3534
Sök

Bmw 325 vatten försvinner i exp kärl

81 Inlägg
31 juli 2009
Trådstartare
#1
hej! det försvinner vatten ur min bmw 325, inte jätte mycket men får fylla på lite grann en gång i veckan typ.

inget synligt lekage
olja är hur fin som helst allså inte vit, grå, bubblig osv
ingen olja osv i exp kärl, luktar inte avgaser heller
bilen går hur bra som hellst

men den ryker lite vitt mest när den är kall sen försvinner det mesta av röken när den är varm men fortfarande lite för mycket tycker jag.

men kupé värmen funkar knappt ( där är värme men det känns knappt)

kylar slangarna är varma och inte hårda

vart kan vattnet ta vägen?

kan det vara ett så pass litet lekage så att vattnet för ångas när jag kör eller?


81 Inlägg
31 juli 2009
Trådstartare
#2
någon som vet vad felet är?


81 Inlägg
31 juli 2009
Trådstartare
#3
det är en 92:a

jag prövade att lufta men vet inte om jag gjorde rätt

började med att hälla upp glykol/vatten till markeringen
sen skuva jag av locket till expansionskärl och sen plast skruven
körde motorn tills den blev varm,
och när det bubbla över i exp kärl satt jag på locket, lät gå en stund till och sen när det skvätte ut vatten ur där plastskuven ska sitta skruva jag på den.


1 688 Inlägg
31 juli 2009
#4
Enligt min erfarenhet av bmw så funkar det bra att stå i en brant uppförsbacke med fronten uppåt och ha luftningsskruven uppskruvad samt hålla motorn på ca 3000 varv. Dessa råd fick jag av en bmw-verkstad och det funkade fint.
Om den dricker vatten kontinuerligt är det nog inte luft i systemet som är ditt bekymmer.

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!

81 Inlägg
31 juli 2009
Trådstartare
#5
kanske inte är luft då hmm någon idé vad de kan vara då?

kanske vattenpump? eller


81 Inlägg
31 juli 2009
Trådstartare
#6
sen en fråga till, när ska man skruva på luftning skruven? när det börjar spruta ur vatten där eller?


51 Inlägg
31 juli 2009
#7
Vi har samma fel på våran Chevrolet Silverado -91

ljudet av skrikande däck får mig att slappna av.

81 Inlägg
31 juli 2009
Trådstartare
#8
ok ska pröva lufta ordentligt igen! är lite osäker på när man ska spänna luftskruven, när det sprutar ut vatten där eller?

för det kommer typ en skvätt sen slutar det sen skvätter det upp igen! ska man spänna när det rinner konstant ut där eller?


Gödseldräng
4 529 Inlägg
31 juli 2009
#9
kolla så inte värmepaketet läcker


Supraman
2 300 Inlägg
31 juli 2009
#10
det e viktigt att värmen står på maxnär man ska köra ur luften

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

81 Inlägg
31 juli 2009
Trådstartare
#11
ja jag har värmen på max,

om värme paketet läcker borde det vara blött på golvet där framme eller?


81 Inlägg
1 augusti 2009
Trådstartare
#12
har gjort en stor tabbe, kylarslangarna är hårda och det är bara den översta som är varm den andra är kall, termostat eller vattenpump?


207 Inlägg
1 augusti 2009
#13
javes skrev:
hej! det försvinner vatten ur min bmw 325, inte jätte mycket men får fylla på lite grann en gång i veckan typ.

inget synligt lekage
olja är hur fin som helst allså inte vit, grå, bubblig osv
ingen olja osv i exp kärl, luktar inte avgaser heller
bilen går hur bra som hellst

men den ryker lite vitt mest när den är kall sen försvinner det mesta av röken när den är varm men fortfarande lite för mycket tycker jag.

men kupé värmen funkar knappt ( där är värme men det känns knappt)

kylar slangarna är varma och inte hårda

vart kan vattnet ta vägen?

kan det vara ett så pass litet lekage så att vattnet för ångas när jag kör eller?

toppackningen e kass eftersom den ryker vitt...
Senast redigerat av Sorling (1 augusti 2009)

Ölbryggare
339 Inlägg
1 augusti 2009
#14
javes skrev:
har gjort en stor tabbe, kylarslangarna är hårda och det är bara den översta som är varm den andra är kall, termostat eller vattenpump?

