3579
Sök

m

55 Inlägg
2 juli 2009
Trådstartare
#1
m
Senast redigerat av Quattro_ (7 januari 2013)

Forummoderator
10 576 Inlägg
2 juli 2009
#2
Du behäver generellt inte kyla turbon om du inte kört hårdare körning.  Låt säga att du gör en omkörning på motorvägen tar av nästa avfart och stannar på rastplatsen...  du har du liksom redan haft tomgång och god fartvind i ett par minuter, så där behöver du itne kyla.

åker du "stadskörning" (alltså fullgas/broms 1:an och 2:an hela tiden) och har brådis in i garaget så är det befogat att kyla.  förslagsvis tills allt slutat glöda och någon minut till eller två.

Jag ser dock alltid till att bilen haft tomgång iaf 5sekunder innan jag slår av för att turbon inte skall bli utan oljetryck med högt varv.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

1 335 Inlägg
2 juli 2009
#3
Efter "normal" körning stänger jag bara av, men efter hård körning får demn stå på tomgång typ 3-5 minuter...  Det för att den heta oljan i turbon ska hinna transporteras bort och ny svalare olja komma hin samt att turbon skall svalna i temeratur... risken är annars att ojan bränner fast i rurbon och bildar kocks vilket kan leta till att dessa avlagringar släpper så småning om och blir bara en jävla sörja som sätter igen ledningarna och turbon blir utan olja och skär... det absolut dummaste man kan göra är att gasa på en turbo bil när man stannat och sedan vrida av tändningen...

Olika
907 Inlägg
2 juli 2009
#4
Quattro_ skrev:
torpis skrev:
Du behäver generellt inte kyla turbon om du inte kört hårdare körning.  Låt säga att du gör en omkörning på motorvägen tar av nästa avfart och stannar på rastplatsen...  du har du liksom redan haft tomgång och god fartvind i ett par minuter, så där behöver du itne kyla.

åker du "stadskörning" (alltså fullgas/broms 1:an och 2:an hela tiden) och har brådis in i garaget så är det befogat att kyla.  förslagsvis tills allt slutat glöda och någon minut till eller två.

Jag ser dock alltid till att bilen haft tomgång iaf 5sekunder innan jag slår av för att turbon inte skall bli utan oljetryck med högt varv.

Skonar det turbon mycket att låta stå 5 sek för att oljetrycket ska sjunka?

Oljetrycket försvinner först när motorn stängs av, då är det bra om inte turbon är glödhet eftersom oljan som är kvar i den riskerar att koxa.

Mvh
Fredrik

1 335 Inlägg
2 juli 2009
#5
torpis skrev:
Du behäver generellt inte kyla turbon om du inte kört hårdare körning.  Låt säga att du gör en omkörning på motorvägen tar av nästa avfart och stannar på rastplatsen...  du har du liksom redan haft tomgång och god fartvind i ett par minuter, så där behöver du itne kyla.

åker du "stadskörning" (alltså fullgas/broms 1:an och 2:an hela tiden) och har brådis in i garaget så är det befogat att kyla.  förslagsvis tills allt slutat glöda och någon minut till eller två.

Jag ser dock alltid till att bilen haft tomgång iaf 5sekunder innan jag slår av för att turbon inte skall bli utan oljetryck med högt varv.

Vad äre du menar som glöder? :S Om grenröret/turbon glöder efter hård körning har du ju problem... Då får motorn för lite bränsle... Bränslet i sig har en kylande effekt...

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
2 juli 2009
#6
Quattro_ skrev:
Efter normal körning behövs bilen stå på tomgången en stund för att kyla ned turbon? Eller gäller det bara när man kört hårt? Isåfall hur länge?

allt beror vell helt på hur rädd man är om turbon

min brukar typ få stå runt 30 sek på tomgång normal körning "ungefär den tid de tar och plocka med sig mp3 spelaren mobil plånbok osv"

har den gått hårt/ väldigt långe "långkörning"  så kan den ju få stå lite längre för och va på säkra sidan


1 335 Inlägg
2 juli 2009
#7
Quattro_ skrev:
Så jag ska låta den stå på tomgång i 5 sek innan jag stänger av efter normal körning? Och någon minut efter hård körning?

ja det tycker jag absolut du ska göra...

5 089 Inlägg
2 juli 2009
#8
Jag låter nästan alltid bilen stå 20-30 sekunder före jag stänger av.. det känns bäst iaf. så den vatten och olja som är jättevarm i turbon får åka runt lite överallt först å kyla ner sig lite;P

\Lindgren

Blyfot och motor dödare
388 Inlägg
2 juli 2009
#9
Vad äre du menar som glöder? :S Om grenröret/turbon glöder efter hård körning har du ju problem... Då får motorn för lite bränsle... Bränslet i sig har en kylande effekt...

Nu är du lite fel ute, ok att det stämmer till viss del men en negativ sak med turbo är just värmen som blir. har du aldrig öppnat huven på din bil efter du kört hårt? det krävs inte så speciellt hård körning för turbon/grenrör ska glöda.

Det är alltid lika kul att gasa tills det rasar då får man ju skruva isär å upgraddera.
Jag har alltid rätt förutom när jag har fel.
grattis å lycka te...

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
2 juli 2009
#10
Elda skrev:
_Butcher_ skrev:
Vad äre du menar som glöder? :S Om grenröret/turbon glöder efter hård körning har du ju problem... Då får motorn för lite bränsle... Bränslet i sig har en kylande effekt...

