2546
Sök

Volvo 740 långtidsprojekt!

945 Inlägg
16 juli 2009
Trådstartare
Shoo!

Det har hänt lite med bilen idag med.

Jag Fick för mig att jag skulle hissa upp bilen idag och då började jag göra det på grusgången här hemma men jag konstaterade ganska snabbt att det inte va så smart och sen va det regn på väg så jag tog ner bilen igen och ringde till grannen och frågade om jag fick vara i deras lada. Och det fick jag smile Så jag hissade upp bilen för att kolla om det va någon rost och sånt som jag visste dom skulle anmärka på vid besiktningen.
Och jag kan säga att jag blev j*vligt förvånad när jag kollade. Jag hittade bara ETT hål som va typ lika stort som 2st 5-kronor tillsammans. Och det va juh väldigt positivt big_smile
Så när jag hade kollat det så åkte hammarlacken fram och jag började måla lite smile Blev väldigt nöjd, men den röda färgen tog slut så jag målade mest bara svart.
Ska åka och köpa mer färg någon dag så jag kan få det klart. Ska även måla bakaxlen.
Men här kommer en bild iaf på hur det ser ut just nu. Bromsoken ska också målas röda när jag köpt färg!

https://www1.garaget.org/gallery/archive/60112/710194_kimxrl.jpg
Så här såg det ut innan jag började, Usch tongue

https://www1.garaget.org/gallery/archive/60112/710202_ysoo99.jpg
Och så här ser det ut just nu. bromsok ska med målas rött!

Jag har inte målat så jätte noga än, har bara tatt det grova om man säger ska ta det andra sen men jag måste ha en mindre pensel tongue men änsålänge så är jag nöjd över resultatet!
Detta va allt jag hade för idag
Ha de gött!
//
Dennis

Det finns inga dumma frågor, det finns bara dumma människor som inte fattar!

33 Inlägg
16 juli 2009
ser ju lovande ut:) har du bankat runt rosthålet? annars kan du ju räkna med att det säkert är minst dubbelt så stort.. så var det iaf på min gamla 240 som jag rostlagade under till..

644 Inlägg
16 juli 2009
Sickan_ skrev:
vbubbis - Nae jag tkr inte heller det blev så jätte snyggt. men som sagt det är bara en tillfällig grill tills jag fått tag på en annan. I vilket fall ser det juh bättre ut än utan grill wink
ogge89 - Tackar! Jag har faktiskt inte tänkt så långt än tongue Jag får se hur jag gör när jag har fixat saker till det.  Okej jag ska kika lite där. Men om du har bytt på din så undrar jag om det va krabbigt att byta? har pratat med en del kompisar och dom säger att det ska vara rätt bökigt..

Men iaf det är hänt lite till med bilen idag, och det är att jag har slitit bort innertaket och skrapat bört det där skumgummit ( eller va det nu va ) som satt under tyget. Och nu sitter jag och funderar på om jag bara ska måla taket med nått eller om jag ska limma dit nytt tyg. hmm
Här kommer lite bilder på det iaf.

Okej! nej när jag bytte så tyckte då jag att de inte va så bökigt fick till min ganska så bra! De skillde väll 3 mm på min å en orginal 940!

http://www1.garaget.org/gallery/archive/60112/709510_k51hu7.jpg
Tyget borta och lite "skumgummi" bortskrapat

http://www1.garaget.org/gallery/archive/60112/709537_exls46.jpg
Kul att städa bilen när det ser ut så här tongue

http://www1.garaget.org/gallery/archive/60112/709541_rsiw3x.jpg
Som det ser ut nu.. få se om det kommer på färg eller nytt tyg lite senare.

Det va allt för idag!
//
Dennis

945 Inlägg
16 juli 2009
Trådstartare
Mr_Nozz skrev:
ser ju lovande ut:) har du bankat runt rosthålet? annars kan du ju räkna med att det säkert är minst dubbelt så stort.. så var det iaf på min gamla 240 som jag rostlagade under till..

Ja, jag har bankat runt om det och tagit en kniv och tryckt men det blir inte större.. smile

