durukan skrev:
Hej alla
Ny på forumet och har en fråga, eller rättare sagt ett problem med kärran. En Leon -00 1,4 som har rullar 13600
Jo, till huvudvärken. Bilen startar fint och går bra fram tills motorn blir varm. Men när jag håller 90-110km/h d.v.s motorvägsfart så dör motorn under ca enhalv sekund. Då varvräknaren sjunker helavägen till 0 och sedan upp igen. Ingen motorlampa tänds. Har lagt märke till att batterilampan inte tänds häller när det händer. Har rengjort gasspjällen, bytt olja, alla filter samt bytt kamrem precis. Rengjort även vevhusventiltionen från all gegga och skit.
Kan det vara bränslepumpen, eller kanske kam/vevaxelgivaren??
Ja, behöver verkligen era hjälp. Måste hitta detta fenomen..
Funderar över en sak, du skriver att varvräknaren sjunker ner till 0 när motorn dör? Jag antar att du inte frikopplar när den dör, eller att du slår av tändningen. Alltså så rullar den fram med död motor och ca 100km/h på mätarn, borde inte varvräknaren visa samma varvtal som motorn håller då fast som en motorbroms? Vi säger att den håller 2500rpm i 100, då bör den göra detsamma iom att kopplingen är uppe fast motorn inte går av sig själv?
Du skriver dessutom att batteri(laddnings)lampan inte tänds, antar att oljetrycklampan inte tänds heller? Förmodligen för att motorn snurrar på som vanligt, men varför slocknar varvräknaren då?
Känner att jag är långrandig, men när man motorbromsar i vanliga fall slår ju bilen av bensintillförseln, men varvräknaren funkar ändå? Alltså bör inte varvräknaren slockna bara för att reläet krånglar, då borde denna fortsätta vissa det varvtalet motorn håller genom "motorbroms".
*Dum fråga, ta inte illa upp. Är du säker på att motorn slocknar eller är det bara instrumenten? Antar att den verkligen dör, alltså att inget händer om du tex trycket på gasen. Har du testat att frikoppla och gasa när detta händer föresten?*
Jag skulle snarare gissa på att det som händer är att tex tändningen slås av, alltså ett glapp i tändningslåset eller i startspärren tex. Varför just vid 100km/h? Tja vem vet elektronik är lurigt, men om det vore att bränsletillförseln störs borde väl inte varvräknaren dö ner till 0 då?
Om tändningen slås av dör ju även motorn, och det stämmer överens med övriga symptom. (glöm det markerat med * ovan, det var bara ett tips
) En liten teori i alla fall...
Mvh, lycka till med att hitta felet!