3408
Sök

Besiktning ess kompressor

110 Inlägg
23 juli 2009
Trådstartare
#1
Godkänner bilprovningen kompressor kit från ess eller måste man ta bort det när man besiktar?
Har för mig att loaded är gatreggad men är inte säker tror det är samma med itsfun porschen hur klarar dom besiktningen?

1 853 Inlägg
23 juli 2009
#2
Vad är det till för bil ?

Men generellt så är det inte tillåtet.... Det folk gör ät att dom blockar bort det inför besiktning och kör med en besiktnings motor eller liknade. Eller så har dom bara EXTREM tur och får igenom grejerna endå...

Men besiktningen ska inte godkänna en bil med kompressor som inte är reggad med en sådan.

Sedan är det den hära skiten med helbilsgodkänd som gör att man inte får ändra ett skit osv men a... smile

/mvh soyd

Forummoderator
10 576 Inlägg
23 juli 2009
#3
bil_alskaren skrev:
Godkänner bilprovningen kompressor kit från ess eller måste man ta bort det när man besiktar?
Har för mig att loaded är gatreggad men är inte säker tror det är samma med itsfun porschen hur klarar dom besiktningen?

Säga vad man vill om itsfun, men det gänget har lagt en väldig möda på att besiktiga sin bil. byggt om efter konstens alla regler, ljudmätt, bromsat motorn etc och fått den omreggad och godkännd för gata.  När det tävlas så byts lite prylar som gör att bilen går fortare medans den framförs på gatan i sitt besiktigade och godkännda skick.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

4 001 Inlägg
23 juli 2009
#4
Har för mig att It´sFun Porschen inte är besiktigad, den var det med lite mutor och annat fusk men nu ska den tydligen inte vara godkänd längre, om dom inte gjort om något nu igen iofs.

Sen hur det är med Loaded vet jag inte, den räknas väl som ombyggt fordon eller amatörbyggt eller nåt liknande.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

110 Inlägg
23 juli 2009
Trådstartare
#5
så en kompressormatad bmw 330 eller m3a e46a går inte igenom besiktningen?

4 001 Inlägg
23 juli 2009
#6
bil_alskaren skrev:
så en kompressormatad bmw 330 eller m3a e46a går inte igenom besiktningen?

Nej, det ska inte gå, läs mer här http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=6245

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Supraman
2 300 Inlägg
23 juli 2009
#7
häng av remmen, det brukar funka.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

110 Inlägg
23 juli 2009
Trådstartare
#8
Hur är det med turbomotorer som redan är turbo från fabrik, om man byter till större turbo osv ska de gå igenom då?

1 853 Inlägg
23 juli 2009
#9
bil_alskaren skrev:
Hur är det med turbomotorer som redan är turbo från fabrik, om man byter till större turbo osv ska de gå igenom då?

Ja då har du ju turbo original satt det går la lätt igenom. Om man inte kan se att du bytt och att det inte märks allt för mycket.

/mvh soyd

4 001 Inlägg
23 juli 2009
#10
som skrivits i många andra trådar, det är skillnad på vad som går igenom och vad som är godkänt/lagligt.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

DFFL
9 020 Inlägg
23 juli 2009
#11
Av med remmen.
Du får ha kompressor, men den får inte göra någon nytta.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

mästarenen o_O
92 Inlägg
23 juli 2009
#12
Är kompressorn TüV godkänd så är det inga problem.

Ang Itsfun Porschen så är den numera registrerad som amatärbyggt fordon och går igenom besiktningen med "gat-setup". Dvs. 300hk.
På bana så byter han chip och får ut betydligt mer effekt, helt lagligt.

Ang. Större turbo : Ja, sålänge den flödar lika mycket som original och inte höjer effekten så är det inga problem.

4 001 Inlägg
23 juli 2009
#13
m0s skrev:
Är kompressorn TüV godkänd så är det inga problem.

