3475
Sök

Blir det bättre med ett nytt system eller blir det ingen skillnad?

157 Inlägg
13 juli 2009
Trådstartare
Hej. Jag har lite funderingar på ett par saker. Jag har ett hyfsat (enligt mig) ljud idag, men saknar det där detalj och samspel mellan bas, mellan o diskant.
Det som sitter i bilen är en JVC hu med enkel lågnivå, tror modellen heter kdg-623. Med denna driver jag just nu ett mtx thunder 5,25 framsystem (coax) och även ett par 6x9 i hatthyllan, vet att det är på tok för lite kräm i hu för att driva detta men jag kommer till det.
I bakluckan har jar två st 10" basar som drivs av ett monosteg, har dragit 16mm2 ström och jord som då tydligen skulle räcka till steget, men som nu är för klent för att bygga ut med ett till steg.

Jag är inte sugen på att lägga ut så mkt pengar men skulle vilja få ett vettigare ljud (vet att billigt och bra inte går ihop, men kanske billigt och lite bättre)... Undrar om jag bara ska köpa ett 2-kanalssteg för att driva fram och 6x9, byta ut till 21mm2 ström och jord och splitta det med ett block, och även splitta lågnivån.
Undrar också om jag ska köpa ett kitsystem i fram istället för coax ( har läst att detta ska ge bättre ljud)
Men måste också tillägga att jag inte orkar dämpa bilen som en tok som alla seriösa verkar göra:P

Ge mig tips på vad jag ska göra för att få ett ljud som "spelar tillsammans med alla element" bättre än idag, och på det lättaste billigaste sättet!

Hoppas ni förstår på ett ungefär!

Mvh
Senast redigerat av fredriko666 (13 juli 2009)

2 665 Inlägg
13 juli 2009
Basdelen tror jag du kan låta vara.
(sänka basnivå gör att det lirar bättre ihop, hur mycket dunka har du i hemstereon (inte data högtalare))

Det är framsystemet som måste göras bättre i första hand. Köp ett skapligt 6,5" kit för runt 1500kr eller mer. Då vinner du kvalitet. Räcker pengarna så en slutsteg till framsystemet. Runt 2x50w brukar räcka långt. Köp hellre ett märkes steg med 2x40w än ett biltema med 2x100. Märkes steget spelar lika högt o låter bättre.

låt 6x9 vara om du vill ha dem kvar. De kan du driva på stereon när polarna hoppar in i baksätet annars vrider du ner ljudet på dem. De tillför inget för dig!

Effekten i stereon räcker länge än man tror o låter skapligt till att börja med.
Senast redigerat av Rickard-v (13 juli 2009)

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

157 Inlägg
13 juli 2009
Trådstartare
men får bara plats med 5" i dörrarna, blir ett projekt att få dit 6,5 tum...

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
13 juli 2009
Då köper du ett bra 5,25" kitsystem och dämpning (även fast du sa att du inte vill dämpa) för dämpningen gör väldigt mycket! du behöver inte klä hela dörrarna med dämpmatta, men allt du sätter dit gör skillnad. Sen så ett steg till det så blir det bra.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
13 juli 2009
Vad har du för bil?

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

157 Inlägg
13 juli 2009
Trådstartare
Okej, men hur gör jag med strömmen. är det för klent med 16mm2 om jag ska ha både mitt monosteg och ett 2-kanals?

21 761 Inlägg
13 juli 2009
Vad heter ditt monosteg?
Vilken impedans har basarna?

Om du inte vill modifiera dörrsidorna för att få plats med 6,5", då gäller det att dina nuvarande element sitter ordentligt stabilt och tätt så att de ska kunna spela midbas utan att låta illa även vid lite högre ljudvolym.

Ifall du driver 5,25" med ett steg så ökar chansen att de ska kunna spela rent och högt, bla eftersom du då kan dela bort de låga basfrekvenserna och på så sätt slippa stora konrörelser hos dem. Dina 6x9" kan du driva med stereon (som Rickard-v skriver) för att polarna ska höra musik när de åker med, men när det inte sitter någon i baksätet så sänker du volymen. smile
Senast redigerat av Drönirettab (13 juli 2009)

157 Inlägg
13 juli 2009
Trådstartare
850

157 Inlägg
13 juli 2009
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Vad heter ditt monosteg?

Om du inte vill modifiera dörrsidorna för att få plats med 6,5", då gäller det att dina nuvarande element sitter ordentligt stabilt och tätt så att de ska kunna spela midbas utan att låta illa även vid lite högre ljudvolym.

Ifall du driver 5,25" med ett steg så ökar chansen att de ska kunna spela rent och högt, bla eftersom du då kan dela bort de låga basfrekvenserna och på så sätt slippa stora konrörelser hos dem. Dina 6x9" kan du driva med stereon (som Rickard-v skriver) för att polarna ska höra musik när de åker med, men när det inte sitter någon i baksätet så sänker du volymen. smile

Är ganska färsk så ha överseende:D Hur sänker jag volymen på bara 6x9 orna, och varför ska jag göra det? För att dom överröstar framsystemet och bildar en ojämn ljudbild eller?

