Skyline GT-R är ju egentligen en GT-vagn (GT-R står ju för Grand Touring Racing), men brukar ofta ändå klassas som en sportbil, eller kanske ännu hellre en racingbil. Antar att det har lite med bilens utvecklingssyfte att göra. De senare generationerna GT-R utvecklades främst för att bli en banracingbil som går att nyttja på gatan och inte tvärtom, en gatbil som går att köra banracing med, vare sig den sen har ett baksäte eller ej.
Sen är ju frågan vad en sportvagn egentligen är? Enligt vissa källor jag sett räknas nämligen även GT-vagnar som en av de två underkategorierna till sportbilar, medan vissa anser de två biltyperna vara vitt åtskilda.
Däremot tycker jag personligen inte att det enbart är prestandan som definierar om en bil är en sportbil eller inte. För några år sedan hade en japansk biltillverkare ett koncept på en elbil med plats för 8 personer, med en acceleration 0-100 km/h på under 6 sekunder och en toppfart på över 300 km/h. Knappast en sportbil trots sina prestanda, om man frågar mig...
00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex