3138
Sök

Köpråd: Rolig bil för ca 50 000

265 Inlägg
29 juli 2009
Trådstartare
#1
Hej
Jag har just nu en Volvo S60 -01 som jag har tröttnat lite på, och skulle vilja byta den mot en roligare bil som man kan busa med och helst i samma prisklass.
Den ska ju helst ha fler hästar, gärna turbo.
Den ska oxå vara -00 eller uppåt.

Den ska ju självklart användas som bruksbil också

Men jag vill ju inte byta ner mig.

Funderar på nåt i denna stilen: http://www.blocket.se/goteborg/Audi_A3_ … 15&w=1
Det skulle vara bra med 4wd på vintern här så det är ju ett +.

Är det en bra bil som man oxå kan busa med någolunda?

Fråga om det e nåt

//Peebo
Senast redigerat av Peebo (29 juli 2009)

Alla bilar rostar men Opel har Rekord...

Allmänt envis
12 512 Inlägg
29 juli 2009
#2
Audi A3 är pigg och liten, det i sig gör en rolig bil. Med Quattro blir det ännu bättre, men körglad är den inte direkt. Bjuder inte riktigt in till lek utan är mer "trygg och stadig" om du förstår hur jag menar. Men som du skriver "busa med o", det duger den utmärkt till.

Ett annat tips är en Bmw E46 (3-serien), "körglad på riktigt" och en driftsäker och billig bil att underhålla äga. Det sista tror ingen om en Bmw, men i teknikens världs test visade det sig att en Volvo S60 var tre gånger så dyr som motsvarande Bmw E46 att underhålla. Bmw E46 var för övrigt den billigaste bilen i testet tillsammans med Ford ka.

En 320 motsvarar din Volvo idag när det gäller effekt, fast bör gå snålare och vara betydligt roligare. En 325ix (alltså fyrhjulsdriven) bör vara precis vad du söker, skitkul, snålare och inget nerköp wink

Om du får tag på en 325ix för runt 50k är däremot lite tveksamt...

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

265 Inlägg
29 juli 2009
Trådstartare
#3
Rquired skrev:
Audi A3 är pigg och liten, det i sig gör en rolig bil. Med Quattro blir det ännu bättre, men körglad är den inte direkt. Bjuder inte riktigt in till lek utan är mer "trygg och stadig" om du förstår hur jag menar. Men som du skriver "busa med o", det duger den utmärkt till.

Ett annat tips är en Bmw E46 (3-serien), "körglad på riktigt" och en driftsäker och billig bil att underhålla äga. Det sista tror ingen om en Bmw, men i teknikens världs test visade det sig att en Volvo S60 var tre gånger så dyr som motsvarande Bmw E46 att underhålla. Bmw E46 var för övrigt den billigaste bilen i testet tillsammans med Ford ka.

En 320 motsvarar din Volvo idag när det gäller effekt, fast bör gå snålare och vara betydligt roligare. En 325ix (alltså fyrhjulsdriven) bör vara precis vad du söker, skitkul, snålare och inget nerköp wink

Om du får tag på en 325ix för runt 50k är däremot lite tveksamt...
Tack för tipset
Då har jag lite mer kött på benen, då har jag fler att kolla på

Alla bilar rostar men Opel har Rekord...

huh?
10 427 Inlägg
265 Inlägg
29 juli 2009
Trådstartare
#5
steifan skrev:
Vägkänslan i S60 är ju stentrist, så nästan vad som helst lär vara bättre smile
Det kan jag hålla med om

Alla bilar rostar men Opel har Rekord...

huh?
10 427 Inlägg
29 juli 2009
#6
Finns en del Subaru Impreza GT ~00 för runt 60 000. Kanske är ett alternativ.
Men kanske är växellådor som är lite ledsna också i den prisklassen.


Trucker
2 710 Inlägg
29 juli 2009
#7
Min saab är till salu smile

Fart missbrukare

265 Inlägg
29 juli 2009
Trådstartare
#8
BMWgrabben skrev:
Min saab är till salu smile
Hehe ne tack saab vill jag helst inte ha

Alla bilar rostar men Opel har Rekord...

