Häva köp från bilfirma?

aafaan
27 juli 2009 · 44 Inlägg

hej köpte en audi 80 90års från en bilfirma i malmö för cirka en vecka sen och för nån dag sen så börja det bli trögt att växla och koppling börja krångla då man är tvungen att dra ner hela koppling i golvet för att kunna växla vilket gör mig jävligt irriterad.. frågan är: kan man häva köpet? gav 9500kr för skräpet

FordeveR www.klockren.nu
27 juli 2009 · 476 Inlägg

Själv brukar jag alltid trycka ner kopplingen så långt som möjligt när jag växlar hmm (kanske missuppfattade dig)
Du får väl ringa konsumentverket och fråga?

vah, gick de för fort?...nä, de tror jag inte!
Hamilton
27 juli 2009 · 8 873 Inlägg

aafaan skrev:
hej köpte en audi 80 90års från en bilfirma i malmö för cirka en vecka sen och för nån dag sen så börja det bli trögt att växla och koppling börja krångla då man är tvungen att dra ner hela koppling i golvet för att kunna växla vilket gör mig jävligt irriterad.. frågan är: kan man häva köpet? gav 9500kr för skräpet

Med den informationen du ger i ditt inlägg så måste nog svaret bli Nej.

Fotograf på tierpidag.se
halvorsen
27 juli 2009 · 511 Inlägg

beror på helt, ring konsumentverket och fråga,
och beror på vad bilfirman sa, bilen är i utomordentligtskick växlar utmärkt, blabla. om du förstår vad jag menar, finns flera hundra olika faktorer på hur det kan gå tillväga hehe

Projekt, BMW 328 e46 Schmiedmann Black Edition
Projekt Fort Sierra med 9000TurboX
BMW 525iM "White meet Black" (1993)
Janken Driver
27 juli 2009 · 2 111 Inlägg

Förstår inte problemet... Du orkar inte koppla?. Säker på att du inte skulle köpt en automat?.

Baserat på det du skriver så tror jag knappast du har någon chans att lyckas häva köpet.

MVH Janken

- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"
Stefan Varberg Supraman
27 juli 2009 · 2 300 Inlägg

Fungerade den och så när du köpte den och att kopplingen tar slut nu så e de inte mkt att göra.
Koppling räknas som en slitagedel och är inte skäl till att häva ett köp.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.
gamlingen
27 juli 2009 · 5 198 Inlägg

Är det fel på kopplingen så ska handlaren åtgärda felet om det faller inom garantitiden (3månader).Bara påpeka att felet va när du köpte bilen. Ett köp hos en handlare faller inom konsumentköplagen.

Senast redigerat av gamlingen (27 juli 2009)

babyblue242 Save a horse,ride a jeep...
27 juli 2009 · 258 Inlägg

gamlingen skrev:
Är det fel på kopplingen så ska handlaren åtgärda felet om det faller inom garantitiden (3månader).Bara påpeka att felet va när du köpte bilen. Ett köp hos en handlare faller inom konsumentköplagen.

3månaders garanti på en bil för 9500:-?? Skulle inte tro det..

Senast redigerat av babyblue242 (27 juli 2009)

gamlingen
27 juli 2009 · 5 198 Inlägg

vad jag vet så finns ingen prisgräns.. men det vet den lokala konsumentvägledaren. problemet med att ställa frågor här på forumet är att man får många olika svar.. men som sagt.. RING till konsumentvägledaren.

Hamilton
27 juli 2009 · 8 873 Inlägg

Finns ingen anledning att ringa konsumentvägledaren.....Bilfirman har 3 försök på sig att åtgärda evt fel innan man kan börja tala om att häva ett köp.

problemen lär börja redan vid första försöket då bilen är så pass billig så lär den gå som GDS

Fotograf på tierpidag.se
Muttley
27 juli 2009 ·

3 månaders garanti får du nog bara om du betalar väldigt väl för bilen.
Du provade bilen väl när du köpte?.
När de är sådant gammalt billigt trams brukar de vara garanti dagen ut i princip.

AcesHigh666 The devil is a looser and he´s my bitch!
27 juli 2009 · 1 948 Inlägg

jag fattar inte riktigt vad du menar? klart som fan att man måste trampa ner kopplingen helt när man växlar!
ska lägga på minnet att inte köpa bil av dig då du inte använder kopplingen när du växlar!

