3395
Sök

Ta svängar (och rondeller) i 3an - ecodriving

4 Inlägg
17 juli 2009
Trådstartare
#1
Hej där - ny medlem här!

När jag tar svängar och kör in tvåan (och släpper kopplingen) brukar bilen i bland hoppa till. Jag antar att det beror på att jag har för hög hastighet (eller att jag släpper kopplingen för snabbt). Men senast prövade jag med att ta svängar i 3an i stället och slapp därför hoppet. Det jag undrar nu är om det ur ett ecodriving-perspektiv är OK, eller rent av BRA, att köra så där? Jag har uppkörning i dag och funderar på om jag inte hela tiden ska köra schemat 1 - 3 - 5 (tidigare brukade jag alltid växla 1 - 2 - 4 - 5). Eller ska jag helt enkelt köra min tidigare variant och se till att bromsa in ordentligt vid svängarna för att slippa hoppet?

Tack!

VW-nörd?
4 332 Inlägg
17 juli 2009
#2
1-3-5 är rätt ur eco synpunkt i stadstrafik.
Självklart ska du köra lugnt i rondellen, framförallt på uppkörningen, men de flesta bilar klarar ju att köra sisådär 20-30 km/h på 3an utan att det blir ryckigt.
Kör 3an säger jag. 2an e overkill o används om man vill brassa på ur rondellen tongue


9 108 Inlägg
17 juli 2009
#3
Trean brukar vara den bästa växeln att motorbromsa med, om du får sakta in ytterligare slänger du i tvåan strax innan svängen.

I stora rondeller med bra sikt är det helt ok att ta trean, vid mindre rondeller eller korsningar med sämre sikt är det bättre att sakta ner och ta tvåan annars är det lätt att det går för fort fram om vi nu ska snacka uppkörning. Inspektören ska inte behöva hålla sig i wink
Om det är bra i eco-perspektiv beror mycket på bilen men motorn ska inte vara ansträngd, går den ner till 1000varv är det för lågt.

1-2-4-5 är helt fel och gör bara att det går segare för motorn, på 50-vägar ska man köra 1-2-4 och på 70 och högre 1-2-3-5.
1-3-5 vete fasen, man ska inte ligga i ettan mer än att rulla igång, max 1-2 billängder och man ska inte gasa på utan bara rulla.. 1-2-5 funkar på vissa bilar men tänk på att bara göra det när du är på huvudled och sikten är riktigt bra.

Lite sent att ändra på något beteende när uppkörningen är idag kanske wink


Fri fart för ett fritt folk!
14 193 Inlägg
17 juli 2009
#4
rondeller ska man försöka ha så bra rull igenom som möjligt
går detta på 3:an utan att det börjar hacka ska inte det vara något problem!

hur man hoppar växlar osv handlar mer om att dom kollar att man förstår hur man ska göra
att man i vissa lägen hoppar över växlar medans man i andra lägen inte gör det pga det är olämpligt

så har jag fatta eco drivingen som

Kör fort så hinner inget hända...

VW-nörd?
4 332 Inlägg
17 juli 2009
#5
Millen, onödigt att gå 1-2-4, inte den eco driving vi fick lära oss utan 1-3-5, varannan växel helt enkelt. Faktiskt mer eco än att köra 1-2-4


9 108 Inlägg
17 juli 2009
#6
Vi snackar 50-vägar va smile Tvåan ska alltid användas hur som helst. Ettan är den absolut törstigaste växeln och ska inte användas till att gasa på med, man kommer lätt upp i 50 på tvåan utan att komma upp i för höga varv så varför inte använda den istället för att gasa på med ettan.. Att lägga i trean för tidigt blir bara segt alltså måste man gasa på med ettan.

Folk lär väl ut olika men jag har gått ett antal föreläsningar och utbildningar (teori och praktik) samt mängder med lektioner om just detta och det är så vi lär oss.


4 Inlägg
17 juli 2009
Trådstartare
#7
Jag har faktiskt inte så stora svårigheter md att ändra beteende. smile Ska dessutom snart ut och köra så jag är uppvärmd när uppkörningen väl valkas. En till fråga: När ni ska ta en sväng (säg en relativt skarp högersväng), hur växlar ni då? Vi vill som bekant motorbromsa så mycket som möjligt, hur växlar ni då ner? 5 - 4 - 3 - 2 eller hoppar ni över växlar även då?

Tackar för alla svar hittills.

Redigering: (Dum fråga) När jag enbart trycker ner bromspedalen (ej kopplingen), då räknas det väl då också som att jag motorbromsar + fotbromsar samtidigt?
Senast redigerat av blindt (17 juli 2009)

Volvoskadad
6 017 Inlägg
17 juli 2009
#8
Tänk va skönt det är att köra automat, då slipper man tjafsa om hur man ska växla...

Jonas

VW-nörd?
4 332 Inlägg
17 juli 2009
#9
MilleN skrev:
Vi snackar 50-vägar va smile Tvåan ska alltid användas hur som helst. Ettan är den absolut törstigaste växeln och ska inte användas till att gasa på med, man kommer lätt upp i 50 på tvåan utan att komma upp i för höga varv så varför inte använda den istället för att gasa på med ettan.. Att lägga i trean för tidigt blir bara segt alltså måste man gasa på med ettan.

