3488
Sök

Vilka bilar är sportbilar?

Avstängd
658 Inlägg
23 september 2007
azathoth skrev:
terazzi skrev:
och vad räknas miata som då?
trots ej så hög effekt..

En miata är en riktigt klassisk öppensportbil ja till och med urtypen.

det e ju en tjej bil...miata är abslout ingen man kan nämna som sprt, även om den är 2 sitts.

Clean EG Squad President
Har Kört Porsche Carrera GT
Det Har Inte Ni !!

med lem
1 147 Inlägg
23 september 2007
spelar det nån roll ens?

Hellre frysa i tälten, än tälta i frysen.

58 Inlägg
23 september 2007
BEATNIK skrev:
azathoth skrev:
terazzi skrev:
trots ej så hög effekt..

det e ju en tjej bil...miata är abslout ingen man kan nämna som sprt, även om den är 2 sitts.

En miata är av den allra mest klassiska urtypen för en sportbil.

En sportbil per definition var från början en Roadster, strikt 2sitsig, bakhjulsdriven och hade god vikt/effektförhållande.

Sen att det är en tjejbil är en helt annan sak.

Din S2000 är också en sportbil av de riktigt kalssiska måtten mätt.

43 Inlägg
23 september 2007
Denna debatten pågår nog på nästan alla bilforum och sällan är folk överens och alla har sin egen uppfattning, jag håller själv med som Intel skrev att bilar som är byggda på ett kompromisslöst sätt för att man ska uppleva körningen på bästa möjliga sätt, 2-sitsiga, 2-dörrars (med vissa undantag) är vad en Sportbil bör vara.

Men visst är det en term som upplevs olika hos varje person.

Vi hade nyligen i Lotusklubbens medlemstidning en 2-sidig artikel om just detta som var mycket intressant wink
Senast redigerat av JawZ (23 september 2007)

58 Inlägg
23 september 2007
dallelito skrev:
spelar det nån roll ens?

Inte om man tvingas åka runt i en S40 nej... wink

58 Inlägg
23 september 2007
JawZ skrev:
Denna debatten pågår nog på nästan alla bilforum och sällan är folk överens och alla har sin egen uppfattning, jag håller själv med som Intel skrev att bilar som är byggda på ett kompromisslöst sätt för att man ska uppleva körningen på bästa möjliga sätt, 2-sitsiga, 2-dörrars (med vissa undantag) är vad en Sportbil bör vara.

Vi hade nyligen i Lotusklubbens medlemstidning en 2-sidig artikel om just detta som var mycket intressant wink

Det där med 2 sitsiga stämmer i de flesta fall men faller lite när man tex kollar på en Porsche 911 som faktiskt är 4sitsig men ändå är en sportbil.
Senast redigerat av azathoth (23 september 2007)

med lem
1 147 Inlägg
23 september 2007
azathoth skrev:
dallelito skrev:
spelar det nån roll ens?

Inte om man tvingas åka runt i en S40 nej... wink

valt, inte tvingad.

Hellre frysa i tälten, än tälta i frysen.

43 Inlägg
23 september 2007
azathoth skrev:
JawZ skrev:

Det där med 2 sitsiga stämmer i de flesta fall men faller lite när man tex kollar på en Porsche 911 som faktiskt är 4sitsig men ändå är en sportbil.

Javisst håller jag med om det och det var just därför jag skrev efter den meningen "Med vissa undantag" inom parantes smile
Senast redigerat av JawZ (23 september 2007)

2 230 Inlägg
23 september 2007
haha.. detta var ju en riktigt intresant tråd detta:) ska väll ta å lägga mig i jag med då..
det jag skulle kunna kalla en sportbil det är garantera supra skyline 200sx 300zx lotus bilarna m.m.. sen det att vet inte om jag kommer ihåg rätt att nån säger att ferari är nå sportig nja det vette fan det skulle mer kunna kalla det lyx/exuklisva bilar.. för menar vilken person som äger en sån tar ut den på en bana å piskar skiten ur den visst det finns typ nån enstaka men oftast är det ju bara rika knösar som glider runt i dom.. å det med att HK ska ha nått med att det är sportbil eller inte stämmer då fan inte.. för menar en Miata är en renblodig sport bil i mina ögon å dom har ju inte direkt många HK..
säg vad ni vill men så är det. å sen kan jag ju till lägga att jag personligen tycker att Volvo har sportbilar eller iaf gränsen till det. smile tack för mig

så kan det vara då det inte blev som det skulle

58 Inlägg
23 september 2007
JawZ skrev:
azathoth skrev:
JawZ skrev:

Javisst håller jag med om det och det var just därför jag skrev efter den meningen "Med vissa undantag" inom parantes smile

Hehe visst är det ibland lite lurigt det här med att artbestämma bilar. Ungefär som att försöka förstå alla undergrupper till Heavy metal. Black metal, Death metal, Speed metal och gud vet vad.. wink

