3112
Sök

Långtidsprojekt Volvo PV544 -65

År 2003 drog jag hem en gammal PV som minst sagt sett sina bästa dagar. Relativt rostig och långt ifrån komplett. Massvis med dålig plåt byttes, och ganska snabbt beslutades att det inte var någon bil som var lönt att... Visa mer

151 123 Visningar
Uppdaterades senast 3 maj 2016
17 Inlägg
14 augusti 2010
#61
så jädra macgyver! gilla! tumme upp!


5 111 Inlägg
14 augusti 2010
Trådstartare
#62
Haha, Macgyver tongue

Kan trösta dig med att jag inte BARA använder fällkniv när jag skruvar ihop den! wink


5 111 Inlägg
23 augusti 2010
Trådstartare
#63
http://i290.photobucket.com/albums/ll244/Cpt_Tuttle/IMG_0720.jpg
Hämtade bakfälgarna på Kalix industrilack...  smile Säga vad man vill om att göra saker själv, men för nån enstaka surhundring så ställer jag mig inte och blästrar fälgar med krom på. Han verkar ju till och med fått loss det mesta och om inte annat har man ju en roffligare yta att lägga färgen på...

http://i290.photobucket.com/albums/ll244/Cpt_Tuttle/IMG_0721.jpg
Grundmålat de tre fälgarna som inte var det sen tidigare... Jaja, det är lite tattigt göra det med däck på men vafan...det är bara en gammal skitvolvo så orka bry sig...

http://i290.photobucket.com/albums/ll244/Cpt_Tuttle/IMG_0724.jpg
Sådär, lite färg på...
Jaja, jag vet att det är däck och ventiler och skit där...
Men tänkte mest att får man på färg lite snabbt så håller man ju rosten borta (och en blank färg fastnar inte ev. smuts lika lätt på som på primern)... Kanske mattar dem och drar nåt varv till innan det blir dags att lägga på däck... För ytan är inte världens bästa den heller.

Lite osäker på om jag ska köra den här färgen. Jag vet inte om det är fel på mina ögon, men det är röd brytbas och ska alltså inte kunna bli rödare...men jag upplever alltid röd brytbas som orange.  :? Färger med mer blått i däremot kan jag uppleva som mer röda... Så det kanske blir att dra nån mer "lila" (röd i mina ögon) kulör på dem i stället. Vi får se. Tycker fasen det ser för orange ut fast det inte ska finnas en gnutta orange där i teorin... sad


5 111 Inlägg
25 september 2010
Trådstartare
#64
http://mega.tradera.com/759/108546759_1.jpg
Ropade in en ratt på Tradera så man har nåt att styra med...  :roll:

Jag skaffade ju en liten, vit grantratt för några år sedan men...ja, man får väl säga att smaken blir mer raffinerad med åren...den känns lite för pilsner idag eller vad man ska säga...  :roll: Dessutom skymmer den mätaren...

Den här passar ju på navet jag har och det blir nog bättre i synnerhet då jag har en träknopp av 60/70-talssnitt också...  :roll:


5 111 Inlägg
6 oktober 2010
Trådstartare
#65
http://i290.photobucket.com/albums/ll244/Cpt_Tuttle/IMG_0856.jpg
Vad finns i ett sånt här paket?

http://i290.photobucket.com/albums/ll244/Cpt_Tuttle/IMG_0857.jpg
AH! Jag ska börja dela ut post med mercan?

http://i290.photobucket.com/albums/ll244/Cpt_Tuttle/IMG_0858.jpg
Eller ska det månne lösa ett annat problem?

http://i290.photobucket.com/albums/ll244/Cpt_Tuttle/IMG_0859.jpg
Nä, det kan det ju inte vara för hur man än bökar så går ju inte ratten dit...

http://i290.photobucket.com/albums/ll244/Cpt_Tuttle/IMG_0860.jpg
Lite distinkt och elegant våld med kopparklubban kanske löser problematiken med bravur?

http://i290.photobucket.com/albums/ll244/Cpt_Tuttle/IMG_0862.jpg
Fast om man börjar fundera lite så var det nåt som inte stämde här. Skulle väl vara för en sån där bil från Vinland...Camaro eller vad den nu heter. Men för att citera en känd mytoman i Kalix... "DET VAR INGEN CAMARO, DET VAR EN VOLVO!", så det är bara att sätta igång att göra nåt åt saken...

http://i290.photobucket.com/albums/ll244/Cpt_Tuttle/IMG_0864.jpg
Lösningen finns i den vita insupna ratten, tror jag...

http://i290.photobucket.com/albums/ll244/Cpt_Tuttle/IMG_0866.jpg
Jawohl! Nu sitter den där (efter lite filande då Volvos rattstång är för grov för att gå genom centrumhålet), och ptja, det kanske blir bra? Fast ratten är nog mer värd än bilen?
Centrum tänkte jag dock göra mig ett eget med delar från originalratten. Roligare ha nåt eget än den släta koppen som sitter där annars...


