2581
Sök

Nissan 200sx s14

30 Inlägg
5 juli 2009
Trådstartare
Sitter och funderar på en s14, har gjort det länge men inte haft någon vidare erfarenhet av denna modell, bakhjulsdriven, turbo och hyffsat billig att trimma.

Men hur ligger dom i förbrukning, försäkring, service osv?

Visst, smakar det så kostar det. Men tyvärr fyller inte min plånbok sig själv, därför jag frågar här om man har råd att åka denna bil på en svensson knegar lön och ändå kunna ha kvar lite pengar varje månad.

Ja, kostnaderna spelar ingen roll om man har kul, men vill inte att bilen ska behöva stå under tider då man vill göra något som kostar en slant.

Hoppas ni förstår, vill lära mig mer om bilen allmänt så allt ni vet är tacksamt!

(inget en kompis, kompis hörde att den var....)

Tack på förhand!

Evolution Garage
1 299 Inlägg
5 juli 2009
Förbrukningen är inte farlig, och tro mig när jag säger att om den drar 0.9L/milen eller 1.2L/milen är lika obetydligt som en droppe i den ocean av pengar det kostar att en utav dessa japanska pengatömmare.

Försäkring brukar gå att hitta billigt, siffror kan ingen annan än försäkringsbolagen själva ge dig, så ring och kolla. Det som är direkt avgörande är hurvida du ska ha den på dig själv eller föräldrarna.

Service och hålla bilen i skick är väldigt varierande. Det beror givetvis på i vilket skick bilen är i, och hur pass noga du hade tänkt ta hand om den och om du hade tänkt trimma/bygga om den, och vilka delar du i så fall använder.
Det är billigt att missköta en bil, men ska du ha en "fast ´n furious" bil så blir det inte gratis att varken bygga eller underhålla.
Men Biltemaprylar är billigt, Nismoprylar är inte billigt, det är upp till dig hur mkt det kostar helt enkelt...

Insåg just nu att jag inte svarat på någon utav dina frågor. Men det är en liten motor, och japansk driftsäkerhet så själva "basic-grejerna" är relativt billigt för en sportbil.

Lycka till och glöm att att byta oljekyl det första du gör om du inhandlar en utav dessa för övrigt riktigt grymma och snygga bilar!

Sky´s the limit...

Sök