hertz man spelar..ju mer ström förbrukas och ju mer måste steget leverera och de resulterar till VÄRME..så om du höjer hertzen något mer än 60 så i praktiken ger de lägre temp på steget... de jag tror är fel är då att ditt steg ligger nära plåten så de kan inte föra bort nå värme...lös de med fläktar som trycker bort de

Bara för att du ökar LPF filtret så slutar den inte att spela lägre frekvenser...
Det är subsonic/HPF filtret man ändrar det med, och drar du den över 60hz ja då spelar du inte bas längre wink

jag spelade nyss 50% av vad mitt ljud orkar i min bil och vred lite på subsonic filtret. jag kan inte höra nån skillnad när jag vrider på den

och då har jag LP på ca 120hz eller nått liknande.. har sobsonic på 20hz. men jag märker ingen skillnad när jag sätter den på 55hz som är max..

hur stor skillnad ska de bli när man skruvar på den är de hör vänligt? eller är Subsonic filtret paj i mitt steg?

LÄS det ja skrivit i mina inlägg:P

subsonic 30hz Lp t.ex 70hz.. då spelar basarna tonerna HZ där mellan. dvs 30hz ca till 70hz !! ÖRAT uppfattar inte alla hz genom av att lyssna på de och ju lägre hz desto sämre hör man det.

Att du hör betyder ju inte att de är tryck. tryck = då känner du det.

LÄS mina tidigare inlägg. där står allt. tongue
Senast redigerat av pattilatti2 (2 juli 2009)


6 851 Inlägg
2 juli 2009
#22
Pro_fxr skrev:
de jag tror är fel är då att ditt steg ligger nära plåten så de kan inte föra bort nå värme...lös de med fläktar som trycker bort de

Nja, nu vet jag inte om du menar som du skriver..?
Men, skall fläkt monteras så skall den vara sugande, inte blåsa ner mot steget. Värmen stiger uppåt, då ska man inte blåsa kall luft neråt. Sedan skall den igentligen räcka med en 60-80mm SUGANDE fläkt.
Men då måste så klart hål i hatthyllan göras.
Dock så tror jag att det skulle räcka med hål i hatthyllan för att leda bort värmen (som sagt, värmen stiger uppåt), fläkt ska du ej behöva.
Dock så ska du kanske se om du kan placera steget på annat ställe..?


7 276 Inlägg
2 juli 2009
#23
Pro_fxr skrev:
Brains skrev:
Pro_fxr skrev:
de orkar..men de är inte optimerat för dom...ska du ha ut allt från basarna ska du ha 1100wrms MINST..helst något över så får du ut allt.och slipper kräma på steget så förbannat mkt...
men som ja sa på msn.. de är ju upp till dig vad du ska ha för delning... de man ska tänka på är då att ju lägre hertz man spelar..ju mer ström förbrukas och ju mer måste steget leverera och de resulterar till VÄRME..så om du höjer hertzen något mer än 60 så i praktiken ger de lägre temp på steget... de jag tror är fel är då att ditt steg ligger nära plåten så de kan inte föra bort nå värme...lös de med fläktar som trycker bort de

Bara för att du ökar LPF filtret så slutar den inte att spela lägre frekvenser...
Det är subsonic/HPF filtret man ändrar det med, och drar du den över 60hz ja då spelar du inte bas längre wink

klart den spelar de..den spelar hela vägen upp till de man drar..men  tex 60 hz hörs inte lika högt som tex 200 då 200 mesdt Dånar..och 60 har mer dunk... så att säga..
som sagt så använder steget mer ström om du kör på lägre hz och resulterar till värme

Ja men du säger att om man höjer filtret till 60hz eller mer så sänker du tempen på steget.
Men om du höjer subsonic filtret till 60hz då har du dödat VÄLDIGT mycket bas, det du har kvar är midbas som egentligen framsystemet ska spela.


jobbar påre
751 Inlägg
2 juli 2009
#24
Brains skrev:
Pro_fxr skrev:
Brains skrev:

