3710
Sök

Problem med bilen efter verkstadsbesök! ??

Saab 9-3 bioPOWER
463 Inlägg
2 juli 2009
Trådstartare
#1
Hade inne bilen för ca 3 veckor sedan då dom bytte kammrem+tillbehör samt vattenpump. Redan samma dag efter ca 15min från verkstaden blev bilen varm jätte snabbt och kokade. Fyllde på vatten och luftade systemet. Samma sak hände dagen efter. Så jag åkte in till verkstaden och dom sa då att det var dåligt luftat från början och gjorde om luftningen. Har inte använt bilen så mycket efter det mer än några små sträckor på ett par hundra meter. Idag däremot när jag skulle iväg så kokade bilen igen. ???? blir galen... kände att bilen inte gick som den skulle, att turbon inte ladde fullt typ och sen att ac:n inte kylde som den ska göra. Kollade då på mätaren och såg att bilen var varm igen. stannade bilen direkt och såg hur det ran kylarvatten från motorn ner på marken. Vad ska jag göra. tänk om toppen är slagen... vem står för detta då? ska jag ringa och be dom fixa detta gratis eller måste jag står för arbete igen? fläkten går nästan hela tiden känns det som... hoppas ni förstår vad jag menar... bilen fungerade fint innan jag lämnade in bilen på verkstaden!
tacksam för snabba svar!

/Kennie

Here's my key
Philosophy
A freak like me
Just needs infinity

424 Inlägg
2 juli 2009
#2
NeOx skrev:
Hade inne bilen för ca 3 veckor sedan då dom bytte kammrem+tillbehör samt vattenpump. Redan samma dag efter ca 15min från verkstaden blev bilen varm jätte snabbt och kokade. Fyllde på vatten och luftade systemet. Samma sak hände dagen efter. Så jag åkte in till verkstaden och dom sa då att det var dåligt luftat från början och gjorde om luftningen. Har inte använt bilen så mycket efter det mer än några små sträckor på ett par hundra meter. Idag däremot när jag skulle iväg så kokade bilen igen. ???? blir galen... kände att bilen inte gick som den skulle, att turbon inte ladde fullt typ och sen att ac:n inte kylde som den ska göra. Kollade då på mätaren och såg att bilen var varm igen. stannade bilen direkt och såg hur det ran kylarvatten från motorn ner på marken. Vad ska jag göra. tänk om toppen är slagen... vem står för detta då? ska jag ringa och be dom fixa detta gratis eller måste jag står för arbete igen? fläkten går nästan hela tiden känns det som... hoppas ni förstår vad jag menar... bilen fungerade fint innan jag lämnade in bilen på verkstaden!
tacksam för snabba svar!

/Kennie

Luftning av vatten?
Kan det inte vara så att dom har klantat sig med vattenpumpen? den ska ju dra runt vattnet om inte så står ju vattnet still och blir varm, ta av remkåpan och kolla hur det ser ut, på 850 sitter kåpan bara med en 12 skruv

Den Som Ingen Turbo Har, Den Får Åka Utan Bar
Ha de gött !

Saab 9-3 bioPOWER
463 Inlägg
2 juli 2009
Trådstartare
#3
Pratade med grannen precis som är pensionär nu, men jobbat på volvo hela sitt liv. Han sa att han aldrig har varit med om att en v70 kokat... och han tyckte inte jag skulle röra något själv för då kanske verkstaden kan ta det som försvar sen och skylla på mig istället... han tyckte jag skulle åka in med den direkt och be dom laga skiten. Men kan jag verkligen bara åka in med den..?

Here's my key
Philosophy
A freak like me
Just needs infinity

Saab 9-3 bioPOWER
463 Inlägg
2 juli 2009
Trådstartare
#4
Luftning av vatten?



Ja, dom måste lufta kylarsystemet efter töm ut det!

Here's my key
Philosophy
A freak like me
Just needs infinity

424 Inlägg
2 juli 2009
#5
NeOx skrev:
Luftning av vatten?



Ja, dom måste lufta kylarsystemet efter töm ut det!