Allmänt envis
12 512 Inlägg
29 juli 2009
#9
steifan skrev:
Finns en del Subaru Impreza GT ~00 för runt 60 000. Kanske är ett alternativ.
Men kanske är växellådor som är lite ledsna också i den prisklassen.
Fast är inte en sådan lite väl påfrestande att leva med till vardags?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

265 Inlägg
29 juli 2009
Trådstartare
#10
steifan skrev:
Finns en del Subaru Impreza GT ~00 för runt 60 000. Kanske är ett alternativ.
Men kanske är växellådor som är lite ledsna också i den prisklassen.
Man ska väl helst vara duktig på att meka med subaru och det är inte jag så jag skulle oxå vilja ha en som inte kostar så jätte mycket i reparationer

Alla bilar rostar men Opel har Rekord...

Allmänt envis
12 512 Inlägg
29 juli 2009
#11
Peebo skrev:
steifan skrev:
Finns en del Subaru Impreza GT ~00 för runt 60 000. Kanske är ett alternativ.
Men kanske är växellådor som är lite ledsna också i den prisklassen.
Man ska väl helst vara duktig på att meka med subaru och det är inte jag så jag skulle oxå vilja ha en som inte kostar så jätte mycket i reparationer
Ähh vadå? Subaru är bland det driftsäkraste bilarna man kan ha och de går sällan sönder. När det väl är dags är delarna dyra jämfört med andra märken, men att byta eller meka med dem är inte speciellt svårt. smile

Å andra sidan, en billig impreza är förmodligen rätt slutkörd. Och en slut/buskörd bil är alltid dyr att fixa oavsett märke

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

265 Inlägg
29 juli 2009
Trådstartare
#12
Rquired skrev:
Peebo skrev:
steifan skrev:
Finns en del Subaru Impreza GT ~00 för runt 60 000. Kanske är ett alternativ.
Men kanske är växellådor som är lite ledsna också i den prisklassen.
Man ska väl helst vara duktig på att meka med subaru och det är inte jag så jag skulle oxå vilja ha en som inte kostar så jätte mycket i reparationer
Ähh vadå? Subaru är bland det driftsäkraste bilarna man kan ha och de går sällan sönder. När det väl är dags är delarna dyra jämfört med andra märken, men att byta eller meka med dem är inte speciellt svårt. smile

Å andra sidan, en billig impreza är förmodligen rätt slutkörd. Och en slut/buskörd bil är alltid dyr att fixa oavsett märke
Fast jag vill ha en bil som är en bruksbil fast som man kan ha som busbil så det ska inte vara en busbil som har blivit slutkörd om ni förstår mig

Alla bilar rostar men Opel har Rekord...

Allmänt envis
12 512 Inlägg
29 juli 2009
#13
Peebo skrev:
Rquired skrev:
Peebo skrev:

Man ska väl helst vara duktig på att meka med subaru och det är inte jag så jag skulle oxå vilja ha en som inte kostar så jätte mycket i reparationer
Ähh vadå? Subaru är bland det driftsäkraste bilarna man kan ha och de går sällan sönder. När det väl är dags är delarna dyra jämfört med andra märken, men att byta eller meka med dem är inte speciellt svårt. smile

Å andra sidan, en billig impreza är förmodligen rätt slutkörd. Och en slut/buskörd bil är alltid dyr att fixa oavsett märke
Fast jag vill ha en bil som är en bruksbil fast som man kan ha som busbil så det ska inte vara en busbil som har blivit slutkörd om ni förstår mig
Förstår dig, och tror tyvärr det är svårt att hitta en ok impreza inom din budget smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

265 Inlägg
29 juli 2009
Trådstartare
#14
Rquired skrev:
Peebo skrev:
Rquired skrev:

Ähh vadå? Subaru är bland det driftsäkraste bilarna man kan ha och de går sällan sönder. När det väl är dags är delarna dyra jämfört med andra märken, men att byta eller meka med dem är inte speciellt svårt. smile

Å andra sidan, en billig impreza är förmodligen rätt slutkörd. Och en slut/buskörd bil är alltid dyr att fixa oavsett märke
Fast jag vill ha en bil som är en bruksbil fast som man kan ha som busbil så det ska inte vara en busbil som har blivit slutkörd om ni förstår mig
Förstår dig, och tror tyvärr det är svårt att hitta en ok impreza inom din budget smile
Men jag har kollat upp bmw som du sa förut och det finns ju en hel del snygga fast då får man lägga till lite och 4wd var ju ett plus men inget måste. Så jag ska nog kolla runt lite på bmw imorgon.