Nu är du lite fel ute, ok att det stämmer till viss del men en negativ sak med turbo är just värmen som blir. har du aldrig öppnat huven på din bil efter du kört hårt? det krävs inte så speciellt hård körning för turbon/grenrör ska glöda.

har aldrig upplevt detta, då har jag enbart oljekyld turbo och legat och pressat som ett svin för att uppnå detta.

aldrig upplevt de jag heller . men har sett bilar som de gjort så på tex 740 tic osv men de har ju felkonstruerat grenrör så de glöder ju as lätt därför alla byter till 940isarna grenrör . kan dock inte svara för andra märken då jag är mest insatt i volvos just nu


643 Inlägg
2 juli 2009
#11
Står alltid ca 5-10min med min efter hårdkörning och drar inte på förens efter 10-15min så oljan får upp rätt temp.

Pan
2 juli 2009
#12
MrEricsson skrev:
Elda skrev:
_Butcher_ skrev:

Nu är du lite fel ute, ok att det stämmer till viss del men en negativ sak med turbo är just värmen som blir. har du aldrig öppnat huven på din bil efter du kört hårt? det krävs inte så speciellt hård körning för turbon/grenrör ska glöda.

har aldrig upplevt detta, då har jag enbart oljekyld turbo och legat och pressat som ett svin för att uppnå detta.

aldrig upplevt de jag heller . men har sett bilar som de gjort så på tex 740 tic osv men de har ju felkonstruerat grenrör så de glöder ju as lätt därför alla byter till 940isarna grenrör . kan dock inte svara för andra märken då jag är mest insatt i volvos just nu

Beror på vad man menar glödgat. Ute och sladda med min 940 i vintras drog lite varvstopp sen poppa jag huven. Dock var det mörk ute men visst var det varmt det var ju rött och fint. Då var den org big_smile Men läste någonstans att det inte var lika känsligt på en vattenkyld/oljekyld turbo. För att vattnet skulle tydligen själv cirkulera eller ngt när man fimpat motorn. Vad vet jag tongue

Svetsare
3 150 Inlägg
2 juli 2009
#13
FLindgren skrev:
Jag låter nästan alltid bilen stå 20-30 sekunder före jag stänger av.. det känns bäst iaf. så den vatten och olja som är jättevarm i turbon får åka runt lite överallt först å kyla ner sig lite;P

Så gör jag med oavsett körsätt (dock lite längre vid hårdkörning).  Men minst 20 sek.

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

535 Inlägg
2 juli 2009
#14
jag gjorde det förut men sen sa nån att nya bilar sköter efterkylningen automatiskt så då börja ja strunta i det "mercedes turbodiesel -09"


Smålänning
7 887 Inlägg
2 juli 2009
#15
Har du vattenkyld turbo får du köra bra hårt innan det ens är nödvändigt att kyla smile

Men dem oljekylda mår bra av att stå en stund smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Driver
2 111 Inlägg
2 juli 2009
#16
Evets skrev:
Står alltid ca 5-10min med min efter hårdkörning och drar inte på förens efter 10-15min så oljan får upp rätt temp.

+1.

- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"

Kiss my palewhite ass
1 898 Inlägg
2 juli 2009
#17
twin_cam skrev:
Har du vattenkyld turbo får du köra bra hårt innan det ens är nödvändigt att kyla smile

Men dem oljekylda mår bra av att stå en stund smile

Då måste jag bara få vara jobbig och fråga, Vad är skillnaden på dom? förutom kylningen? Ena bättre än den andra?

Alltid Oavsett
Förevigt Djurgården

Fri fart för ett fritt folk!
14 193 Inlägg
2 juli 2009
#18
Pan skrev:
MrEricsson skrev:
Elda skrev:

har aldrig upplevt detta, då har jag enbart oljekyld turbo och legat och pressat som ett svin för att uppnå detta.

aldrig upplevt de jag heller . men har sett bilar som de gjort så på tex 740 tic osv men de har ju felkonstruerat grenrör så de glöder ju as lätt därför alla byter till 940isarna grenrör . kan dock inte svara för andra märken då jag är mest insatt i volvos just nu

Beror på vad man menar glödgat. Ute och sladda med min 940 i vintras drog lite varvstopp sen poppa jag huven. Dock var det mörk ute men visst var det varmt det var ju rött och fint. Då var den org big_smile Men läste någonstans att det inte var lika känsligt på en vattenkyld/oljekyld turbo. För att vattnet skulle tydligen själv cirkulera eller ngt när man fimpat motorn. Vad vet jag tongue

volvo har åtminstånde själv cirkulering av vattnet vid turbon

oftast det som många tror är farligt när det börjar koka i rören men det är just som det är tänkt värmen går upp och kylan går neråt smile

Kör fort så hinner inget hända...

6 Inlägg
3 juli 2009
#19
inte är de ju för att turbon ska svalna man låter den gå på tg, de är ju för att den inte ska snurra utan oljetryck.
låt bilen alltid stå 10-20sek på tg så turbon hinner sakta ner innan avstängning,
tänk på att turbon snurrar ca 14 000v vid ca 1500v på motorn.

2 014 Inlägg
3 juli 2009
#20
Köp en turbotimer och sätt på 1,5-2 minuter eller nåt så behöver du inte bekymra dig.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex


Sök