5 111 Inlägg
15 november 2010
Trådstartare
#66
Fick för mig att jag hade tråkigt så jag betade igenom min lista med vad som var kvar att göra och tvingade mig själv till att göra första punkten som jag ansåg vara möjlig just nu....tja...det blev att bröla runt i skuffen...

http://i290.photobucket.com/albums/ll244/Cpt_Tuttle/IMG_0943.jpg
Före...djeffla klåpare till att pensla röd primer överallt...

http://i290.photobucket.com/albums/ll244/Cpt_Tuttle/IMG_0944.jpg
Efter ett tag...hoppas ni märker skillnad...för det gör inte jag. Döv blev man på kuppen också men det är ju praktiskt så slipper man lyssna på en massa onödigt trams...

http://i290.photobucket.com/albums/ll244/Cpt_Tuttle/IMG_0926.jpg
Donatorn som står och skäms i väntan på döden...  :roll:


363 Inlägg
16 november 2010
#67
Jag hade gärna stått o blästrat dina fälgar men då hade jag blästrat hela fälgen:)
Sen såg jag lite gulförzinkat i din tråd, mer av den varan:)
Tummen upp


5 111 Inlägg
16 november 2010
Trådstartare
#68
Hehe, varför blästra det som inte syns, blir ju bara merjobb för mig sedan då wink

Jo, gulförzinkat är vackert, inte tu tal om saken...men men...det här är ju inget finishbygge så här skruvas det ihop av det man hittar, gulförzinkat eller ej. smile


5 111 Inlägg
19 november 2010
Trådstartare
#69
http://i290.photobucket.com/albums/ll244/Cpt_Tuttle/IMG_0945.jpg
Kapad 140-slang till tankpåfyllningen...blir nog bra.

http://i290.photobucket.com/albums/ll244/Cpt_Tuttle/IMG_0946.jpg
Brölat runt lite mer i skuffen...får nog nästan vara bra snart...men det är klart, finare blir det ju...

http://i290.photobucket.com/albums/ll244/Cpt_Tuttle/IMG_0947.jpg
Jao....

Vad tror ni? Måste man dra bilens färg i skuffen? Funderade nästan på om man kunde dra den mattsvart eller om det blir för klåparaktigt? Orkar inte med nåt vidare underarbete här...  :roll:

http://i290.photobucket.com/albums/ll244/Cpt_Tuttle/IMG_0949.jpg
Lite rostig balja men man får väl ta och slipa upp den med... Relativt frisk ändå, har bara fått lägga igen ett litet hål, det hade kunnat vara värre...inga problem att hitta en 25 år nyare Volvo 245 där baljan saknas helt, om man säger det som så...

http://i290.photobucket.com/albums/ll244/Cpt_Tuttle/IMG_0950.jpg
Hmm, inspirerande små fynd var det ja...  :evil:  Jaja, den är ju 45 år gammal så man får väl ha överseende med lite små detaljer.

http://i290.photobucket.com/albums/ll244/Cpt_Tuttle/IMG_0951.jpg
Vilket jävla lappverk...man börjar ju nästan tro att jag skarvat ihop den med en blå PV...men inte tror ni väl såna saker om mig?


Opptimistisk Pessimist
1 479 Inlägg
23 november 2010
#70
Gravrost är inte lätt att få riktigt rent utan blästring, har provat många olika metoder, och inte hittat någon som är lika effektiv som snabb. Just nu kör jag emot mina principer genom att slipa grovt på plåten, och inte bara "riva" bort rosten, alltså Vinkelslip med P36 papper för att få ner rosten grovt, sen grovrengörare på vinkelslip för att rensa med minimalt slit.. men blir nog till att köra med ståltrissa efteråt med tongue

Sedär du har ju också en överaskande fin bil, vår Amazon har också orginal reservhjulsbalja smile

Alla Volvo Amazoner blev inte Vallåkrabyggen på 80talet, denna fick nöja sig med ett ovanligt färgval och sönderkörning, för att sedan bli bortglömd i nästan 20 år - Kolla HÄR hur bilen får nytt liv!
------------------
Varning, jag sparar nästan på allt, och ser möjlighet i 90% av alla bilvrak...

5 111 Inlägg
23 november 2010
Trådstartare
#71
Nja, överraskande fin, det är lite som en kompis påpekade "Ja det mesta fick du ju byta, förutom taket, det var ju bara buckligt och fick riktas."

