3401
Sök

Opel Rekord A 1700L Renovering

2 164 Inlägg
6 augusti 2009
finns inte biltema där du bor? dom har ganska bra priser på sina batterier tycker jag smile blev kanon bra med lite polering! smile

"Life´s too short to drive a boring car"

Eigenbrötler
1 237 Inlägg
6 augusti 2009
dadde skrev:
finns inte biltema där du bor? dom har ganska bra priser på sina batterier tycker jag smile blev kanon bra med lite polering! smile

Jag tror biltema tar typ 1700:- för ett 6 volts batteri.

59 Inlägg
6 augusti 2009
Trådstartare
dadde skrev:

Nej tyvärr, det är ca 40 mil till närmaste Biltema sad

Hillbilly
206 Inlägg
6 augusti 2009
va drygt sad hoppas ni hittar ett snart iaf.. väntar på uppstart smile

Living my life sideways!

59 Inlägg
10 augusti 2009
Trådstartare
UPDATE

Här kommer en liten update. Inga bilder, tyvärr.

Vi har kanske ett batteri på gång. En pappa känner hade beställt hem två 6v batterier åt en kund som inte hämtat dem på två år. Han skulle ringa kunden och höra med honom om han ska ha dem annars får vi ta dem. Men om man inte hämtat dem på två år så ska man nog inte ha dem!

Samtidigt håller jag på med lite små-jobb på bilen. Har tömt ut oljan för att byta, har kollat tändstiften och putsat till dem lite och ska kolla brytarna också.

Tyvärr gick det inte så vidare bra med ratten vi skulle byta. Vi hade tänkt ta ratten från Caravanen men den gick inte att få lös! Vi höll på väldigt länge med vår ratt-avdragare men vi gick bet. Vi får försöka hitta en annan ratt.

En kille pappa känner som skulle kolla efter en skärm åt oss kanske har en ratt, vi ska höra efter.

Det var allt för den här gången! Nästa update då har jag förhoppningsvis ett batteri!

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
10 augusti 2009
Kul att en yngre förmåga går loss på en gammal Rekord. Haft ett antal sånna själv varav den ena gjordes till kirunacabb och har gått massor med år på stan (kolla på min sida bland mina gamla bilar) Du kan lätt starta upp den med hjälp av ett 12Volts batteri. Startmotorn tar ingen skada och använd startkablar och koppla bort batteriet så fort han startar. En likströmsgenerator laddar utan att ha plusspänning så är bara den ok så går han på "egen ström" så att säga när du kopplar loss batteriet.
Trist att Karavanen var för dålig att fixa för dom e bra sällsynta idag.
Senast redigerat av hotrodder (10 augusti 2009)

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

59 Inlägg
10 augusti 2009
Trådstartare
hotrodder skrev:
Kul att en yngre förmåga går loss på en gammal Rekord. Haft ett antal sånna själv varav den ena gjordes till kirunacabb och har gått massor med år på stan (kolla på min sida bland mina gamla bilar) Du kan lätt starta upp den med hjälp av ett 12Volts batteri. Startmotorn tar ingen skada och använd startkablar och koppla bort batteriet så fort han startar. En likströmsgenerator laddar utan att ha plusspänning så är bara den ok så går han på "egen ström" så att säga när du kopplar loss batteriet.
Trist att Karavanen var för dålig att fixa för dom e bra sällsynta idag.

Kul att läsa om dina bilar!

Jo, vi hade funderat på att testa det men vi tänkte att det var lika bra att vänta tills vi har ett 6v batteri för att vara på den säkra sidan.

221 Inlägg
10 augusti 2009
kul bil att börja pilla med! de finns ju rätt mycket att göra som kan bli kul att se hur du fixar så detta kommer nog följas! smile

2 788 Inlägg
10 augusti 2009
Kul projekt smile Lycka till med allting big_smile

59 Inlägg
10 augusti 2009
Trådstartare
Bacemaker skrev:
kul bil att börja pilla med! de finns ju rätt mycket att göra som kan bli kul att se hur du fixar så detta kommer nog följas! smile

_Fredrik skrev:
Kul projekt smile Lycka till med allting big_smile

Tack tack!

59 Inlägg
21 augusti 2009
Trådstartare
Det går inte att hitta ett batteri! Börjar bli jäkligt less nu.
Biltema i Luleå hade slut, pappa var i Halmstad på Biltema och där var det också slut. Har ringt flera annonser på blocket, alltid varit sålda redan. Mekonomen i Lycksele tar 2000kr för ett batteri.

Har letat på internet och det billigaste jag hittat är på veteranshop.se för 1180kr + 214kr i frakt.

