2645
Sök

Volvo 740 - 90 Bränslepump från Biltema för oväsen?

62 Inlägg
21 juli 2009
Trådstartare
Böt bränslepump (den under förarsätet) på min Volvo 740 från 1990 häromdagen, samtidigt böt jag bränslefiltret och de 4 packningarna. Filtret och kopparbrickorna köpte jag på Volvo, men själva pumpen var jag "dumsnål" nog att köpa på Biltema för 499:- Har aldrig köpt grejer därifrån förrut då jag lever i tron om att man får det man betalar för, men då detta ändå är en gammal slit och släng bil gav jag det en chans... Men! Den nya pumpen surrar (ett skrapande ljud) och låter väldigt högt, det hörs ganska tydligt likväl inne i kupén om man har stereon på låg volym, som utanför bilen om man står nära. Nu är min fråga följande: Har jag fått ett måndagsexemplar eller för Biltemas pumpar helt enkelt ett jäkla oväsen? Vet inte om jag inbillar mig, men tycker ta mig fan att den låter mer och mer för varje dag. Kan tillägga att jag aldrig hörde den gamla pumpen. Anledningen till bytet var att den gamla läckte lite bensin...

Tacksam för svar!
Senast redigerat av Ullebubbe (21 juli 2009)

1 335 Inlägg
21 juli 2009
Jag har en soppapump på min Volvo från biltema å jag hör då inte den... Funkar klockrent för mig iaf....

1 339 Inlägg
21 juli 2009
Låter skumt, den går inte torr? Annars e de väll bara att byta ut den och säga som det är

1 867 Inlägg
21 juli 2009
Kolla slangarna mellan tankarmaturen och pumpen, de brukar bli torra och spricka, speciellt när man röjer runt och byter pumpen. Med sprickor där kan pumpen suga lite luft, då för den oväsen.

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.

62 Inlägg
21 juli 2009
Trådstartare
Tack för era svar!

Jag betvivlar att den går torr, bilen går som den ska och alla slangar är hela. (Vad blotta ögat kan se)
Blir att ringa till Biltema imorgon och kolla vad dom säger, det kanske har varit problem med flera...

845 Inlägg
21 juli 2009
Ullebubbe skrev:
Tack för era svar!

Jag betvivlar att den går torr, bilen går som den ska och alla slangar är hela. (Vad blotta ögat kan se)
Blir att ringa till Biltema imorgon och kolla vad dom säger, det kanske har varit problem med flera...

Bara åka och byta den då, dom har bytt alla mina grejer jag har köpt som det vart fel på, även utan kvitto

-utan 940
1 728 Inlägg
22 juli 2009
Jag köpte en original Bosch-pump på Volvo och den låter också väldigt högt, inget skrapande ljud men ett elektriskt surrande som även hörs in i bilen när man står still. Gamla pumpen var helt tyst.
Nu bryr jag mig inte eftersom det låter häftigt, man kan tro att jag har värsta monster-pumpen. smile

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
22 juli 2009
Åk och byt pumpen bara. De brukar aldrig tjura på det.

Sedan de där om att biltema skulle vara så mkt sämre är rent skit snack, möjligtvis att pumpens livslängd inte är lika lång som de andras. Men de utlovar samma garanti på sina saker som mekonomen gör..
Åtminstone på de saker ja har köpt.

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

62 Inlägg
22 juli 2009
Trådstartare
Hissade upp bilen idag och synade slangarna noga så det inte tjuvsög luft någonstans, kollade även så pumpen inte låg och vibrerade emot chassit. Allt var ok! Men underifrån hörde jag om än tydligare hur pumpen förde ett osunt oväsen. Jag tankade upp 15 liter och slog i 1 deciliter 2 takts olja på detta, vilket fick den att bli lite tystare, men fortfarande inte "normalt tyst". Så, jag ringde Biltema och berättade om problemet... Trots den värdelösa telefonservicen (telefonkö i ca: 15 minuter) och den spydiga attityden från den inkompetenta kille som jag pratade med, skulle jag slutligen få slänga ner och byta pumpen, dock hade dom ingen ny inne förrän tidigast på tisdag... =/ Det tråkiga är att jag inte har någon annan pump så får väl helt enkelt skruva ner den på tisdag, låta bilen stå isärskruvad ute på gården och åka ner och byta... Kollade lite vad Helmia (Volvo) skulle ha för en pump och gissa om jag höll på att trilla av stolen när snubben i reservdelsbutiken sa: 2400:- !! (Man får alltså 5 st Biltemapumpar till priset av 1 original, vilket måste betyda någon slags kvalitetskillnad). Då mitt första köp på Biltema blev en besvikelse (likaså bemötandet vid reklamation), lär jag vara lite svårövertygad om att deras prylar skulle vara lika bra som tex: Mekonomen och Autoexperten, men jag tackar ändå och bockar för hjälpen till er som försökte!
Senast redigerat av Ullebubbe (22 juli 2009)

1 867 Inlägg
22 juli 2009
patrikhornfeldt skrev:
Men de utlovar samma garanti på sina saker som mekonomen gör..

Får du 3 års garanti på Biltema? Grattis!

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
23 juli 2009
Koop skrev:
patrikhornfeldt skrev:
Men de utlovar samma garanti på sina saker som mekonomen gör..

Får du 3 års garanti på Biltema? Grattis!

Nej, vilken tur att du rättade mej, ja får bara ett års garanti.....

Faktum kvarstår att de sitter människor och fördömmer saker som inte alls är så dåliga som vissa vill få dem att verka.

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

Sök