3252
Sök

Effektuppskattning och trimtips Volvo 740 tic

168 Inlägg
26 juli 2009
Trådstartare
#1
Köpte mig en 740 tic 85.a Förra veckan och undrar över lite saker!

Ägaren innan mig sa att motorn blivit bytt till en B230FT, Orginal motorn är ju en B230ET, har glott runt lite under huven och försöker lära mig lite om allting och försöker hitta något som kan tyda på vad det är för motor, Har dock inte hittat nå nummer eller något sånt!
Läst att det ska stå på kamrems kåpan? men någon sådan fick jag inte med..
Kan man se skillnaden på en B230ET och B230FT utan att behöva skruva ner den i molekyler?

Det som är gjort på motorn är Trimchip, Vet inte vilket fabrikat, men skulle gärna vilja veta hur man kan kolla upp det!
Laddtryck höjt med T-kors! Går på 0.9 bar
2,5 tum från downpipen
dumpventil
Vet inte hur mkt effekt detta ger men lite smått intresserad av vilken effekt det ger och vad man kan göra mer utan att motorn rasar samman!

Motorn knackar även ganska så mkt när jag står still, inge större problem när jag åker vad jag hört själv! Dålig motor olja? Ventilknack? någon större fara förutom att det mest låter illa?

mvh Andreas


usel rubrik. Rubriken ändrad / Moderatorerna


The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
27 juli 2009
#2
med dem grejerna så tippar jag på runt 200hk kanske strax över.

har du kollat oljan? själv skiter jag alltid i när förra ägaren säger att bilen är servad.. jag servar alltid mina nyköpta bilar av ren principsak...

Hör du hur det knackar tydligt innifrån bilen? eller hör du det först när du öppnar huven?

är det verkligen knackande? eller är det ett lite småtyst "tickande" ljud? då kan det vara spridarna du hör för dem hörs rätt bra när huven är öppen... annars brukar det "småskramla" lite från dem motorerna... åtminstånde dem jag har hört...

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

168 Inlägg
27 juli 2009
Trådstartare
#3
AcesHigh666 skrev:
med dem grejerna så tippar jag på runt 200hk kanske strax över.

har du kollat oljan? själv skiter jag alltid i när förra ägaren säger att bilen är servad.. jag servar alltid mina nyköpta bilar av ren principsak...

Hör du hur det knackar tydligt innifrån bilen? eller hör du det först när du öppnar huven?

är det verkligen knackande? eller är det ett lite småtyst "tickande" ljud? då kan det vara spridarna du hör för dem hörs rätt bra när huven är öppen... annars brukar det "småskramla" lite från dem motorerna... åtminstånde dem jag har hört...

Jag har kollat oljan som är svart, Har även varit på mekonomen och köpt någon Hög syntetisk olja och nytt luftfulter som en rekommenderade för att få bort knackandet, Har dock inte hunnit byta olja pga byte av växellåda!

Det är ett knackande ljud, Hörs när man står still med bilen inne i kupen! även så hörs det väl när man öppnar huven! Vi har även en 940 LLT med en B230ET motor! och där hör man det där ticande ljudet du pratar om, Men det är stor skillnad på knackandet i min 740 än ticandet i 940in


The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
27 juli 2009
#4
okej... men prova att först göra oljebyte och se om det hjälper något.

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

Never drive faster than your angel can fly
338 Inlägg
27 juli 2009
#5
Har en del tips på min sida om vad som kommer att ske med min 740 tic

Hellre Nürburgring än vigselring

168 Inlägg
27 juli 2009
Trådstartare
#6
Ska få i  växelådan idag, är lite pillgöra och få dit dom! sen ska jag varmköra motorn och byta oljan och se om det blir någon skillnad!

Du hade inte koll på om man kan se någon skillnad mellan FT/ET genom att bara överblicka motorn ovanifrån?


128 Inlägg
27 juli 2009
#7
motornumret står på blocket, uppe vid toppen utanpå 1ans cylinder, kommer inte ihåg om de e på höger eller vänster sida just nu.

Burn IF performance

168 Inlägg
28 juli 2009
Trådstartare
#8
AcesHigh666 skrev:
okej... men prova att först göra oljebyte och se om det hjälper något.

Har bytt olja och oljefilter men knackandet har inte försvunnit!
Kanske ramlagrerna som har rykt?


