2007
Sök

Långtidsprojekt Volvo PV544 -65

År 2003 drog jag hem en gammal PV som minst sagt sett sina bästa dagar. Relativt rostig och långt ifrån komplett. Massvis med dålig plåt byttes, och ganska snabbt beslutades att det inte var någon bil som var lönt att... Visa mer

151 385 Visningar
Uppdaterades senast 3 maj 2016
5 111 Inlägg
16 juli 2009
Trådstartare
#1
Jag tänkte att det inte kan vara helt fel om jag lägger upp en tråd om mitt lilla oansenliga projekt som jag byggt på sen 2003... hmm

En Volvo PV, 65a, inköpt till det facila priset av noll kronor, avställd sedan 1987 och mer eller mindre ett skogsvrak som krävde omfattande karossjobb...
http://xs112.xs.to/xs112/07066/DSC04090.JPG
http://xs113.xs.to/xs113/07096/DSC04123.JPG
http://i290.photobucket.com/albums/ll244/Cpt_Tuttle/DSC03947.jpg
http://i290.photobucket.com/albums/ll244/Cpt_Tuttle/DSC03948.jpg

Men så en dag var ju det färdigt och man kunde ägna sig lite åt det där med finish...
http://i290.photobucket.com/albums/ll244/Cpt_Tuttle/DSC04177.jpg
http://i290.photobucket.com/albums/ll244/Cpt_Tuttle/DSC04181.jpg
http://i290.photobucket.com/albums/ll244/Cpt_Tuttle/DSC04187.jpg
http://i290.photobucket.com/albums/ll244/Cpt_Tuttle/DSC04204.jpg

Jao... Det börjar ta sig...
http://i290.photobucket.com/albums/ll244/Cpt_Tuttle/16apr09001.jpg
http://i290.photobucket.com/albums/ll244/Cpt_Tuttle/16apr09002.jpg

Kanske lite svårt hänga med från de bilder som finns hittills...
Men när jag väl får tid att ägna mig åt denna bil igen (håller på att försöka fixa de små skönhetsfelen på mercan nu i stället så den blir tipp-topp) så kommer väl bilder som gör att ni hänger med...

Det som gjorts hittills är en liten uppdatering av mekaniken...
Motorn kommer bli en B23, troligen försedd med eaton-kompressor från en MB 230 (tror jag det är) och VEMS-sprut... Bakaxeln är från Volvo 240 upphängd i originaldelar, försedd med lockerdiff. Framvagnen är en sån klassiker på PV som Volvo 140, men den passar ju som handsken på en sån bil, medans styrningen blev en kuggstång från Kadett för att klara platsproblemen som blir med nya motorn, kopplad till knutar med deformationszon från Volvo 740. Pedalställ med hängande pedaler från Mercedes W115 som har samma lutning på torpeden som PV. Sen finns det ju såna där små finesser man inte tänker på typ fuelcell, huvöppningen ombyggd med gasdämpare från Volvo 142 baklucka i stället för skruvfjäder, elektrisk öppning med centrallåsmotorer från Opel Ascona med moderna bearclaw-lås, och skjutdörrskontakter från Toyota Previa för att slippa leda in kablar i dörren, med mera med mera...

Det blir en busbil, men trots allt en busbil med små försök till finish och finess...
Bara fråga om ni undrar nåt eller om ni vill ha bilder på nåt speciellt...


429 Inlägg
16 juli 2009
#3
Ser bra ut, lycka till smile

// Pontus

5 111 Inlägg
8 augusti 2009
Trådstartare
#4
Det rör sig sisådär ungefär inte alls just nu... Men jag drog ut reservdelsbilen idag och tänkte att ni skulle få en liten upplevelse (eller för vissa flashback) av hur det kunde se ut en gång i tiden...   big_smile

http://i290.photobucket.com/albums/ll244/Cpt_Tuttle/8aug09001.jpg
Sveriges vackraste PV?

http://i290.photobucket.com/albums/ll244/Cpt_Tuttle/8aug09002.jpg
Strålande karossjobb och baklysen från Saab 99...  :?

http://i290.photobucket.com/albums/ll244/Cpt_Tuttle/8aug09003.jpg
Mmmmm.... Kajutafönster! big_smile

http://i290.photobucket.com/albums/ll244/Cpt_Tuttle/8aug09004.jpg
Custom. :wink: Infälld regplåt och igenlagda stötfångarhål, det ni!


474 Inlägg
8 augusti 2009
#5
Haha, den var ju... speciell, tror jag ordet jag sökte var tongue


5 111 Inlägg
25 oktober 2009
Trådstartare
#6
http://i290.photobucket.com/albums/ll244/Cpt_Tuttle/25okt09001.jpg
Hm, är inte detta fälgcentrum till en sån där PV eller vad de nu kallas?

http://i290.photobucket.com/albums/ll244/Cpt_Tuttle/25okt09002.jpg
Och det här är det ju rätt uppenbart vad det är, det är ju "YO MAN VÄRSTA PHETING RIMZEN TILL EN SAAB 99!"

http://i290.photobucket.com/albums/ll244/Cpt_Tuttle/25okt09004.jpg
NEEEEJ! JAG GICK OCH FÖRSTÖRDE MITT FINA SAABHJUL!

http://i290.photobucket.com/albums/ll244/Cpt_Tuttle/25okt09003.jpg
Dags ta en fikapaus och fundera på livets djupare frågor, till exempel varför jag skulle gå och sabotera mitt älskade, originalrenoverade saabhjul som hade extremt affektionsvärde för mig...

http://i290.photobucket.com/albums/ll244/Cpt_Tuttle/25okt09005.jpg
...aha, på grund av detta? Centrum passade perfekt i Saabfälgbanan. Provade ju med ett par 142 Deluxe-fälgbanor här tidigare men de var lite för stora. Saaben hade däremot exakt rätt mått. Ser väl inte direkt extremt ut när man är van att se 20" kromfälgar där man kan ställa en unikabox på fälgkanten...

http://i290.photobucket.com/albums/ll244/Cpt_Tuttle/25okt09006.jpg
Men jämför man en 4" originalfälg med en 5" Saab/PV-hybrid så märks den extra tummen som synes, och såna detaljer gör ju skillnad. Framför allt så ger det ju ett bättre intryck att navkapseln hamnar innanför fälgbanan i stället för att sticka ut.


5 111 Inlägg
25 oktober 2009
Trådstartare
#8
Roligt att du gillar det. smile


Allmänt envis
12 512 Inlägg
25 oktober 2009
#9
Grymt bygge, men man undrar ju vilka sjuka tankar som fick någon tidigare ägare att pimpa din reservdelsbil tongue

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

5 111 Inlägg
25 oktober 2009
Trådstartare
#10
Det var nog det där konstiga och långdragna (cirka 10 år!) fenomenet som kallades för "80-talet" som ställde till det. wink


5 111 Inlägg
26 oktober 2009
Trådstartare
#11
http://i290.photobucket.com/albums/ll244/Cpt_Tuttle/26okt09001.jpg
Går hålla max det här djupet ur platssynpunkt... Men det är då alldeles lagom. Och jo, jag vet att det finns ett skriande behov av att dela fjädrarna på hälften men en sak i taget nu...  lol

http://i290.photobucket.com/albums/ll244/Cpt_Tuttle/26okt09002.jpg
Jag vet inte om jag känner mig så snobbig men så här blir det iaf. med snobbring och (väldans skev) "Amazonkapsel". Har bättre kapslar men ville inte börja riskera skada de fina redan nu. Notera även den senaste högteknologin inom "lågprofildäck". Det är bara lågprofil där nere, där det extra väggreppet behövs, smart va?  lol

http://i290.photobucket.com/albums/ll244/Cpt_Tuttle/26okt09003.jpg
Ungefärlig jämförbild mot det som ska bli bakfälg... Blir nog ett hyggligt matchande par...