Alla bilar rostar men Opel har Rekord...

huh?
10 427 Inlägg
29 juli 2009
#15
Rquired skrev:
steifan skrev:
Finns en del Subaru Impreza GT ~00 för runt 60 000. Kanske är ett alternativ.
Men kanske är växellådor som är lite ledsna också i den prisklassen.
Fast är inte en sådan lite väl påfrestande att leva med till vardags?
Fattade det som att han ville ha en riktig busbil.. hehe, men finns ju Impreza 2,0 "icke-rally" annars. cool
Kanske för slö.

Peebo, Inte ska du behöva skruva med Subaru wink Frågan är om det ens går?
Brukar se lite läskigt ut under huven på Subarus..


265 Inlägg
29 juli 2009
Trådstartare
#16
steifan skrev:
Rquired skrev:
steifan skrev:
Finns en del Subaru Impreza GT ~00 för runt 60 000. Kanske är ett alternativ.
Men kanske är växellådor som är lite ledsna också i den prisklassen.
Fast är inte en sådan lite väl påfrestande att leva med till vardags?
Fattade det som att han ville ha en riktig busbil.. hehe, men finns ju Impreza 2,0 "icke-rally" annars. cool
Kanske för slö.

Peebo, Inte ska du behöva skruva med Subaru wink Frågan är om det ens går?
Brukar se lite läskigt ut under huven på Subarus..
Jaså då hade jag fått det om bakfoten, jag trodde att folk med subaru meka med dom hela tiden. My bad

Alla bilar rostar men Opel har Rekord...

75 Inlägg
29 juli 2009
#17
Rquired skrev:
Audi A3 är pigg och liten, det i sig gör en rolig bil. Med Quattro blir det ännu bättre, men körglad är den inte direkt. Bjuder inte riktigt in till lek utan är mer "trygg och stadig" om du förstår hur jag menar. Men som du skriver "busa med o", det duger den utmärkt till.

Ett annat tips är en Bmw E46 (3-serien), "körglad på riktigt" och en driftsäker och billig bil att underhålla äga. Det sista tror ingen om en Bmw, men i teknikens världs test visade det sig att en Volvo S60 var tre gånger så dyr som motsvarande Bmw E46 att underhålla. Bmw E46 var för övrigt den billigaste bilen i testet tillsammans med Ford ka.

En 320 motsvarar din Volvo idag när det gäller effekt, fast bör gå snålare och vara betydligt roligare. En 325ix (alltså fyrhjulsdriven) bör vara precis vad du söker, skitkul, snålare och inget nerköp wink

Om du får tag på en 325ix för runt 50k är däremot lite tveksamt...
3 ggr så dyr att underhålla?!?! hahahaha, nej verkligen inte..Ta inte i så du kräks. Skiljer minimalt. Har letat efter den informationen och den existerar inte ens. Det enda testet i teknikens värld som jag kan se närmast bilarna du nämner är när dom testar en massa bilar, bla då Volvo S60, Bmw Z4 & Ford sportka.


Ett annat test http://www.teknikensvarld.se/documents/ … /index.xml


S60 som dom säger "övertygar i de flesta grenar och norpar totalsegern" mitt framför näsan på Mercedes & Bmw 330xi. Volvon är snabbare till 100 km/h tex osv.
Senast redigerat av Herald (29 juli 2009)

Är man en dryg jävel samtidigt som man påstår att man är i sina bästa år när man egentligen är en gammal gubbe så är det någonting som inte klickar i ordentligt

Allmänt envis
12 512 Inlägg
29 juli 2009
#18
Herald skrev:
Rquired skrev:
Audi A3 är pigg och liten, det i sig gör en rolig bil. Med Quattro blir det ännu bättre, men körglad är den inte direkt. Bjuder inte riktigt in till lek utan är mer "trygg och stadig" om du förstår hur jag menar. Men som du skriver "busa med o", det duger den utmärkt till.

