3043
Sök

Motorn dör vid 100km/h

7 Inlägg
17 juli 2009
Trådstartare
#1
Hej alla

Ny på forumet och har en fråga, eller rättare sagt ett problem med kärran. En Leon -00 1,4 som har rullar 13600

Jo, till huvudvärken. Bilen startar fint och går bra fram tills motorn blir varm. Men när jag håller 90-110km/h d.v.s motorvägsfart så dör motorn under ca enhalv sekund. Då varvräknaren sjunker helavägen till 0 och sedan upp igen. Ingen motorlampa tänds. Har lagt märke till att batterilampan inte tänds häller när det händer. Har rengjort gasspjällen, bytt olja, alla filter samt bytt kamrem precis. Rengjort även vevhusventiltionen från all gegga och skit.
Kan det vara bränslepumpen, eller kanske kam/vevaxelgivaren??
Ja, behöver verkligen era hjälp. Måste hitta detta fenomen..

537 Inlägg
17 juli 2009
#2
Hur är tempen när detta händer? Är den som vanlig?

7 Inlägg
17 juli 2009
Trådstartare
#3
markuse90 skrev:
Hur är tempen när detta händer? Är den som vanlig?

Glömde nämna att temp.mätaren vajjar. Alltså går upp till ca 70c för att sen sjunka tillbaks ner till 60c. Efter en stund går den upp till 90 och stannar där:rolleyes:. Det händer vid 90c. Ungefär efter 1mils körning, ibland 2. Annas går motorn bra...

3 235 Inlägg
17 juli 2009
#4
Bränslepumpsrelä.


1 335 Inlägg
17 juli 2009
#5
Vad gör de att den dör då da? Man får ju inte köra nå mycket snabbare iaf i Sverige tongue

129 Inlägg
17 juli 2009
#6
funderade lite spelar det roll vilken växel du har i? tänkte om du testar att pressa upp till 100 på 4an eller 3an eller 5an.

7 Inlägg
17 juli 2009
Trådstartare
#7
engolf skrev:
Bränslepumpsrelä.

Hmm. Bränslepumpsrelä. Vet du vart den kan sitta i min kärra. Eller vart den brukar sitta..

7 Inlägg
17 juli 2009
Trådstartare
#8
lelleman skrev:
funderade lite spelar det roll vilken växel du har i? tänkte om du testar att pressa upp till 100 på 4an eller 3an eller 5an.

Nja. Spelar ingen roll i vilken växel man kör med. Har hänt både med 3:ans och 4 växel:(..

Gotlandish
10 Inlägg
17 juli 2009
#9
detta är vad jag kan hitta i autodata men är inte så hajj på programmet i fråga:-P

http://data.fuskbugg.se/skalman01/--------bild1.JPG

där skall dosan för bränslepumpsrelät sitta (den röda punkten)

frågan är juh bara vad det heter i min (Volvo 850)är originalrelät till bränslepumpen grönt och utbytt rosa har jag för mig det va.

hoppas det kan vara till nytta
mvh Pettman
Senast redigerat av Pettman (17 juli 2009)


7 Inlägg
17 juli 2009
Trådstartare
#10
Pettman skrev:
detta är vad jag kan hitta i autodata men är inte så hajj på programmet i fråga:-P

http://data.fuskbugg.se/skalman01/--------bild1.JPG

där skall dosan för bränslepumpsrelät sitta (den röda punkten)

frågan är juh bara vad det heter i min (Volvo 850)är originalrelät till bränslepumpen grönt och utbytt rosa har jag för mig det va.

hoppas det kan vara till nytta
mvh Pettman

Tack så mkt. ska leta efter den. Får se om jag hittar..hmm

Gotlandish
10 Inlägg
17 juli 2009
#11
eventuellt nummer på relät 44461 OBS!!! absolut inte säkert att det är rätt nummer!