Folk lär väl ut olika men jag har gått ett antal föreläsningar och utbildningar (teori och praktik) samt mängder med lektioner om just detta och det är så vi lär oss.

Trodde vi pratade från stillastående där, därför 1-3-5 rekommenderas smile
1an ska ju bara användas typ en billängd sen i me nå annat, så i fart ska man naturligtvis inte använda den smile

Motorbromsa beror ju på vilken speed man kör i...från 90 lägger ja i 3an o sen 2an tex, 70 kanske 3an eller ibland 2an direkt, 50, 2an direkt


4 Inlägg
17 juli 2009
Trådstartare
#10
Mortalis skrev:
Motorbromsa beror ju på vilken speed man kör i...från 90 lägger ja i 3an o sen 2an tex, 70 kanske 3an eller ibland 2an direkt, 50, 2an direkt

Hoppar inte bilen till när du växlar till 2an när du håller 90km/h? Eller menar du att du först bromsar in (till hur mycket) innan du lägger in 3an? smile

3 121 Inlägg
17 juli 2009
#11
blindt skrev:
Mortalis skrev:
Motorbromsa beror ju på vilken speed man kör i...från 90 lägger ja i 3an o sen 2an tex, 70 kanske 3an eller ibland 2an direkt, 50, 2an direkt

Hoppar inte bilen till när du växlar till 2an när du håller 90km/h? Eller menar du att du först bromsar in (till hur mycket) innan du lägger in 3an? smile

Lägg inte i tvåan i 90! hmm
Planera din körning väl så behöver man inte kasta i de lägsta växlarna när man ska motorbromsa.
Jag brukar inte motorbromsa högre än 3000 varv vid vardagskörning men jag har iofs inte varit med i de senaste ecodriving metoderna. Att det rycker undviks genom att möta upp med gas när du har kopplingen inne alertantivt slira mer på kopplingen.


Kombi-Nation
289 Inlägg
17 juli 2009
#12
Jag som trodde att Eco-driving handlade om att man ska komma fram så fort som möjligt för att man på så sätt kört mindre (tidsmässigt) hehe


4 Inlägg
17 juli 2009
Trådstartare
#13
Fetazde skrev:
Jag som trodde att Eco-driving handlade om att man ska komma fram så fort som möjligt för att man på så sätt kört mindre (tidsmässigt) hehe

Om något har vi kommit fram till att det finns olika skolor. 1-3-5-skolan, 1-2-3-5-skolan och din, så-fort-som-möjligt-skolan wink

1 171 Inlägg
17 juli 2009
#14
5:an mellan rondellerna, släppa gasen i god tid. Motorbromsa ner till 1000varv. Växla ner till 3:an sista biten så att du får ner farten lagom. Gasa ur rondellen på 3:an upp till 50. Lägg i 5:an.

Alternativt använda 2:an i väldigt snäva rondeller och korsningar med dålig sikt och växla till 4:an när det är bättre att köra 40 mellan rondellerna tex om man hamnar bakom någon bil eller det är knepig trafik.

Gör man så och tajmar med övrig trafik kan man faktiskt undvika att använda bromspedalen överhuvudtaget genom "rondellstadstrafik". Det går att köra otroligt snålt på det sättet, nästan landsvägssnålt.

2:an använder man ju alltid direkt efter 1:an eftersom 1:an drar så mycket bränsle. Ska man köra 0-30 så är det bättre att växla 1-2-3.


blacken
17 juli 2009
#15
Volvo_Mannen skrev:
Tänk va skönt det är att köra automat, då slipper man tjafsa om hur man ska växla...

Håller med dig fullt ut. Varför ska man sitta och rycka i en pinne, när det finns maskiner som kan göra jobbet åt en...

Kombi-Nation
289 Inlägg
17 juli 2009
#16
blacken skrev:
Volvo_Mannen skrev:
Tänk va skönt det är att köra automat, då slipper man tjafsa om hur man ska växla...

Håller med dig fullt ut. Varför ska man sitta och rycka i en pinne, när det finns maskiner som kan göra jobbet åt en...

men varför ska man ens köra då det finns buss...


blacken
17 juli 2009
#17
Fetazde skrev:
blacken skrev:
Volvo_Mannen skrev:
Tänk va skönt det är att köra automat, då slipper man tjafsa om hur man ska växla...

Håller med dig fullt ut. Varför ska man sitta och rycka i en pinne, när det finns maskiner som kan göra jobbet åt en...

men varför ska man ens köra då det finns buss...

En enkel anledning, bussen går inte dit jag ska...

1 335 Inlägg
17 juli 2009
#18
Kan ju vara bra med manuell låda om man har flickvän så man inte glömmer bort hur man gör tills den dagen man är singel igen! tongue Fast jag har både automat och flickvän >_<

205 Inlägg
17 juli 2009
#19
Ja, ecodrive är så lite tid som möjligt på vägen.. dvs så fort som möjligt från punkt A till B

1 587 Inlägg
17 juli 2009
#20
Hur ska man motorbromsa inför en vänstersväng där hastighets begränsningen är 90 km/h då smile ?
Från 5an till 3an då eller sen ner i 2an sen svänga lr ? smile



Sök