Ett annat tips är en Bmw E46 (3-serien), "körglad på riktigt" och en driftsäker och billig bil att underhålla äga. Det sista tror ingen om en Bmw, men i teknikens världs test visade det sig att en Volvo S60 var tre gånger så dyr som motsvarande Bmw E46 att underhålla. Bmw E46 var för övrigt den billigaste bilen i testet tillsammans med Ford ka.

En 320 motsvarar din Volvo idag när det gäller effekt, fast bör gå snålare och vara betydligt roligare. En 325ix (alltså fyrhjulsdriven) bör vara precis vad du söker, skitkul, snålare och inget nerköp wink

Om du får tag på en 325ix för runt 50k är däremot lite tveksamt...
3 ggr så dyr att underhålla?!?! hahahaha, nej verkligen inte..Ta inte i så du kräks. Skiljer minimalt. Har letat efter den informationen och den existerar inte ens. Det enda testet i teknikens värld som jag kan se närmast bilarna du nämner är när dom testar en massa bilar, bla då Volvo S60, Bmw Z4 & Ford sportka.


Ett annat test http://www.teknikensvarld.se/documents/ … /index.xml


S60 som dom säger "övertygar i de flesta grenar och norpar totalsegern" mitt framför näsan på Mercedes & Bmw 330xi. Volvon är snabbare till 100 km/h tex osv.
Är inte hemma och kan inte leta upp tidningen, men kan göra så om du önskar. Det var inte ett test mellan olika modeller, utan ett stort test där TV jämförde alla modeller som såldes i Sverige och vad de kostade i underhåll över x antal mil. En Bmw E46 med 6a kostade 5500:- och en Volvo S60 15500:-, för övrigt samma pris som en Mercedes C200. Ovanstående Bmw "vann" dessutom tillsammans med Ford Ka.

Bmw vinner stort på billigare underhåll, service och att de drar avsevärt mindre. Delarna är lika dyra men Volvo tar igen lite på att Bmws ofta är dyrare att försäkra. I alla fall de svagare versionerna, för de starka Volvo-modellerna är lika populära busbilar som motorstarka Bmws. Alltså är en motorstark bmw inte dyrare att försäkra än en motorstark Volvo, men en Bmw 318 dyrare att försäkra än en Volvo S60 2.4.

Resultatet blir att en "dyr/fin" Bmw är lika dyr eller ibland billigare att ha än en "vanlig sketen" Volvo.
Fast det är ju klart, en Bmw kan inte vara billigare än en Volvo. Så det är säkert fel nånstans...

Tillbaka till topic:
Peebo skrev:
Rquired skrev:
Peebo skrev:

Fast jag vill ha en bil som är en bruksbil fast som man kan ha som busbil så det ska inte vara en busbil som har blivit slutkörd om ni förstår mig
Förstår dig, och tror tyvärr det är svårt att hitta en ok impreza inom din budget smile
Men jag har kollat upp bmw som du sa förut och det finns ju en hel del snygga fast då får man lägga till lite och 4wd var ju ett plus men inget måste. Så jag ska nog kolla runt lite på bmw imorgon.
Ok, du är på rätt väg wink

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

499 Inlägg
29 juli 2009
#19
Ärligt talat, är en S60 en rolig bil? P2 är ju inte roliga. Jag har bara kört orginalare så jag kan inte uttala mig om hur de är med lite poly-bussningar osv men det är ju mer komfortbilar än busbilar. Jag hade satsat på en  E46 som Rquired skriver. Även om en 325/330i är slöare än en S60 T5 så är det ju mer "sportbil" även om de inte är i klass med en japsare. BMW är ju en bruksbil som är lite kul att leka med också, en japsare typ Evo/Impreza är ju mer busbil som går att bruksa med om du fattar min poäng.

Går säkert hitta en Skyline R32 för de pengarna, men då är det ju bara busbil... En M3 E36 borde gå att hitta också för de pengarna...


75 Inlägg
29 juli 2009
#20
Rquired skrev:
Herald skrev:
Rquired skrev:
Audi A3 är pigg och liten, det i sig gör en rolig bil. Med Quattro blir det ännu bättre, men körglad är den inte direkt. Bjuder inte riktigt in till lek utan är mer "trygg och stadig" om du förstår hur jag menar. Men som du skriver "busa med o", det duger den utmärkt till.