GLHF

mvh Pettman
Senast redigerat av Pettman (17 juli 2009)


Allmänt envis
12 512 Inlägg
18 juli 2009
#12
durukan skrev:
Hej alla

Ny på forumet och har en fråga, eller rättare sagt ett problem med kärran. En Leon -00 1,4 som har rullar 13600

Jo, till huvudvärken. Bilen startar fint och går bra fram tills motorn blir varm. Men när jag håller 90-110km/h d.v.s motorvägsfart så dör motorn under ca enhalv sekund. Då varvräknaren sjunker helavägen till 0 och sedan upp igen. Ingen motorlampa tänds. Har lagt märke till att batterilampan inte tänds häller när det händer. Har rengjort gasspjällen, bytt olja, alla filter samt bytt kamrem precis. Rengjort även vevhusventiltionen från all gegga och skit.
Kan det vara bränslepumpen, eller kanske kam/vevaxelgivaren??
Ja, behöver verkligen era hjälp. Måste hitta detta fenomen..

Funderar över en sak, du skriver att varvräknaren sjunker ner till 0 när motorn dör? Jag antar att du inte frikopplar när den dör, eller att du slår av tändningen. Alltså så rullar den fram med död motor och ca 100km/h på mätarn, borde inte varvräknaren visa samma varvtal som motorn håller då fast som en motorbroms? Vi säger att den håller 2500rpm i 100, då bör den göra detsamma iom att kopplingen är uppe fast motorn inte går av sig själv?

Du skriver dessutom att batteri(laddnings)lampan inte tänds, antar att oljetrycklampan inte tänds heller? Förmodligen för att motorn snurrar på som vanligt, men varför slocknar varvräknaren då?

Känner att jag är långrandig, men när man motorbromsar i vanliga fall slår ju bilen av bensintillförseln, men varvräknaren funkar ändå? Alltså bör inte varvräknaren slockna bara för att reläet krånglar, då borde denna fortsätta vissa det varvtalet motorn håller genom "motorbroms".

*Dum fråga, ta inte illa upp. Är du säker på att motorn slocknar eller är det bara instrumenten? Antar att den verkligen dör, alltså att inget händer om du tex trycket på gasen. Har du testat att frikoppla och gasa när detta händer föresten?*

Jag skulle snarare gissa på att det som händer är att tex tändningen slås av, alltså ett glapp i tändningslåset eller i startspärren tex. Varför just vid 100km/h? Tja vem vet elektronik är lurigt, men om det vore att bränsletillförseln störs borde väl inte varvräknaren dö ner till 0 då?

Om tändningen slås av dör ju även motorn, och det stämmer överens med övriga symptom. (glöm det markerat med * ovan, det var bara ett tips smile ) En liten teori i alla fall...

Mvh, lycka till med att hitta felet!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

7 Inlägg
18 juli 2009
Trådstartare
#13
Är 100% säkert på att motorn slocknar, men det hela händer ju under 1 sekund. D.v.s Känner att motorn brommsar . Bilen dör aldrig hel...hmm

MVH

Allmänt envis
12 512 Inlägg
18 juli 2009
#14
durukan skrev:
Är 100% säkert på att motorn slocknar, men det hela händer ju under 1 sekund. D.v.s Känner att motorn brommsar . Bilen dör aldrig hel...hmm

MVH

Ok, det var bara för att vara säker smile

Jag skulle faktiskt tro att det är tändning eller startspärr som felar, inte soppapump. För om den inte får soppa för "en sekund" och halvdör, då tycker jag inte varvräknaren bör dö. Däremot så borde lampan för oljetryck och laddning tändas OM tändningen fortfarande är på...

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

7 Inlägg
18 juli 2009
Trådstartare
#15
Rquired skrev:
durukan skrev:
Är 100% säkert på att motorn slocknar, men det hela händer ju under 1 sekund. D.v.s Känner att motorn brommsar . Bilen dör aldrig hel...hmm

MVH

Ok, det var bara för att vara säker smile

Jag skulle faktiskt tro att det är tändning eller startspärr som felar, inte soppapump. För om den inte får soppa för "en sekund" och halvdör, då tycker jag inte varvräknaren bör dö. Däremot så borde lampan för oljetryck och laddning tändas OM tändningen fortfarande är på...

Joodåå, Mer problem ska det vara.. Idag hände något mer lustigt på väg till jobbet. Samma sak idag med, att motor dog för sekunden, men den här gången stannade varvräknaren kvar på 0 och oljetryckslampan börja indikera dock motorn var igång. Nu tänker du säkert på att det är fel på v-räknaren men motorn dog ju först. Körde in på närmaste mack för att tiita på oljan som var typ full...
Temp.mätaren vajjade mellan 60c-90c


Sök