3400
Sök

Bolt on motor till en opel manta -79?

Thedriftking
4 juli 2009
Trådstartare
#1
tja,


finns det nån lite modernare motor (opel motor) som har lite mer krut i som ska passa (bolt on) till en opel manta berlinetta? (kanske fel stavning)


med bolt on menar jag att motorfästena är samma o växellådsfästen m.m är samma,  tror motorn är på 1,9L som är i nu, ca 88hk tror jag att den har,



mvh Erik

RMR-Crew
478 Inlägg
4 juli 2009
#2
Vet inte hur det är med manta, men i asconan så passar rekord 2.2L insprutarn.

Thedriftking
4 juli 2009
Trådstartare
#3
kawiZz skrev:
Vet inte hur det är med manta, men i asconan så passar rekord 2.2L insprutarn.

ok smile

det är så tråkigt med den motorn vi har i nu, den är så seg... toppar typ 125, haha tongue
så pappa sa att jag skulle fråga här om det är nån motor som passar så att vi kan byta utan krångel wink ("bolt on") smile


edit; eller finns det nått trim till den? (länka nån sida med trim till äldre opel bilar så får jag se om det finns till våran) wink
Senast redigerat av Thedriftking (4 juli 2009)

2 021 Inlägg
4 juli 2009
#4
http://www.enem.se/ är väll dom som e dom stora opeltrimmarna, är dock dyrt och sugtrimma motorer, så byte till en större motorn kanske är o rekomendera.


2 266 Inlägg
4 juli 2009
#5
omegans 2,4 med insprut passar med kam man även ta växellådan så man får fem petat om du redan inte har de

svetsdiff !!!

Thedriftking
4 juli 2009
Trådstartare
#6
PMPerformance skrev:
omegans 2,4 med insprut passar med kam man även ta växellådan så man får fem petat om du redan inte har de

ok, passar den helt bolt on? bara att ta bort gammla motorn o sätta i den osv? inte göra om fästen m.m?  vi har automat i våran nu hmm ...seg som fan, haha

The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
5 juli 2009
#7
Inte helt omöjligt att du "kanske" och nu menar jag "kanske" måste modifiera fästena lite. Men har "hört" någon säga att det är samma block? som de äldre fast borrat och sen lite annan vev o sånt så dem får ur 2,4 liter ur den, och är det samma block bör den passa.

I vilket fall så ska 2,4 omega motorn vara en riktig slitvarg. Och även om du kommer att få modifiera fästena så kommer det att vara värt det då du kommer att dra varenda "raggar 740" på stan smile plus att du får manuell låda.
Senast redigerat av AcesHigh666 (5 juli 2009)

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

Thedriftking
5 juli 2009
Trådstartare
#8
AcesHigh666 skrev:
Inte helt omöjligt att du "kanske" och nu menar jag "kanske" måste modifiera fästena lite. Men har "hört" någon säga att det är samma block? som de äldre fast borrat och sen lite annan vev o sånt så dem får ur 2,4 liter ur den, och är det samma block bör den passa.

I vilket fall så ska 2,4 omega motorn vara en riktig slitvarg. Och även om du kommer att få modifiera fästena så kommer det att vara värt det då du kommer att varenda "raggar 740" på stan smile plus att du får manuell låda.

ok smile  men pappa kan ju svetsa osv så det borde ju inte vara så svårt att gör om dom lite, men han ville inte hålla på för mkt, ifall man ska byta tbx till den gammla motorn nån gång smile

379 Inlägg
5 juli 2009
#9
Thedriftking skrev:
tja,


finns det nån lite modernare motor (opel motor) som har lite mer krut i som ska passa (bolt on) till en opel manta berlinetta? (kanske fel stavning)


med bolt on menar jag att motorfästena är samma o växellådsfästen m.m är samma,  tror motorn är på 1,9L som är i nu, ca 88hk tror jag att den har,



mvh Erik

beror på me hur mycket krut du menar?
manta gsi motorn ska väll funka?