Ang Itsfun Porschen så är den numera registrerad som amatärbyggt fordon och går igenom besiktningen med "gat-setup". Dvs. 300hk.
På bana så byter han chip och får ut betydligt mer effekt, helt lagligt.

Ang. Större turbo : Ja, sålänge den flödar lika mycket som original och inte höjer effekten så är det inga problem.

Vad har TüV med svenska vägverkets regler & göra? INGENTING!

TüV är en tysk organisation och deras godkännande har ingenting med ett svenskt godkännande att göra, är det däremot E-märkt är det en annan femma

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

1 853 Inlägg
23 juli 2009
#14
Man önskar att TüV gällde även här. Tyskland EU liksom vad är egentligen problemet... sad

/mvh soyd

Hemlig Agent
1 115 Inlägg
23 juli 2009
#15
kolvas skrev:
Har för mig att It´sFun Porschen inte är besiktigad, den var det med lite mutor och annat fusk men nu ska den tydligen inte vara godkänd längre, om dom inte gjort om något nu igen iofs.

Sen hur det är med Loaded vet jag inte, den räknas väl som ombyggt fordon eller amatörbyggt eller nåt liknande.

Den är registrerad som amatörbyggt fordon.

Fabrikat:  ITS FUN 911 TURBO GT1
Färg: Flerfärgad     Fordonsslag: PB
Fordonsår: 2009

Loaded är nog bara att dom plockar av kompressorn så går den nog igenom.

MVH. Alex

4 001 Inlägg
23 juli 2009
#16
alexbenhard skrev:
kolvas skrev:
Har för mig att It´sFun Porschen inte är besiktigad, den var det med lite mutor och annat fusk men nu ska den tydligen inte vara godkänd längre, om dom inte gjort om något nu igen iofs.

Sen hur det är med Loaded vet jag inte, den räknas väl som ombyggt fordon eller amatörbyggt eller nåt liknande.

Den är registrerad som amatörbyggt fordon.

Fabrikat:  ITS FUN 911 TURBO GT1
Färg: Flerfärgad     Fordonsslag: PB
Fordonsår: 2009

Loaded är nog bara att dom plockar av kompressorn så går den nog igenom.

MVH. Alex

då har dom gjort något för förra året var den inte godkänd iaf.

Men då är ju inte Loaded besiktigad med kompressor eller hur? (om det stämmer det du skriver, jag vet som sagt inte hur det står till med Loaded men det vet säkert någon här, t.ex Paintworx)

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Bilvårdstönt.
1 109 Inlägg
23 juli 2009
#17
kolvas skrev:
alexbenhard skrev:
kolvas skrev:
Har för mig att It´sFun Porschen inte är besiktigad, den var det med lite mutor och annat fusk men nu ska den tydligen inte vara godkänd längre, om dom inte gjort om något nu igen iofs.

Sen hur det är med Loaded vet jag inte, den räknas väl som ombyggt fordon eller amatörbyggt eller nåt liknande.

Den är registrerad som amatörbyggt fordon.

Fabrikat:  ITS FUN 911 TURBO GT1
Färg: Flerfärgad     Fordonsslag: PB
Fordonsår: 2009

Loaded är nog bara att dom plockar av kompressorn så går den nog igenom.

MVH. Alex

då har dom gjort något för förra året var den inte godkänd iaf.

Men då är ju inte Loaded besiktigad med kompressor eller hur? (om det stämmer det du skriver, jag vet som sagt inte hur det står till med Loaded men det vet säkert någon här, t.ex Paintworx)

Its fun reggades och godkändes för nån månad sen.

Mvh. David.

Bygger rolig bil. :)

3 121 Inlägg
23 juli 2009
#18
En kompressormatat 330 eller m3 går förmodligen igenom om det inte är nitisk besiktningsman, men det gör den inte mer laglig för det (men personligen följer jag inte alla trafiklagar till punkt och pricka hela tiden så jag ska inte moralisera).



Sök