The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
29 juli 2009
#9
Sånt här är så svårt att veta utan att höra själv... kan vara vevlager, går den på alla cylindrar? tänkte så du inte knäckt en vestake? nersliten kamm?

Du har inte tillgång till kamera så du kan göra en film och ladda upp? då kan folk höra ljudet själva?

Sitter du inne med lite pengar, så kanske du skulle totalrenovera motorn? kan inte kosta mer än max 5 tusen att göra det på b230?
Senast redigerat av AcesHigh666 (29 juli 2009)

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

Wolfman Cruisers
1 258 Inlägg
29 juli 2009
#10
efter att ha läst texten så är ja 98% säker på att det är min polares tic du köpt, en svart i sveg?

knackandet beror på att en kolv är åt fel håll altså 180 grader fel de va vad jag fick höra iaf.

sen är syrsystemet om gjort på något sätt för de sitter ingen LMM på den lr hur? altså är det mapsensor

----->Strippen S2<-----

VCRACING

Pan
29 juli 2009
#11
sjovold skrev:
knackandet beror på att en kolv är åt fel håll altså 180 grader fel de va vad jag fick höra iaf.

Antar att han informerade köparen om detta!

Ska som sagt stå på ena sidan av motorn höger sida tror jag under toppen vilket motorblock det är. Kan dra ut och kolla.

Pan
29 juli 2009
#12
sjovold skrev:
knackandet beror på att en kolv är åt fel håll altså 180 grader fel de va vad jag fick höra iaf.

Antar att han informerade köparen om detta!

Ska som sagt stå på ena sidan av motorn höger sida tror jag under toppen vilket motorblock det är. Kan dra ut och kolla. Var lite för mörk ute men under insuget ska det stå smile

Wolfman Cruisers
1 258 Inlägg
29 juli 2009
#13
Pan skrev:
sjovold skrev:
knackandet beror på att en kolv är åt fel håll altså 180 grader fel de va vad jag fick höra iaf.

Antar att han informerade köparen om detta!

Ska som sagt stå på ena sidan av motorn höger sida tror jag under toppen vilket motorblock det är. Kan dra ut och kolla.

har ingen aning om han gjorde de men ja fick höra de iaf, de skulle inte göra nånting på effekt skillnad tror ja, men ja tycker att du ska renovera motorn för att vara på säkra sidan smile
Senast redigerat av sjovold (29 juli 2009)

----->Strippen S2<-----

VCRACING

168 Inlägg
30 juli 2009
Trådstartare
#14
sjovold skrev:
Pan skrev:
sjovold skrev:
knackandet beror på att en kolv är åt fel håll altså 180 grader fel de va vad jag fick höra iaf.

Antar att han informerade köparen om detta!

Ska som sagt stå på ena sidan av motorn höger sida tror jag under toppen vilket motorblock det är. Kan dra ut och kolla.

har ingen aning om han gjorde de men ja fick höra de iaf, de skulle inte göra nånting på effekt skillnad tror ja, men ja tycker att du ska renovera motorn för att vara på säkra sidan smile

Peter Linden Från sveg! Alp 211! Tycker det låter mysko att det ens går att vända en kolv åt fel håll! Det låter ju ganska så illa, Ska montera isär och kolla runt lite hur som helst! Effekten vet jag inte om den rör något, men låter nå så sjukt illa, Det knackar på tomgång, sen om man varvar cirka 1500 så försvinner det helt och hållet!


168 Inlägg
30 juli 2009
Trådstartare
#15
Pan skrev:
sjovold skrev:
knackandet beror på att en kolv är åt fel håll altså 180 grader fel de va vad jag fick höra iaf.

Antar att han informerade köparen om detta!

Ska som sagt stå på ena sidan av motorn höger sida tror jag under toppen vilket motorblock det är. Kan dra ut och kolla. Var lite för mörk ute men under insuget ska det stå smile

SKulle vara bra det! har hittat nå nummer på vänstra sidan av blocket men inte fått fram nå när jag sökt!


Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
30 juli 2009
#16
bara bänka den kostar typ under 1000 lappen så fåru exakta siffror;)


Wolfman Cruisers
1 258 Inlägg
30 juli 2009
#17
spetsen skrev:
sjovold skrev:
Pan skrev:

Antar att han informerade köparen om detta!