Bara för att du ökar LPF filtret så slutar den inte att spela lägre frekvenser...
Det är subsonic/HPF filtret man ändrar det med, och drar du den över 60hz ja då spelar du inte bas längre wink

klart den spelar de..den spelar hela vägen upp till de man drar..men  tex 60 hz hörs inte lika högt som tex 200 då 200 mesdt Dånar..och 60 har mer dunk... så att säga..
som sagt så använder steget mer ström om du kör på lägre hz och resulterar till värme

Ja men du säger att om man höjer filtret till 60hz eller mer så sänker du tempen på steget.
Men om du höjer subsonic filtret till 60hz då har du dödat VÄLDIGT mycket bas, det du har kvar är midbas som egentligen framsystemet ska spela.

vad de gäller värme så menar ja att man kan sätta en fläkt som blåser bort värmen som stiger uppåt.genom att blåsa ut de i bagaget..ELLER så kan man göra som du säger:) men kanske inte så kul å göra hål i hatthyllan.... de är ju upp till var och en. men som jag själv har erfarenhet av så behöver man ingen fläkt för att kyla steget om de får nog med luft... de får de inte vars de ligger i denna situation...


de är de jag menar.man dödar bort de låga frekvenserna och de kräver mindre strööm.då blir steger "svalare" då de inte behöver passera så mkt ström...
dock är de helt riktigt som du säger att den ska spela subbas och inte midbas:)
men som saagt så blir de inte lika varmt om man har högre frekvens=) de jag ville komma till.inte att han skulle vrida upp frekvensen..enligt mig ska han nästan vrida ner den:) jag köra på lägsta har ja för mig..och sonicfiltret på 50hz..de spelar utav h-vete=)


Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
2 juli 2009
#25
Pro_fxr skrev:
Brains skrev:
Pro_fxr skrev:

klart den spelar de..den spelar hela vägen upp till de man drar..men  tex 60 hz hörs inte lika högt som tex 200 då 200 mesdt Dånar..och 60 har mer dunk... så att säga..
som sagt så använder steget mer ström om du kör på lägre hz och resulterar till värme

Ja men du säger att om man höjer filtret till 60hz eller mer så sänker du tempen på steget.
Men om du höjer subsonic filtret till 60hz då har du dödat VÄLDIGT mycket bas, det du har kvar är midbas som egentligen framsystemet ska spela.

vad de gäller värme så menar ja att man kan sätta en fläkt som blåser bort värmen som stiger uppåt.genom att blåsa ut de i bagaget..ELLER så kan man göra som du säger:) men kanske inte så kul å göra hål i hatthyllan.... de är ju upp till var och en. men som jag själv har erfarenhet av så behöver man ingen fläkt för att kyla steget om de får nog med luft... de får de inte vars de ligger i denna situation...


de är de jag menar.man dödar bort de låga frekvenserna och de kräver mindre strööm.då blir steger "svalare" då de inte behöver passera så mkt ström...
dock är de helt riktigt som du säger att den ska spela subbas och inte midbas:)
men som saagt så blir de inte lika varmt om man har högre frekvens=) de jag ville komma till.inte att han skulle vrida upp frekvensen..enligt mig ska han nästan vrida ner den:) jag köra på lägsta har ja för mig..och sonicfiltret på 50hz..de spelar utav h-vete=)

så du har Lp på typ de lägsta och subsonic på 50hz... hehe OK.-- låter bra tongue

delar bort allt me subsocic upp till 50hz sen har du Lp på tex 20 som delas bort.. BRA drag tongue


jobbar påre
751 Inlägg
2 juli 2009
#26
känndes fel för mig..tro mig:P ja satt där i bilen och mixtrade å testade.och kan bara säga..att nu har man behaglig och tung bas..smile är inte nå dånande.utan ja har de där ja vill ha..dunkande:) sissta kicken bilen inte kan ge..och de ger tillräckligt för att de ska kännas i både kropp och själ:)



Sök