seww skrev:
Rquired skrev:
seww skrev:
Har faktiskt kollat på dem. Hittade bara sedan-versionen blir det väl (inte kombin m.a.o.).
Kusinen har en mycket fin outback, men inte direkt min prisklass.
Hur är det med delar och sådant för Subarus? Har du nån koll?
Andra förslag?
Tack dock.
Man behöver inte byta delar ofta, men när det är dags är det dyrt. I alla fall jämfört med snittpriset bland märkena, tillgången bör vara bra. I Halmstad är det inga problem med att få tag på delar, så tycker inte det borde vara det i norrland heller eftersom märket är såpass populärt där uppe.
Tänker på typ denna modellen:
http://www.blocket.se/varmland/Subaru_L … 20&w=3http://www.blocket.se/gavleborg/Subaru_ … 20&w=3Gamla och nya generationen där, vet inte om det räknas som Norrland eller inte men iaf
Ahh de där ser ju inte alltför tokiga ut. Kanske om man skulle råka hitta en likadan fast i Norrbotten i alla fall.
Men vad om märken som Toyota, Citroën, osv.? Har i alla fall hört att japanerna ska hålla länge. Har hittat några Tercel i Norrbotten som gått runt 20k mil, vet inte om det är värt nånting, de har ju i alla fall 4wd.
Tack då.
Toyota är precis som Subaru, bilar som håller sjukt bra men har rätt dyra delar.
Citroen har ett rykte som säger att det är ren skit som bara rostar och går sönder. Detta rykte är som del flesta sådana mycket skitsnack, men det ligger lite i just detta ändå faktiskt. Citroen har mycket teknik, ofta avancerad sådan. Detta krånglar gärna, och det blir inte bättre när det som på modellen XM tex sitter oskyddade kontakter under bilen, elfel kommer som på beställning.
Naturligtvis finns där fördelar också, den största är väl fjädringen som dels gör bilen väldigt bekväm men också gör så att du kan höja markfrigången om du tex kör fast. Inte alla modeller som har detta, fast de flesta.
Citroen är inga dåliga bilar, men jag skulle inte rekommendera den till dig när du söker just en driftsäker bil. Det finns bättre helt enkelt...
Volvo 2/7/940 är ett av dem, beprövade driftsäkra bilar. Bakhjulsdrift behöver inte vara en nackdel och är inte sämre än fwd. Bara det att man behöver olika körstilar för att kunna ta sig fram med dem. Men du behöver 4wd tycker jag du antyder? Alltså ser jag ingen fördel med att köpa en tvåhjulsdriven när det finns så många bra 4wd.
Fler tips? Tja jag var osäker tidigare men lägger fram det ändå, Bmw 325IX eller 525IX. Bra framkomlighet pga 4wd (det X står för) men samtidigt skitroliga bilar att köra eftersom de normalt driver mer bak än fram. Dessutom håller de bra och är inte dyrare än motsvarande bil att äga. Det är den bil jag valt om jag varit du, utan tvivel.
Problemet är att hitta en sådan för 10k, det går men chansen är så otroligt liten. Bra och rolig bil som gjort sig populär som busbil= många hård/sönderkörda ex. För 10k är det förmodligen bara sådana du kommer stöta på, och en hårdkörd bil är aldrig nått bra. Så jag tror inte det är nått för dig...
En annan bra bil är Mercedes 300e 4-matic, men där är samma problem som med Bmw. Frågan är om det inte bara är svårt i fallet MB då den är ovanligare. Det är nog omöjligt rent ut sagt.
Men om du stöter på rätt ex eller ökar budgeten lite är det kanonbilar!