2600
Sök

Olika kammar till b230f

446 Inlägg
25 juli 2009
Trådstartare
#1
tjenare är sugen på att byta kam i min volvo 740-89 med b230f motor men vet inte vilken som sitter i orginal och vad man bör byta till?
behöver klara upp det här om vilka egenskaper dom olika kamarna har så som k-kam, v-kam, a-kam  och vx3 kam samt vilken ni rekomenderar?
och kommer den dra mycket mer soppa om man slänger i typ en k-kam?

har läst några trådar men har inte fått det riktigt klart tongue
Mvh victor


Forummoderator
10 576 Inlägg
26 juli 2009
#2

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

446 Inlägg
26 juli 2009
Trådstartare
#3
torpis skrev:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=106228

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=50493

här har du all info

fick inte riktig svar på nån av mina frågor i dom trådarna hmm


498 Inlägg
26 juli 2009
#4
Det sitter i en M-kam org.

Skaffa dig en K-kam.

Vet inte hur det blir med bränsleförbrukningen.

Jag är född i en seriekrock. i en rondell, en kväll, me öppna spjäll.

446 Inlägg
26 juli 2009
Trådstartare
#5
SLG skrev:
Det sitter i en M-kam org.

Skaffa dig en K-kam.

Vet inte hur det blir med bränsleförbrukningen.

blir det lire roligare register med en k-kam? smile


Smålänning
7 883 Inlägg
26 juli 2009
#6
Du har M-kam original.

Min åsikt:
Byt inte till K-Kam, den är högvarvid och dricker bara massa soppa...

Byt till VX, VX3 eller A-kam, har hyfsad botten och skapligt topp.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

446 Inlägg
26 juli 2009
Trådstartare
#7
twin_cam skrev:
Du har M-kam original.

Min åsikt:
Byt inte till K-Kam, den är högvarvid och dricker bara massa soppa...

Byt till VX, VX3 eller A-kam, har hyfsad botten och skapligt topp.

okej men vilken av dom skulle ni ta? smile


446 Inlägg
9 augusti 2009
Trådstartare
#8
V, VX eller VX3 vilken bör man ta? tongue


f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
9 augusti 2009
#9
Körde med V i min vita förra året. tyckte det sparka liv i bilen rätt duktigt jämfört med t-kammen som satt orginal.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

446 Inlägg
9 augusti 2009
Trådstartare
#10
okej men ha läst på vissa annonser att endel har fördelarspår och andra inte vad bör man ha?


8 156 Inlägg
9 augusti 2009
#11
Volvo 8V orginalkammar:

Modell   Lyftin   Lyftut   Durin           Dur ut    Overlap lobcin lobcut

M        9,5      10,5    232 0bt-52ab    230 44bb-6at    6   116   109
L        9,8      9,8     233 14br-38ab   233 46bb-6,5at  20  102   112
Y        10,35    10,35   232 11bt-41ab   232 41bb-11at   22  105   105         
T        9,94     9,9     225 9bt-36ab    218 39bb-0at    9   103,5  109,5
X        10,65    10,65   236 14bt-42ab   236 46bb-10at   24  104   108
VX       11,37    10,65   245 12bt-52ab   236 50bb-6at   18,5  110   112
A        10,5     10,5    241 14bt-45ab   240 50bb-10at   27   104   110
B        10,6     10,6    244 23bt-40ab   245 44bb-20at   44   99   102
V        11,37    11,37   245 15bt-49ab   245 53bb-11at   23   107   111
D        11,2     11,2    253 19bt-54ab   253 58bb-16at   35   107   111
K        11,95    11,95   253 22bt-50ab   250 61bb-9at   31,5  104   116
H        12       11,5    258 27bt-51ab   254 57bb-17at   44   102   110

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
9 augusti 2009
#12
victor91 skrev:
okej men ha läst på vissa annonser att endel har fördelarspår och andra inte vad bör man ha?

har du fördelare på toppen ska du ha en med spår.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

446 Inlägg
10 augusti 2009
Trådstartare
#13
NITROUS skrev:
victor91 skrev:
okej men ha läst på vissa annonser att endel har fördelarspår och andra inte vad bör man ha?

har du fördelare på toppen ska du ha en med spår.

okej men då är det väll med spår som gäller smile


Smålänning
7 883 Inlägg
10 augusti 2009
#14
Vill du ha en grymt kul karaktär i motorn med skiter i soppaförbrukningne så ragga upp en H-kam smile Sitter i tidiga 242 GT, HAr ingen botten alls, går orent som fan på låga varv med trycker på ända upp till varvstopp och förbi om man tar dän det wink

Men jag skulle satsa på en A-kam faktiskt. Lätt att få tag på och hyfsat billig.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

SKÅNING
1 215 Inlägg
10 augusti 2009
#15
NITROUS skrev:
victor91 skrev:
okej men ha läst på vissa annonser att endel har fördelarspår och andra inte vad bör man ha?

har du fördelare på toppen ska du ha en med spår.

men kan man montera en med fördelar spår på en motor som har fördelaren i blocket?

Projekt:Volvo 244 GL blir TURBO Bilen som ALDRIG kommer bli 100% färdig

.......
2 655 Inlägg
10 augusti 2009
#16
har en vx3 till salu om du vill ha. hade v kam innan i 240n som är planad topp, öppet filter och 2,5" system på. med v-kam så varvade den ju dryga 6000 och va helt okej acc på den. men då bytte jag till vx3-kam, de blev en jääävla skillnad för då orka den varva mellan 7000-7500 varv och blev märkbart piggare och starkare i backar och så.

Smålänning
7 883 Inlägg
10 augusti 2009
#17
alexm- skrev:
NITROUS skrev:
victor91 skrev:
okej men ha läst på vissa annonser att endel har fördelarspår och andra inte vad bör man ha?

har du fördelare på toppen ska du ha en med spår.

men kan man montera en med fördelar spår på en motor som har fördelaren i blocket?

Går mycket bra smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

1 915 Inlägg
10 augusti 2009
#18
Skaffa en A eller VX3 kam.
pris från nån hundring och upp.
De kammarna funkar bra både på lägre och högre varv.
Tex V kammen drar bäst på höga varv.

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

Gillar stora förgasare
342 Inlägg
10 augusti 2009
#19
Sitter här och läser.
Hur kan ni rekommendera orginalkammar som trimkammar?
Fortfarande är typ alla orginalkammar till 21,23,230 bottendragskammar.
Allting hänger på hur man ställer kammen. Ja ställer in den samt att den schimas rätt
Köp en riktig varvar kam på folkraceshoppen, kostar 1000kr eller lägg pengar på en riktig hos KG.

Full gas sparar tid!
Portar och planar Volvotoppar.

261 Inlägg
10 augusti 2009
#20
Garaget.org i ett nötskal hmm   Har själv aldrig förstått meningen med att montera en orginalKam i en trimmad bil.....
Oavsett vilka trådar man läser som handlar om volvo, så föreslås det antingen V K eller VX3 mad   Förvisso att dom är billiga, Men i en trimmad bil så är dom så långt bort optimala det bara går roll (med undantag riktiga råttbyggen där det knappt får kosta mer än fikabröd)


Sök