Jo de fattade jag big_smile man tömmer, man fyller på kör runt motorn och ha värmepaketet igång så de blandar sig. inget direkt svårt. Ring eller åk och prata med dom

Den Som Ingen Turbo Har, Den Får Åka Utan Bar
Ha de gött !

Försöker iaf
12 819 Inlägg
2 juli 2009
#6
joliba_01 skrev:
NeOx skrev:
Luftning av vatten?



Ja, dom måste lufta kylarsystemet efter töm ut det!

Jo de fattade jag big_smile man tömmer, man fyller på kör runt motorn och ha värmepaketet igång så de blandar sig. inget direkt svårt. Ring eller åk och prata med dom

Haha, det är inte alltid så enkelt. Alla bilar har inte självavluftande system utan man måste öppna nipplar å ha sig.


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

424 Inlägg
2 juli 2009
#7
te_wik skrev:
joliba_01 skrev:
NeOx skrev:
Luftning av vatten?



Ja, dom måste lufta kylarsystemet efter töm ut det!

Jo de fattade jag big_smile man tömmer, man fyller på kör runt motorn och ha värmepaketet igång så de blandar sig. inget direkt svårt. Ring eller åk och prata med dom

Haha, det är inte alltid så enkelt. Alla bilar har inte självavluftande system utan man måste öppna nipplar å ha sig.


Mvh Tommy

Haha, Nu var det ju en v70 i frågan som det var i tråden lol Som sagt så behöver man inte lufta systemet det är självlyftande

Den Som Ingen Turbo Har, Den Får Åka Utan Bar
Ha de gött !

Försöker iaf
12 819 Inlägg
2 juli 2009
#8
joliba_01 skrev:
te_wik skrev:
joliba_01 skrev:

Jo de fattade jag big_smile man tömmer, man fyller på kör runt motorn och ha värmepaketet igång så de blandar sig. inget direkt svårt. Ring eller åk och prata med dom

Haha, det är inte alltid så enkelt. Alla bilar har inte självavluftande system utan man måste öppna nipplar å ha sig.


Mvh Tommy

Haha, Nu var det ju en v70 i frågan som det var i tråden lol Som sagt så behöver man inte lufta systemet det är självlyftande

Hehe nä men jag var tvungen att tillägga det smile


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Random Hero
4 047 Inlägg
2 juli 2009
#9
te_wik skrev:
joliba_01 skrev:
NeOx skrev:
Luftning av vatten?



Ja, dom måste lufta kylarsystemet efter töm ut det!

Jo de fattade jag big_smile man tömmer, man fyller på kör runt motorn och ha värmepaketet igång så de blandar sig. inget direkt svårt. Ring eller åk och prata med dom

Haha, det är inte alltid så enkelt. Alla bilar har inte självavluftande system utan man måste öppna nipplar å ha sig.


Mvh Tommy

bmw tex. förjävliga o lufta ibland tongue

Dog food lid. Backwards

1 043 Inlägg
2 juli 2009
#10
Bara att lämna in bilen igen verkstaden har gjort något fel, är det en Volvoverkstad?
Iså fall hade jag bara ringt och undrat om dom eller du skall ordna transporten tillbaka för du bör inte köra långa sträckor med den.

Saab 9-3 bioPOWER
463 Inlägg
2 juli 2009
Trådstartare
#11
norpan1 skrev:
Bara att lämna in bilen igen verkstaden har gjort något fel, är det en Volvoverkstad?
Iså fall hade jag bara ringt och undrat om dom eller du skall ordna transporten tillbaka för du bör inte köra långa sträckor med den.

