2492
Sök

Skrikande/gnisslande bromsar

46 Inlägg
24 juli 2009
Trådstartare
Har nyligen låtit byta bromsskivor och bromsbelägg på min bil renault megane -00, men nu ungefär 2 veckor senare hör man ett störande gnissel när man bromsar. Jag misstänker att nånting måste smörjas. Kan inte så mycket om bilar, vad är det som troligtvis ska smörjas? Och är det ett lätt ingrepp eller bör man lämna in bilen på verkstad för det? Om lätt, hur gör man enklast? Tacksam för svar.

Neerd
1 596 Inlägg
24 juli 2009
svårt att säga vad det är utan att lyssna.. vanligtvis brukar det ju vara slitagevarnare som tjuter/gnisslar

Men tjuter det från alla 4? elr bara på en av dem.

Teori är när man vet allt men inget går som det ska
Praktik är när allting funkar bra men ingen vet varför
I mitt liv förenas teori o praktik inget är som det ska och ingen vet varför...

Palfinger tekniker
1 248 Inlägg
24 juli 2009
kolla med verkstan som gjorde jobbet.. dom borde kunna ta in bilen och kolla bromsarna igen som ett back jobb om det skriker om bromsarna redan efter bara 2 veckor.

46 Inlägg
24 juli 2009
Trådstartare
alex_side, det tjuter från höger fram. Det verkar inte vara slitagevarnare eftersom de bytte bromsskivor o belägg för bara två tre veckor sen på både vänster och höger fram. Det låter mer som en smörjningsfråga. Det gnisslar mest när man bromsar väldigt löst. Vid kraftiga inbromsningar låter ingenting.

VKN_940, det låter rimligt, tänkte mer ifall det är ett mindre ingrepp så kan man ju utföra det själv.

Neerd
1 596 Inlägg
24 juli 2009
Motorgaraget skrev:
alex_side, det tjuter från höger fram. Det verkar inte vara slitagevarnare eftersom de bytte bromsskivor o belägg för bara två tre veckor sen på både vänster och höger fram. Det låter mer som en smörjningsfråga. Det gnisslar mest när man bromsar väldigt löst. Vid kraftiga inbromsningar låter ingenting.

VKN_940, det låter rimligt, tänkte mer ifall det är ett mindre ingrepp så kan man ju utföra det själv.

hmm kanske bara ngt som behövs smörjas då.. när mina gnisslar brukar jag bara köra 50km/h sen tvär nita så slutar det^^ är precis som ngt kärvar bara...värt att prova kanske

Teori är när man vet allt men inget går som det ska
Praktik är när allting funkar bra men ingen vet varför
I mitt liv förenas teori o praktik inget är som det ska och ingen vet varför...

Avstängd
386 Inlägg
24 juli 2009
Kolla om det sitter skrikplattor eller om det fanns med? Annars så kan du köpa universial skrikplattor på biltema för en liten slant se även till att beläggen och oken går lätt.

1 043 Inlägg
25 juli 2009
Vanligt att det skriker på dom bilarna även om det är nya uppsmörjda grejer, har för mej att det kom någon uppgradering på dom, har dn varit på en volvoverkstad?

Sök