Sladdvänlig låter för mig som samma sak som rwd. Och +familjebil får mig att tänka på Bmw
Det är roliga bilar att köra med bra balans, vilket gör dem väldigt lätta att köra på sladd. Inte för över eller understyrd alltså. Dessutom slitstarka, snåla (snålast? i alla fall bland "körglada" bilar) i förhållande till vikt/effekt och så kostar de inte så mycket att äga. Eller mycket och mycket, inte mer än motsvarande volvo eller saab i alla fall. Försäkringen är dyr men det vägs upp av billigare service och kamkedja.
Eftersom du inte gett någon prisklass eller storleksklass är det svårt att tipsa om en modell. Men en 3 eller 5-serie Touring är nog vad du söker. Trean är smidigare medan femman är lite bekvämare och stadigare. Så kör du långa sträckor tycker jag en femma, annars en trea.
3-serien rymmer gott och väl en familj på 4a med hund (eller två som jag har) i alla fall, men någon storlastare är det inte. Praktiskt bagage men utrymme saknas lite. Smidig och stadig bil att köra.
Finns som E36 (1995-1999), E46 (1999-2006) och E91 (2006-) Är du ute efter en snål bil är 318 att rekommendera, en sådan kör man lätt på 0,6-0,7 blandad. Är du ute efter en starkare bil är sexan en härlig motor. Det är lika bra att gå på största motorn direkt då det inte skiljer i ägandekostnader och förbrukning direkt, utan mest försäkringskostnader.
En 328 E36 (sådan som jag har) går att finna en fin för 30k. Det är billigt med tanke på hur "fint" man åker i en sådan