Ska som sagt stå på ena sidan av motorn höger sida tror jag under toppen vilket motorblock det är. Kan dra ut och kolla.

har ingen aning om han gjorde de men ja fick höra de iaf, de skulle inte göra nånting på effekt skillnad tror ja, men ja tycker att du ska renovera motorn för att vara på säkra sidan smile

Peter Linden Från sveg! Alp 211! Tycker det låter mysko att det ens går att vända en kolv åt fel håll! Det låter ju ganska så illa, Ska montera isär och kolla runt lite hur som helst! Effekten vet jag inte om den rör något, men låter nå så sjukt illa, Det knackar på tomgång, sen om man varvar cirka 1500 så försvinner det helt och hållet!

japp de e den wink så har den låtit länge men visst e de en liten pil på volvo kolvarna så du lär nog kunna se vilken som e vriden iof de e ju lätt att lyfta av toppen på en volvo så tycker du ska kolla för säkerhetsskull smile

----->Strippen S2<-----

VCRACING

168 Inlägg
31 juli 2009
Trådstartare
#18
sjovold skrev:
spetsen skrev:
sjovold skrev:

har ingen aning om han gjorde de men ja fick höra de iaf, de skulle inte göra nånting på effekt skillnad tror ja, men ja tycker att du ska renovera motorn för att vara på säkra sidan smile

Peter Linden Från sveg! Alp 211! Tycker det låter mysko att det ens går att vända en kolv åt fel håll! Det låter ju ganska så illa, Ska montera isär och kolla runt lite hur som helst! Effekten vet jag inte om den rör något, men låter nå så sjukt illa, Det knackar på tomgång, sen om man varvar cirka 1500 så försvinner det helt och hållet!

japp de e den wink så har den låtit länge men visst e de en liten pil på volvo kolvarna så du lär nog kunna se vilken som e vriden iof de e ju lätt att lyfta av toppen på en volvo så tycker du ska kolla för säkerhetsskull smile

Jo precis!
den går rätt så fint iallfall, men ska ta och kolla upp det där bara jag får tag på en ny topp packning!
Hur mkt vågar man pressa med orginal delarna? Den lär väl inte hålla om man tar bort T-korset fr¨ån turbon och sätter en rak slang eller?


Wolfman Cruisers
1 258 Inlägg
31 juli 2009
#19
spetsen skrev:
sjovold skrev:
spetsen skrev:

Peter Linden Från sveg! Alp 211! Tycker det låter mysko att det ens går att vända en kolv åt fel håll! Det låter ju ganska så illa, Ska montera isär och kolla runt lite hur som helst! Effekten vet jag inte om den rör något, men låter nå så sjukt illa, Det knackar på tomgång, sen om man varvar cirka 1500 så försvinner det helt och hållet!

japp de e den wink så har den låtit länge men visst e de en liten pil på volvo kolvarna så du lär nog kunna se vilken som e vriden iof de e ju lätt att lyfta av toppen på en volvo så tycker du ska kolla för säkerhetsskull smile

Jo precis!
den går rätt så fint iallfall, men ska ta och kolla upp det där bara jag får tag på en ny topp packning!
Hur mkt vågar man pressa med orginal delarna? Den lär väl inte hålla om man tar bort T-korset fr¨ån turbon och sätter en rak slang eller?

om du tarbort t-korset så kommer den att ladda minder typ 0.7 tror ja,

----->Strippen S2<-----

VCRACING

168 Inlägg
3 augusti 2009
Trådstartare
#20
sjovold skrev:
spetsen skrev:
sjovold skrev:

japp de e den wink så har den låtit länge men visst e de en liten pil på volvo kolvarna så du lär nog kunna se vilken som e vriden iof de e ju lätt att lyfta av toppen på en volvo så tycker du ska kolla för säkerhetsskull smile

Jo precis!
den går rätt så fint iallfall, men ska ta och kolla upp det där bara jag får tag på en ny topp packning!
Hur mkt vågar man pressa med orginal delarna? Den lär väl inte hålla om man tar bort T-korset fr¨ån turbon och sätter en rak slang eller?

om du tarbort t-korset så kommer den att ladda minder typ 0.7 tror ja,

Blandade ihop det! det jag menade var att jag tar bort slangarna som sitter ihop med t-korset så det inte sitter någon slang alls där!

Finns bilder på Motorn om det är någon som kan se vad det är för någon!



Sök