Tack för svaret... äntligen någon som är tillbaks i ämnet.... det är inte en volvoverkstad utan en all verkstad eller vad man säger! smile tar ca 10 min till verkstaden så det borde ju inte hända något under den lilla sträckan...
tack för svaret än en gång...  bra att veta hur andra tänker och hade gjort...
Peace

Here's my key
Philosophy
A freak like me
Just needs infinity

Saab 9-3 bioPOWER
463 Inlägg
2 juli 2009
Trådstartare
#12
Det roliga(ironisk) i detta är att jag lämnade in bilen för att jag hade ett konstigt ljud och bad dom titta på detta... då sa dom att det var vattenpumpen och att man ska byta kamrem samtidigt...  men saken är den att ljudet är fortfarande kvar... kul...

Here's my key
Philosophy
A freak like me
Just needs infinity

3 235 Inlägg
2 juli 2009
#13
De kanske satte remmen en kugg fel. Hände mig samma fel, hämtade bilen på verkstan efter kamremsbytet, körde några hundra meter, och bilen var liksom kraftlös, ville inte varva ordentligt.Vände tillbaka, och då jag kom fram började det koka och templampan tändes. Det visade sig att de satte remmen fel...Toppen klarade sig, men surt var det att lämna in bilen igen och vänta.


402 Inlägg
2 juli 2009
#14
NeOx skrev:
Hade inne bilen för ca 3 veckor sedan då dom bytte kammrem+tillbehör samt vattenpump. Redan samma dag efter ca 15min från verkstaden blev bilen varm jätte snabbt och kokade. Fyllde på vatten och luftade systemet. Samma sak hände dagen efter. Så jag åkte in till verkstaden och dom sa då att det var dåligt luftat från början och gjorde om luftningen. Har inte använt bilen så mycket efter det mer än några små sträckor på ett par hundra meter. Idag däremot när jag skulle iväg så kokade bilen igen. ???? blir galen... kände att bilen inte gick som den skulle, att turbon inte ladde fullt typ och sen att ac:n inte kylde som den ska göra. Kollade då på mätaren och såg att bilen var varm igen. stannade bilen direkt och såg hur det ran kylarvatten från motorn ner på marken. Vad ska jag göra. tänk om toppen är slagen... vem står för detta då? ska jag ringa och be dom fixa detta gratis eller måste jag står för arbete igen? fläkten går nästan hela tiden känns det som... hoppas ni förstår vad jag menar... bilen fungerade fint innan jag lämnade in bilen på verkstaden!
tacksam för snabba svar!

/Kennie

Ajaj, har det börja rinna vatten från motorn kan det vara riktigt illa.
Då har nog toppen slagit sig, men det får jue verkstaden fixa. Dock skulle jag inte vilja lämna in min bil där igen.
Kolla oljan i motorn o se ifall det har kommit vatten i motorn också, isåfall är garanterat toppen skev.
Du kan även kolla i expansionkärlet ifall det flyter omkring olja på vattenytan.
Hoppas det inte är så allvarligt men när vatten rinner från motorn så...

Saab 9-3 bioPOWER
463 Inlägg
3 juli 2009
Trådstartare
#15
Hedlisch skrev:
NeOx skrev:
Hade inne bilen för ca 3 veckor sedan då dom bytte kammrem+tillbehör samt vattenpump. Redan samma dag efter ca 15min från verkstaden blev bilen varm jätte snabbt och kokade. Fyllde på vatten och luftade systemet. Samma sak hände dagen efter. Så jag åkte in till verkstaden och dom sa då att det var dåligt luftat från början och gjorde om luftningen. Har inte använt bilen så mycket efter det mer än några små sträckor på ett par hundra meter. Idag däremot när jag skulle iväg så kokade bilen igen. ???? blir galen... kände att bilen inte gick som den skulle, att turbon inte ladde fullt typ och sen att ac:n inte kylde som den ska göra. Kollade då på mätaren och såg att bilen var varm igen. stannade bilen direkt och såg hur det ran kylarvatten från motorn ner på marken. Vad ska jag göra. tänk om toppen är slagen... vem står för detta då? ska jag ringa och be dom fixa detta gratis eller måste jag står för arbete igen? fläkten går nästan hela tiden känns det som... hoppas ni förstår vad jag menar... bilen fungerade fint innan jag lämnade in bilen på verkstaden!
tacksam för snabba svar!