"om det ser rätt ut- så är de nog det"

The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
5 juli 2009
#10
Kanske lika bra att avvakta tills någon opelguru ser tråden och kan förklara hur det går till smile

Gillar opel manta.. dock så ska det vara 80 tals mantan utan vinyltak, och med snyggare kofångare... heheh snyggaste man kan ha är ju helt klart manta 400 kittet wink finns att köpa över nätet om man söker lite smile

http://www.galiciaenralis.com/OPEL/Mant … nta400.jpg

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

3 259 Inlägg
5 juli 2009
#11
2,4 är samma block som 1.9 utvändigt! Med andra ord, motorfästena passar! Dock osäker på om växellådan från 2,4 omega har samma infästning som lådan till 1,9 men en växellådsbalk är absolut inga problem att fixa! Klarar man att byta motor i en bil så klarar man garanterat att göra en växellådsbalk! Inget avancerat! Annars tar du 1,9ans låda men dom finns väl bara som 4 växlade om jag inte minns fel? Då passar ju garanterat kardan o allt! Tror dock inte att växellådsbalken är samma på manuell och automat så den får du ju byta i vilket fall som helst om du ska ha manuell!

MVH/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

Thedriftking
5 juli 2009
Trådstartare
#12
JonR skrev:
2,4 är samma block som 1.9 utvändigt! Med andra ord, motorfästena passar! Dock osäker på om växellådan från 2,4 omega har samma infästning som lådan till 1,9 men en växellådsbalk är absolut inga problem att fixa! Klarar man att byta motor i en bil så klarar man garanterat att göra en växellådsbalk! Inget avancerat! Annars tar du 1,9ans låda men dom finns väl bara som 4 växlade om jag inte minns fel? Då passar ju garanterat kardan o allt! Tror dock inte att växellådsbalken är samma på manuell och automat så den får du ju byta i vilket fall som helst om du ska ha manuell!

MVH/Jon

ok, tack för ett mkt bra svar! smile

4 682 Inlägg
5 juli 2009
#13
C20XE,20XE eller C20LET .

1 335 Inlägg
5 juli 2009
#14
2,2 liters rekord motor hade jag i min Manta, den passa rakt ner. wink

3 182 Inlägg
5 juli 2009
#15
2,2l och 2,4 l passar bult on efter du har tagit oljetråget från din 1,9l och motorfästen.

3 182 Inlägg
5 juli 2009
#16
pukan2 skrev:
2,2l och 2,4 l passar bult on efter du har tagit oljetråget från din 1,9l och motorfästen. senär det bara att ta mantans eller rekordens 5vxl låda med mantans karadan så har du en rolig bil so kan gå rätt biligt.

192 Inlägg
5 juli 2009
#17
ska du köra med sprut eller fuggar???

//// Tommie

Thedriftking
6 juli 2009
Trådstartare
#18
loftom skrev:
ska du köra med sprut eller fuggar???

vet inte, kör nog med det som motorn har wink  t.ex om den har insprutning så kör jag med det wink    (nu har vi förgasare) tongue

192 Inlägg
6 juli 2009
#19
Thedriftking skrev:
loftom skrev:
ska du köra med sprut eller fuggar???

vet inte, kör nog med det som motorn har wink  t.ex om den har insprutning så kör jag med det wink    (nu har vi förgasare) tongue

blir nog enklast för di att köra med förgasare,,, ganska mycket stök om man ska bygga om elen osv till sprutet,,

//// Tommie

Thedriftking
6 juli 2009
Trådstartare
#20
loftom skrev:
Thedriftking skrev:
loftom skrev:
ska du köra med sprut eller fuggar???

vet inte, kör nog med det som motorn har wink  t.ex om den har insprutning så kör jag med det wink    (nu har vi förgasare) tongue

blir nog enklast för di att köra med förgasare,,, ganska mycket stök om man ska bygga om elen osv till sprutet,,

ok, men vilken motor har förgasare då? har 2,2/2,4L rekord motorn det eller har dom insprut? 

ser alla rekord 2,2/2,4L motorer likadana ut? (alltså ifall det är från en nyare rekord) fattar ni va jag menar?  ,så att alla 2,2/2,4L rekord motorer passar tongue


Sök