3292
Sök

Effektuppskattning och trimtips Volvo 740 tic

Darth Vader
1 644 Inlägg
3 augusti 2009
#21
spetsen skrev:
Vi har även en 940 LLT med en B230ET motor!

Är du säker på det? En väldigt udda kombination enligt mig.

Braaaaap?

168 Inlägg
3 augusti 2009
Trådstartare
#22
DoWahDiddy skrev:
spetsen skrev:
Vi har även en 940 LLT med en B230ET motor!

Är du säker på det? En väldigt udda kombination enligt mig.

Står då på en liten plåtbricka under huven!
volvo 944 B230ET LTT


www.avgassystemet.se
936 Inlägg
3 augusti 2009
#23
när jag går in på din sida så har du en motorbild och där ser du ut att vara en b230et. ett tecken är t.ex gamla hederliga "klaff" LMM. men kan ju också va så att dom bytt enbart motor och inte sprutet. om inget är gjort med motor ska det stå "530" på sidan av toppen om det är b230ft och om det är b230et ska det stå "531". men man vet ju aldrig vad som är gjort. men det är dom tips jag har iaf smile lycka till

-den satt som en fläskläpp-

168 Inlägg
3 augusti 2009
Trådstartare
#24
husmus skrev:
när jag går in på din sida så har du en motorbild och där ser du ut att vara en b230et. ett tecken är t.ex gamla hederliga "klaff" LMM. men kan ju också va så att dom bytt enbart motor och inte sprutet. om inget är gjort med motor ska det stå "530" på sidan av toppen om det är b230ft och om det är b230et ska det stå "531". men man vet ju aldrig vad som är gjort. men det är dom tips jag har iaf smile lycka till

Det jag hittar på vänstra sidan av toppen är
1000 "530" 13 36
75 6 12642 1326 777


Operatör
346 Inlägg
3 augusti 2009
#25
Enligt mig är det en FT/FK, då rotor osv sitter på toppen, vilket det inte (?) gör på ET. Inte 100 på det men jag vill tro att det kom på 940.
FT är fulltryckaren 165hk org, FK är lätttryckaren 135hk org.

Så jag gissar på att bara block & topp är bytt. Inget runt omkring.

Så min effektgissning är 200hk +-20hk.
Senast redigerat av pars (3 augusti 2009)

"kossan" är bara en trimmad familjeräser :)

www.avgassystemet.se
936 Inlägg
3 augusti 2009
#26
pars skrev:
Enligt mig är det en FT/FK, då rotor osv sitter på toppen, vilket det inte (?) gör på ET. Inte 100 på det men jag vill tro att det kom på 940.
FT är fulltryckaren 165hk org, FK är lätttryckaren 135hk org.

Så jag gissar på att bara block & topp är bytt. Inget runt omkring.

Så min effektgissning är 200hk +-20hk.

den sitter bak på toppen även på b230et.
är gamla motorerna den inte gör det på som te.x b230a/f med mera.

530 toppen sitter original på b230ft/fk motorerna iaf.

-den satt som en fläskläpp-

Operatör
346 Inlägg
3 augusti 2009
#27
husmus skrev:
pars skrev:
Enligt mig är det en FT/FK, då rotor osv sitter på toppen, vilket det inte (?) gör på ET. Inte 100 på det men jag vill tro att det kom på 940.
FT är fulltryckaren 165hk org, FK är lätttryckaren 135hk org.

Så jag gissar på att bara block & topp är bytt. Inget runt omkring.

Så min effektgissning är 200hk +-20hk.

den sitter bak på toppen även på b230et.
är gamla motorerna den inte gör det på som te.x b230a/f med mera.

530 toppen sitter original på b230ft/fk motorerna iaf.

Då har man lärt sig nått nytt idag igen! smile

"kossan" är bara en trimmad familjeräser :)

168 Inlägg
6 augusti 2009
Trådstartare
#28
husmus skrev:
pars skrev:
Enligt mig är det en FT/FK, då rotor osv sitter på toppen, vilket det inte (?) gör på ET. Inte 100 på det men jag vill tro att det kom på 940.
FT är fulltryckaren 165hk org, FK är lätttryckaren 135hk org.

Så jag gissar på att bara block & topp är bytt. Inget runt omkring.