/Kennie

Ajaj, har det börja rinna vatten från motorn kan det vara riktigt illa.
Då har nog toppen slagit sig, men det får jue verkstaden fixa. Dock skulle jag inte vilja lämna in min bil där igen.
Kolla oljan i motorn o se ifall det har kommit vatten i motorn också, isåfall är garanterat toppen skev.
Du kan även kolla i expansionkärlet ifall det flyter omkring olja på vattenytan.
Hoppas det inte är så allvarligt men när vatten rinner från motorn så...

tror eller hoppas på att det kommer från expansionkärlet... men ringde dom idag... skulle lämna in bilen omedelbart....  kommer jävligt lägligt nu med flytt och allt sånt... sad

Here's my key
Philosophy
A freak like me
Just needs infinity

Saab 9-3 bioPOWER
463 Inlägg
3 juli 2009
Trådstartare
#16
återkommer med resultat senare under dagen efter ett nytt verkstadsbesök!smile

Here's my key
Philosophy
A freak like me
Just needs infinity

Forummoderator
10 576 Inlägg
3 juli 2009
#17
oj oj vad det gissas smile

Jag kastar in lite info med smile

För det första så är det lurigt när saker går sönder.   Jag har själv bytt motor i en bil till en ny, när jag återmonterar så släpper spänningar i kopplingens tryckplatta och kopplingen som redan låg på gränsen slirar vid fullgas.  Är det då mitt fel att kopplingen slirar efter motorbytet?

Samma sak här, saker kan hända av en slump samtidigt som verkstaden hade bilen inne. exempelvis trasig termostat eller tempgivare.


Det är mig veterligen sällsynt att toppen slår sig på dessa motorer. Kamremmen driver vattenpumpen så sitter kamremmen kvar så snurrar pumpen.  Dock skall du veta att det finns olika vattenpumpar, vissa har en impeller i plast som spricker och frihjular på axeln = ingen cirkulation.

Sen kan man ju fråga sig hur du vet att den kokade? för mycket vatten i behållaren och den trycker ut sig vatten och man kan ta miste på att den kokar.

Det är varmt ute nu för tiden och då går fläkten ofta.

Är termostaten bytt?

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Forummoderator
10 576 Inlägg
3 juli 2009
#18
joliba_01 skrev:
Haha, Nu var det ju en v70 i frågan som det var i tråden lol Som sagt så behöver man inte lufta systemet det är självlyftande

Nu skall jag inte svära på att V70 har denna finess men på S40 som är i princip samma motor så sitter där en luftnignsnippel som man använder vid fyllnad av kylarsystemet.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Forummoderator
10 576 Inlägg
3 juli 2009
#19
joliba_01 skrev:
Kan det inte vara så att dom har klantat sig med vattenpumpen? den ska ju dra runt vattnet om inte så står ju vattnet still och blir varm, ta av remkåpan och kolla hur det ser ut, på 850 sitter kåpan bara med en 12 skruv

Du måste förväxla bilmodeller eller något för som sagt i tidigare inlägg så driver kamremmen vattenpumpen. Hjälper föga att lossa kåpan och titta på pumpen (som måste sitta där för att motorn skall gå att starta alls)

Sen sitter inte heller kamkåpan med 12 skruvar.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

424 Inlägg
3 juli 2009
#20
torpis skrev:
joliba_01 skrev:
Haha, Nu var det ju en v70 i frågan som det var i tråden lol Som sagt så behöver man inte lufta systemet det är självlyftande

Nu skall jag inte svära på att V70 har denna finess men på S40 som är i princip samma motor så sitter där en luftnignsnippel som man använder vid fyllnad av kylarsystemet.

Den enda nippel som sitter på vattensystemet sitter längst under kylaren som man använder om man ska tappa ur vatten

Den Som Ingen Turbo Har, Den Får Åka Utan Bar
Ha de gött !


Sök