Skruva ut termostaten och om möjligt testa utan, annars köper du bara en ny (brukar kosta 100kr ungefär) och byter. För om du har en hård slang och en slak, då är det nåt som skapar tryck emot nånting. Även om du inte upptäckt det så är nog slangen under vattenpumpen slak, resten är hårda pga termostaten som inte öppnar när den ska. Men det är av vikt att du är ute och kör bilen varm och en bra bit till innan du känner. Värmen ska vara avstängd för att så snabbt som möjligt komma upp i temp så termostaten öppnar. Annars kan det ju vara så att termostaten ska vara stängd, om bilen inte kommit upp i temp. Då är ju slangarna "hårda".

Dock borde ju bilen gå varm med en termostat som inte öppnar tycker man..
Mina pengar sätter jag på trasigt topplock tyvärr, hoppas dock att det inte är det!

Kolla slangar där klammorna sitter så dom inte är lite möra där slangklämman klämmer åt. Folk vrider ofta åt för hårt. Kan även vara så att det läcker ur när du stänger av bilen och trycket sjunker men ändå är högt. Kolla efter vit färgning (efter glykol) på kylarslangar.

Värmepaketet kan mycket väl läcka utan att det rinner ner på brallorna när du kör. Men den lukten känner man, även vid mycket litet läckage!

Se bara till att använda glykol tills du hittat felet, vatten är svårt att spåra men glykol både luktar och färgar..

Lyckaq till!


81 Inlägg
2 augusti 2009
Trådstartare
#15
ska pröva att byta termostat idag! man måste lufta efterråt va?

ja där är sån vit oxid/färging där slangarna sitter fast


Ölbryggare
339 Inlägg
2 augusti 2009
#16
Jo lufta måste du nog göra på den motorn. Prova som skrevs förut att ställa den i uppförslut, då är det väl idiotsäkert tycker man!

Om du har färgning där har det kommit ut vatten där, sen om det inte gör det längre är en annan sak, men försök se till så det inte läcker där efter termostatbytet!


1 799 Inlägg
2 augusti 2009
#17
Vanligt att kylarna ger upp på dessa, kolla i botten på kylaren och skarvarna mellan kylare och plastgavlar.


50 Inlägg
2 augusti 2009
#18
ja du måste lufta eftersom du måste tömma kylaren på vattnet för att kunna byta termostaten, tänk på att fläkten är skruvad åt fel håll, enklaste proceduren är o tömma kylaren först, bort med fläkten, sen bort med slangarna som går till termostathuset, var försiktig när du lossar dem, se till så slangklämmorna är loss helt, väldigt lätt och bryta sönder kopplingarna eftersom hela huset är i plast, bort med termostaten, i med nya, sen omvänd ordning, ett bra sätt o lufta på sen är o ha bilen på tomgång, värmekranarna på max värme men fläkten avstängd så den bygger upp värme fortare, ha koll på tempen, kör ett parv runt kvartet så att vattnet pumpas runt i motorn, lufta efteråt om det behövs, du ser om det behövs då temp mätaren kommer gå mot det röda, kan gå fort eller sakta, så ha koll, om den börjar röra på sig mot det röda så stanna, låt motorn gå och gå ut o lufta, då skall tempen gå tillbaka till normalt igen, var beredd på att du kan behöva få fylla på vatten lite hela tiden under luftningen, hoppas detta hjälper dig, om du har några frågor så fråga på, har bytt termostat 2 gånger på min, ficka byta en 2andra gång p.g.a att biltemas inte var nå bra:P


81 Inlägg
3 augusti 2009
Trådstartare
#19
jag bytade termostat och vattenpump idag, lufta med och min uppfart lutar så de är kanon, tempen har aldrig gått mot det röda, vit rycker inte, vet inte om det läcker än för de såg bra ut en timme efter jag luftat osv, MEN värmen i bilen funkar knappt och har inte gjort det innan iheller. det blir jummigt med inte varmt, motorn går hur bra som helst och det bubblar inte i exp-kärl, inget vitt klegg i oljan och har aldrig kokat eller gått mot det röda, men temp mätaren har alltid stått typ 1-2 mm över mitten!

vet inte om jag luftat ordentligt men båda slangarna (övre och undre) är varma men inte helt hårda, lite lite mjuka

men vill att värmen ska funka och måtaren stå helt i mitten


81 Inlägg
3 augusti 2009
Trådstartare
#20
igår när jag körde en runda efter jag bytt vattenpump osv så pipte det till i kupén (ingen varningslampa tänd osv) va fan kom de pipande ifrån? hände samma sak i morse den pep till igen?



Sök