58 Inlägg
23 september 2007
Rojpen skrev:
haha.. detta var ju en riktigt intresant tråd detta:) ska väll ta å lägga mig i jag med då..
det jag skulle kunna kalla en sportbil det är garantera supra skyline 200sx 300zx lotus bilarna m.m.. sen det att vet inte om jag kommer ihåg rätt att nån säger att ferari är nå sportig nja det vette fan det skulle mer kunna kalla det lyx/exuklisva bilar.. för menar vilken person som äger en sån tar ut den på en bana å piskar skiten ur den visst det finns typ nån enstaka men oftast är det ju bara rika knösar som glider runt i dom.. å det med att HK ska ha nått med att det är sportbil eller inte stämmer då fan inte.. för menar en Miata är en renblodig sport bil i mina ögon å dom har ju inte direkt många HK..
säg vad ni vill men så är det. å sen kan jag ju till lägga att jag personligen tycker att Volvo har sportbilar eller iaf gränsen till det. smile tack för mig

Alla har vi en åsikt även om den är fel... wink

Hur bilen körs ändrar inte vad det är för typ av bil.

Man kan köra en Lada Niva på banan men det blir ingen racebil för det.

2 230 Inlägg
23 september 2007
hehe ja men visst:) men vem säger att en viss person har rätt då? alla kan väll ha rätt på sitt sätt?
nej klart den inte ändrar typen, men syftade på att dom dära italeranra är mer glidare/exkulisva(hur nu det stavas) bilar och inte sportbilar/racing bilar..
hahah nja inte dirket då:)

7 120 Inlägg
23 september 2007
BEATNIK skrev:
azathoth skrev:
terazzi skrev:
trots ej så hög effekt..

Jag tycker Miata, S2000 och Audi TT är lite hårfrisörske bilar allihop. roll

2 230 Inlägg
23 september 2007
Aerodynamik skrev:
BEATNIK skrev:
azathoth skrev:

Hahaha ja kanske det.. men det är ju fortfarande sportbilar.. eller kanske inte TT vet inte riktigt om den,..

804 Inlägg
23 september 2007
Aerodynamik skrev:
BEATNIK skrev:
azathoth skrev:

Samma med 206cc och de.
Aj, kasta sten i glashus, det får jag nog ångra.

58 Inlägg
23 september 2007
Rojpen skrev:
hehe ja men visst:) men vem säger att en viss person har rätt då? alla kan väll ha rätt på sitt sätt?
nej klart den inte ändrar typen, men syftade på att dom dära italeranra är mer glidare/exkulisva(hur nu det stavas) bilar och inte sportbilar/racing bilar..

jag har alltid rätt... hehe nädå. Var och en får väl ha sin egen åsikt.

Bara för att en Ferrari F430 Scuderia är dyr och oftast inte körs på gränsen av sina ägare så blir det ingen glidarbil ändå.

Pris och hur de brukas är inte avgörande.

2 230 Inlägg
23 september 2007
azathoth skrev:
Rojpen skrev:

Bara för att en Ferrari F430 Scuderia är dyr och oftast inte körs på gränsen av sina ägare så blir det ingen glidarbil ändå.

hehe jo sant det.  ja inte vet jag vad dom kostar å så. men sant pris spelar inte roll´. men i mina ögon är det glidar eller exklusiva bilar för mig. å inga sportbilar så det så, punkt slut:D
sen vad du/ni andra tycker det är en annan sak;)

58 Inlägg
23 september 2007
Rojpen skrev:
azathoth skrev:
Rojpen skrev:

hehe jo sant det.  ja inte vet jag vad dom kostar å så. men sant pris spelar inte roll´. men i mina ögon är det glidar eller exklusiva bilar för mig. å inga sportbilar så det så, punkt slut:D
sen vad du/ni andra tycker det är en annan sak;)

Nu kommer då den svåra frågan. Om jag får en Ferrari gratis och kör den på bana så mycket jag bara orkar är det då en sportbil?

Om en likadan Ferrari köptes för 1,4 mille av en äldre herre och bara tar ut den på söndagar 15 gånger per år är det då ingen sportbil?

Hur kan Ferrarin jag äger vara en sportbil medans en exakt lika dan som den äldre mannen äger inte är det?

Sorry kunde inte låta bli wink
Senast redigerat av azathoth (23 september 2007)

2 230 Inlägg
23 september 2007
å gud förstod att nån skulle skriva nått sånt hahaha.. det med bana har väll direkt ingen direkt betydelse tog det som ett exempel bara för varför jag tycker att det är en glidar bil. cohnej det skulel itne bli en sport bil i MINA ögon om du tog ut den bil på banan. en ferrari som nu det pratas om kommer ALLTID vara en glidare/exklusiv bil i mina ögon så är det bara. dvs en rikemans bil...

. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
23 september 2007
Hur är det med Lancia delta integrale??
Jag själv tycker att den absolut är en sportig liten Leksak smile

C H E V R O L E T <3

Sök