945 Inlägg
20 juli 2009
Trådstartare
Shoo!

Idag har jag varit och besiktigat bilen och det gick väl sådär. Jag fick 5 fel som bara ska vara 4 om den där jävla gubben hade haft ögon att se med.
Det började med att vi upptäckte att " axeln " som håller fast bakaxeln va halt böjd yikes och det förstår jag inte hur det kunnat hända för det va inga märken på den som om den skulle fått ett slag, och så började han tjabba om att den drar snett för ett det ena hjulet va mer slitet än det andra. Men så va det inte utan det är för att jag har burnat lite men det sa jag inget om till han för då hade han säkert kommit på något annat dumt.
Sedan kom vi till dragkroken den va lite rostig tyckte han och det kan jag hålla med om så det ska med fixas.
Sedan kom vi till avgasröret som jag nästan visste jag skulle få anmärkning på, och det läckte lite sedan va det dåligt upphängt. Men den dumma fan nöjer sig inte med att bara känna lite på röret utan han hänger sig typ i det och säger " Det här får du sätta fast bättre " sen bara flinar han och då blev jag lite arg men det gjorde inte saken bättre! sad
Sedan skulle han ut och köra bilen och kolla bromsar och dom tog hur bra som helst tyckte han sen skulle han testa handbromsen och den tog inte på vänstersidan.
Sen när han hade testat bilen och ja skulle in och betala och hämta pappret så ser jag att dumhuvudet har satt en 2 på det ena däcket där bak yikes Och då blev jag riktigt arg och frågade varför fan han kände inte ens på det utan stog typ 2 meter ifrån och kollade på det. Och jag förklarade för han att det däcket är lagligt och att jag mätte det innan jag åkte. Och jag mätte det runt om på olika ställen och jag fick inte under 3mm på något ställe. Och detta förklarade jag för han men han bara " Ne, det är juh helt blankt det såg jag väl. Det kan du inte köra med heller. " Och då blev jag ännu argare och sa till han att han skulle gå ut till bilen och känna / mäta på däcket men det ville han inte utan sa " Ne det behövs inte jag har juh sett att det är helt blankt" då sa jag till han att han skulle ta en redig synundersökning, sen tog jag mitt papper och bara gick.
Fan vad jag hatar sånna idioter! mad

Här kommer 2 bilder iaf.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/60112/713889_xpiafb.jpg
Detta är den axeln som va böjd. :S

https://www1.garaget.org/gallery/archive/60112/713891_rezhcy.jpg
Och här har vi besiktningspapperet!

Detta va allt jag hade för idag. Mest text men det får ni nöja er med tongue
Ha de gött!
//
Dennis

918 Inlägg
20 juli 2009
Vilka idioter det finns.

Ser bra ut annars med bilen roll
Senast redigerat av Ante90 (20 juli 2009)

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
945 Inlägg
20 juli 2009
Trådstartare
Ante90 - Ja det kan man nog säga! Tackar för det smile
MrEricsson - Jupp det är det tongue

Jag har fått ett problem, och det är att bilen inte vill starta yikes Det är så här att jag va och fixade nya delar till bilen idag och då stog bilen helt still, men när jag kommer hem och ska flytta bilen till garaget så vill den inte starta yikes Bilen gick hur bra som helst innan jag åkte iväg.
Och det som händer när jag vrider på nycklen är ingenting. batteriet är full laddat och det klickar i startmotorn. Men när jag testade sätta på varningsblinkers så började det typ tjuta eller vad man ska säga där bakom säkringarna yikes
Någon som vet vad det är för fel på den?

Tack på förhand!
//
Dennis

5 650 Inlägg
20 juli 2009
satan vad dina bilar inte startar då;) men testa byt batteri när de börjar låta så där äre typ ingen power kvar . eller så är batteri kabalarna dåliga tex "ärjiga"spruckna håller på gå av osv"

945 Inlägg
20 juli 2009
Trådstartare
MrEricsson skrev:
satan vad dina bilar inte startar då;) men testa byt batteri när de börjar låta så där äre typ ingen power kvar . eller så är batteri kabalarna dåliga tex "ärjiga"spruckna håller på gå av osv"

Hehe jao, jag har ingen tur med bilar numera verkar det som. sad Okeej men batteriet är juh helt fullladdat så det borde det juh inte vara fel på men jag ska kolla kablar m.m imorgon ska även testa med ett annat batteri och se om det fungerar.

5 650 Inlägg
21 juli 2009
Sickan_ skrev:
MrEricsson skrev:

Hehe jao, jag har ingen tur med bilar numera verkar det som. sad Okeej men batteriet är juh helt fullladdat så det borde det juh inte vara fel på men jag ska kolla kablar m.m imorgon ska även testa med ett annat batteri och se om det fungerar.

när batterin börjar bli dåliga kan man nyligen ha laddat dom och trott att de håller sen när man kommer ut nån timme senare äre dött.

som när mitt förra batteri pajja laddade de sen några timmar senare efter de hade kommiit i bilen så försvann all power ... vart efter ..

sen kanske du har nått på som drar tjuvströmm oxå kan ju va en möjlighet

945 Inlägg
21 juli 2009
Trådstartare
Shoo

Igår var jag och min granne iväg och fixade ett nytt fäste till bakaxeln då den gamla va juh böjd. sad
Men iaf den skulle vi sätta dit idag men vi stötte på lite problem så imorgon ska vi troligen lossa bakaxeln och se om vi kan vrida tebax den lite så det passar.
Sedan upptäckte min granne varför inte handbromsen fungerade på ena sidan där bak och det va för att det va fult med olja där yikes Så det läcker troligen lite där, så det får med fixas. Får se om det blir en ny bakaxel eller om jag ska försöka packa om den beroende på om vi får det att passa med fästet eller ej.
Kan även meddela att jag fått igång bilen nu och felet va att jordkabeln mellan motor och chassi hade gått av. yikes
Nu ska ni få ett par bilder iaf!

https://www1.garaget.org/gallery/archive/60112/715082_w6eaj8.jpg
Det gamla fästet hade gått av lite.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/60112/715083_cfinxv.jpg
Det gamla, Liiiite böjt.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/60112/715084_szieng.jpg
Det nya, lite rakare smile

https://www1.garaget.org/gallery/archive/60112/715085_qwj8mx.jpg
Den nya och den gamla jämte varandra!