Någon som har ett att sälja eller vet var man kan hitta billigare? Annars blir det nog ett sådant.

Fordonstekniker
1 740 Inlägg
21 augusti 2009
Maila MECA om dom kan få fram ett batteri.

Lev livet, det kan ta slut fort

59 Inlägg
27 augusti 2009
Trådstartare
MEGAUPDATE

Fick tag i ett batteri. Pappa beställde hem genom jobbet.
Tog hem det, satte det på laddning och dagen efter så satte jag i det och slog på tändningen, det började lysa! Tryckte på start-knappen; "njung njung njung..." men inget mer hände. Sprutade i lite startgas och den började huckra ibland. Nu blev det spännande! Höll på ett bra tag men den ville inte starta. Tog lös tändstiften och två av dem var blöta, ringde pappa och han skulle fixa tändstift "i morgon". Så länge ville jag inte vänta! Jag tog lös två tändstift från Caravanen, de såg väldigt rostiga ut men jag ville verkligen testa! Och det gjorde jag rätt i, 30 sekunder efter att ha satt i dem så startade bilen och det kändes som om det var julafton!

Nu går bilen!

Tog till och med en liten sväng med den. Vilken härlig känsla!
Nu blir det att fixa lite småsaker så som några trasiga lampor osv.
Förresten så har vi en skärm på gång också.

Ska fixa en film i helgen på när jag startar den! smile

108 Inlägg
27 augusti 2009
Va kul! Härlig gammal bil och kul tråd smile

don't cry just suck

2 164 Inlägg
27 augusti 2009
riktigt härligt! försökte starta våran igår, då den har stått ett bra tag nu sad men den ville sig inte, får nog bli nya stift till den med smile

"Life´s too short to drive a boring car"

59 Inlägg
28 augusti 2009
Trådstartare
Här är ett kort klipp av andra starten, ett dygn efter första starten. Kameran strulade och ville inte filma längre än så. Kanske fixar någon längre film senare.
Den är lättstartad smile

[video]http://www.garaget.org/video/od8fafk1eoik[/video]

gillar en riktig burnout
1 174 Inlägg
29 augusti 2009
trevligt projekt, kul att det finns folk som tar sig tid att rädda gamla bilar. tummen upp

59 Inlägg
29 augusti 2009
Trådstartare
Soil skrev:
Va kul! Härlig gammal bil och kul tråd smile

Tackar! smile

dadde skrev:
riktigt härligt! försökte starta våran igår, då den har stått ett bra tag nu sad men den ville sig inte, får nog bli nya stift till den med smile

Aha okej! Nya stift sitter aldrig fel smile

turbonova skrev:
trevligt projekt, kul att det finns folk som tar sig tid att rädda gamla bilar. tummen upp

Tacktack! smile

59 Inlägg
31 augusti 2009
Trådstartare
UPDATE

Vi var hos en bekant till pappa som har en massa oplar för att plocka delar och vad ser vi mitt ute i skogen? Jo en exakt likadan som min! Rekord 1700L, samma färg till och med! Nu har vi en skärm! I rätt färg!
Det var lättare sagt än gjort att ta lös den, det var några skruvar som man var tvungen att ta lös från insidan från under instrumentbrädan, jag fick ligga där upp och ner bland alla spindelnät en timme men det var det värt!
Vi har plockat en massa andra delar också; ratt, dörrhandtag, nya kylarslangar som låg inuti den, lykta, blinkers och säkert något mer jag glömt.

Med motorn har det blivit lite arbete, motorn kokade så vi har tagit lös termostaten och kokat den i en panna med vatten och den öppnade sig inte så den ska vi byta. Mekonomen har beställt hem en ny. Vi har rengjort förgasaren och bränslepumpen, var som en brun gröt i den. Och så har vi tömt tanken, den är nog full av rost. Tankmätaren funkar för övrigt inte så den ska jag ta lös från tanken och då kommer man åt att rengöra den från rost också.

Inte lika fint skick som min smile
http://img413.imageshack.us/img413/7617/dsc00354ema.jpg

Så bra det kommer att bli! Lite jobb med den dock. Och så måste den hemska backspegeln bort!
http://img440.imageshack.us/img440/5494/dsc00356h.jpg

Nu har jag gott om arbete närmaste tiden!

Förresten, skrev upp på körkortsteorin idag; 52 för att vara godkänd och jag fick 60 av 65 smile
Uppkörning i morgon! Då blir det att börja köra med '76a Kadetten tills den här går som den ska smile

5 111 Inlägg
31 augusti 2009
Haha, ja det var ingen vacker spegel!

Sök