Ligger nåt i det, det är ju alltid mer än man tror, trots att den inte verkade tokrostig från början...men man tar ju gärna till med frisk plåt i stället för att lägga lappverk och då är det nästan som att det inte spelar någon roll, då slutar det med att man bytt många kvadrat hur som helst. tongue


131 Inlägg
2 januari 2011
#72
Mycket grym Pv smile Gillar starkt när man plockar delar ifrån olika modeller och märken och bygger mycket själv. .smile


5 111 Inlägg
17 januari 2011
Trådstartare
#73
http://i290.photobucket.com/albums/ll244/Cpt_Tuttle/IMG_1159.jpg
Blir krängningshämmare bak verkar det som...från en Opel Manta...verkar gå att få dit utan några större bekymmer (i värsta fall får jag dra om avgassystemet, surt man var klar med det bara, men men).


632 Inlägg
30 januari 2011
#74
Trevligt projekt, ska följas smile


5 111 Inlägg
30 januari 2011
Trådstartare
#75
En får tacka smile


5 111 Inlägg
23 februari 2011
Trådstartare
#76
http://i290.photobucket.com/albums/ll244/Cpt_Tuttle/IMG_1231.jpg
Efter att ha insett att det är omöjligt att uppbringa ett par hyggliga begagnade bakre bromssköldar till 240 så investerade jag i två svindyra men ack så nya plåtbitar. Surt och kul på samma gång...  :?

http://i290.photobucket.com/albums/ll244/Cpt_Tuttle/IMG_1232.jpg
Om man har en tokrisig gammal mercedesstol utan klädsel ståendes i garaget för att man är för lat för att plocka ut den, så är det en resurs som skall tas tillvara på. Måleriställ it is....

http://i290.photobucket.com/albums/ll244/Cpt_Tuttle/IMG_1233.jpg
Fenomenet hos de flesta bakre bromssköldar till 240 i dagens läge är att de påminner om potatischips. Jag tycker det är rätt äckligt med chips så jag slipper av psykologiska orsaker gärna det problemet. Därför fick jag för mig att ta fram en burk klåpargalv och lackera dem med...kan knappast skada...eller?

http://i290.photobucket.com/albums/ll244/Cpt_Tuttle/IMG_1234.jpg
Ett bakre fjäderfäste till 240 kom med på samma gång. Har ju tänkt prova åka med 240-bakfjädrar för lite mer styvhet och enkelhet att justera höjden, så det återstår väl att se hur det fungerar på riktigt.

http://i290.photobucket.com/albums/ll244/Cpt_Tuttle/IMG_1269.jpg
Blaskade på lite svartfärg och body...inte med världens bästa resultat men å andra sidan så ska den väl inte se så många saltbilar...

http://i290.photobucket.com/albums/ll244/Cpt_Tuttle/IMG_1270.jpg
Oh jippi, ett stort steg, jag har fått en bromssköld på plats efter 8 år!  :clap:

http://i290.photobucket.com/albums/ll244/Cpt_Tuttle/IMG_1271.jpg
En tendens jag sett är att många nöjer sig med falskt skräp i sina bilar. Inte jag. Åt mig duger bara äkta skräp. Beviset finns på bilden. Härnäst - montering.

http://i290.photobucket.com/albums/ll244/Cpt_Tuttle/IMG_1272.jpg
Sitter numer ihop också. Är det någon 240-fantom som kan svara på om det ser rätt ut? Min spontana känsla var "jodå" men det är länge sedan man pillade med handbromsen på en dylik nu.

http://i290.photobucket.com/albums/ll244/Cpt_Tuttle/IMG_1267.jpg
Hittade en snygg motorkylvätsketemperaturmätningsinstrumentationsanordning... Elektrisk dessutom vilket ju förenklar vid motorbytet... Dock tycker jag mig känna igen den...någon som kan spåra?


5 111 Inlägg
5 mars 2011
Trådstartare
#77
http://i290.photobucket.com/albums/ll244/Cpt_Tuttle/IMG_1280.jpg
Här har vi då ett laserskuret högglanspolerat fäste i dural...eller så minns jag fel så det var en klump i vanligt jäkla bonnjärn jag snidat till med kapskivor från biltema och fil (nostalgi från högstadiets tekniklektioner....)

Någon som ser vad det skall bli?


270 Inlägg
5 mars 2011
#78
Ser kanon ut!

Asrolig läsning också, haha smile


632 Inlägg
5 mars 2011
#79
Behöver inte alltid va nå märkvärdigt för att bli bra smile


5 111 Inlägg
5 mars 2011
Trådstartare
#80
Tackar! smile



Sök