2631
Sök

Kan ljudsystemet "mute'as" av att en högtalare går emot kaross?

429 Inlägg
14 juli 2009
Trådstartare
Hejsan, har märkt ett litet fenomen på senare dagar, ibland när jag åker och det hoppar till så kan all min diskant försvinna, alltså båda 5.25 och 6x9orna slutar spela och bara basen kör.

Har kollat upp hur jag har kopplat högtalarna och såg att en liten del av karossen låg emot en av spolarna på 6x9an, kan detta göra så att mina högtalare blir "jordade" så att de inte vill spela?
6x9orna är kopplade i hatthyllan men har fått modda bort lite plåt för att de ska passa.
Tycker att även att om en högtalare skulle åka emot så borde ju de andra spela? Men de kanske är seriekopplade för att få en sluten krets?

Hur som, efter att jag tryckt till högtalaren så spelar allt bra igen, men skulle vara kul och veta om någon har samma erfarenhet/svar på frågan smile (Ska ta och montera bort lite av den plåten i eftermiddag så jag blir av med problemet).

Min bil är en Volvo 850 2,5s -96 Om någon vill veta.

MVH

// Pontus

28 Inlägg
14 juli 2009
O ja, händer titt som tätt att kunder kommer och undrar på varför det bryter.Och det du beskriver är ett vanlig fel ja. Även en kabel  som ligger i kläm kan orsaka såna problem. ( skadat isolering) En skadat kabel kan också göra så att "överslaget" kommer vid en viss volym.

MVH  Frode

www.stetsom.se
www.ljudgaragen.se
Bilstereo & HiFI butik sedan-1992

429 Inlägg
14 juli 2009
Trådstartare
Ok bra, då vet jag så att det inte var något annat smile

Tack.

// Pontus

Sök