3276
Sök

Volvo 850 T5 - Missljud som försvinner när kopplingen tryck ner

57 Inlägg
10 juli 2009
Trådstartare
Har ett missljud från min Volvo 850 T5 -94. Det är som ett slående ljud som slår i takt hela tiden väldigt snabbt. Dvs inget konstant ljud, utan ett slående ljud med kanske en hundradels sekunds mellanrum mellan varje "slag".

Det försvinner när jag trycker ner kopplingen.

Hörs bara när bilen står still på tomgång.

Vad kan det vara?
Senast redigerat av belzebubb (10 juli 2009)

Turbo missbrukare
106 Inlägg
10 juli 2009
kanske kan vara urtrampningslagret som spökar??

Vad vore livet utan ett överladd

273 Inlägg
10 juli 2009
instämmer med voffla740

låter som att urtrampningslagret sjunger på sista versen smile

301 Inlägg
10 juli 2009
urtrampningslager..

!!!Det är inte farten som dödar, det är sättet du stannar på!!!

62 Inlägg
10 juli 2009
När jag bytte motor m.m i min 854r så byttes allt som hade med koppling att göra. Jag fick också det ljudet när bilen var ihopsatt. Lämnade in bilen så dom fick plocka upp koppling och allt igen pga det ljudet, vart ingen skillnad. Jag pratade även med experter på området och dom sa att det inte bör vara någon fara så länge grejorna funkar som dom ska. Ställ frågan på 85x70 forumet.

Om du prövar att gasa så du får lite högre varv med uppsläppt koppling så går tickandet snabbare va?

57 Inlägg
10 juli 2009
Trådstartare
Kan ju säga som så att ifall jag gasar så överöstar det tickandet (om man nu kan kalla det för det, svårt att säga. Men mer åt tickandehållet än skrammelhållet i alla fall) tio gånger om. Så hör ingenting då.

Två saker till som kanske kan vara till hjälp i sökandet efter felet:

1. Missljudet hörs inte alltid lika högt. Det är lite olika. Idag tex när jag startade så hördes inte ett skit. Men sen när jag kommit tillbaka från rundan så hördes det tydligt.

2. Det hörs inte innifrån bilen med stängd dörr. Det hörs allra tydligast om man går ner på knä och sätter örat i höjd med ena framhjulet.

Förändrar detta någonting?
Senast redigerat av belzebubb (10 juli 2009)

57 Inlägg
10 juli 2009
Trådstartare
Kan skriva en sak till. Jag har två olika sorters "tickande". Det ena är någonting som alltid har funnits där. Jag vet inte ihåg vad det kallas, men när jag frågade han jag köpte bilen av ifall det ska låta så sa han att det ska låta så, och vad det kallades (som jag nu inte kommer ihåg).  Någon som vet vad jag pratar om?

Sedan har jag då det andra missljudet.

1 043 Inlägg
10 juli 2009
Det är ingånde axeln i växellådan som "slår" fram och tillbaka på tomgång, helt normalt på många bilar.
Hörs inte när oljan i lådan är kall, eller om man ökar motorvarvtalet lite då det blir tätare mellan kolvslagen och en jämnare gång på axeln.

371 Inlägg
11 juli 2009
norpan1 skrev:
Det är ingånde axeln i växellådan som "slår" fram och tillbaka på tomgång, helt normalt på många bilar.
Hörs inte när oljan i lådan är kall, eller om man ökar motorvarvtalet lite då det blir tätare mellan kolvslagen och en jämnare gång på axeln.

Word wink

509 Inlägg
11 juli 2009
Låter så från min låda med, har också hört att de har nått med ingående axel att göra. Har kört hårt med lådan ganske länge nu men den håller fortfarande så du behöver nog inte oroa dig.

Sök