Nikkelilltroll skrev:Joas_86 skrev:Njea inte ska värmen vara kvar inne i ett rör eller ? Varför byter man då till större downpipe ? de vet JAG De är för värmen ska bort så fort som möjligt.
Avgasbanddage har man ju för att de inte ska värma upp bensinledning m,fl så de inte börja brinna t:ex. De har jag till iaf !
//Joas
skälet som ja har förståt de med att ha större downpipe är enligt fysikens lagar att öka gasens flödeshastighet genom att öka volymen på kärlet den rör sej i. optimalt hade vart att hela avgassystemet var koniskt, blir större ju längre bak man kommer= ökande flöde.
om man ser till att det med avgasbandaget hålla värmen borta från allt på utsidan så håller du ju värmen på insidan och har hög temperatur=högt flöde, värme=atomer och molekyler rör sej snabbare, värme= lägre densitet=mindre motstånd.
ja vet tyvär inte hur de ska förklaras på nått bättre sätt utan att skriva en halv fysikbok;)
Nästan rätt.
Hög temp ger mycket riktigt högre fart i systemet, men bara för att atomerna tar mer plats ju varmare de är och trycket blir högre och då ger högre hastigheter.
Så anledningen till en grov downpipe är att få ner tempen nära turbon så mycket som möjligt för att minska mottrycket och underlätta evakuering av avgaser. När det blir varmare ökar mottrycket vilket leder till att turbon får jobbigare att skapa höga laddtryck, samtidigt som avgasröret blir varmare och varmare vilket ger mer mottryck.
Skulle man ha ett 2" rör på en lastbilsturbo skulle det röret bli varmt så in åt h-e och turbon skulle knappt fungera.
Att man sedan har mindre rör bak är för att avgaserna då minskat i temp och då får plats på ett mindre utrymme utan att skapa mottryck.
Om jag förklarat detta vettigt ser alla mottryck och värme som fiender nu. Dessa vill vi få bort, och det fort. Men hastigheten på avgaserna spelar ingen roll alls. Det handlar om att få en viss mängd atomer att ta sig ut smidigt. Och ju kallare det är, desto mindre rör krävs.
Varför har man då avgasbandage?
Jo som jag sagt innan är värmen en fiende. Turbo och downpipe blir varma och värmer då upp motorrummet och då även trycksidan av turbon, ic-rör osv, vilket ger varm luft in i motorn. I varm luft är det färre syreatomer än det är i kall luft (per volymenhet) vilket gör att vi vill ha så kall luft som det går för att få in max syre och få max effekt.
Lindar man då avgasbandage så får man mer värme att stanna i downpipen och får bort det från motorrummet.
Att linda avgasbandage längre har bara fördelen att avgasröret inte värmer delar på bilen, och används med fördel om systemet ska vara väldigt nära saker som är värmekänsliga.
På en sugmotor ska avgasröret ge det motstång som passar motorn bäst, så det är en vetenskap.
Men då ni kör samma storlek och ganska stort hela vägen ska det inte hindra om ni inte matar väldigt mycket effekt.
Var det en tillräcklig fysikbok?
Nej just ja - "densitet = massan / Volymen"
Och sista exemplet - ta en tom plastflaska som är rumstempererad - lägg den i kylen - ta ut den efter 3timmar - Är flaskans volym större eller mindre?
Jämför det med avgaserna på bilen - vid ett visst varvtal är massan i avgaserna konstant, temperaturen beror på trycket som beror på avgasrörets storlek. Mindre rör - högre fart - mer friktion - mer tryck - mer värme. Större rör - lägre fart - mindre motstånd - mindre värme - mer lek innan överhettning.
Senast redigerat av sirmiro (11 augusti 2009)
0
0
0
0