Så min effektgissning är 200hk +-20hk.

den sitter bak på toppen även på b230et.
är gamla motorerna den inte gör det på som te.x b230a/f med mera.

530 toppen sitter original på b230ft/fk motorerna iaf.

Sitter en 530 topp på ett rödblock!

Är rödblocket FK och Vitblocket FT eller tvärtom?
och folk säger att man borde ha en FT från 93 eller nyare! spelar det någon större roll om den är är äldre om man ska byta kolva, stakar och renovera hela motorn och skaffa en 531 topp?
Senast redigerat av spetsen (6 augusti 2009)


Endast Rätthjulsdrivna bilar <3
308 Inlägg
6 augusti 2009
#29
hallå!

det verkar finnas kunninga killar här så jag ska fråga hur mkt hästkrafter en volvo 740 tic pump klarar innan den börjar tappa tryck vid höga hästkrafter. Eller om ni har en rekomenderad pump som passar rakt på. Har letat som jag vet inte vad men hittar inge vettigt.

De jag har på bilen är.

har V.Kam
Chip kl racing
öppet luftfilter
ladd ca 0,9 - 1,0
3 Tum avgasrör från turbo

mvh och tack på förhand

www.avgassystemet.se
936 Inlägg
6 augusti 2009
#30
Nagz skrev:
hallå!

det verkar finnas kunninga killar här så jag ska fråga hur mkt hästkrafter en volvo 740 tic pump klarar innan den börjar tappa tryck vid höga hästkrafter. Eller om ni har en rekomenderad pump som passar rakt på. Har letat som jag vet inte vad men hittar inge vettigt.

De jag har på bilen är.

har V.Kam
Chip kl racing
öppet luftfilter
ladd ca 0,9 - 1,0
3 Tum avgasrör från turbo

mvh och tack på förhand

fixa walbro pump 255l/h på www.radiopower.se (in line) eller (in tank). ca. 1500:-
sedan fixa gröna R spridare och 3" Lmm å en ställbar bränsletrycks regulator

-den satt som en fläskläpp-

1 915 Inlägg
6 augusti 2009
#31
Både B230FK och B230FT är rödblock...

orsak till att folk vill ha nyare block är att -94 (?) började volvo med oljekylning till kolvarna. Det har inte de äldre blocken....


spetsen skrev:
Sitter en 530 topp på ett rödblock!

Är rödblocket FK och Vitblocket FT eller tvärtom?
och folk säger att man borde ha en FT från 93 eller nyare! spelar det någon större roll om den är är äldre om man ska byta kolva, stakar och renovera hela motorn och skaffa en 531 topp?

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

1 062 Inlägg
6 augusti 2009
#32
larsson.m skrev:
Både B230FK och B230FT är rödblock...

orsak till att folk vill ha nyare block är att -94 (?) började volvo med oljekylning till kolvarna. Det har inte de äldre blocken....


spetsen skrev:
Sitter en 530 topp på ett rödblock!

Är rödblocket FK och Vitblocket FT eller tvärtom?
och folk säger att man borde ha en FT från 93 eller nyare! spelar det någon större roll om den är är äldre om man ska byta kolva, stakar och renovera hela motorn och skaffa en 531 topp?


Min 940 turbo -92 hade oljekylda kolvar Även min 945-93 hade det. Så att dem började med det -94 e fel.........

Team Björkeryd

1 915 Inlägg
6 augusti 2009
#33
OK!

Var tvungen o googla lite, alla skriver att oljekylda kolvar kom 1993.
"ft från slutet av -93 och fk då den kom -95"
Men då finns det tydligen även -92 oxå då... Om det var orginalblocket som satt  i?


wildboy_87_ skrev:
larsson.m skrev:
Både B230FK och B230FT är rödblock...

orsak till att folk vill ha nyare block är att -94 (?) började volvo med oljekylning till kolvarna. Det har inte de äldre blocken....


spetsen skrev:
Sitter en 530 topp på ett rödblock!

Är rödblocket FK och Vitblocket FT eller tvärtom?
och folk säger att man borde ha en FT från 93 eller nyare! spelar det någon större roll om den är är äldre om man ska byta kolva, stakar och renovera hela motorn och skaffa en 531 topp?


Min 940 turbo -92 hade oljekylda kolvar Även min 945-93 hade det. Så att dem började med det -94 e fel.........

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01


Sök