3049
Sök

Vilka bilar är sportbilar?

58 Inlägg
23 september 2007
Hertigen skrev:
azathoth skrev:
En supra är ingen sportbil det är en GT vagn.

om en supra är en GT vagn, och de är inte sportbil, då kan man knappt kalla ferrari enzo sportbil heller, för allt ferrari har är ju gt vagnar.

plus att 3000gt räknas enlingt den dära listan som sportbil, och den är ännu mer GT vagn

Supran är en bakhjulsdriven bil med ~280Hk frontmoterad motor, massor av lyx, hög vikt,halvdan väghållning och fina linjer. En solklart GT vagn.

Ferrari Enzo är bakhjulsdriven har en mittmotor V12 på ~660Hk, låg vikt, extrem väghållning, absolut inget baksäte. En solklar supersportbil.

Varför blir alla Supra fantaster irriterade när man påtalar detta? det gör inte Supran till en sämre bil.

vad är sommarn när vinter finns runt hörnet
741 Inlägg
23 september 2007
nyfiken, räknas en ferrai manarello eller ferrari modena som sportbil?

58 Inlägg
23 september 2007
Hertigen skrev:
nyfiken, räknas en ferrai manarello eller ferrari modena som sportbil?

550 Maranello klassas som en GT vagn och 360 Modena som en sportbil.

58 Inlägg
23 september 2007
För att lite lättare reda ut begreppet GT vagn så är det en bil som du med god väghållning, bra eller mycket bra motoreffekt och god komfort lätt tar en tur med ner till rivieran och tillbaka och ändå känner dig utvilad.

741 Inlägg
23 september 2007
honda nsx då?, enligt mig en sportvagn

58 Inlägg
23 september 2007
Hertigen skrev:
honda nsx då?, enligt mig en sportvagn

Honda NSX klassas in som sportbil/supersportbil.

När det begav sig och den var sprillansny kunde den klassas som supersportbil, idag är det dock mer en sportbil.

NSX-R klassas dock som en supersportbil.

7 120 Inlägg
23 september 2007
Nu har jag inte kollat igenom hela tråden men hur ligger Skyline GTR till? Den slår ju 360 Modena, Corvette C5 m.m. runt bana så prestandan är det ju inget fel på. roll

58 Inlägg
23 september 2007
Aerodynamik skrev:
Nu har jag inte kollat igenom hela tråden men hur ligger Skyline GTR till? Den slår ju 360 Modena, Corvette C5 m.m. runt bana så prestandan är det ju inget fel på. roll

Defenetivt svårare att klassa in men jag sätter den nog som sportbil.

741 Inlägg
23 september 2007
en annan nöt, volvo p1800 och p1900 smile

7 120 Inlägg
23 september 2007
Nu har jag läst tråden lite och måste bara påpeka att om 280hk gränsen inte fanns i Japan så hade JDM bilarna varit livsfarliga.

Jag brukar tänka som så att alla BPU-trimmade japsar är som att dem skulle varit släppta här i Sverige. Utan 280hk gräns. Då har Supra och Skyline GTR m.m. cirka 400hk.

Någon som fattar vad jag säger? roll

2 014 Inlägg
23 september 2007
Skyline GT-R är ju egentligen en GT-vagn (GT-R står ju för Grand Touring Racing), men brukar ofta ändå klassas som en sportbil, eller kanske ännu hellre en racingbil. Antar att det har lite med bilens utvecklingssyfte att göra. De senare generationerna GT-R utvecklades främst för att bli en banracingbil som går att nyttja på gatan och inte tvärtom, en gatbil som går att köra banracing med, vare sig den sen har ett baksäte eller ej.

Sen är ju frågan vad en sportvagn egentligen är? Enligt vissa källor jag sett räknas nämligen även GT-vagnar som en av de två underkategorierna till sportbilar, medan vissa anser de två biltyperna vara vitt åtskilda.

Däremot tycker jag personligen inte att det enbart är prestandan som definierar om en bil är en sportbil eller inte. För några år sedan hade en japansk biltillverkare ett koncept på en elbil med plats för 8 personer, med en acceleration 0-100 km/h på under 6 sekunder och en toppfart på över 300 km/h. Knappast en sportbil trots sina prestanda, om man frågar mig...

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex

58 Inlägg
23 september 2007
Hertigen skrev:

P1800 är en sportbil för sin tid. Snyggt svar va? wink

58 Inlägg
23 september 2007
Alecci skrev:
Skyline GT-R är ju egentligen en GT-vagn (GT-R står ju för Grand Touring Racing), men brukar ofta ändå klassas som en sportbil, eller kanske ännu hellre en racingbil. Antar att det har lite med bilens utvecklingssyfte att göra. De senare generationerna GT-R utvecklades främst för att bli en banracingbil som går att nyttja på gatan och inte tvärtom, en gatbil som går att köra banracing med, vare sig den sen har ett baksäte eller ej.

Sen är ju frågan vad en sportvagn egentligen är? Enligt vissa källor jag sett räknas nämligen även GT-vagnar som en av de två underkategorierna till sportbilar, medan vissa anser de två biltyperna vara vitt åtskilda.

Däremot tycker jag personligen inte att det enbart är prestandan som definierar om en bil är en sportbil eller inte. För några år sedan hade en japansk biltillverkare ett koncept på en elbil med plats för 8 personer, med en acceleration 0-100 km/h på under 6 sekunder och en toppfart på över 300 km/h. Knappast en sportbil trots sina prestanda, om man frågar mig...

Jepp Skyline GTR är svår att klassa, inte riktigt en GT Vagn och inte riktig en sportvagn. Dock mer sportbil än GT.

Sportbil och GT vagn är ibland snubblande lika men jag tycker min förklaring av GT vagn längre upp visar den tydliga skillnaden.
Senast redigerat av azathoth (23 september 2007)

741 Inlägg
23 september 2007
azathoth skrev:
Hertigen skrev:

jo men då är ju ända 1900 kvar, vad är det då ?

58 Inlägg
23 september 2007
Hertigen skrev:
azathoth skrev:
Hertigen skrev:

jo men då är ju ända 1900 kvar, vad är det då ?

Trots att jag i min tidigare bilkarriär var volvofrälst så måste jag ha förträngt/glömt vilken modell 1900 är.

Har faktikst ingen aning om hur den ser ut ens.

741 Inlägg
23 september 2007
http://volvo1800pictures.com/shows/anaheim_05/Fresh%20from%20a%20year%20long%20restoration...Volvo's%20newest%20aquisition..Volvo's%20last%20convertible%20...a%20P1900%20perfect%20in%20every%20way..jpg

men egentligen tänkte jag på p1800 ES

58 Inlägg
23 september 2007
P1900 är en äkta sportvagn.

P1800ES är en bastard smile

Avstängd
658 Inlägg
23 september 2007
Aerodynamik skrev:

Absolut ingen sportbil, en sportbil ska va 2 sitts och har ett sportbilsutseende.

nissan ser ut som en 850 fast med lite bredd. så vanlig tycker ja den ser ut.

Clean EG Squad President
Har Kört Porsche Carrera GT
Det Har Inte Ni !!

Avstängd
658 Inlägg
23 september 2007
Intel skrev:
Vill minnas att många internationella sportbilsklubbar har bl a som kriterier 2 dörrar, 2 sitsig och att bilen primärt är i originalutförandet kompromisslöst byggd  för körupplevelsen/prestanda och inte för att lasta barnstolar, matkassar mm.

Andra bilar med bra klös klassas enl dem som prestandabilar, lyxbilar eller ombyggda.

Mkt bra skrivet xakt så e det !
Senast redigerat av BEATNIK (23 september 2007)

Clean EG Squad President
Har Kört Porsche Carrera GT
Det Har Inte Ni !!

7 120 Inlägg
23 september 2007
BEATNIK skrev:
Aerodynamik skrev:

Absolut ingen sportbil, en sportbil ska va 2 sitts och har ett sportbilsutseende.

nissan ser ut som en 850 fast med lite bredd. så vanlig tycker ja den ser ut.

Så du tycker att en Skyline GT-R ser ut som en Volvo 850? Hmm....

http://www.channel4.com/4car/media/100-greatest/03-large/81-nissan-skyline.jpg
850?

http://www.modernracer.com/features/volvo850rback1.jpg
Skyline?

Sök