Jag tänkte att det inte kan vara helt fel om jag lägger upp en tråd om mitt lilla oansenliga projekt som jag byggt på sen 2003...
En Volvo PV, 65a, inköpt till det facila priset av noll kronor, avställd sedan 1987 och mer eller mindre ett skogsvrak som krävde omfattande karossjobb...
Men så en dag var ju det färdigt och man kunde ägna sig lite åt det där med finish...
Jao... Det börjar ta sig...
Kanske lite svårt hänga med från de bilder som finns hittills...
Men när jag väl får tid att ägna mig åt denna bil igen (håller på att försöka fixa de små skönhetsfelen på mercan nu i stället så den blir tipp-topp) så kommer väl bilder som gör att ni hänger med...
Det som gjorts hittills är en liten uppdatering av mekaniken...
Motorn kommer bli en B23, troligen försedd med eaton-kompressor från en MB 230 (tror jag det är) och VEMS-sprut... Bakaxeln är från Volvo 240 upphängd i originaldelar, försedd med lockerdiff. Framvagnen är en sån klassiker på PV som Volvo 140, men den passar ju som handsken på en sån bil, medans styrningen blev en kuggstång från Kadett för att klara platsproblemen som blir med nya motorn, kopplad till knutar med deformationszon från Volvo 740. Pedalställ med hängande pedaler från Mercedes W115 som har samma lutning på torpeden som PV. Sen finns det ju såna där små finesser man inte tänker på typ fuelcell, huvöppningen ombyggd med gasdämpare från Volvo 142 baklucka i stället för skruvfjäder, elektrisk öppning med centrallåsmotorer från Opel Ascona med moderna bearclaw-lås, och skjutdörrskontakter från Toyota Previa för att slippa leda in kablar i dörren, med mera med mera...
Det blir en busbil, men trots allt en busbil med små försök till finish och finess...
Bara fråga om ni undrar nåt eller om ni vill ha bilder på nåt speciellt...