5 111 Inlägg
3 november 2009
Trådstartare
#13
http://i290.photobucket.com/albums/ll244/Cpt_Tuttle/1nov09.jpg

Har börjat fundera på om man skulle bygga om brädan med runda instrument, i lite cheva 59-stuk utan att nu kopiera det rakt av, och sy upp en ny överdel...  :roll:  Hmmmm?


Opptimistisk Pessimist
1 479 Inlägg
3 november 2009
#14
Hmm, såg bra ut, sålänge du använder snygga instrument så är det okej för mig smile  såg coolt ut!

Och RIKTIGT snyggt karossjobb du gör, du är min idol på detta! big_smile
Senast redigerat av Volvo1968 (3 november 2009)

Alla Volvo Amazoner blev inte Vallåkrabyggen på 80talet, denna fick nöja sig med ett ovanligt färgval och sönderkörning, för att sedan bli bortglömd i nästan 20 år - Kolla HÄR hur bilen får nytt liv!
------------------
Varning, jag sparar nästan på allt, och ser möjlighet i 90% av alla bilvrak...

5 111 Inlägg
3 november 2009
Trådstartare
#15
Jo, tänkte som i så fall nåt klassiskt med kromad sarg, svart tavla, vita siffror...

Inget annat är ju original på bilen så jag började fundera varför man skulle envisas med att hålla brädan i originalskick... Trots allt, hur charmig originalmätaren är, så är det ju inte en så komplett uppsättning instrument, och inte så exakta heller.

Hade det varit en 444 däremot så hade brädan fått vara original.... Såååå snygg bräda!


Opptimistisk Pessimist
1 479 Inlägg
3 november 2009
#16
fixat på en 444 idag faktiskt, troligen en 56a(delad framruta, hel bak, karossbakljus?)  med vit instrumentbräda, kan inte annat än att hålla med dig smile

Men din plan låter riktigt bra, skulle jag faktiskt gjort jag som är lite av ett orginalfreak tongue Finns en Amazon med ombyggd bräda mer samma mätare du pratar om, riktigt snyggt!

Alla Volvo Amazoner blev inte Vallåkrabyggen på 80talet, denna fick nöja sig med ett ovanligt färgval och sönderkörning, för att sedan bli bortglömd i nästan 20 år - Kolla HÄR hur bilen får nytt liv!
------------------
Varning, jag sparar nästan på allt, och ser möjlighet i 90% av alla bilvrak...

5 111 Inlägg
3 november 2009
Trådstartare
#17
Hade den grillen som har spetsar i varje hörn på sargen och "grovt" rutnät? I så fall var det en 56a, om bilen nu var helt original då...


Opptimistisk Pessimist
1 479 Inlägg
3 november 2009
#18
Jo 4-5 ribbor med de vassa hörnen ja. ja det vet man ju aldrig, men en 444 var det ju iallafall, hade inte tackat nej till en sån, var en med G-keps också, dock var denna inget jättefint exemplar sad

i vilket fall, åter tummen upp till detta projektet, kommer att följas med nöje smile

Alla Volvo Amazoner blev inte Vallåkrabyggen på 80talet, denna fick nöja sig med ett ovanligt färgval och sönderkörning, för att sedan bli bortglömd i nästan 20 år - Kolla HÄR hur bilen får nytt liv!
------------------
Varning, jag sparar nästan på allt, och ser möjlighet i 90% av alla bilvrak...

5 111 Inlägg
3 november 2009
Trådstartare
#19
Aha, 4 ribbor, då är det nog en 54-55 års modell.

56an har den här grillen:
http://www.drivelineblog.com/wp-content/uploads/2006/04/volvo444k.jpg
Som jag personligen tycker är ful, andra älskar den, smaken är som....



Sök