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.
Mazda MX-5 "Happy Go Lucky" (1992)
aafaan
28 juli 2009 · 44 Inlägg

huvudkopplingscylindern är trasig på den.. klart att jag drar ner hela kopplingen när jag växlar det är mer att när jag trycker ner kopplingen så blir den förbannat trög att växla speciellt när den inte körts på ett tag.. ska filma hur det ser ut när skickar länk sen

Senast redigerat av aafaan (28 juli 2009)

lelleman
28 juli 2009 · 129 Inlägg

frågan är väl lite vad som är fel.  är det som sagt en slitage del som bara måste bytas och då får du nog stå själv då du köpte bilen i använt skick men är det nått som är sönder så kommer det nog gå att häva köpet alternativt få den bytt. ring konsument verket och prata med de. skadar aldrig att fråga.

Stod det nått i kontraktet ni skrev angående skicket på bilen?

Senast redigerat av lelleman (28 juli 2009)

FireTraXX DFFL
28 juli 2009 · 9 020 Inlägg

tkd_rille skrev:
3 månaders garanti får du nog bara om du betalar väldigt väl för bilen.
Du provade bilen väl när du köpte?.
När de är sådant gammalt billigt trams brukar de vara garanti dagen ut i princip.

Bilfirmor ska alltid lämna ett halvårs garanti.
Oavsett om de vill eller ej.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
Muttley
28 juli 2009 ·

FireTraXX skrev:

tkd_rille skrev:
3 månaders garanti får du nog bara om du betalar väldigt väl för bilen.
Du provade bilen väl när du köpte?.
När de är sådant gammalt billigt trams brukar de vara garanti dagen ut i princip.

Bilfirmor ska alltid lämna ett halvårs garanti.
Oavsett om de vill eller ej.

De är nått jag aldrig har hört om. Lämna halvårs garanti på en bil från 90 som kostar 9500, då väljer nog bilfirmorna nog hellre att skrota bilarna och enbart sälja nyare bilar.

När jag köpte bågen så fick jag 3 månader bara för att den var i pedantskick och att de var en snabb affär annars hade de gett 1 månads garanti bara.

Men du har alldelles säkert rätt. Jag har inte de problemen då jag inte köper övergammalt mög smile

FireTraXX DFFL
28 juli 2009 · 9 020 Inlägg

tkd_rille skrev:

FireTraXX skrev:

tkd_rille skrev:
3 månaders garanti får du nog bara om du betalar väldigt väl för bilen.
Du provade bilen väl när du köpte?.
När de är sådant gammalt billigt trams brukar de vara garanti dagen ut i princip.

Bilfirmor ska alltid lämna ett halvårs garanti.
Oavsett om de vill eller ej.

De är nått jag aldrig har hört om. Lämna halvårs garanti på en bil från 90 som kostar 9500, då väljer nog bilfirmorna nog hellre att skrota bilarna och enbart sälja nyare bilar.

När jag köpte bågen så fick jag 3 månader bara för att den var i pedantskick och att de var en snabb affär annars hade de gett 1 månads garanti bara.

Men du har alldelles säkert rätt. Jag har inte de problemen då jag inte köper övergammalt mög smile

Jag kan ju ha fel också.
Men efter att ha läst igenom detta igen så tror jag att jag iallafall har uttryckt mig fel.

Jag tolkar texten som så att om bilen har ett fel när den säljs och köparen inte informeras om det så är inte handlaren "i det fria" förräns ett halvår senare.

EDIT:
Konsumentköplag 1990:932
http://www.notisum.se/rnp/sls/LAG/19900932.htm

Referens av ARN
http://www.arn.se/praxis_referatiurval/ … regel/126/

Senast redigerat av FireTraXX (28 juli 2009)

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
Prolac
28 juli 2009 · 123 Inlägg

det e väl en slitage del precis som bromsbelägg o sånt.fick själv byta beläggen efter 3 månader o då ringde jag till firman men då sa de att det e slitagedel o babblade en massa halvsur blev man men var inte mkt att göra åt

Hyundai accent "1.6 gls" (2004)
Hamilton
28 juli 2009 · 8 873 Inlägg

Ni som hänvisar till KO m.m glömmer en viktig sak och det är nämligen priset på bilen!
En bil som kostar under 10 000 anses som en "gör det själv bil" och då är det "runthörnet garanti" som gäller.

Fotograf på tierpidag.se
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang