3044
Sök

Vit rök ur min Saab 9-3

8 Inlägg
11 juli 2009
Trådstartare
#1
Hej

Gick nyss ut och startade min saab 93 och då bara öste det ut vit rök. Aldrig sett något sådant förut.
Gick in å läste lite här på garaget om att när det ryker vitt så har det oftast någonting med vatten att göra.
Nu är det så att bilen har stått ute i fruktansvärt regn i ca 1 dygn. Kan det ha någonting med det att göra?
Har aldrig varit med om det förut och när jag parkerade bilen där så var det inget problem..

Vore tacksam för hjälpande svar. Kan inte så mycket om bilar.

mvh
Senast redigerat av chrizz (12 juli 2009)

Random Hero
4 047 Inlägg
11 juli 2009
#2
troligtvis har du fått in vatten i motorn som kommer ut,. prova o kör en runda me bilen lugnt o se om de blir bättre när motorn kommit upp i temp

Dog food lid. Backwards

8 Inlägg
11 juli 2009
Trådstartare
#3
okey ska göra det.  Glömde också nämna att jag tyckte den betedde sig lite konstigt på tomgången. Varvet sjönk för att sedan öka lite sen sjunka igen. Det var en lite ryckig kännsla. Vet inte vad det kan vara ?

140 Inlägg
11 juli 2009
#4
Har du otur så är det kanske någon packning som har gett med sig och vattnet kommer in i motorn genom den vägen?
topplocks packningen.

Rätta mig om jag har fel tongue

När dårarna dansar på bordet lägger hönorna ägg.

Meister
6 763 Inlägg
11 juli 2009
#5
fel1 skrev:
okey ska göra det.  Glömde också nämna att jag tyckte den betedde sig lite konstigt på tomgången. Varvet sjönk för att sedan öka lite sen sjunka igen. Det var en lite ryckig kännsla. Vet inte vad det kan vara ?

Det låter toppackning. tyvärr


8 Inlägg
11 juli 2009
Trådstartare
#6
var ute på en testrunda nu. Minimal rök på tomgång nu. sen har varvet på tomgången stabiliserat sig.  får låta den stå ett tag och prova senare ifall det blir samma visa. tack för svaren

371 Inlägg
11 juli 2009
#7
håll lite koll på kylvatten nivån så den inte sjunker.
Om den gör det så kan topp packningen va på g.


8 Inlägg
11 juli 2009
Trådstartare
#8
kollade kylarvattnet nu. det har sjunkit bort som bara fan. så jag antar att det är topplockspackningen som är åt fanders.
Någon som har en idé på vad det kan kosta att fixa det. Det skulle ske på en verkstad då i och med att jag inte kan det själv ? Bilen jag har är en saab 9-3 sportcoupé 2,0ts.

371 Inlägg
11 juli 2009
#9
Ett tips är väl att leta upp en lite mindre bilverkstad så man inte lämnar in till biva eller någon annan stor konsern.
Där har du lite pengar att spara i alla fall.


Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
11 juli 2009
#10
det där med verkstäder är olika åk in hos saab först och kolla då dom kan ha stående priser på sånna här saker så kan du jämnföra sen med mindre firmor.. behöver inte bli billigare för att det är en mindre firma.. vet av egen erfarenhet

2slow

8 Inlägg
12 juli 2009
Trådstartare
#11
okey. får kolla runt lite..
Har ni någon ungefärlig siffra på vad det brukar kosta så de inte lurar mig ordentligt? eller är det stor skillnad från bil till bil ?

371 Inlägg
12 juli 2009
#12
Det ända är väl att ringa runt och fråga vad olika verkstäder vill ha för en planing och packnings byte.
Då får du ju ett hum om vad det kostar.


Vorsprung durch Technik
2 432 Inlägg
12 juli 2009
#13
fel1 skrev:
Hej

Gick nyss ut och startade min saab 93 och då bara öste det ut vit rök. Aldrig sett något sådant förut.
Gick in å läste lite här på garaget om att när det ryker vitt så har det oftast någonting med vatten att göra.
Nu är det så att bilen har stått ute i fruktansvärt regn i ca 1 dygn. Kan det ha någonting med det att göra?
Har aldrig varit med om det förut och när jag parkerade bilen där så var det inget problem..

Vore tacksam för hjälpande svar. Kan inte så mycket om bilar.

mvh

Kondens??

892 Inlägg
12 juli 2009
#14
fel1 skrev:
okey. får kolla runt lite..
Har ni någon ungefärlig siffra på vad det brukar kosta så de inte lurar mig ordentligt? eller är det stor skillnad från bil till bil ?

Men alltså! Ta det lite lugnt! roll
Fan så fort det är något fel med bilen så är alla väldigt snabba med att vråla toppackning! lol

Fyll på kylarvätska sen tar du en LÅNG tur med bilen så att den blir ordentligt varm, sen kollar du om det ryker vitt, kolla även motoroljan så den inte ser ut som Oboy. Ställ sedan bilen över natten på något torrt ställe, och kolla sedan kylarvätskenivån. Om den är mycket mindre än gårdagen, eller om motoroljan ser dålig ut, ja då kan det vara toppackningen...om inte, kör på med bilen och kolla kylarvätskan frekvent. Om den inte minskar så är det antagligen inte toppackningen. smile

"Nä det här suger. Farväl grymma värld! Nu raderar jag kontot." *dramatiskt musklick* - Sandman
Min projekt tråd

12 juli 2009
#15
Turboras brukar reslutera i mycket vit rök

Meister
6 763 Inlägg
8 Inlägg
12 juli 2009
Trådstartare
#17
Det ryker fortfarande lite idag och det kommer vatten ur slutröret. Luktar konstigt vet dock inte om det är glykol. Vi såg en läcka under bilen ganska långt bak på undersidan av motorn. Men vi vet inte om det är en slang eller ett rör. Kollat runt toppen och det verkar inte ha läckt någonting där.
När jag checkade kylarvattnet så var det nästan slut men när jag skruvade av locket så steg det till en lagom nivå igen. känndes mysko för mig.

tack för alla svar hittils

12 juli 2009
#18
Turboras brukar reslutera i mycket vit rök

Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
12 juli 2009
#19
gör ett komptest. då får du rätt enkelt veta om det är turbon eller topplockspackningen, oftast burkar det vara packningen eftersom turboras oftare ger blårök.

vilken årsmodell har du?
Senast redigerat av kwansa (12 juli 2009)

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

8 Inlägg
12 juli 2009
Trådstartare
#20
turbon verkar ladda som vanligt.. var hem till en kompis farsa som har varit bilmekaniker i många år och som nu jobbar som försäljare av saab. Han hittade inga fel. Men tipsade om att jag skulle göra ett odlingstest av kylvätskan för att kolla om det fanns avgaser där i. I så fall skulle det vara packningen.
Han kollade det som läckte och det var från klimatanläggningen och att det var naturligt.
Motorn och tomgången verkar stabilisera sig efter att motorn har blivigt varmkörd, så när jag skulle visa han så var det inga problem.
"check engine" lampan lyste också förut men la av efter att jag hade kört jämt en kilometer eller så.
Allting verkar jävligt skumt.

Årsmodell = 01

Hur går ett komptest till väga ? har ingen aning.


Sök