2854
Sök

Fråga till ni som har en Volvo 740/940 16v ang intervall

75 Inlägg
26 juli 2009
Trådstartare
Tjena, som ni kanske vet är intervallet på kamremsbytet 7500 mil eller 5 år vilket som kommer först.

Hur långt kör ni innan ni gör bytet i praktiken?

Om ni har haft en erfaranhet av ett kamremsras får ni gärna dela med er om hur långt ni körde och hur lång tid det hade gått smile

På min va senaste bytet vid 21100 mil (nu 24300 mil) och det va 060101 (nu 090726) Gjort på Volvo. Men funderar på hur länge jag vågar köra helt enkelt. Är ju verkligen inte gratis att byta. 5000 kr är ju en del och då inte på Volvo, utan balansaxelremmen fast då bytas istället också vattenpumpen

Är man en dryg jävel samtidigt som man påstår att man är i sina bästa år när man egentligen är en gammal gubbe så är det någonting som inte klickar i ordentligt

8 251 Inlägg
26 juli 2009
Följer intervallerna slaviskt. Remmar är billiga till skillnad från dödskyssar mellan kolvar och ventiler. Och gör man det själv så blir det inte så dyrt heller. Naturligtvis så ska remmen räcka avsevärt längre än intervallen, men man kan ju lika gärna ha otur.

75 Inlägg
27 juli 2009
Trådstartare
Håller med absolut, jag tänkte mer på, hur länge vågar man köra inom intervallet? Vågar man köra 4,9 år och 7000 mil tex?

Är man en dryg jävel samtidigt som man påstår att man är i sina bästa år när man egentligen är en gammal gubbe så är det någonting som inte klickar i ordentligt

huh?
10 427 Inlägg
27 juli 2009
Själv ligger jag på 3-4år och 6400 mil, börjar bli lite orolig! tongue
Hela kitet byttes dock sist på volvoverkstad så borde hålla hela intervallet.

75 Inlägg
27 juli 2009
Trådstartare
steifan skrev:
Själv ligger jag på 3-4år och 6400 mil, börjar bli lite orolig! tongue
Hela kitet byttes dock sist på volvoverkstad så borde hålla hela intervallet.

Aa, de gjorde Volvo på min också som tur e. Ja du är också lite i den sitsen. Men palla egentligen inte köra rätt nära på intervallet, det är ju långt ifrån gratis att byta, ligger ingen ekonomi i att byta genom halva kan man tycka. Sen, blir ju knappast bättre för mig heller som har automatiska spännare. + 500 kr minst bara där. Å andra sidan växer kanske inte 16v-topparna på träd precis hehe

Fast jag är nyfiken om någon fått ett kamremsbrott på sin Volvo B230/4** och hur långt dom körde då så att säga? smile

huh?
10 427 Inlägg
27 juli 2009
Istället finns det hela B234-motorer att få tag på, en bildemontering i Hedemora har exempelvis en komplett (-generator/osv) B234 med 17000 mil på mätaren för 3750kr. Kostar som ett kamremsbyte eller en smårenoverad topp wink
http://www.atracco.se/Bilder/delart/526100_1_G.jpg

Kamremssatserna till B234F kostar hos Meca:

2.175,00 kr för         Kamremssats
• Kamaxel, Spännmetod spännrulle Manuell
• satsen innehåller 1xkamrem, 1xspännrulle, 2xlöphjul

3.351,25 kr för     Kamremssats
• Balansaxel, Kamaxel, Spännmetod spännrulle Automatisk
• 1xkamrem, 1xbalansrem, 1xspännare, 3xlöphjul

3.646,25 kr för    Kamremssats
• Balansaxel, Kamaxel, Spännmetod spännrulle Manuell
• Spännrulle för balansaxelrem ingår ej i satsen, 1xkamrem, 1xbalansrem, 1xspännare, 3xlöphjul

Kamremmen för manuell spänning 432kr, automatiskt 492,50kr och balansaxelremmen 480kr.

75 Inlägg
27 juli 2009
Trådstartare
Sant MEN, när du har automatiskt behöver du 2x spännare inte 1x? Ser ut så på min iallfall. Blir faktiskt lite förvirrad av deras siffror. På den ena satsen (manuell) får du 2x löphjul sen på dom andra 3x? vafan? ^^. Inte för att jag skulle köpa på meca, verkar krångliga och dom har inte satsen jag är ute efter (ingen balansaxelrem). Hellre mekonomen elr autoexperten isf, eller Volvo om man vill vara säker. Känns nog bäst trots allt.

Phew du, nästan så att man borde köpa den nu direkt. En hel motor i reserv, inte alls fel, grejor man kan felsöka med osv.
Senast redigerat av Herald (27 juli 2009)

Sök