157 Inlägg
13 juli 2009
Trådstartare
det är dubbla basar med enkel 4ohms spole, dom är parallellkopplade för att steget ska ge mer kraft, alltså 2 ohm. Steget heter U-Dimension EL-D61 och basarna heter  impact 10" 150 w rms. Fick hjälp när jag skulle köpa och det var tydligen helt ok grejer, eller?

21 761 Inlägg
13 juli 2009
fredriko666 skrev:
Hur sänker jag volymen på bara 6x9 orna, och varför ska jag göra det? För att dom överröstar framsystemet och bildar en ojämn ljudbild eller?

Det beror på hur du vill ha ljudbilden. En hel del folk vill inte att musiken ska höras bakifrån, därför sänker man volymen dit eller så har man inga högtalare alls i hatthyllan. Vissa tycker inte att det gör något att musiken hörs bakifrån och då är det ju bara att spela på lika högt med bakhögtalarna.

Det handlar mycket om personlig smak alltså. smile

21 761 Inlägg
13 juli 2009
fredriko666 skrev:
det är dubbla basar med enkel 4ohms spole, dom är parallellkopplade för att steget ska ge mer kraft, alltså 2 ohm. Steget heter U-Dimension EL-D61 och basarna heter  impact 10" 150 w rms. Fick hjälp när jag skulle köpa och det var tydligen helt ok grejer, eller?

Hur basarna är vet jag inte, men Impact brukar vara fina saker. smile

Det är bäst att byta till 21 mm2 kabel och splitta kabeln via ett kopplingsblock, det tycker jag också. Då ska det inte bli några problem med spänningsfall. smile

157 Inlägg
13 juli 2009
Trådstartare
Men hur fan sänker jag bara ljudet i 6x9? Har vart ut och tittat men ändrar fader så hör man ju antingen bara framsystemet eller allt i bak:P

21 761 Inlägg
13 juli 2009
Det går nog kanske inte att göra så just nu, eftersom även lågnivån påverkas när du ändrar faderkontrollen. smile

Trucker
1 220 Inlägg
13 juli 2009
om du har en 850 som ja tro du kan ha svarat att du har så är det 5,25 org i dörrarna och 3,5 i brädan jag är helt noob på ljud men ja skulle ha satt dit ett par bra 5,25 typ rf el liknande i dörrarna som lirar med ett 4 kanals steg som är inställt på "normal" dvs mellan low och highpass och sen byggt så att basarna spelar så mycket in i bilen som det går och dom driver du med mono steget inställt på lowpass och skiter i 6x9 och sen byter du även 3,5 till typ rf som du driver med sterion som du ställer så att 3,5 bara spelar diskant och som sakt åvan dämpa dörrarna så blir ljudet mycket bättre

Vissa är bara bättre än andra!

2 914 Inlägg
13 juli 2009
pröva bara slänga dit ett steg på dina nuvarande högtalare och dra dit en extra kabel och använd 2st? jag använder 2 st 20mm2 i volvon.
svårt att tipsa om steg men http://ljudshopen.se/produkter.aspx?&am … oduct=1911

157 Inlägg
13 juli 2009
Trådstartare
ja varför inte om jag endå måste dra en ny 21mm2 kabel kan jag lika gärna dra en extra o ta 16mm2 till framsystemets steg

Men jag kommer alltså få en bättre ljudkvalitet om jag köper ett kit system för ca 1200 - 1500 kr och driver på steg utan några större ingrepp eller modifikationer bara det sitter stabilt än det jag har idag. Vill inte köpa grisjäveln i säcken så att säga

2 914 Inlägg
13 juli 2009
fredriko666 skrev:
ja varför inte om jag endå måste dra en ny 21mm2 kabel kan jag lika gärna dra en extra o ta 16mm2 till framsystemets steg

precis så jag menar.

fredriko666 skrev:
Vill inte köpa grisjäveln i säcken så att säga

det vill ingen. jag tipsar bara wink

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
13 juli 2009
Ja det kommer att låta bättre med ett kitsystem och steg, men köper du även 1-2 paket dämpmatta och trycker dit i dörrarna så ska du se att framsystemet börjar spela bas! smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

157 Inlägg
13 juli 2009
Trådstartare
sweet, tack för hjälpen
En till fråga då:P
skulle detta steg räcka till för att driva framsystemet? http://dbakuten.se/detail-item_id-10086
och ett vettigt framsystem till det: http://www.ljudstudion.se/default.aspx? … rodid=1729
och typ dämpa lite med detta: http://www.ljudstudion.se/default.aspx? … rodid=1729

Eller har ni några bra tips annars?
Senast redigerat av fredriko666 (13 juli 2009)

Sök