Detta va allt för idag kommer mer bilder på vad som händer under morgondagen..
Ha de gött
//
Dennis

945 Inlägg
23 juli 2009
Trådstartare
Shoo!

Det va värst vad det vart dåligt med kommentarer här yikes

Men iaf idag har det inte hänt så mycket, har börjat lite smått med ett ljudbygge i skuffen. Fick tyvärr inga bilder på det.
Och imorgon ska jag förmodligen skruva bort avgassystemet och slipa ner allt som föregående ägare har svetsat då det ser ut som det är en 3 åring som har svetsat yikes Sedan ska jag se om det går att fixa till det så det går att sätta klämmor där, och om inte det går så ska jag svetsa det. Måste även göra nya fästen.

Detta va allt för idag.
Ha de gött
//
Dennis

5 650 Inlägg
23 juli 2009
jadu inte får man mkt kommentarer i projektrådarna här inte ibland..  äh bara köpa nytt rör efter katten kasta de gammla så du slipper amatör svetsat;)

945 Inlägg
24 juli 2009
Trådstartare
MrEricsson skrev:
jadu inte får man mkt kommentarer i projektrådarna här inte ibland..  äh bara köpa nytt rör efter katten kasta de gammla så du slipper amatör svetsat;)

Hehe naee.. Jo jag ska köpa ett sportsystem sen när jag har pengar till det Men jag tänkte bara fixa detta så man får igenom den besiktningen. Men jag får se hur jag ska göra, är inte redigt säker än..

201 Inlägg
24 juli 2009
hehe d n axen var ju lite sne tongue

347 Inlägg
24 juli 2009
Projektet rullar på ser jag. När är det tänkt att du ska sätta dit nya bakaxeln?

945 Inlägg
24 juli 2009
Trådstartare
vbubbis Jodå, den vart lite sne. Fattar inte hur den kan ha blivit så. va juh inga märken efter slag på den.
o_lindh Jodå, än sålänge rullar det på. Jag vet inte redigt när det blir men det blir nog inte innan jag har besiktigat den. Ska se om handbromsen går igenom besiktningen nu så jag rengjort en jävla massa där. men ska även skruva bort skivan och oket innan jag åker in med den för att se om det läckt något mer. Men vad som än händer så blir det en ny bakaxel. Ska bara hitta en som är diffad till ett bra pris.

201 Inlägg
24 juli 2009
jadu de finns mycket skaer man inte vet ^^

945 Inlägg
27 juli 2009
Trådstartare
Tjena!

Varit lite dålig på att uppdatera här denna helgen pga mycket festande så bilen har bara fått stå.
Men idag har jag iaf skruvat bort avgasröret. Och den svetsen som dom hade lagt vid katten fick mig att börja undra om det va en bebis som hade svetsat eller va fan dom hade gjort för det såg ut som skit ärligt talat! yikes Så jag fick för mig att jag skulle slipa ner det där med hjälp av en vinkelslip men jag konstaterade ganska snabbt att det skulle ta 1 år att slipa ner det så jag satte på kapskivan på vinkelslipen och kapade av röret på varje sida om svetsen så jag ska se ifall det går att svetsa ihop det nu för det är inte mycket kvar att svetsa på på katten sad
Men iaf ska ner till pappas jobb imorgon och låna deras svets och försöka svetsa ihop det. Sedan ska jag se om jag lyckas svarva till en ny packning som ska sitta mellan katt och det andra röret som går från motorn då den gick av på 2 ställen när jag plockade bort det. sad

Här kommer lite bilder iaf. Kvaliteten på bilderna är inte den bästa då det har hänt något med kameran igen så jag ska lämna in den. men ni får nöja er med det så länge.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/60112/720031_5o9p2a.jpg
Här ligger det!

https://www1.garaget.org/gallery/archive/60112/720032_zfmf7d.jpg
Någon som haft kul med svets sad

https://www1.garaget.org/gallery/archive/60112/720035_je538d.jpg
Idioter!

https://www1.garaget.org/gallery/archive/60112/720036_ebmqdn.jpg
Dom har även svetsat igen spåren i skarvarna :S

Det va bara dom bilderna jag hade för idag. Så som ni ser så har jag lite att göra med det där röret tongue
Ha de gött
//
Dennis

Sök