Ett annat tips är en Bmw E46 (3-serien), "körglad på riktigt" och en driftsäker och billig bil att underhålla äga. Det sista tror ingen om en Bmw, men i teknikens världs test visade det sig att en Volvo S60 var tre gånger så dyr som motsvarande Bmw E46 att underhålla. Bmw E46 var för övrigt den billigaste bilen i testet tillsammans med Ford ka.

En 320 motsvarar din Volvo idag när det gäller effekt, fast bör gå snålare och vara betydligt roligare. En 325ix (alltså fyrhjulsdriven) bör vara precis vad du söker, skitkul, snålare och inget nerköp wink

Om du får tag på en 325ix för runt 50k är däremot lite tveksamt...
3 ggr så dyr att underhålla?!?! hahahaha, nej verkligen inte..Ta inte i så du kräks. Skiljer minimalt. Har letat efter den informationen och den existerar inte ens. Det enda testet i teknikens värld som jag kan se närmast bilarna du nämner är när dom testar en massa bilar, bla då Volvo S60, Bmw Z4 & Ford sportka.


Ett annat test http://www.teknikensvarld.se/documents/ … /index.xml


S60 som dom säger "övertygar i de flesta grenar och norpar totalsegern" mitt framför näsan på Mercedes & Bmw 330xi. Volvon är snabbare till 100 km/h tex osv.
Är inte hemma och kan inte leta upp tidningen, men kan göra så om du önskar. Det var inte ett test mellan olika modeller, utan ett stort test där TV jämförde alla modeller som såldes i Sverige och vad de kostade i underhåll över x antal mil. En Bmw E46 med 6a kostade 5500:- och en Volvo S60 15500:-, för övrigt samma pris som en Mercedes C200. Ovanstående Bmw "vann" dessutom tillsammans med Ford Ka.

Bmw vinner stort på billigare underhåll, service och att de drar avsevärt mindre. Delarna är lika dyra men Volvo tar igen lite på att Bmws ofta är dyrare att försäkra. I alla fall de svagare versionerna, för de starka Volvo-modellerna är lika populära busbilar som motorstarka Bmws. Alltså är en motorstark bmw inte dyrare att försäkra än en motorstark Volvo, men en Bmw 318 dyrare att försäkra än en Volvo S60 2.4.

Resultatet blir att en "dyr/fin" Bmw är lika dyr eller ibland billigare att ha än en "vanlig sketen" Volvo.
Fast det är ju klart, en Bmw kan inte vara billigare än en Volvo. Så det är säkert fel nånstans...

Tillbaka till topic:
Peebo skrev:
Rquired skrev:

Förstår dig, och tror tyvärr det är svårt att hitta en ok impreza inom din budget smile
Men jag har kollat upp bmw som du sa förut och det finns ju en hel del snygga fast då får man lägga till lite och 4wd var ju ett plus men inget måste. Så jag ska nog kolla runt lite på bmw imorgon.
Ok, du är på rätt väg wink
Volvos starka sidor är att dom bra bra eller medelbra på allting, det är därför dom vinner dom flesta testerna också, Bmw kanske är exotiskt och kul för dig medans det är en inte så snygg, ägarna kör som fan med dom (hur blir det med driftsäkerheten då?). Har uppenbarligen gott om svagheter då dom alltid förlorar på något verkar det som? Du säger delarna är lika dyra och försäkringarna lika, tar Volvo så mycket mer i arbetskostnad eller? Så mycket högre skatt? Drar Volvon 1 liter mer per mil? Förstår inte var dom där 10000 kr kommer ifrån. Helt orealistiskt.



Sen att benägenheten att få böter i en Bmw när du kört för fort (vilket alla bmw-ägare kör) än om du kör en Volvo är rätt mycket större också smile , känns som att polisen vill "sätta åt" Bmw-ägarna. Dock lite förståeligt. Har haft både Bmw och Volvo, SAMMA polis stannade mig, (han kom inte ihåg mig). Vart mycket otrevligare när jag körde Bmwn än med Volvon, då blev det böter dessutom. Med Volvon blev de mer, "du körde lite fort sakta ner"

Är man en dryg jävel samtidigt som man påstår att man är i sina bästa år när man egentligen är en gammal gubbe så är det någonting som inte klickar i ordentligt


Sök